Miten ääniala saadaan selville? Ihan vaan pianon kanssa kokeilemalla, kuinka monta oktaavia pääsee? Ja lasketaanko vain ne nuotit, jotka saa koko äänellä?
Ääniala
8
4127
Vastaukset
- pongo
Kyllä. Ihan vain pianosta tai mistä muusta soittimesta tai ääniraudasta vain kuuntelemalla.
"Koko ääni" kaipaa vähän määrittelyä. Jos olet mies, kuuluu sinunkin äänialaasi kaksi eri rekisteriä/resonanssialaa ja sitten vielä ohenteinen kontratenorin ääniala, jolla voit sitten laulella alton tai jopa sopraanonkin tehtäviä...
Ei ihan yksiselitteinen asia, ainakaan minulle. Minä pidän omana äänialanani sitä, millä alueella äänneltyjä saundeja voi vielä pitää jokseenkin lauluna.
Ja siltikin tulemme tilanteeseen, että "lyyrisenä sopraanona mit koloratur" laulan vähän eri kriteerein kuin naispuolisena death metal - murisijana.- utelias
Mistä mihin (nuoteissa)tuo äänialasi riittää, eli minua kiinnostaa alin ja ylin nuotti jonka kykenet laulamaan. Kerrotko samalla onko äänialasi joko tyypillinen vai laaja tai kapea sopraanolle.
- pongo
utelias kirjoitti:
Mistä mihin (nuoteissa)tuo äänialasi riittää, eli minua kiinnostaa alin ja ylin nuotti jonka kykenet laulamaan. Kerrotko samalla onko äänialasi joko tyypillinen vai laaja tai kapea sopraanolle.
"Kokonaisäänialani" eli örinästä vinkeimpään vinkaisuun on suuresta A:sta (eli niille, joille nimi on vieras, TOISEEN A:han, joka keski-c:stä alaspäin mennessä tulee vastaan) kolmeviivaiseen Fis:ään (keski-c:n jälkeen ylöspäinlaskien kolmas ylennetty F, johon törmää).
Laulan klassisissa lauluissa mielelläni vielä b2:n, pienellä suostuttelulla c3:n, jollei siellä tarvitse viipyillä. Riippuen kappaleesta alimmillaan laulan julkisesti pienen b:n, mutta mieluummin tyssään d1:een.
En ole erityisen korkea, en viihdy jatkuvasti korkealla istuvissa lauluissa, mutta äänensävyni on kevyt ja miten nyt sanoisi, "nuori", kipuan korkealle helpon oloisesti - ei se aina ole niin helppoa, kuin miltä kuulostaa ja näyttää, mutta tekniikka suo mahdollisuuksia :). Siksi minut klassisella saralla mielletään korkeaksi ääneksi. Empiirinen tutkimus asettaa äänialani varsin tyypilliselle sopraanoalalle, sävyasiat sekoittavat pakkaa hiukan. - pongolle
pongo kirjoitti:
"Kokonaisäänialani" eli örinästä vinkeimpään vinkaisuun on suuresta A:sta (eli niille, joille nimi on vieras, TOISEEN A:han, joka keski-c:stä alaspäin mennessä tulee vastaan) kolmeviivaiseen Fis:ään (keski-c:n jälkeen ylöspäinlaskien kolmas ylennetty F, johon törmää).
Laulan klassisissa lauluissa mielelläni vielä b2:n, pienellä suostuttelulla c3:n, jollei siellä tarvitse viipyillä. Riippuen kappaleesta alimmillaan laulan julkisesti pienen b:n, mutta mieluummin tyssään d1:een.
En ole erityisen korkea, en viihdy jatkuvasti korkealla istuvissa lauluissa, mutta äänensävyni on kevyt ja miten nyt sanoisi, "nuori", kipuan korkealle helpon oloisesti - ei se aina ole niin helppoa, kuin miltä kuulostaa ja näyttää, mutta tekniikka suo mahdollisuuksia :). Siksi minut klassisella saralla mielletään korkeaksi ääneksi. Empiirinen tutkimus asettaa äänialani varsin tyypilliselle sopraanoalalle, sävyasiat sekoittavat pakkaa hiukan.Lasketaanko se murinakin? Itselläni ääni lakkaa soimasta alhaalla pienessä e:ssä, joskus olen saavuttanut pienen d:nkin, sitten alkaa se "ugrilainen kurkkulaulu", muuten en ole edes sen d-e:n alapuolelle yrittänytkään. Niin siis minäkin olen naisääni.
- pongo
pongolle kirjoitti:
Lasketaanko se murinakin? Itselläni ääni lakkaa soimasta alhaalla pienessä e:ssä, joskus olen saavuttanut pienen d:nkin, sitten alkaa se "ugrilainen kurkkulaulu", muuten en ole edes sen d-e:n alapuolelle yrittänytkään. Niin siis minäkin olen naisääni.
No ei sellaista fagottitörinää kyllä lasketa :)
Paitsi jos olet ugrilainen kurkkulaulaja. Jos nyt kuitenkin pysytään tällaisella klassisella äänipuolella, niin kyllä siitä äänen tasosta selvä pitää saada ja joku laatukin kaivaa.
Jos mietit äänialaasi, oletko sopraano vai altto vai mikä, SITÄ tämä "testi" ei kerro. Minulla on kollegoja, jotka ovat ehdottomasti alttoja - ja he ns. "pääsevät" korkeammalle kuin minä, mutteivät yhtä matalalle. Kuitenkin heidän laatuäänensä soi siellä skaalan alapäässä upeana ja yläkerta menee kiljunnaksi. - Utelias
pongo kirjoitti:
No ei sellaista fagottitörinää kyllä lasketa :)
Paitsi jos olet ugrilainen kurkkulaulaja. Jos nyt kuitenkin pysytään tällaisella klassisella äänipuolella, niin kyllä siitä äänen tasosta selvä pitää saada ja joku laatukin kaivaa.
Jos mietit äänialaasi, oletko sopraano vai altto vai mikä, SITÄ tämä "testi" ei kerro. Minulla on kollegoja, jotka ovat ehdottomasti alttoja - ja he ns. "pääsevät" korkeammalle kuin minä, mutteivät yhtä matalalle. Kuitenkin heidän laatuäänensä soi siellä skaalan alapäässä upeana ja yläkerta menee kiljunnaksi.Kiitos hyvistä vastauksista. Sopraano kyllä olen itsekin. Olen vain utelias siitä minkälaisia eri "skaaloja" esimerkiksi tuo sopraano sisältää. Laulan ja äänenmuodostuksestakin jotain tiedän, mutta tällaiset pikkuseikat jäävät usein "rivilaulajalta" pimentoon, että minkälaisista aineksista on pienet sopraanot leivottu.
On mukavaa kun joku tietää jotain ja viitsii rikastuttaa muitakin tiedoillaan, täällä netissä on niin helppo kysellä vähän "tyhmiäkin".
Pystytkö/haluatko vastata seuraavaan mieltä askarruttavaan aiheeseen, miksi ääni soi toisessa laulussa vaaleana ja toisessa tummana, vaikka laulettava alue on aika sama? - pongo
Utelias kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista. Sopraano kyllä olen itsekin. Olen vain utelias siitä minkälaisia eri "skaaloja" esimerkiksi tuo sopraano sisältää. Laulan ja äänenmuodostuksestakin jotain tiedän, mutta tällaiset pikkuseikat jäävät usein "rivilaulajalta" pimentoon, että minkälaisista aineksista on pienet sopraanot leivottu.
On mukavaa kun joku tietää jotain ja viitsii rikastuttaa muitakin tiedoillaan, täällä netissä on niin helppo kysellä vähän "tyhmiäkin".
Pystytkö/haluatko vastata seuraavaan mieltä askarruttavaan aiheeseen, miksi ääni soi toisessa laulussa vaaleana ja toisessa tummana, vaikka laulettava alue on aika sama?Kun nyt tänään on tällainen tietsikkapäivä, niin vastailenhan minä. Mainitsemasi asia tekeekin laulamisen niin mielenkiintoiseksi (ja samalla vähän vaikeaksi). Siihen liittyy moni asia. Sävelkulku: yläs vai alas ja missä järjestyksessä, sävelkulkujen nopeus (nopeammissa usein luontaisesti heittää keveämmälle vaihteelle, hitaissa saattaa herkutella tummuudella, kumpikin on äänessä olemassa, mutta luonnottomuuksia ei saa tehdä). Yksi tärkeimmistä syistä on teksti ja kieli. Jos sattuu eteen kappale, joka vilisee kirkkaita ja heleitä etuvokaaleita, vaikkapa nyt iitä ja se yhdistyy näpsäköihin konsonantteihin, vaikka t:tä saksan kielessä, homma heittyy aika ymmärrettävästi etualalle soimaan. Jos taas laulaa jotain takaista tekstiä; oota, aata , paksuja konsonantteja, geetä, käy päin vastoin.
Jos vaikka huviksesi laulat samalta korkeudelta "MOOGAAA" ja "MIITÄÄÄ", huomaat sävyeron. Kieli, se suussa oleva lihas, toimii sitten sellaisena balanssisäätyrinä, jolla sointia pyritään egalisoimaan niin, että soivuus ei katoa ja linja säilyy. Loput sun pitää pyytää lauluopettajan live-esittämään :) Toivottavasti auttoi. - kiitollinenUtelias
pongo kirjoitti:
Kun nyt tänään on tällainen tietsikkapäivä, niin vastailenhan minä. Mainitsemasi asia tekeekin laulamisen niin mielenkiintoiseksi (ja samalla vähän vaikeaksi). Siihen liittyy moni asia. Sävelkulku: yläs vai alas ja missä järjestyksessä, sävelkulkujen nopeus (nopeammissa usein luontaisesti heittää keveämmälle vaihteelle, hitaissa saattaa herkutella tummuudella, kumpikin on äänessä olemassa, mutta luonnottomuuksia ei saa tehdä). Yksi tärkeimmistä syistä on teksti ja kieli. Jos sattuu eteen kappale, joka vilisee kirkkaita ja heleitä etuvokaaleita, vaikkapa nyt iitä ja se yhdistyy näpsäköihin konsonantteihin, vaikka t:tä saksan kielessä, homma heittyy aika ymmärrettävästi etualalle soimaan. Jos taas laulaa jotain takaista tekstiä; oota, aata , paksuja konsonantteja, geetä, käy päin vastoin.
Jos vaikka huviksesi laulat samalta korkeudelta "MOOGAAA" ja "MIITÄÄÄ", huomaat sävyeron. Kieli, se suussa oleva lihas, toimii sitten sellaisena balanssisäätyrinä, jolla sointia pyritään egalisoimaan niin, että soivuus ei katoa ja linja säilyy. Loput sun pitää pyytää lauluopettajan live-esittämään :) Toivottavasti auttoi.Vau, sä taidat tunteakin vähän paremminkin tätä aihetta. Kiitos tästäkin vastauksesta, mun harmaa aavistus ei ole enään harmaa... No, lisää tulee eli, tiedäthän sen hetken kun musiikki ikään kuin on The Magic Tough tuolla sisällä. Esimerkiksi konsertti (kapu, orkka, laulajat) tilanteessa kun se juttu tuntuu, niin mitä luulet/tiedät mistä se tulee?
Sitten vähän helpompi kysymys, mikä hemmetti on ohenne, meinaako se sitä rekisterivaihdosta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803