Palkoista yleensä...

epäilijä

Huomenta.

Tässä näin maanantain ratoksi lueskelin täältä, kun ihmiset kirjottelee palkoistaan ja tiedustelevat, että mikä on oikea palkka mistäkin työstä. Sitten jengi vastaa, että "5000 egee on korkeakoulutetun henkilön oikea palkka".... Jotenkin tuntuu, että jengi saa jotain tyydytystä siitä, että käyvät täällä heittämässä paskaläpyskää palkoista. Se hämärtää keskustelun aitoutta.

Olen seuraillut tässä melko aktiivisesti työpaikkailmoituksia ja käynyt työhaastatteluissa viimeisen puolen vuoden aikana, ja voin kyllä kertoa, että tuollaiset "5000 egen" palkkavaateet on melko nopeasti jätetty huomiotta, on kyse ollut sitten yksityisen tai kunnallisen sektorin työpaikasta.

Jotenkin se 2000e on ollut melko lailla keskiarvo palkoille. Yleensä se on jäänyt jopa pari satasta vaille. Työskentelen muuten media-alalla, joten näkökulmani rajoittuu mediapuolelle. Ehkä teollisuuden puolella puhutaan korkeammista lähtöpalkoista, mutta joka tapauksessa voisin melkein vakuuttaa, että tuollaisten "5000 egen" palkkavaateiden heittely työhaastatteluissa herättää alalla kuin alalla hilpeyttä haastattelijoiden kesken.

Palkka yleisesti ottaen on melko suhteellinen käsite. Mikä on oikea palkka mistäkin työstä? Sairaanhoitajat tekevät pitkää päivää rankassa työympäristössä eivätkä tienaa kovinkaan häävisti. Opettajat tekevät "lyhyttä" päivää rankassa työympäristössä eivätkä tienaa häävisti. Jotkut istuvat toimistossa 8h eivätkä tienaa häävisti. Toiset taas istuvat toimistossa 8h ja tienaavat helkkaristi enemmän, jopa samasta työstä. Kyllä se palkka työnantajasta aika paljon riippuu.

Sain juuri töitä kunnalliselta puolelta tiedottajana ja palkka huitelee bruttona siinä 1800 egen tienoilla. Ok, ei ole häävisti, mutta työ on varmasti mielekästä ja saa tehdä oman alan töitä ja mikä tärkeintä = työpaikalla pitää viihtyä ja sinne pitää olla kiva mennä aamulla.

Älkää hyvät ihmiset tuijottako liikaa sitä palkkanauhaa vaan nauttikaa elämästänne.

19

5228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ay-aktiivinen

mutta käytännössä on pakko olla "itsekäs", koska asuntolainaa on 220 k€. Työnteko on kuitenkin syömisen ohella ihmisen pääelinkeino ja itseään se työnantajakin vain ajattelee.

• hst psk

Pitikö mennä asuntolaina ottamaan, no siinäpähän makselet seuraavat 20 vuotta...

• Tosi on - KOP
        hst psk kirjoitti:

Pitikö mennä asuntolaina ottamaan, no siinäpähän makselet seuraavat 20 vuotta...

Omaa ei kannata ostaa koska vuokraa ei tarvitse maksaa kuin seuraavat about 60 vuotta tai vaihtoehtoisesti vähemmän aikaa jos kuolee aikaisemmin. Siinä ei kummempia yllätyksiä tule, kaikki menee vuokraisännän taskuun takuuvarmasti ja vuokraa korotetaan joka vuosi. Kyllä jämpti on niin että varmanpäälle kannattaa aina pelata.

• markkinointimies

Samaa mieltä toisaalta mutta itse on pidettävä omista eduista huolta ja loppujen lopuksi,
      olen töissä jotta saan rahaa jolla voin ostaa asioita, harrastaa ja viettää elämää.

En tee töitä hyväntekenväisyydestä, enkä ole
      kutsumusammatissa. En myöskään lahjoita omaa panostani ilmaiseksi. Nautin elämästä kunhan palkka on edes kohtuullinen.

Minulle kohtuullinen palkka on 4500-5000e
      Totta on että keskiarvo palkka taitaa olla
      jotain 2500 nurkilla (kaikki).

• riitä....

Hesan seudulla joku 2 donaa brutto ei riitä paskan vertaa mihinkään, sillä palkalla olet luuseri ja paarialuokan köyhä. Asuntokulut on valtavat, ja alla on oltava hyvä turvallinen ja uusi auto (vanhoilla paskoilla kukaan ajele). Alin kipuraja palkassa on 3000 eur/kk brutto. Ne jotka jää tuosta paljon alle, ovat varakkaan miehen vaimoja jotka konttoristeja sun muita. Miehet hankkii tuon kolme donaa, myös teollisuuden duunarit. Sairaanhoitajan keskiansio 3-vuorotyössä on noin 3 donaa, ja opettajan kaikilla lisillä myös.

Jossan takahikiän korvessa saattaa parilla tonnilla netto pärjätä jos on velaton kämppä ja ajaa vanhalla paskarottelolla eikä harrasta mitään punttisaleja tms.

• epäilijä

Kommentoisin tuohon edelliseen 3k palkan perään kuuluttajalle: Tsekkasin just mol.fi:stä Helsingin seudulla luokanopettajan pestiä. Palkkaus OVTES eli n. 2200e. Veikkaisin, että tuohon on melko vaikeaa lähteä tinkaamaan sitä 800e lisää palkkaa.

On totta kyllä, että varmasti pk-seudulla asuminen on kalliimpaa ja liksatasot ovat erilaisia. Itse asun Tampereella, missä ei asuminen nyt ihan halpaa ole, niin kyllä minusta tuntuu, että kyllä täällä aika erikoisen yrityksen saa löytää, joka tarjoaa esim. mainosalan työpanoksesta tuon 3000k.

En tiedä, ehkä etsin töitä vääristä foorumeista...

• epäilijä
        epäilijä kirjoitti:

Kommentoisin tuohon edelliseen 3k palkan perään kuuluttajalle: Tsekkasin just mol.fi:stä Helsingin seudulla luokanopettajan pestiä. Palkkaus OVTES eli n. 2200e. Veikkaisin, että tuohon on melko vaikeaa lähteä tinkaamaan sitä 800e lisää palkkaa.

On totta kyllä, että varmasti pk-seudulla asuminen on kalliimpaa ja liksatasot ovat erilaisia. Itse asun Tampereella, missä ei asuminen nyt ihan halpaa ole, niin kyllä minusta tuntuu, että kyllä täällä aika erikoisen yrityksen saa löytää, joka tarjoaa esim. mainosalan työpanoksesta tuon 3000k.

En tiedä, ehkä etsin töitä vääristä foorumeista...

ja puhun viesteissäni nimenomaa nuorista, juuri työelämään astuvista henkilöistä.

• meikäläinen

samaa mieltä olen, 2000 brutto pk-seudulla ei oikeen riitä mihinkään. Itselläni on pelkästään ns pakolliset kulut yli 2000 kuukaudessa, asunto,auto- yms lainat sekä muut yleiset kulut.
        Vaimon menot ovat varmaan joku 1-1500 euroa.
        Perheemme ei edes elä leveästi eikä ylenpalttisesti, tosin ei ihan lähiössäkään.

Itselläni kipuraja on 4000brutto.

Muuten, sairaanhoitaja tai opettaja eivät todellakaan tienaa 3000brutto kuukaudessa.

• tienaavat ok
        meikäläinen kirjoitti:

samaa mieltä olen, 2000 brutto pk-seudulla ei oikeen riitä mihinkään. Itselläni on pelkästään ns pakolliset kulut yli 2000 kuukaudessa, asunto,auto- yms lainat sekä muut yleiset kulut.
        Perheemme ei edes elä leveästi eikä ylenpalttisesti, tosin ei ihan lähiössäkään.

Muuten, sairaanhoitaja tai opettaja eivät todellakaan tienaa 3000brutto kuukaudessa.

pakko kommentoida: opettajat tienaavat helposti sen 3000 euroa. Itse olen ollut vasta muutaman vuoden opettajana, eli ikälisiä tai määrävuosikorotuksia ei paljoa vielä ole, mutta brutto on himpun vajaat 3500 euroa kuussa. Kauan alalla olleet, paljon ylitunteja opetusvelvollisuuden lisäksi tahkoavat voivat tienata jopa sen kuuluisan "5000 egee".

Olen tosin samaa mieltä kuin alkuperäinen kirjoittaja: ei palkka voi olla ainut asia, johon kiinnittää huomiota esim. ammattia valitessa.

• tiedonantaja
        tienaavat ok kirjoitti:

pakko kommentoida: opettajat tienaavat helposti sen 3000 euroa. Itse olen ollut vasta muutaman vuoden opettajana, eli ikälisiä tai määrävuosikorotuksia ei paljoa vielä ole, mutta brutto on himpun vajaat 3500 euroa kuussa. Kauan alalla olleet, paljon ylitunteja opetusvelvollisuuden lisäksi tahkoavat voivat tienata jopa sen kuuluisan "5000 egee".

Olen tosin samaa mieltä kuin alkuperäinen kirjoittaja: ei palkka voi olla ainut asia, johon kiinnittää huomiota esim. ammattia valitessa.

Kerrohan joutuin missä "normaali" opettaja tuollaista tiliä tekee? Ei ole omassa palkkakuitissa näkynyt kuin kakkosella alkavia lukuja...
        No joo. Kai jossain lukiossa (ja varsinkin korkeakouluissa) lehtorit saattavat tuon tienata, mutta peruskoulun puolella tilanne on hieman toisenlainen.

• kokemusta
        tiedonantaja kirjoitti:

Kerrohan joutuin missä "normaali" opettaja tuollaista tiliä tekee? Ei ole omassa palkkakuitissa näkynyt kuin kakkosella alkavia lukuja...
        No joo. Kai jossain lukiossa (ja varsinkin korkeakouluissa) lehtorit saattavat tuon tienata, mutta peruskoulun puolella tilanne on hieman toisenlainen.

Niin, olen itse opettanut vain lukiossa joten peruskoulun liksoista en juurikaan tiedä.
        Itselläni tuo 3500 tulee ylitunneista, muista palkatuista tehtävistä ja resurssista maksettavista korvauksista (yo-kokeet yms.)
        Mutta kyllähän sen eteen töitäkin saa tehdä niska limassa!

• valittajille
        meikäläinen kirjoitti:

Kuka pakottaa ottamaan lainaa, käymään punttiksella, ostamaan uuden auton ym ym ym. V***u, miettikää vähän mihin rahanne tuhlaatte...

• Itä-Suomessa

Saan bruttona vajaat 2100 E, ja olen oikein tyytyväinen palkkaani. Luulenpa, etten tällä koulutuksella (kaupallinen) voisi täältä päin Suomea parempaa palkkaa/työtä saada. Toimistoalan paikat ovat järjestään luokkaa 1500 E/kk.

• köyhäkö

Kaiken täällä lukemani perusteella olen köyhä, ja tottahan se onkin kun käteen jää reilu tonni kuussa teollisuusalan töistä. Toisaalta pitäisi olla onnellinen että on edes jotain työtä täällä periferiassa. Sillä elää jos ei ole asuntolainaa, autolainaa, ei harrasta mitään, ei tilaa lehtiä, viettää kesäloman sisätiloissa sohvalla maaten, polttaa tupakkaa kohtuudella ja juo kännit korkeintaan kerran kuussa. Perheellinenkin olen, ja puoliso tienaa saman verran.
      MUTTA: Kohtuuttomilla palkkavaatimuksilla nämä vähäisetkin matalapalkkaiset työt siirtyisivät pian ulkomaille. Tähän elämäntyyliin on vaan pakko sopeutua: Antaa rikkaiden lääkärien, toimitusjohtajien, paskanpuhujakonsulttien yms omistaa asunnot, kalliit autot ja kesämökit, matkustella Finnairilla. Sillä tavalla se tämä Suomi pyörii. He lihottavat verottajaa ja tuovat sitä ostovolyymia esim. teollisuustuotteisiin. Köyhälle jää mitä jää.

• ei kukaan555

...kun hankkii Suomessa kunnon koulutuksen ja englanninkielentaidon ja sitten lähtee USA:han. Siellä palkat korkeastikoulutetuilla on keskimääräisesti sellaset 5 000$-7 500$ ja ei veroakaan tarvii maksaa niin paljon. Mutta koulutuksen tarvitsee olla hyvin KORKEA.

• ttt

Nojaa. Sairaanhoitajat ovat osanneet markkinoida oman "palkkakuoppansa" hyvin. Moni korkeasti koulutettu toimistorotta saa sen 1800 erkkaa eli saman kuin sairaanhoitajien peruspalkan. Lisät kuitenkin nostavat sairaanhoitajien kokonaispalkan lähemmäksi 2500 euroa. Eli minun havaintoni täysin päinvastaisia.

Muuten kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Pitäisi muutenkin osata nauttia siitä työstä mitä kulloinkin tekee eikä pilata omaa mielenrauhaansa miettimällä sitä, mikä "oikea palkka" pitäisi olla.

• kyyninen

Olen huomannut että juuri koskaan ei tule työ/palkkakeskusteluissa esiin nämä tyypit jotka ovat mielestään tosi paskassa työssä tai tosi paskalla palkalla. Tuntuu että sekatyömiehen apulaisetkin saavat "lisien kanssa ihan hyvin". Ja kaikilla tuntuu työtä olevan vaikka asuisivat ihan huitsinnevadassa ja työttömätkin tienaa ansiosidonnaisineen/tukihuijauksineen niin paljon että pystyvät reissaamaan ulkomaillekin.

Olisi ihan piristävää oikeasti joskus lukea kuinka niitä negatiivisiakin tarinoita, kuinka paskaa työtä tai palkkaa voikaan ihminen tehdä/saada. Kai tämän palstan lukijoista joku työttömänäkin on?

Kun tämä Suomi nyt on tällainen puolisosialistinen maa jossa kaikille nyt jotain rahaa annetaan on minun mielestä kaikista huonoimmassa asemassa sen jaon suhteen ovat opiskelijat. Pitkää päivää vääntävät, kirjoihin menee paljon rahaa ja tuet on aivan minimaaliset. Voin vain kuvitella millainen huuto tulisi jos työttömät joutuisivat kärvistelemään kuukauden vaikkapa 50 eurolla jollainen monille opiskelijoilla on arkipäivää.

Katkeria kommentteja peliin...?

• Mies79

Vajaan 10vyoden työkokemuksella automekaanikkona merkkiliikkees. Tässä paikassa ollut nyt parivuotta. Vuosiansiot alle 20ke . Kuukaudessa 1500e about brutto. Auto on ja velaton mökki. Asumisessa ei kehumista. Kännit joka viikonloppu. Matkustelu lähinnä ruotsi ,tallinna.

• Palikkapää

Syitä miksi tällä palstalla ei ole köyhien, työttömien ja opiskelijoiden kirjoituksia:

-Työttömillä ja köyhillä ei ole varaa internettiin.

-Yllämainittuja ei edes kiinnosta palsta "Ylennykset ja palkankorotukset"

Lisäksi kukaan ei tee paskaa työtä. Jotta yleensä voi tehdä työtä, tarvitaan ASENNETTA, työstä täytyy pitää edes jollain tasolla, raha ei ratkaise niillä, joilla ei ole varaa valita työpaikkaansa.
        Ja sitten täällä on paljon valehtelijoita, turhan pullistelijoita, joiden tarinat ovat tasoa: Minun auto kulkee kovempaa kuin sinun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe