Room 10:4; Paavali ja laki tarkemmin!

Rauhaa

Paavalin sanat laista ovat hiukan vaikeita käsittää joskus.
Tässä tarkemmin mitä Paavali "lailla" tarkoitti, ja mikä on uuden liiton uskovan suhde lakiin Raamatun mukaan.

Lisää:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto: "Jumalan laki"

Jumalan siunausta
jari laurila

OLIKO KRISTUS SIVEYSLAIN LOPPU? Room 10:4. PAAVALI JA LAKI

Monet tahtovat tulkita Paavalin sanat “Kristus on lain loppu, niin tulee vanhurskaaksi jokainen joka uskoo.” (Room 10:4) siten että 10 käskyn siveyslaki olisi lakkautettu?

On huomioitava ensin ettei juutalaisilla silloin ollut vielä aina kaikilla käsitystä Kristuksen vanhurskaudesta. Vapahtajaan perustuvaa vanhurskautta oli opetettava seurakunnille.
Paavali halusi lopettaa lakivanhurskauden, johon monet vielä pyrkivät myös fariseustenkin käskyjä noudattamalla. Vallalla oli myös roomalaispakanallisia lakeja.

Vanhan liiton aikana Jumalan armo ja vanhurskaus ilmoitettiin lain ja profeettojen kautta. Uuden testamentin aikana -Jeesuksen kautta. (Room 3:21-26)
Sekä VT:n että UT:n aikana armo perustui uskoon. (mm.Aabraham, Room 4:3, 1 Moos 15:6) Aabraham luettiin vanhurskaaksi myös teoista. (Jaak 2:21-22, 1 Moos 22:16) Aabraham noudatti kaikkia Jumalan käskyjä. (1 Moos 26:5)

Jaakob uudessa liitossa opetti teot ovat uskon hedelmiä. (Jaak 2:14-26) Ilman uskoa ei ole tekojakaan, ja usko on kuollut. Kysymyksessä on syy-seuraussuhde.
Jaakob opetti heille, jotka tahtoivat kumota lain. Armo ja laki eivät ole ristiriidassa koskaan. Ihmisen lihan halut ovat lakia kumonneet aina, sekä saatanan pyrkimykset.
Armo on ollut totta ilman tekojakin jo vanhan liiton aikana (2 Moos 19:4, 20:2) Kristuksen tähden sekin. Armo ja Jumalan ja ihmisen liitot kuuluivat aina yhteen. (2 Moos 34:6-7, Jer 3:12, 1 Moos 3:15, Ps 103:13, Jes 49:13-15, 5 Moos 7:12) Suurena sovituspäivänä kansan synnit poistettiin, (Hebr 9:10, 3 Moos 16:21-22) joka oli uhrannut uhrejaan pitkin vuotta. VT:n uhripalvelusjärjestelmä vertauskuvasi tulevaa Karitsaa, joka kuoli ristillä syntiemme sovitukseksi. (Hebr 8:1-2,5, Hebr 10:12, 9:14,26, 10:14,18)

Room 10:4 esiintyvä kreikan sana “telos” tarkoittaa “täyttymystä” ja “päämäärää” tässä asiayhteydessä.
Jeesus Kristus oli lain lopullinen täyttymys ja päämäärä, jokaiselle joka uskoo!
(Gal 2:16) Lakia tarvitaan osoittamaan mikä on oikein ja väärin. (Room 3:20, 13:8-10)

Vasta 1700 luvun jälkeen on opetettu tässä toisinaan virheellisesti historialliskriittisten selittäjien ansiosta, että kysymyksessä olisi siveyslain kumoutuminen. Kysymyksessä tässä asiayhteydessä (Room 10:4) on koko vanha testamentti, “Toorah” eli laki.

Paavali puhui sanalla “laki” tarkoittaen useita eri asioita. Asiayhteyden löytää tutkimalla jakeen ympäriltä.
Paavali puhui “Mooseksen laista” (1 Kor 9:9) ja Jumalan siveyslaista (alla yhteenvetoa) samalla sanalla; “laki.” Toisinaan hän puhui Mooseksen kirjoista, tai koko vanhasta testamentista sanalla, “laki.” (Room 3:19,21, 1 Kor 14:21) -Myös pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä, sanalla “laki” (Room 2:14-15) -Pyhän Hengen johdatukseen elämässä; (8) -Pahan vaikutuksesta elämään, (7:21) -Tekojen laista, ja uskon laista; (3:27)
“Välikaikaisesta laista,” eli seremonia-, eli uhripalvelusmenojen lait; (Gal 3:19)

Paavali puhui tietenkin siveyslain puolesta, mutta vastusti lain väärinkäyttöä.
Hän puhui sitä vastaan, että joku ajattelisi ihmisen vanhurskautuvansa ja pelastuvansa lain tekojen kautta! Pelastuminen perustuu Jeesuksen uhrikuoleman ansioiden vuoksi yksin. Ihminen voidaan lukea vanhurskaaksi Jesuksessa Kristuksessa Kristuksen ansioiden tähden. Muuta tietä pelastukseen ei ole olemassa.

- “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” (Room 7:12,14)
- “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
- “Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on.” (Room 3:20)
- “Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.” (Room 3:31)
- “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
- “Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15, 5:13)
- “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin.” -ellei laki olisi sanonut, jne. (Room 7:7-8)
- “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23)
- “Laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan, jne” (1 Tim1:8-10)
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Minä kirjoitan lakini heidän sydämeensä“, jne (Hebr 8:10, 10:16)
- “Me jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)

(Matt 5:17-18, 7:12, 22:40, Luuk 16:17, Jaak 1:25, 2:10.-12, 4:11, 1 Joh 2:2-3, 3:4, 5:3, Ilm 12:17, 14:12, 5 Moos 5: 1-22, 6:5-9, 2 Moos 20:1-17)

Lain kautta ei tietenkään kukaan voi pelastua. “Lakihenkisyys” tai “lakiuskonto” tarkoittaa tietysti sitä että opetettaisiin, että lain ansioilla ihminen voisi pelastua.
Ei sitä että ihminen rakastaa Jumalaa ja on kuuliainen, joka ilmenee käskyjen noudattamisena. (Ilm 14:12, Matt 7:21-23)
Lain noudattamiseen ihminen saa Jumalan Hengen voiman, eikä keneltäkään vaadita, eikä kukaan pystyisi lakia omassa voimassaan noudattamaan. (Room 7:15-23, Hes 36:25-27, Hebr 8:9-10, 10:16-17)

11

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lutherus

Raamatussa ei ole eriteltyinä tekoina kerrottu muuta kuin Mooseksen laki.
      Se ei ole samaa kuin puhuminen Jumalan laista.
      Jumalan laki on monipåuolisempi ja kattavampi kuin vain Mooseksen laki .
      Siitä Jeesuskin kertoo vuorisaarnassaan.Mitä erinomaista te silloin teette jos te noudatatte lain kirjaimellista muotoa ,joka oli kerrottu Mooseksen laissa.
      Jeesus kertoi paremman laintulkinnan joka koskee ihmistä itseään.
      Mooseksen laki oli lähimmäisten suojelemiseksi meidän pahuuttamme vastaan.
      Jeesuksen kertoma oli meitä itseämme varten että me emme käyttäisi lakia muita vastaan vaan eläisimme niinkuin lakia ei olisi suhteessamme muihin ja itse noudattaisimme kaikkea kiitettävää ja pyrkisimme Jeesuksen tavoin olemaan käyttämättä lain suomia oikeuksia ja antamaan anteeksi lähimmäisillemme.
      Me emme tarvitse siis lakia itsemme suojaksi emmekä tahdo elää muita ihmisiä kohtaan loukaten heidän oikeuksiaan millään tavalla.
      Siitähän oli Jeesuksen esimerkki kun Hänkin alistui lain tuomittavaksi vaikka oli itse oikeassa.
      Laki on käänteinen kun sitä ei käytetä omaksi eduksi vaan jätämme Jumalan meidän tuomariksemme.
      Me siis annamme lain tuomita tämän elämämme ja kilvoittelemme itse ilman lakia.
      Tätä noudattivat appostolit Jeesuksen esimerkin mukaan.
      Teillä on siten laki täysin toisin käytössä kuin Paavali sitä puhui.
      Te juuri käytätte lakia syyllistäen ihmisiä ja kasaatte itsenne päälle lain koko tuomion kun syytätte muita ikäänkuin vain te olisitte synnittömiä Jumalan edessä vaikka teitä ei ole annettu meille lakimiehiksi ja tuomareiksi minkään sanakohdan perusteella.
      Laki ei siis ole niitä varten jotka ovat Kristuksessa vaan niitä varten jotka sitä käyttävät etujensa ajamiseen vääryyden kautta.
      1.Joh.1:15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
      16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
      17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.
      18. Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
      19. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
      20. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
      21. En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.

Jos me olemme päättäneet seurata Kristusta, emme ole lain alla vaan olemme kaikessa Kristuksen alaisuudessa ja Hänen tuomittavinaan.
      Siihen meillä on lain sijaan opettajina Jeesus itse ja Hänen valitsemansa apostolit.
      Te tahdotte julistaa lakia ja ette tunnusta Jeesuksen hallitusvaltaa meidän ihmisten elämän arvostelijoina ja teette itsenne toisen palvelijoiden arvostelijoiksi.
      Me emme ole lain emmekä adventistien sääntöjen ja valvonnan alla.Sitä te ette näytä millään ymmärtävän.
      Jo aikoinaan Mooses tuli kansansa luo ennenkuin hänet oli Jumala kutsunut tehtäväänsä ja Israelilaiset kysyivät Moosekselta kuka hänet oli asettanut kansan tuomariksi. Samaa kysyn minä teiltä?

• Rauhaa

Neuvoisin kelaamaan kirjoituksieni ohi, eikä jäädä haukka räksöttämään.
        En lue sellaista.

Tämä ja edellinen vietisi jäi lukematta.

Kaikki on vapaehtoista, etkä vastaa kuin Herran edessä, (Luuk 12:47-48= tuomiotapa) et minun, etkä adventistien edessä yhtään mistään.
        Kukaan adventisti tai minä, emme vaadi Sinulta yhtään mitään!

Ketään tänne ei kutsuta opettajiksi, vaan jokainen kirjoittaa kun on siihen oikeus.
        Tiedoksi.

Oman työni teen kirkkoni-, ja 1 Piet 2:9, sekä Matt 28:18-20 antamin valtuuksin.
        Täällä olen yksityishenkilönä. Kirkollamme ei ole edustusta täällä.

Jumalan Siunausta
        Jari laurila

• T. Ala-Olli
        jarlau kirjoitti:

Rauhaa

Neuvoisin kelaamaan kirjoituksieni ohi, eikä jäädä haukka räksöttämään.
        En lue sellaista.

Tämä ja edellinen vietisi jäi lukematta.

Kaikki on vapaehtoista, etkä vastaa kuin Herran edessä, (Luuk 12:47-48= tuomiotapa) et minun, etkä adventistien edessä yhtään mistään.
        Kukaan adventisti tai minä, emme vaadi Sinulta yhtään mitään!

Ketään tänne ei kutsuta opettajiksi, vaan jokainen kirjoittaa kun on siihen oikeus.
        Tiedoksi.

Oman työni teen kirkkoni-, ja 1 Piet 2:9, sekä Matt 28:18-20 antamin valtuuksin.
        Täällä olen yksityishenkilönä. Kirkollamme ei ole edustusta täällä.

Jumalan Siunausta
        Jari laurila

Jeesuskin luki lakia täysin toisin.
        Hänenkään mielestä lain Hänen seuraamisensa oli paljon muuta kuin lain noudattamista.
        Se käy ilmi Jeesuksen sanoista rikkaalle nuorukaiselle;Mark.10:17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
        19. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        20. Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".
        22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"
        24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
        25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
        26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".
        28. Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: "Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua".

Vaikka tuo rikas oli noudattanut kaikkia käskyjä, oli hän silti kaukana Jumalan valtakunnasta.Siinä ei auttanut hänen Sapatinviettonsa sinetti yhtään mitään. Kuinka se voisi merkitä adventistin tekemänä yhtään enempää?

Luukas 18:18. Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        19. Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
        20. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        21. Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        22. Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
        23. Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.
        24. Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
        25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
        26. Niin ne, jotka sen kuulivat, sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Mutta hän sanoi: "Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista".
        28. Silloin Pietari sanoi: "Katso, me olemme luopuneet siitä, mitä meillä oli, ja seuranneet sinua".
        29. Niin hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka Jumalan valtakunnan tähden on luopunut talosta tai vaimosta tai veljistä tai vanhemmista tai lapsista,
        30. ja joka ei saisi monin verroin takaisin tässä ajassa, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää".

Jeesus asettaa täysin toisenlaiset ehdot ihmiselle kuin mitä me näemme adventistien meille esittävän.
        He haluavat ohittaa Jeesuksen opetuksen ja tuoda sen tilalle muunnoksensa juutalaisesta lainnoudattamisesta ja kuuliaisuudesta fariseuksille tehden oman versionsa kuuliaisuudella heille itselleen.
        Jeesus tuli tuomaan oman liittonsa ihmisille pelastukseksi ja sen ehdot ovat toiset kuin Mooseksen liiton ehdot.Mooseksen laki ei ole noudatettuna portti siihen liittoon vaan Vapahtajan opettama nöyryys jossa ihminen tietää, että hänen omat tekonsa olivat kuinka lainmukaisia tahansa, eivät vie häntä Jumalan valtakuntaan.
        1.Piet.1:17. Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
        18. tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
        19. vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
        20. hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
        21. jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
        22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
        23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
        24. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
        25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

Uudesta Testamentista käy selkeästi ilmi että lain noudattaminenkin on vielä kaukana siitä mitä uskon salaisuus meille tarjoaa.
        Lakia korostavat sellaiset jotka pyrkivät muodollisuuksien noudattamisen kautta pyhiksi jotta saisivat itsekkäästi toteuttaa pyrkimyksiään ja mieltymyksiään teologisia kiistanaiheita virittelemällä täälläkin palstalla.
        He korostavat muita asioita kuin niitä joiden parissa me arkipäivämme vietämme ja siten haalivat itselleen kannattajia.Opeja tutkivista tuomioista ja kasteista ja päivien viettotapojen noudattamisista heidän ohjeidensa ja seuransa mukaan.
        2.Korinttolaiskirje:
        10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.
        Juuda 1:16. He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.
        17. Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,
        18. sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan".
        19. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.
        20. Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä
        21. ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
        22. Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten;
        23. toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.

• T. Ala-Olli kirjoitti:

Jeesuskin luki lakia täysin toisin.
        Hänenkään mielestä lain Hänen seuraamisensa oli paljon muuta kuin lain noudattamista.
        Se käy ilmi Jeesuksen sanoista rikkaalle nuorukaiselle;Mark.10:17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
        19. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        20. Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".
        22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"
        24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
        26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".
        28. Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: "Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua".

Vaikka tuo rikas oli noudattanut kaikkia käskyjä, oli hän silti kaukana Jumalan valtakunnasta.Siinä ei auttanut hänen Sapatinviettonsa sinetti yhtään mitään. Kuinka se voisi merkitä adventistin tekemänä yhtään enempää?

Luukas 18:18. Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        19. Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
        20. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        21. Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        22. Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
        23. Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.
        24. Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
        26. Niin ne, jotka sen kuulivat, sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Mutta hän sanoi: "Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista".
        28. Silloin Pietari sanoi: "Katso, me olemme luopuneet siitä, mitä meillä oli, ja seuranneet sinua".
        29. Niin hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka Jumalan valtakunnan tähden on luopunut talosta tai vaimosta tai veljistä tai vanhemmista tai lapsista,
        30. ja joka ei saisi monin verroin takaisin tässä ajassa, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää".

Jeesus asettaa täysin toisenlaiset ehdot ihmiselle kuin mitä me näemme adventistien meille esittävän.
        He haluavat ohittaa Jeesuksen opetuksen ja tuoda sen tilalle muunnoksensa juutalaisesta lainnoudattamisesta ja kuuliaisuudesta fariseuksille tehden oman versionsa kuuliaisuudella heille itselleen.
        Jeesus tuli tuomaan oman liittonsa ihmisille pelastukseksi ja sen ehdot ovat toiset kuin Mooseksen liiton ehdot.Mooseksen laki ei ole noudatettuna portti siihen liittoon vaan Vapahtajan opettama nöyryys jossa ihminen tietää, että hänen omat tekonsa olivat kuinka lainmukaisia tahansa, eivät vie häntä Jumalan valtakuntaan.
        1.Piet.1:17. Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
        18. tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
        19. vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
        20. hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
        21. jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
        22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
        23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
        24. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
        25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

Uudesta Testamentista käy selkeästi ilmi että lain noudattaminenkin on vielä kaukana siitä mitä uskon salaisuus meille tarjoaa.
        Lakia korostavat sellaiset jotka pyrkivät muodollisuuksien noudattamisen kautta pyhiksi jotta saisivat itsekkäästi toteuttaa pyrkimyksiään ja mieltymyksiään teologisia kiistanaiheita virittelemällä täälläkin palstalla.
        He korostavat muita asioita kuin niitä joiden parissa me arkipäivämme vietämme ja siten haalivat itselleen kannattajia.Opeja tutkivista tuomioista ja kasteista ja päivien viettotapojen noudattamisista heidän ohjeidensa ja seuransa mukaan.
        2.Korinttolaiskirje:
        10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.
        Juuda 1:16. He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.
        17. Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,
        18. sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan".
        19. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.
        20. Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä
        21. ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
        22. Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten;
        23. toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.

Rauhaa

Raamattua on turha kopioida ja lähettää.
        Kyllä Raamattu hyvin luettu on, ja nuo asiat ymmärryksessä hyvin.

Siunausta
        jari laurila

• meitä
        jarlau kirjoitti:

Rauhaa

Raamattua on turha kopioida ja lähettää.
        Kyllä Raamattu hyvin luettu on, ja nuo asiat ymmärryksessä hyvin.

Siunausta
        jari laurila

Onhan täällä meitä muitakin.
        On mukavaa jos asiat on myös perusteltu Raamatulla.
        Aina ei tule katsottua tekstejä Raamatusta mutta näin ne ovat helposti asian yhteydessä luettavissa.
        Varsinkin matkoilla ollessa ei aina ole edes tilaisuutta selailla kirjoja kun täältä käy viestit lukemassa.

• Rehellisyyttä toivova

Kyllä jarlaun pitäisi kyetä vastaamaan omaan huutoonsa eikä huutaa ajatolla flinkiä apuun. Jarlaun toimet ja menettely antavat hänestä epärehellisen ja filunkin käsityksen. En ostaisi häneltä käytettyä autoa, en kyllä ajatollaltakaan.

• saturday

Laita Jari tälle palstalle ohjeet kuinka onnellinen
        adventisti viettää oikein Sapattia.

• sapatti
        saturday kirjoitti:

Kysymykseen:Miten viettää Sapattia? Lyhyt vastaus yksinkertaiseen kysymykseen. Jumalan Pyhä-Henki on sen jokaiselle Sapatin pitäjälle ilmoittanut omatunnon kautta.Aamen. Maran ata

• saturday kirjoitti:

Rauhaa

Paljon kiitoksia.'

Olen kirjoitellut sen mukaan mikä on tarve.
        Kiitos tilaúksesta.
        Kirjoitan seuraavan Raamattuotuksen siitä mistä pyysit.

Siunausta paljon
        jari laurila

• saturday
        sapatti kirjoitti:

Kysymykseen:Miten viettää Sapattia? Lyhyt vastaus yksinkertaiseen kysymykseen. Jumalan Pyhä-Henki on sen jokaiselle Sapatin pitäjälle ilmoittanut omatunnon kautta.Aamen. Maran ata

Raamattu ei käske luottamaan omaantuntoon, koska se vaihtelee yksilöittäen. Omatunto voi viedä jopa harhaankin.
        Adventisti ei osaa kertoa "auringonpalvojalle" mitä tarkoittaa käytännössä oikea henkilökohtainen sapatin vietto, koska ei tunnu itsekkään tietävän.

• saturday kirjoitti:

SAPATTI KÄYTÄNNÖSSÄ? -LUOMISESTA TÄHÄN PÄIVÄÄN.

Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran jo Eedenissä heti luomistyön jälkeen. (1 Moos 2:2-3)

Ei ole ollut maailmanaikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Sapattia vietettiin jo 2000 vuotta ennen kuin oli ensimmäistäkään juutalaista olemassa. Sapatti ei siis ole “juutalaisten juhla.” Sapattia vietetään uudesti luodussa maassakin. (Jes 66:22-23)

Lepopäivän vietto seitsemäntenä päivänä on Jumalan siveyslainkin säädös. Siveyslaki on ollut voimassa kaikkina maailmanaikoina, Eedenissäkin. (Luuk 16:17) Sapatti on Herran, (2 Moos 16:23, 20:8-11) jota vietetään luomisen muistoksi. Sapatti on myös synnistä vapautumisen muisto. (5 Moos 5:12-15, 2 Moos 12:1-20, 29-37, 1 Kor 5:7-8) Sapatti on Pyhitettävä (2 Moos 16:23, Neh 9:14, Jer 17:27) sillä se on ikuinen liiton merkki Jumalan ja Jumalan kansan välillä. (2 Moos 31:13,16-17, Hes 20:12,20)

Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Myös Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia eri tavoin. Koskaan Jumalan tarkoitus ei ole ollut että Hänen ilon päiväänsä olisi vietetty rabbiinien ja fariseuksien käskyjen merkeissä. Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa. (Matt 12:1-13, Luuk 13:10-17, Joh 5:8-10, 7:21-24)

Fariseukset syyttivät Jeesusta ja opetuslapsia sapatin rikkomisesta; (Mark 2:23-27, Joh 7:21-23, 9:14) (Matt 15:3-9) “Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Ihmisen Poika on sapatin Herra.” (Mark 2:27) Tämä tarkoittaa, että sapatti on tarkoitettu ihmiselle iloksi, virkistykseksi, ja levoksi, eikä kärsimykseksi lukuisten ankarien määräyksien vuoksi. Kristus on sapatin Herra, eli Hänellä on valtuudet opettaa oikeata sapatinviettoa. (2 Moos 16:29)

Nykyaikanakin Herra tahtoo yhden päivän kokonaan itselleen, ja ihminen lepoa, iloa ja virkistystä Luojansa yhteydessä. Sapattina ei tehdä työtä, ei hoideta omia asioita ja -askareita, ei käydä kauppaa, eikä puhuta joutavia. (Jes 58:12-14, Neh 10:32) Joutavien puhuminen tarkoittaa, ettei näistä sapattina epäsopivista asioista edes keskustella. Ihmisen on hyvä levätä Herrassa hiljentyen. Käydään kirkossa, (Luuk 4:16) seurustellaan uskonsisarusten kanssa, perheen kanssa, ja sopiva päivä tavata sairaita laitoksissa. (Jaak 1:27) Myös luonnossa liikkuminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. (Apt 16:13) Hyvänä ajatuksena neuvoksi voitaneen pitää; että sapattina tehdään se mikä on välttämätöntä ja mikä kristillisen rakkauden vuoksi on tarpeellista ja hyvää.

Ihminen oppii kunnioittamaan sapatin henkeä ettei sitä halvenna. Mitään käytännön sääntöjä ole tehty ihmisten toimesta tänään. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Jeesus opetti kansaa, ja paransi sairaita; (Matt 12:12-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-32) Jeesus pyhitti sapatin. Apostolit opettivat myöskin, ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; (Apt 13:14-16, 16:13, 17:1-2, 18:4) Johannes vietti sapattia Patmoksella. (Ilm 1:10) Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina. (Matt 24:20) Jumala siunaa ja pyhittää sapatin. (2 Moos 20:11)

Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa mitä seurata. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-2, 18:1-4 = Yhteensä 84 sapattikokousta!) (Luuk 23:55-56) Se oli Jeesuksen tahto kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20)

Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.

Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Hänen seurastaan. Tämä tapahtuu ilossa, rauhassa ja rakkaudessa. (Matt 11:28-30, Joh 14:23)

Jumalan siunausta
        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamatuhotelli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      143
      3958
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      359
      3064
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2008
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1705
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1139
    6. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      975
    7. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      851
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      839
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe