sokeripiikki

mahdoton tehtävä

Hei! Nyt tarvitaan apua ISOON ongelmaan ISOLLA ihmisellä.
Ongelmani on se, että olen aivan liikaa sokerin perään. Elimistöni on tottunut saamaan tiettyyn vuorokauden aikaan sokeria runsain mitoin, eli oikein kunnon sokeripiikin. En pääse tästä kierteestä eroon. Minun on pakko popsia rusinoita (laatikko ainakin) tai suklaata (kuten tänään!) ja määrät eivät ole pieniä. Ette arvaa kuinka masennuin. Aloitin perjantaina laikkarin, mutta tänään taas sorruin, ties kuinka monetta kertaa. Syy on aivan järjetön sokerin tarve. En pysty piilottamaan itseäni lukittuun huoneistoon, mutta mitä teen??? Millä huijaan elimistön pahoista tavoista pois? Olen järkyttävän väsynyt, kiukkuuntunut, enkä pysty keskittymään mihinkään, sekunnit ovat minuutteja ja minuutit tunteja ellen heti saa makeaa mahan täydeltä. En jaksa olla siinä hetkessä. Sairas taidan olla. Milleköhän lekurille tai terkkarille ongelmasta voisi edes puhua? Olen 110 kg, joten ongelma on ISO. Tässä ei painita missään höyhensarjassa pikku pikku ongelmien kanssa. :( Jeesus sentään. Viimesien kuukausien aikana en ole pystynyt ottamaan itseäni niskasta kiinni.

12

1246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

yritä aluksi vähentää määriä ja lopulta lopettaa kokonaan ja mielummin popsi niitä rusinoita kuin suklaata

• Leona

Eikös jollain kromivalmisteella saa hillittyä makeanhimoa ja kannattaa syödä aina välillä joku hedelmä ettei verensokeri laske liian alas.

• iloinenpaprika

Toi kiukkuisuus on _niin_ tuttua. Silloin kun karkkihimo iski, olin aivan kamala; kiukkunen, äkänen, hermostunut, levoton - melkein itkuinenkin. Se on jotain aivan järkyttävää eikä siitä todellakaan pääse helpolla irti. Kromitablettien suhteen olen aika skeptinen - toisilla tuntuu auttavan, mutta tunnen itse 6 ihmistä, jotka ovat kokeilleet saamatta lievitystä.

Tässä muutama laiha lohtu, mitkä itselläni ovat toimineet:

a) Hampaidenpesu. Kun suussa oikein kihelmöi eikä saa hetkeksikään ajatuksia irti makeasta, pesen hampaat. Vaikka sitten viisi kertaa illassa. Se auttaa joksikin aikaa.

b) Korvikkeet. Sodassa, rakkaudessa ja laihdutuksessa on kaikki keinot sallittuja. Mä söin "alkuvierotusvaiheessa" 6-7 omenaa ja/tai porkkanaa päivässä. Siis mussutin niitä lähes taukoamatta kotona ollessani. Heti kun teki vähänkään mieli jotain, söin omenan. Silloin syömis/makeanhimo ei päässyt eskaloitumaan niin pahaksi että olisi ollut pakko saada levy suklaata ja karkkipussi, koska se himo talttui heti alkuunsa.

c) Karkuun. Mikä tahansa ajanviete, mikä pitää poissa kotoa ja jääkaapilta/karkkipussilta on voitettua aikaa. Aikaa, jolloin ei voi syödä.

d) Välipäivä. Jos olet noin pahasti "koukussa", älä lopeta kylmiltään. Pidä ensin yksi välipäivä, jona et syö karkkia. Yhden illan juuri ja juuri kestää, kun tietää että seuraavana päivänä "saa" taas karkkia. Pikkuhiljaa pystyt pitämään kaksi välipäivää ja kolme ja niin edelleen. Samalla jos pystyt kontrolloimaan määriä, auttaa vielä paremmin.

Tsemppiä ja rutkasti myötätuntoa!

• onnistui

mä olen kanssa ollut sokeri-narkkari. minusta se todellakin on huumetta ja vieroitusoireet on todella pahoja, just kiukkuisuus, rauhattomuus ja kaikki muut mahdolliset oireet. vuodenvaihteessa päätin että nyt loppuu tämä. otin kolmen viikon täydellisen irtioton sokerista ja sitten olen opetellut syömään vain yhtenä päivänä viikossa. vielä se seuraava päivä on aina vaikea, mutta sitten voi jo alkaa odottaa sitä seuraavaa karkkipäivää. mulla auttoi todella paljon se että syön säännöllisesti päivän mittaan ja viljatuotteet olen vaihtanut täysjyvätuotteisiin.

• namsnams
        onnistui kirjoitti:

mä olen kanssa ollut sokeri-narkkari. minusta se todellakin on huumetta ja vieroitusoireet on todella pahoja, just kiukkuisuus, rauhattomuus ja kaikki muut mahdolliset oireet. vuodenvaihteessa päätin että nyt loppuu tämä. otin kolmen viikon täydellisen irtioton sokerista ja sitten olen opetellut syömään vain yhtenä päivänä viikossa. vielä se seuraava päivä on aina vaikea, mutta sitten voi jo alkaa odottaa sitä seuraavaa karkkipäivää. mulla auttoi todella paljon se että syön säännöllisesti päivän mittaan ja viljatuotteet olen vaihtanut täysjyvätuotteisiin.

tiesittekö että kun on syömättä pariviikkoa namia niin sitten sitä ei tee enään mielikään näin ainakin minulla...jätin vain kerrasta poikki nami riippuvuuden ja nyt kuukausi ilman eikä tee mieli vaikka mieheni mussuttaa vieressä suklaata. mie sitten mussutan ananasta ja muita hedelmiä ja juon 3litraa vettä päivässä että näin=)

• Hapanimelä

Minusta happaman syönti jotenkin lievittää. Vanha saksanopettaja neuvoi syömään sitruunaa aamupalaksi, mutta appelsiinikin tepsii. Tai greippimehu. Tai sokeriton limsa. Ja hampaat kokee yhtä kovia kuin jos söisi karkkia...
      Toinen konsti on korvikehoito näkkärillä (tai hapankorpulla). Saahan siitäkin energiaa mutta ei niin tolkuttomasti eikä se ole yhtä pahaksi aineenvaihdunnalle.
      Kolmas - ja paras - konsti on liikkuminen. Oikein läpihikeen kun pistelee sählyssä, ei ole edes nälkä (ennenkuin seuraavana päivänä...) eikä varsinkaan makeannälkä.

• dg db

Kannattaa muuten rajoittaa sokerin syöntiä ennen kuin lääkäri käskee ja ennen kuin olet insuliinihoidossa. Käy vilkaisemassa diabetes-keskusteluja motivoimiseksi.

• Mona-Henrika

sama ongelma täälläkin. Olen tosissani yrittänyt aloittaa laihdutuksen viikko sitten ja jokaikinen päivä on mennyt perseelleen. Olen vihainen itselleni, että olen niin heikko, että en saa itseäni niskasta kiinni. Minulla ei vaan ongelma ole niinkään karkki vaan ihan oikea ruoka roskaruoka. Aika matami minäkin !

Ota yhteyttä sähköpostilla jos haluat. Osoitteeni löytyy galleria sivulta !

• mahdoton tehtävä

Kiitos myötätunnosta ja vinkeistä! Tämä päivä on mennyt ilman makeaa (jos nyt omppua ja puolta desiä rusinoita ei lasketa). Eikö ole kumma juttu, että varmasti jokaikinen lihava tietää menettävänsä terveytensä (tai osan siitä ainakin) jossain elämänvaiheessa, mutta jopas jotakin. Silti pikku aivoissamme ei tapahdu muutosta terveempään elämään. Ei todellakaan ennen kuin on pakko (ja ei varmaan edes silloinkaan osalla populaa, kun on ne lääkkeet vastapainoksi elämäntapojen muutokselle). Kaikki olis vielä tehtävissä, silti ei pysty...mikä siinä ihmis mielessä on vastassa?

• iloinenpaprika

Minulla ainakin loputon kyltymätön mukavuudenhalu. Elämä herkutellen on mukavampaa kuin elämä porkkanaa purren. Pottuuntuminen on se piste, kun järki tulee päähän. Siis se päivä kun on niin kettuuntunut kroppaansa ja elämäänsä, että mielummin kärvistelee porkkanalla kuin nautiskelee herkuilla lihomalla.

• on aina

ollut aika kova himo makean perään. Makeaa en ole syönyt päivittäin, mutta monta kertaa viikossa kumminkin.

Minä sain makean himon talttumaan täydellisellä elämänmuutoksella, jonka aloitin mehupaastolla. Sen kolmen päivän mehupaaston jälkeen mikä tahansa ruisleivänpala (ilman leivänpäällisiä) maistui taivaallisen ihanalta. Karkkia ei tehnyt mieli, kun kokonainen mehukas omena sai jo veden valumaan kielelle pelkästä ajatuksesta.

Paaston jälkeen olen laihduttanut pois kolme kiloa (kolme lähti paaston aikana) ja vielä on muutama kilo tavoitteeseen. Liikuntaa olen lisännyt rutkasti. Kaupassa en käy kuin kerran viikossa. Kerran viikossa syön karkkia, mutta kohtuudella. Useammin ei tee mielikään, kun illat menevät kotitöiden ja liikuntaharrastusten parissa.

• laihduttaja

Tervehdys! Itse olen ostanut jääkaappiini joka ostosreissulle pari litraa Valion mehukeittoja (niitä kevyempiä), joissa on vain 90 kcal litrassa. Ne on tosi makeita ja vievät makeanhimon tosi hyvin. Ja keveyden takia niitä voi huoletta juoda vähän enemmänkin. Lisäksi olen huomannut, että niilä on hyvä korvata suola puurossa. Keitän aamuisin annoksen kaurapuuroa ja kaadan päälle vain mehukeittoa, niin en kaipaa lainkaa teelusikallista suolaa tai voisilmää puurooni.
        Lisäksi jääkaapistani löytyy babyporkkanoita ja viinirypäleitä, joilla korvaan jatkuvaa napostelun himoani ja karkilla mässäilyä. Ennen söin jotain makeaa lähes päivittäin, mutta nyt ei ole tehnyt yli kahteen viikkoon edes mieli ostaa mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11447
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9900
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      149
      5597
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2815
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe