Äiti raivoo

meirami

Olen yli 30 ja äitini yli60.Meillä on aina ollut huonot välit.Mummoni kasvatti minut,äidin ollessa töissä.Minua pienestä asti on alistettu,sanottu etten osaa mitään jen.Olin ja vieläkin hiljainen ja ujohko.Nyt asunut kauvan omillani.Äitini jaksaa kiusata,soittelee jopa 7 kertaa päivään.Aina en jaksa vastata.Se on jotenkin kateellinen ja epäluuloinen.Luulee mummoni antavan minulle rahaa.Käydään viemässä ostoksia osassa omia jotka vähennän.Viimeksi soitti olin ottanut muka liikaa maksua.Aina on jotain,nyt vielä vanhemmiten muisti huononee.Asunnossaan on siivotonta en viitsisi siivota toisen saamattomuuden takia.Haukkuu tutuilleen,ettei käytetä missään.Meillä on työt eikä voida lähteä,kun hälle sopii.Alkaa väsyttämään tämmöinen.Toisaalta säälin luulen mielenterveydessä vian olevan.Isän mukaan on ollut aina sellainen.Pahenemaan päin ainakin menee.Yritän ajatella,ettei enää pilaa elämääni.Silti vie yö unia haukkumiset.En tiedä miten suhtautua aina myötäilenkin,ettei tule riitaa.Yleensä kyllä sanon vastaan asiallisesti.Minä olen se joka ns.saa luurin korvilleen.Näin kännykkä aikana tuntui oudolta kirjoittaa noin.Äitillä on kyllä lankapuhelin ostettiin kännykkäkin sovittiin,niin tulevan halvemmaksi.Eipä käynyt liittymän haukkui oli kiero sekin.Onko muilla samoja ongelmia tai ulkopuolisena neuvoja minulle.Vanhenpani erosivat minun ollessa jo aikuinen.Isääni haukkuu myös minulle.Isäni joskus taas äitiä!Yhteydessä eivät ole joskus soittelivat haukkumis puhaluita keskenään.

9

1478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtt

Hei, ettei vain äidilläsi olisi alzheimerin sairaus... vaikuttaa paljolti siltä...

• meirami

Pelkään jotain sairautta olevan.Hän on välillä o.k.Käyttää paljon lääkkeitä,etten kaikkea tiedäkään.Paljon puhuttu niidenkin yhteisvaikutuksista,siitä olen myös arvellut johtuvan.On hänellä myös jotain mieliala lääkkeitä.Nitrojakin nappaa jos vähän rintaan koskee.Aina tuntuu ottavan milloin mitäkin.Ainakin Diapamia on unettomuuteen.Kauhistuin,kun kerrankin sanoi ottaneen niitä 3.Ovat 5mg.Etsin tietoa nyt tuosta sairaudesta.

• psyk.hoitaja
        meirami kirjoitti:

Pelkään jotain sairautta olevan.Hän on välillä o.k.Käyttää paljon lääkkeitä,etten kaikkea tiedäkään.Paljon puhuttu niidenkin yhteisvaikutuksista,siitä olen myös arvellut johtuvan.On hänellä myös jotain mieliala lääkkeitä.Nitrojakin nappaa jos vähän rintaan koskee.Aina tuntuu ottavan milloin mitäkin.Ainakin Diapamia on unettomuuteen.Kauhistuin,kun kerrankin sanoi ottaneen niitä 3.Ovat 5mg.Etsin tietoa nyt tuosta sairaudesta.

Diapamia unettomuuteen iäkkäälle ihmiselle?? Eipä ole hyvä ei. Diapam aiheuttaa riippuvuutta = annostus kasvaa koko ajan. Kyllä unettomuuteen (varsinkin iäkkäälle) tulisi mielestäni käyttää ihan muita lääkkeitä. Käykö hän säännöllisesti lääkärintarkastuksessa? Dementiaan liittyy epäilyjä jne Pitää myös muistaa, että dementia ei ole vain muistihäiriö vaan laaja-alainen tunne-elämän häiriö. Dementia ei ole sairaus, vaan jokin sairaus aiheuttaa sen, esim alzhaimerin tauti. Nitroja hän käyttää? Eli voisi olla vaskulaarinen dementia. Suosittelisin lääkärintutkimuksia. Voisit myös ottaa yhteyttä dementiahoitajaan (lähes joka kunnan tk:sta löytyy) ja keskustella hänen kanssaan asiasta.

• meirami
        psyk.hoitaja kirjoitti:

Diapamia unettomuuteen iäkkäälle ihmiselle?? Eipä ole hyvä ei. Diapam aiheuttaa riippuvuutta = annostus kasvaa koko ajan. Kyllä unettomuuteen (varsinkin iäkkäälle) tulisi mielestäni käyttää ihan muita lääkkeitä. Käykö hän säännöllisesti lääkärintarkastuksessa? Dementiaan liittyy epäilyjä jne Pitää myös muistaa, että dementia ei ole vain muistihäiriö vaan laaja-alainen tunne-elämän häiriö. Dementia ei ole sairaus, vaan jokin sairaus aiheuttaa sen, esim alzhaimerin tauti. Nitroja hän käyttää? Eli voisi olla vaskulaarinen dementia. Suosittelisin lääkärintutkimuksia. Voisit myös ottaa yhteyttä dementiahoitajaan (lähes joka kunnan tk:sta löytyy) ja keskustella hänen kanssaan asiasta.

On pieni kunta lääkärit vaihtuu.Käy useinkin lääkärissä vaivoja,kun on.Ihmettelenkin eikö ne katso mitä on määrätty ja aina lisää.Kun uusiikin omassa kunnassani apteekissakin sanovat jotain.Luulisi ihmettelevän sielläkin.Viimeksi käydessäni katselin äitini lääkkeitä.Oli verensokeriin,nivelvaivoihin,estolääke virtsa tulehdukseen,,Kyselin mitä käyttää päivittäin ei sanonut selvää vastausta.Seuraavan kerran,kun soitti pauhasi.Ei ne kaikki lääkkeet siinä olleet.Sairas minä olen vaikka laiskana pitävät.Aina on tyytyväinen lääkärissä käydessä jos saa lääkettä.Viimeksi soitti hoitajalle,kun löysi mahastaan jotain muhkuroita.Jotain sanoneet valkuaisaineiden kertymistä lihaksiin.En oo varma.Äiti tietysti kysynyt onko mitä lääkettä.Käskeneet jumpata,sanoi meinanneen vastata:Mulla p-kele on tätä jumppaa jo ihan tarpeeksi.Mitään hän ei harrasta.On varmaan Diapamista riippuvuus on käyttänyt niitä muistini ajan.Aikoinaan aamulla säikähti,kun huomasi unohtaneen ottaa,sitten no nukuinhan tuota,,.Tulee mieleen tarina kuulin kun kerroin äidistäni.Vanhainkodissa mummelille tiettyyn aikaan annettiin unilääke.Pyyteli aina kerrankin oli sanonut,antakaa jo minä en jaksa enää valvoa!No joo äitini muisti ei mielestäni kovinkaan huono vielä ainakaan ole.Seuraan tilannetta.Tiedä sitten onko sairautta vai muuten hankala ihminen,on aina ollut.Joskus pistää hermoni tosi koetukselle.

• psyk.hoitaja
        meirami kirjoitti:

On pieni kunta lääkärit vaihtuu.Käy useinkin lääkärissä vaivoja,kun on.Ihmettelenkin eikö ne katso mitä on määrätty ja aina lisää.Kun uusiikin omassa kunnassani apteekissakin sanovat jotain.Luulisi ihmettelevän sielläkin.Viimeksi käydessäni katselin äitini lääkkeitä.Oli verensokeriin,nivelvaivoihin,estolääke virtsa tulehdukseen,,Kyselin mitä käyttää päivittäin ei sanonut selvää vastausta.Seuraavan kerran,kun soitti pauhasi.Ei ne kaikki lääkkeet siinä olleet.Sairas minä olen vaikka laiskana pitävät.Aina on tyytyväinen lääkärissä käydessä jos saa lääkettä.Viimeksi soitti hoitajalle,kun löysi mahastaan jotain muhkuroita.Jotain sanoneet valkuaisaineiden kertymistä lihaksiin.En oo varma.Äiti tietysti kysynyt onko mitä lääkettä.Käskeneet jumpata,sanoi meinanneen vastata:Mulla p-kele on tätä jumppaa jo ihan tarpeeksi.Mitään hän ei harrasta.On varmaan Diapamista riippuvuus on käyttänyt niitä muistini ajan.Aikoinaan aamulla säikähti,kun huomasi unohtaneen ottaa,sitten no nukuinhan tuota,,.Tulee mieleen tarina kuulin kun kerroin äidistäni.Vanhainkodissa mummelille tiettyyn aikaan annettiin unilääke.Pyyteli aina kerrankin oli sanonut,antakaa jo minä en jaksa enää valvoa!No joo äitini muisti ei mielestäni kovinkaan huono vielä ainakaan ole.Seuraan tilannetta.Tiedä sitten onko sairautta vai muuten hankala ihminen,on aina ollut.Joskus pistää hermoni tosi koetukselle.

Esim jos alkava dementia huomataan riittävän ajoissa voidaan sen etenemistä hidastaa ns jarrulääkkeillä. Suurimmassa osassa tapauksia vaan käy niin, että reagoidaan liian myöhään, jolloin jarrulääkkeillä ei enää saavuteta toivottua tulosta. Ottaako hän lääkkeet lääkärin määräyksen mukaan, ei ota liikaa/liian vähän? Suosittelisin edelleen, että ottaisit yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai edes hoitajaan ja kertoisit huolesi.

• meirami
        psyk.hoitaja kirjoitti:

Esim jos alkava dementia huomataan riittävän ajoissa voidaan sen etenemistä hidastaa ns jarrulääkkeillä. Suurimmassa osassa tapauksia vaan käy niin, että reagoidaan liian myöhään, jolloin jarrulääkkeillä ei enää saavuteta toivottua tulosta. Ottaako hän lääkkeet lääkärin määräyksen mukaan, ei ota liikaa/liian vähän? Suosittelisin edelleen, että ottaisit yhteyttä hoitavaan lääkäriin tai edes hoitajaan ja kertoisit huolesi.

Vastauksista.Pitänee keskustella sen kunnan terveydenhuollon kanssa.Varmaan ottaa liikaakin jos unohtamista epäilee ottaa varoilta.Käymään menen lauantaina.Nyt ei ole soittanut usein.Yleensä jos ei soita on a)suuttunut jostain b)saanut ison puhelinlaskun.Itse soitin tänään ihan oli tavallinen.Usein käydäänkin eiköhän tule huomattua sekin jos muisti huononee.Kerran se meni pahoin silloin sai ne nitrot.Mutta siitä on jo reilusti yli 10v.Luvin mainitsemastasi taudista,olisi ilmennyt jo.Mikäli siitä johtuvaa sen jälkeen ei ollut sen kummenpaa.Oli epäluuloinen luonnekin aijemminkin.

Oma äitini on haukkunut ja kiusannut minua pienestä asti. Ja kun muutin pois kotoa hän soitteli joka päivä haukkuakseen ja kiusatakseen miten vain pystyi. Kärsein tästä todella paljon! Heti kuin aikuistuin ja tuli hieman järkeä lisää niin katkaisin välit kokonaan. Annoin tämän jälkeen vielä toisen mahdollisuuden, ja ei aikaakaan kun sama jatkui. Nyt ovat välit poikki kokonaan ja olen todella onnellinen ja helpottunut. Ei olisi uskonut miten suuri vaikutus tuolla kaikella oli omaan vointiini ja elämän laatuun.
      Vaikka kyseessä olisi mielisairas sukulainen, niin ei todellakaan ole mikään velvollisuus tai pakko olla tekemisissä!
      Sukuansa ei voi valita, mutta seuransa voi!

• meirami

Kuullostaa tutulta.Koetan silti kestää tosin raja se on minullakin.Kännykän laitan joskus äänettömälle äitini numeron osalta.Ainakin lomalla olen myös kieltänyt soittamasta.Pelkkä ääni pilaa loman tuoden muistoja.Kaipaa irti ottoa aina joskus.Olen ainut lapsi se tuntuu minusta velvollisuudelta että joku huolehtii hänestä.Milloin hänestä aika jättää en tiedä tunteitani.Luulen olevanni helpottunut toisaalta voi tulla ristiriitaisia tunteita.Minulla lapsena ei saanut olla hauskaa silloin alkoi valittamaan.Esim.rakkaus tuntui asialta jonka arvoinen en ole.Rakkaus lauluja ja yleensä musiikkia kuuntelin aina salaa.Tuntuu kuin lapsuutta ja nuoruutta ei ollut.Olin kauvan katkera nyt on asiat hyvin ja olen päässyt siitä tunteesta.Toki tuo aika on vaikuttanut minuun.Sen takia olen päättänyt,ettei enää pilaa elämääni.Pidän varani,ettei vaikuta omaan elämääni.

• uusia näkökulmia
        meirami kirjoitti:

Kuullostaa tutulta.Koetan silti kestää tosin raja se on minullakin.Kännykän laitan joskus äänettömälle äitini numeron osalta.Ainakin lomalla olen myös kieltänyt soittamasta.Pelkkä ääni pilaa loman tuoden muistoja.Kaipaa irti ottoa aina joskus.Olen ainut lapsi se tuntuu minusta velvollisuudelta että joku huolehtii hänestä.Milloin hänestä aika jättää en tiedä tunteitani.Luulen olevanni helpottunut toisaalta voi tulla ristiriitaisia tunteita.Minulla lapsena ei saanut olla hauskaa silloin alkoi valittamaan.Esim.rakkaus tuntui asialta jonka arvoinen en ole.Rakkaus lauluja ja yleensä musiikkia kuuntelin aina salaa.Tuntuu kuin lapsuutta ja nuoruutta ei ollut.Olin kauvan katkera nyt on asiat hyvin ja olen päässyt siitä tunteesta.Toki tuo aika on vaikuttanut minuun.Sen takia olen päättänyt,ettei enää pilaa elämääni.Pidän varani,ettei vaikuta omaan elämääni.

Voihan nenä,täällä puhutaan siis minun äidistäni.
        Niin on smanlaista kuulkaa mullakin.
        Meni yöunet ja meinaa vieläkin mennä,jouduin tai paremminkin ymmärsin varata ajan terveyskeskuksen asiantuntijalle.
        Hän auttoi aika paljon asiassa,antoi paljon ajattelemisen aihetta menneisyydestä että millainen se äitykkä sitten oli sinun lapsuudessasi.
        Eli samanlainen kuin silloinkin,sitä vaan hullu luulee että kaikki muuttuu kun tulee aikuiseksi.
        Ei se niin ole,yritin itsekkin tehdä juuri niinkuin hän siellä kirosi ja vaati.
        Niin helvetin höperö olin mieheni kanssa että se valitsi kummitkin lapselleni ja niin poispäin.
        Ristiäisissäkin ilmoitti suureen ääneen että väärän nimenkin antoivat tytölle.
        Jotta olisi pitänyt muistaa ja kunnioittaa omaa isoäitiäni ja antaa yksi nimi muistoksi.
        Herranen aika,niin oli mammakin niin uskomattoman ilkeä ja teräkielinen.
        Toivoin aina lapsena että kyllä se mun äiti on varmaan isona kiva ja kiltti kun sen äiti on niin kamalan ilkeä.
        Tiedättekin kuinka tässä kävi,samat on huudot ja raivotilat kuin ennenkin.
        Mitä olen oppinut tästä?
        En millään voi tässä mitään muuttaa,mutta voin vaan aatella olevani omalle lapselleni ihminen.
        Siis ihminen.
        Olen toipunut vakavasta masennuksesta,olin rohkea ja puhuin asioistani teraupeutille joka auttoi katselemaan asioita eri vinkkeleistä.
        Viimeksi viime syksynä äityliini raivosi terveyskeskuksen pihalla,jotta onkin kauhea ja vääränvärinen tukkakin,kun on äiti niin ei saa sävytellä hiuksiaan.
        Ajattelin vaan että ohhoijaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      32
      3257
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe