Oppilas tässä taas, hei! Taaperran edelleenkin Raamattuun tutustumismatkallani. Monet suosittelevat minulle aloittaa Raamattu Johanneksen evankeliumista.
Miksi? Miksi juuri Johanneksen evankeliumi?
Miksi juuri Johanneksen evankeliumi?
10
864
Vastaukset
- PKS
Aloita Matteuksesta. Se on pääevankeliumi. Evankeliumeista ensimmäinen. Lue evankeliumit siinä järjestyksestä kuin ne ovat UT:ssa.
- Oppilas
Etenkin helluntailaiset ihmiset ovat aina opastaneet minua aloittamaan Johanneksen evankeliumista, vaikka kyllä tykkään Psalmeista eniten.
Yritin käydä paikallisessa kristillisessä kirjakaupassa ostamassa pelkkää Vanhaa Testamenttia, mutta myyjä sanoi, ettei sellaista ole olemassakaan. Pitääkö paikkansa? Pidän jostain syystä Vanhasta Testamentista enemmän kuin UT:sta. - Hertha
Markuksen evankeliumi on vanhin. Ja ihmisiä vähiten kiinnostava. Onko se liian karu?
- tuttan
Heh, olen itsekin ollut joskus kyytityttönä Johanneksen evankeliumille, niin että josko jotain sanoisin. Johanneksen evankelium on jotenkin sellaisen psalmin oloinen, sen sisäinen rakenne on kuin hengellistä laulua, ja sisältö kertoo Jeesuksen opetuksista ja lunastustyöstä, miten sen nyt ilmaisisi runollinen.
Kun raamattu alkaa kiinnostaa periaatteessa on ihan sama mistä päästä sitä alkaa lukea, tiedän ihmisiä jotka ovat alkaneet apostolien teoista ja tulleet jo uskoon pelkästään tämän osuuden lukemalla. Minulla ensimmäinen lukukokemukseni raamattuun oli Jobin kirja. Nuorena kesäharjoittelija-tyttönä asuin vanhan lestadiolais-neidin talossa. Omassa huoneessani oli vanha lasivitriininen tiikkikaappi täynnä kaikenlaista vanhaa kirjaa. Siellä kirjojen välissä oli yksi jonka vedin esiin. Nidottu Jobin kirja. Jo alkulehdet tempasivat minut mukaansa ja kun olin käynyt sen iltalukemistossa läpi en sitten enää koskaan voinut kirjaa unohtaa, niin suuresti se minuun vaikutti.
Jumala kutsuu tavalla ja toisella alotat juuri siitä kohdasta jossa sinusta tuntuu että tämä on hyvä paikka. - Voitto Ramu
Joku on sanonut että Johanneksen evankeliumi on rakkauden evankeliumi.
Jotta eka kertaa Raamattuun tutustuva ei kyllästyisi lukemaansa niin Johannes on ihan hyvä aloitus. Sovitustyö tulee siisnä selkeästi esille. Toiseksi siinä on Pyhän Hengen osuus kerrottu hyvin.
Toki on hyväö pitemmälle ehtiessään lukea kaikki evankeliumit, mutta alottelija sattaa kyllästyä jos sitkeästi yrittää lukea kaikki evankeliumit perättäin. toistot saattaa kyllästyttää.
Siis yksi evankeliumi ja sitten Apt tekojen alku ja sitten kirjeisiin.
Aikakirjat ja sukuluettelot tukahduttaa alottelijan helposti. saman voipi sanoa Apt tekojen loppuosan kanssa.
Itse aikanaan väsyin kun sitkeästi yritin lukea Apostolien tekojen loppuosankin ihan vaan järjestyksessä lukiessani.- Hertha
Kaikki eivät etsi Raamatusta valmiiksi pureskeltua, valmista teologiaa. Jos sellaista haluaa, toki Johannes on tyylikästä luettavaa.
Miksi "toisto" kyllästyttäisi? Synoptisten evankeliumien (Matteus, Markus, Luukas) viehätys piilee juuri "toistossa", variaatioissa, erilaisuuden vivahteissa. Kysyy: miksi näin? miksi tämä näkökulma hänellä?
- Kristitty Israelin ystävä
Heippa.
Itse suosittelen nimimerkille raamatun aloittamista aivan alusta,niinkuin Jumala on sen tarkoittanut.
Lukeminen saattaa kyllä olla kevyempää tai "helpompaa" aloittaa Uudesta Testamentista, mutta vastaako se itsetarkoitusta, eli Jumalan Sanasta vahvistumista.
Aloittaminen Vanhasta Testamentista palkitsee kyllä myöhemmin lukijan moninverroin kuin aloittamalla "helpommasta" päästä(UT:sta).
Raamatun lukemattomat eritasoiset profetiat ja hengelliset esikuvat painuvat alusta alkaen lukijan sydämeen ja mieleen paljon paremmin aloittamalla VT:sta.
Ei sinun kysyjä hyvä tarvitse kaikkea kerralla lukea.Etene sen mukaan kuin jaksat/viitsit.Laita vain kirjamerkki kohtaan mihin viimeksi jaksoit lukea ja jatka siitä ensi kerralla uusin voimin.
Ja, ennen kaikkea,muista RUKOILLA ENNEN Raamatun lukemisen aloittamista(ja tarvittaessa myös sen aikana) Jumalalta apua lukemasi ymmärtämiseen, ja auttamaan erottomaan oikea väärästä .
Jumala Herra Jeesus Kristus on itse tehnyt Raamattuun alun ja lopun.Ei Jumala ole käskenyt ketään aloittamaan lukemaan Raamattua lopusta aloittaen, se on ihmisten "opetusta/neuvoja" se.
Suosittelen lukemaan Bibliaa ja/tai Jumalan Kansan Pyhä Raamattu käännöksiä,vältä tätä uuta 1992 väännöstä.
Lue r-u-k-o-i-l-l-e-n.
Jumalan Siunausta sinulle. - etsijälle
Johannes kirjoitti Jeesuksesta Jumalana, Jumalan Poikana, Vapahtajana, Hyvänä Paimenena jne. Se on kirjoitettu jokaiselle Ihmiselle, sinulle ja minulle. Sen kirjoittaja on nähnyt Jumalan, josta hän kertoo. Kirjoittaja kertoo Jumalan rakkaudesta meihin ja miten se toteutui Jeesuksessa, ja siksi minäkin suosittelen sitä sinulle ensiksi.
Matteus kertoo Jeesuksesta omalle kansalleen. Hän esittää Hänet Messiaana, joka tuli kuten oli ennustettukin. Hyvä tämäkin on lukea, ei siinä mitään, ja parasta siinä on Vuorisaarna, joka kertoo, miten Jeesus opetti kansaa ensin rakastamaan lähimmäisiään ja vasta sitten ottamaan huomioon itsensä ja omat tarpeensa.
Markus kirjoittaa pakanoille, kreikkalaisille ja roomalaisille, mutta myös meille, joille on maailman loppukausi tullut. Hyvä kirja sekin luettavaksi.
Luukas kirjoitti kuten lääkäri suuresta lääkäristä, joka Jeesus oli. Jeesus paransi, opetti ja saarnasi aivan yhtä paljon. Hän teki koko ihmisen terveeksi, joten mikään ei jäänyt puoleen väliin. Kaikki evankeliumit ovat tärkeitä, joten sinulle jää itsellesi valinta, mistä aloitat.
Siunausta lukuhetkillesi. Joka rukoillen tutkii, tulee ymmärtämään lukemaansa... - Esa T
Kannattaa aloittaa ihan alusta, mutta jos haluat aloittaa Johanneksen evankeliumista, niin se alkaa niin kuin koko raamatun alku.
"Alussa oli Sana, Sana oli Herran tykönä, ja sana oli Jumala."
Ja heti jatko selittää tätä itse, "Niin kuin oli alussa, kaikki luotiin Sanan voimalla."
Etsimme Jumalaa usein liian kaukaa, sillä oma suumme joko siunaa tai kiroaa meitä itseämme ja lähimmäisiämme. Myös oma suu muokkaa kaiken ympäristömme, sillä olemme Jumalan kuvaksi luotuja, ja luomme sanoilla niin kuin Jumala alussa.
Raamattu selittää paljon, mitä tämä tarkoittaa. "Kieli on kuin laivan peräsin, joka ohjaa suurta laivaa." "Suu puhuu sydämen kyllyydestä." "Joka hallitsee kielensä on täydellinen." "Julistettua sanaa seuraa ihmeet ja merkit."
Rukouksessa keskitymme enemmän Sanoihin, jolloin pyydämme sitä mitä tarvitsemme, ja taas normaali elämässä puhumme helposti sanoja jotka luovat päinvastaista. Siksi raamattu opettaa, "rukoilkaa lakkaamatta."
Ilman Jeesusta emme osaa pyytää oikeita asioita, ja siksi on kirjoitettu, "suun tunnustuksella pelastutaan." Sanomalla, tule Jeesus elämääni,ja täytä suuni sinun sanoillasi, ja varjele minua kylvämästä vääriä sanoja. Anna Pyhä Henki ohjaamaan elämääni oikeaan suuntaan, ja silloin näiden sanojen ihmeet ja merkit seuraavat sinua. Eli Pyhä Henki opettaa sinua koko ajan, kunhan vain rukoilet lakkaamatta, ja pyydät, auta minua pysymään sinussa Jeesus kristus. - poika
Kun Uutta testamenttia on ryhdytty kaantamaan paikallisille kielille Afrikassa, niin tietojeni mukaan kaannostyo on aloitettu juuri Johanneksen evankeliumista. Syita tahan saattaa olla muutamia. Esim. ns. kaannostyo on tyolasta ja aikaa vievaa. Johanneksen evankeliumista aloitetaan mm. siksi, etta siina on Joh. 3:16. Kasteopetusta varten tarvitaan osa Uutta testamenttia paikallisella kielella. Tama on ollut yksi ratkaisu.
Markus on vanhin eli ensimmainen kirjoitettu evankeliumi. Matteus ja Luukas kayttivat Markusta, kun he omansa kirjoittivat. Kumpikin kayttivat lisaksi yhta yhteista ns. logia -lahdetta. Kummallakin oli viela Markuksen ja yhteisen logia -lahteen lisaksi oma lahde.
Jos aloitat Johanneksen evankeliumista, niin teet aivan hyvin. Joku toinen saattaisi aloittaa Matteksen evankeliumista tai Markuksesta. Tarkeinta on, etta luemme Kristuksen elamasta, opetuksista ja karsimysviikosta.
Pieni lukuvihje. Huomioi evankeliumin tekstissa toimiva Kristus, toimiva ihminen ja pane merkille miten nama ovat tekemisissa keskenaan. Sijoita itsesi ihmisen osaan ja usko, etta Kristus kohtelee sinua samoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san621841- 541166
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621157Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661107Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731039Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?182980Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58955Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153952- 92911
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu116908