Minulle tutut virret ja hengelliset laulut nostattavat harvoin inhoa tai kyllästymistä. Ainoa, mikä niissä kuluu, on sävellaji ja puutteellinen säestys. toki on harmillista, että kustakin laulukirjasta muutamat laulut tunnetaan, ja loput, sadat sävelmät ja tekstit unohdetaan. Kaikkialla tämä ei onneksi päde, mutta populäärikulttuuri on vienyt liikaakin huomiota pois pohdiskelevista, paatoksellisista, pysäyttävistä teksteistä ja sävelmistä. "Jumala loi" sopii lastenkirkkoon, mutta kiitoksena se on aika hektinen sävelmä - minä haluan riittävästi aikaa ajatella jo laulaessani ainakin joskus: ensin ajatus, sitten laulu.
Toiset sanovat kirjoitettua sävellajia liian korkeaksi, toiset matalaksi. Vaihtelua peliin! (Eikä siis mitään pykälä ylös tai alas, vaan terssi tai kvartti!)
Säestys onkin ongelmallinen juttu. Jokaisessa soittimessa on heikkouksia, ja taitava säestys, joka kertoo laulajalle iskualan, nuotin pituuden ym. rytmilliset seikat vaatii muutakin kuin kappaleen läpisoittamista: paneutumista musiikkiin ja musikaaliseen laulamiseen ja fraseeraukseen en väheksy.
Kommentteja ja RAKENTAVAA keskustelua!
Kulumisesta ja kyllästymisestä
1
289
Vastaukset
- tatti
Totta turiset...sama kaava aina ollut ja on olevakin...me kun musiikkiporukan kanssa menemme säestämään jumalanpalvelusta/tilaisuutta/esiintymään muuten, pyrimme ravistelemaan tätä jämähtänyttä systeemiä.Ainkin tähän asti olemme saaneet tehdä säestykset yms omaan tyyliimme ja sama virsi se on soitettuna uruilla tai kitaroilla yms...
Tämä sävellaji ongelma on ja pysyy, toisaalta kaikkia ei voi siirtää miten mielii soitannan kannalta.Aina on matala tai korkea.Itse en pysty laulamaan matalia sävelmiä, ja ymmärrän sen että joku toinen ei pääse korkealle.Mutta miksi ei voisi tulla sieltä kaavoista ulos ja virkistää näitä kuluneita kyllästyttäviä lauluja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019