Uusi aspekti

JJJ

Niin, itse "nautin" vapaata autoetua, ja välillä tuntuu, että voisi ostaa oman (käytetyn, mutta isomman), mutta sitten kun alkaa kalkuloida auton omistamiseen ja käyttöön liittyviä kustannuksia, helposti palaa takaisin ajatukseen firman autosta. En aja paljoakaan työajoa, joten jokainen kilometri on "plussaa".

Uskon, että useimmilla etuajoilijoille merkitsee vakiokustannus/kk perheen taloudessa. Itsellä on komeat talovelat, niin mukava on, että auton käyttöön ei tule yllättäviä kustannuksia. Eikä useimmilla työsuhdeautoilu ole pröystäilyä, vaan valitaan taloudelle sopiva menopeli. Eurorajat ne on etuautoilijoillakin...

3

999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on näppylät

siis toisin sanoen tapa välttää ottamasta lisää lainaa. Jos nyt on lainaa asunnosta, niin miksi ottaa lisää lainaa autoon jos kerran asuntolainaa voisi lyhentää? Jos aikoo ostaa vähänkin luotettavan keskikokoisen perheauton käytettynä, rahaa tarvitaan noin 15.000 Ekee. Työsuhdeautoilija ei tarvi tuota rahaa ja jos sen verran on ylimääräistä kassassa, parempi sijoitus on asuntovelan lyhentäminen kuin auton osto.

• näin on

Yleensä ne työsuhde-edut vähentää sitä nettopalkan osuutta verotusarvon verran, oli siten kyseessä kännykkä tai auto. Autoetukaan ei ole palkanlisä, kuten monet näyttävät olettavan. Tietysti, jos sitä "omaa" käyttöä tosiaan tulee riittävästi niin silloin siitä tulee hieman extraa. Työnantaja tosin taitaa maksajana olla halukas myös asettamaan jotain rajoituksia hillittömälle omalle käytölle, sehän ne kulut maksaa.

Eli, kysymyshän taitaa kuulua: Maksaako verotusarvo vai autolainan lyhennykset ja vakuutukset. Siinäpä sitten laskemista itse kullekkin kumpi tapa olisi itselleen se kustannustehokkaampi.

• meikäläinen

Asiaan ei ole tosiaan yhtä oikeaa vastausta olemassa. Voisi ajatella vaikkapa:

Oma auto
      - on oltava rahaa tai maksettava rahoitusta
      - mutta saa verovapaa kmkorvaus työajoista
      - vähäinen käyttö vähentävät kustannuksia
      - voi itse valita millä ajaa,kuinka usein vaihtaa
      - riski äkillisistä menoista,korjaukset,kolarit

Vapaa autoetu
      - rahat eivät ole sidottuna autoon
      - autohan on erittäin huono sijoituskohde
      - kulutus tai bensan hinta ei vaikuta etuun
      - kustannus sama käytöstä riippumatta
      - riski suurista korjauskuluista työnantajalla

toisaalta, 3 vuotta kuluu ja omasta sentään jää jotain jäljelle kun firman autosta ei jää mitään
      sitä on tavallaan asunut vuokra-asunnossa vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      91
      3528
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      5
      1779
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      5
      1572
    4. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      29
      1351
    5. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      53
      936
    6. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      70
      872
    7. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      35
      872
    8. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      47
      820
    9. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      777
    10. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      774
    Aihe