Karenssi tuli

Sneeze

Pakko avautuu tänne vielä että minkälaista p*skaa tuli tuosta minun 5kk työsuhteestani.
Panee miettimään mikä tässä nyt oli kannattavaa...

Tilannehan oli se että elokuun 3. aloitin työt määräaikaisella sopimuksella 31.12 asti. Koko syksy annettiin ymmärtää että sopimusta jatketaan ja sitten joulukuun alussa vedettiin matto jalkojen alta että eiku takasi työttömäks vaan.

5.-16.9 oli syksyn yhteishaku, ja oletin että kun olen TÖISSÄ, minua ei mitkään työkkärin velvoitteet koske.. väärässä olin. Olisi pitänyt hakea...

Nyt ollaan karenssissa niin kauan että olen 5kk ollut työharjoittelussa tms. tai täytän 25vuotta..

Nyt ainoo "pelastus" on että työnantaja kirjottaa paperin missä käy ilmi että syyskuussa oltiin sillä kannalla että työt jatkuu ja joulukuussa päätettiin ettei jatkukkaan.

Hankala on myös tämä valitusprosessi, mun pitää täyttää kelan työttömyyspäivärahahakemus, ja kun saan kieltävän vastauksen (käsittelyaika 3 viikkoa) voin lähettää valituksen. Ja kattotaan sitte kumoutuuko vai ei. Ja kauankohan siihen päätökseen menee... ihan purematta en tätä aio niellä...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jos hakija on työttömänä ollessaan ilman hyväksyttävää syytä kieltäytynyt työstä, työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, tai soveltuvasta koulutuksesta, eronnut tai jättänyt hakeutumatta ammatilliseen koulutukseen, hän on oikeutettu työmarkkinatukeen vasta täytettyään 25-vuotta tai on esittänyt selvityksen ammatillisen koulutuksen suorittamisesta tai mennyt työharjoitteluun.

Kerroppa tähän jatkoksi MITEN tulkitset tuon..."Jos hakija on työttömänä ollessaan"
Minä tulkitsen että jos olen TÖISSÄ ei koske mua tippaakaan...

19

2323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meneppä

Etsi töitä ja lopeta vinkuminen.

• Sneeze

Ihan aktiivisesti koko ajan. Kiitos kannustuksesta!

• Uustyötön

voisi olla se, että yhtäkkiä saatkin uuden työpaikan. Onnea yrityksillesi.

• Sneeze

Seurailen aktiivisesti kolmen kunnan työllisyystilannetta, eiköhän jostain ala löytyä..

• persnetto

... vaikkakin nuo valitusten käsittelijät istuu usein "aivojensa" päällä ;P
      "Jos hakija on työttömänä ollessaan ... jättänyt hakeutumatta ammatilliseen koulutukseen"
      Eli et ollut silloin työttömänä kun viimeksi oli yhteishaku. Riittää kun haet seuraavassa yhteishaussa koulutukseen.
      Minä ainakin valittaisin aina KHO:n asti ellei ennen homma ratkea koska kysymyksessä on jonkinlainen ennakkotapaus.
      Tsemppiä ;)

• Sneeze

Mutta tämä lainkohta kuulemma tulkitaan niin, että työttömyys oli jo tiedossa, ja että tammikuussa olisin ollut valmis kouluun.

Pitäisi mielestäni kirjoittaa hieman selkeämmin sitten :)

• keräämään työpäiviä:

Kun olet ollut jo 5 kk töissä, ei sun tarvitse olla kuin toiset 5kk kahden vuoden ajan sisällä, niin pääset peruspäivärahalle ja kaikki yhteishakuvelvollisuudet poistuu, iästäsi huolimatta.

Kaikkein järkevintä olisi maksaa liittoon/kassaan työssäolosta jäsenmaksua, kerätä se 10 kk työssäoloehto nopeasti kasaan, ja työttömänä ollessaan saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Ansiosidonnaisen (tai peruspäivärahan) työttömyyskorvauksen asema on paljon "vahvempi" kuin työmarkkinatuen. Kaikenlaiset pakkohakemiset ja aktivointiin ohjaukset ei koske. Ei ole myöskään enää yhteishakupakkoa, joka muuten koskee alle 25-vuotiaita, joilla ei ole mitään ammattitutkintoa.

Pääset työmarkkinatuelle alle 25-vuotiaana, jos menet jollekin työkkärin kurssille tai työkkärin harjoitteluun 5 kuukaudeksi. Mutta silloin et välty yhteishakupakosta, vaan heti kun seuraava yhteishaku tulee voimaan, pitää sun taas hakea niihin 3 kouluun, jotta saisit säilytettyä tuon työmarkkinatuen.

Toisin sanoen: laisäätäjä on sitä mieltä, että nuorten pitää hankkia itelleen joku ammattitutkinto, tai ainakin hakea aktiivisesti johonkin koulutukseen niin kauan kunnes täyttää 25. Jos ei hae, eikä kouluta itseensä, ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

Työssäoloehdon voi kerätä itselleen täyteen vaikka kuinka nuorena, ja sen jälkeen kohdellaan "aikuisena" työttömänä työnhakijana, iästä riippumatta.

• Sneeze

Tämä olisi tarkoitus... viisi kuukautta seisoo vaikka päällään puhelinpylväässä.

• anina

haitkos siinä? Silloinhan olit jo työttömänä oleva?

• Sneeze

Kevään 2005 yhteishaussa olen hakenut. Sekä haen nyt kevään 2006 yhteishaussa. Joka kerta oon asiani hoitanut... tää syksyn 2005 hakematta jättäminen oli TOSI ISO MOKA!
        Ja toki olisin hakenut, jos olisin tiennyt että haku koskee myös minua vaikka olen töissä.

• päässyt
        Sneeze kirjoitti:

Kevään 2005 yhteishaussa olen hakenut. Sekä haen nyt kevään 2006 yhteishaussa. Joka kerta oon asiani hoitanut... tää syksyn 2005 hakematta jättäminen oli TOSI ISO MOKA!
        Ja toki olisin hakenut, jos olisin tiennyt että haku koskee myös minua vaikka olen töissä.

edes pääsykokeisiin?

• Sneeze

Työnantaja ei kirjoita mitään lausuntoa, sanoo vaan että oli epävarmaa.

(sen verran sanon että koko yritys oli aloittanut toukokuussa, tottakai on epävarmaa, mutta nyt jälkeenpäin ne niinkun kallistaa sitä vaakaa sille puolelle että ei muka olisi jatkunut. Mielestäni hullua että jos on 2kk ollu firma auki niin jo on ollu pessimistiset toiveet.)

eli mun on pantava kelaan "lotto" sisälle ja toivoo että läpi menee.
      Työnantaja pelkää jotain sotkua kelan kanssa, ja siks hannas vastaan. En ymmärrä, koska työsuhde oli ihan normaali ja kesti määräajan. En sentään vaadi, että työtä olisi jatkettava.

Pyysin AINOASTAAN lausuntoa, että syyskuussa ei kukaan tiennyt etteikö töitä voisi jatkaa. Se oli tiedossa että yrityksen rahoitus ei pitkälle riitä, mutta maaliskuuhun on laskettu budjetin riittävän ja lisää rahoitusta tms. kuulemma oli tavotteena hakea.
      Miksei haettu, se oli työnantajan puolelta saamattomuutta.

Joten täs sitä ollaan ja katsotaan nyt mihin päädytään...

• abc

... paikallisesta työsuojelupiiristä työnantajan suhteen.

Vapaamuotoinen kantelukirje eduskunnan oikeusasiamiehelle auttaa sinua, laita vaan siihen samat asiat kun tälle palstallekin, katsoppas mitä hän vastaa.

• v__uttaamuakin

"oletin että kun olen TÖISSÄ, minua ei mitkään työkkärin velvoitteet koske.."

Niin, eli se menee näin.. niin pitkään kun et ole saanut vakituista työtä olet työkkärin määräysvallassa. Eli siitä työkkärin ikeen alta pääsee pois vain saamalla vakituisen työn.

• Sneeze

Mulle soitettiin nyt myyntiedustajan paikasta. Työkkäri antanu numeron, ja olis taas pukannut taas karenssia jos en olis vastaanottanu työtä.

(Tuo edellinen, ei periaatteessa ollut määräaikainen karenssi, vaan työmarkkinatuen menettäminen,kunnes täytän ne pari ehtoa. Ne on eriasioita eli, olisi ollut VIELÄ vaikeampaa saada ne molemmat pois)

Olen ihan kypsä kotona istumiseen ja pakkohan ny jo jotain on tehdä niin otin duunin. Potkiihan työnantaja pellolle sitten jos ei oo hyvä työssä.

Ehkei lehtimyyjän työ ole arvostettua eikä hyvinpalkattuakaan, jollei oo huippumyyjä, mutta ainakin jotain rivejä tulee cv:hen.

Näin ex-pomoani tänään ja ei edes kysynyt kuinka menee... pisti vituttamaan.

Soitin työsuojelupiiriin ja kehottivat ottaa yhteyttä liittoon (jos en olisi liittoon kuulunut niin osoite olisi ollut oikeusaputoimisto)... saatampa huomenna tai perjantaina käydä jutustelemassa, ja samalla ilmoitan että olen taas työelämässä, että kertyy työssäoloehto.

Panee muuten risomaan, että toi mun työkkärin menetys kumoutuu kun 1.1. jälkeen olen 5kk töissä/kurssilla/jossain.

Miksi miksikään ei katsota sitä että olin jo työssäoloehtoon luettavassa työssä 2.5kk ennen lausuntoa? (yhd.tuettu työ, niin puolet luetaan työssäoloehtoon)
      Ja kun "rikkeeni" vielä tapahtui tuon työn aikana.

No, periaatteessahan minulla on siis "suoritettuna" 2.5kk työssäoloehtoon luettavaa työtä, mutta sitä ei katota tos karenssis :D

Toivottavasti ihmiset tilailevat paljon lehtiä, ja pysyn muutaman kuukauden töissä. En kyllä tee sitä virhettä että itse irtisanoudun.

• Sneeze

Mun työnhaku on katkennu silloin kun aloitin työt ja VIIMEISTÄÄN 31.8 (oli siihen asti voimassa, enkä uusinut)

En siis ole ollut työttömänä enkä työllisenä työnhakijana.

• Mitä Äksyin Ämmä

sinänsä torjumaan karenssin uhan? Toimiiko täysin provisiopalkkainen työ näyttönä työvoimavirkailijoille työssöolosta? Vai edellytetäänkö sielläkin, että työstä pitäisi kertyä tietty määrä ansioita?
        Ansiosidonnaiselle tai peruspäivärahalle ei pääse takaisin, jollei työstä saatava palkka ole vähintään 40-kertaisen peruspäivärahan suuruinen. Mutta hyväksyykö työvoimatoimisto työn, jonka ansiot saattavat jäädä nollaankin euroon kuukaudssa? Tällöinhän tuloksettoman työn tekijä joutuu hakemaan toimeentulotukea sosiaalitoimistosta, sillä soviteltua työttömyyskorvaustakaan ei hänelle makseta, jos työaikaa kertyy 32 tuntia tai enemmän viikossa.
        Usein myyntityössä käy lisäksi niin, entä ensimmäiset kuukaudet kuluvat asiakaspiirin muodostamiseen, eikä tuloja kerry. Kuitenkin myyjä saattaa olla nimenomaan toisen palveluksessa provisiopalkkaisena eikä itsenäinen yrittäjä. Nykyään käsittääkseni on selkeähkösti määritelty se, milloin henkilön katsotaan olevan toisen palveluksessa eikä itsenäinen yrittäjä (esim. työvälineitten omistaminen: yrittäjä tekee omin välinein, toisen palveluksessa oleva työnantajan laittein).

• kohtalotoverini

Samaa paskaa menossa nyt 3 vuotta =)

Töissä olessani en hakenut yhteishaussa
      sain korvaukset kun työt loppui
      ja 8 kuukauden päästä ne keksi et hei,
      ei me maksetakkaan. Tekivät voimassa olevan päätöksen alla olleen päätöksen päälle toisen päätöksen eli 8 kk karenssin siihen asti kun täytän 25 kts:menettely-virhe.

Josta sitten kelan takaa valittivat vakuusoikeuteen ja kaatoivat sen virheellisen
      päätöksensä.

Siellä nyt karhuavan 1600 € liika
      maksettuja asumistukia ja
      2560 € maksettuja työttömyysturvia.
      Yhteensä olen kuulemma velkaa 4160 €

Laitoin valituksen vireille
      menettelu virheestä jonka jälkeen tuo oikeudenpäätös kesti 1 vuoden.
      Kela voitti omassa oikeudessaan?
      kuinkas noi kävi =)

Jonka jälkeen alettiin selvittää
      miksi tähän päädyttiin?

Syyksi paljastui ,että en ollut
      toimittanut esteettömyystodistuksia
      työkkäriin, ettei olisi tarvinnut hakea yhteishaussa vaikka ne löytyvätkin.

Tämä todistaa 10 työkkäristiä
      Turussa. Toimitin 2 toditajan kanssa yhteensä 2 kertaa ko.dokumentit ja yksin 2 kertaa.
      Katosivat muuten 4 kertaa =) alkuperäiset sieltä ja kelasta =)

Valitin eduskunna oikeusasiamiehelle,
      joka vastasi 1 viikossa,
      että koska Kela on voittanut
      vakuutusoikeudessa niin siitä ei voi
      valittaa ja koska Kela takaisin periin ja on tehnyt taas vakuutusoikeuteen uuden valituksen niin vireillä on kaksi eri toimenpidettä,
      joista toinen kelan takaisin perinä =)

Oikeusasiamies jätti muutkin mainitsemani
      asiat käsittelemättä niin kelan johtajan uhkailusta kuin dokumenttien kadottamisestakin
      käsittelemättä ja valitteli, että kun on
      Kelan jutut kesken niin ei voi millään puuttua.

3 kuukauden pätkätyöni aiheutti
      nyt sitten 3 vuoden tappelun eri instansseja vastaan jotka vieläkään eivät aina löydä toimitettuja asiakirjoja,
      vaikka niille näyttää kopiota missä on
      kuittaus ja leima.

Lakikirjan pläräämiseen menee kokopäivä
      ja niin on menyt näitä valituksia
      vääntäessä 3 vuotta 7 päivänä viikossa
      odottelu päälle.

Mitä tästä opin?

Kun olen lähettänyt kantelun
      ey-ihmisoikeus tuomioistuimeen
      haen mielnterbeyseläkeelle.
      Perusteena riittänee 3 mapillista kela &
      työkkäri paskaa.

Mielumin työttömänä 320 € kuussa kun
      töissä ja 200 € kuussa,
      jos ei nyt raha kiinnosta niin
      eläkeellä sitten voin lotota.

Tosin sitä enne Kela on luvanut
      laittaa tuon summan perintään =)

"Eläköön Suomi ja muut kehitysmaat"

• paikkakunta missä

=) Busted Nyt ne on kusess ja sen takia suo vedetäänkin perseeseen et menisit polvilles.

Karenssi on aiheellinen vain jos jätit
      hakemassa työsuhteessa olessasi niin,
      että töitten päättyessä olet tienyt
      olevasi 100% työtön niin että:

a)päivän koska loppuu, eli kokonaityöajan

Jos on ollut epävarmaa työnjatkuminen
      tai samalla työnantajalla päivien kesto,
      niin silloin karenssi on laiton.

Kela tietää työkkäri tietää ja puolustavat toijen toisiaan vakuutusoikeus on joskus puuttunut näihin mutta kulkee tapauksessasi kelan pannassa

valita siis näin myöhemminkin Te-keskukseen
      jossa on valvova elin työkkärille
      joka antoi lausunnon karensille ai
      niin ja hommaa kopio työsopimuksesta ja todistuksesta.

Ja työnanatajalta lappu siitä,
      että se olis työlistämistäs jatkanut
      ja olot oli epävakaat ja sitten
      vaikka nyrkillä jos ei muuten paperia synny.
      168 cm / 50 kg kaveri pystyy siihen
      niin pystyt sinäkin. tarpeeksi kun suutut.

Nämä kaikki 3 liitettä te-keskukseen ja töttöröröö

tosin saat takautuvia vaan 6 kk ajalta 320*6 mut
      rahaa sekin on toi 1920 €

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe