Kirottu, siunattu SI

Palikat pois paikoiltaan

Moj!

Abaut seitsemän vuotta kipuhelvettiä. Kukaan ei ole tiennyt mikä minulla on (kaksi viikkoa sairaalassa eri osastoilla, en enää pystynyt kunnolla kävelemään, sekä jos jonkunlaista lääkäriä ja spesialistia), sanottiin, että jos mitään muuta ei löydy (eikä löytynyt mitään oireita selittävää) ja vaivat jatkuu=fibromyalfia. Viimeisin diagnoosi taisi olla hypermobiliteettisyndrooma. Useilla lääkäreillä minua on kohdeltu alentuen ja jopa vihamielisesti. Nyt kuitenkin tiedän mikä minulla on. Tein joulun aikaan netissä itsediagnoosin. Ensin minua ei lääkärillä uskottu, mutta etsiydyin isommalle paikkakunnalle toimijalle, joka osasi etsiä oikeaa asiaa, ja: SI-niveleni on yliliikkuva, mutta nyt tiukasti jumissa eli lukossa eli hiukka lipsahtanut pois paikoiltaan. Veikkaisin, että yliliikkuvat jäseneni minut siihen allikkoon alunperin veivät sekä alunperin selkätapaturma kumartuessani. SI voi tosin lipsahtaa huomaamattakin. Kun SI on vinossa, lantio, joka kantaa koko kehon painoa ja asentoa on vinossa ja kiertyy, lonkat, reidet, polvet kiertyvät. Yläselkä myös väärässä asennossa, samoin niskat, kallo jopa leukaluut. Eli koko kroppa väärässä, mikä estää verenkierron ja normaalin hermokulun jäsenissä ja esim. pikkuaivoihin.

Omat oireeni seitsemän vuoden ajalta: kivuista syntynyt pelkotila, ahdistus. Polttava päänahka ja hiustenlähtö erityisesti ohimoilta. Vaikea jännityspäänsärky. Silmiä liikutettaessa huimaus. Usein törmäilen huonekaluihin esim. lonkastani, vaikka näen missä huonekalu on, siis koordinaation heikkous. Tinnutus. Hampaiden yöllinen narskutus, kipeä leuka. Kuivat silmät ja nielu. Kuristava tunne kurkussa kilpirauhasten kohdalla. Turvonneita rauhasia mm. kaulalla. Niskat jumissa, lapa jumissa. Oikoryhti yläselässä. Vaikea hengittää syvään, tästä kipua heijastuen mm. rintalastaan. Ahdistavaa painetta kylkiluissa ja vatsassa. Ummetusta ja sitten taas sitä vastakkaista juttua. Ruokahaluttomuutta, laihtumista. Ajoittain kivuliaat ja häiriintyneet kuukautiset. Pissiongelmia. Spasmeja munsarjojen kohdalla ja alavatsan lihasväsymistä. Kipua käsivarsissa. Pikkurillin ja nimettömän yöllinen puutuminen. Kylmänhikiset kämmenet. Pehmytkudos-, hermo- ja lihaskipua lantiossa, pakaroissa, lonkkien sivuilla ja etuosassa (esim. polvea voi olla vaikea nostaa ylöspäin) sekä alaselässä ja kyljissä puolta vaihdellen. Puutumista. Polttava, liikkuva kipu selkärangassa. Seipäänniellyt olo. Istuminen helvettiä. Issiasta. Hirveitä kipupisteitä. Naksumista. Rutinaa. Kramppeja. Elohiirimäistä lihasnykinää kaikkialla raajoissa. Epäspesifisesti kudoskipeät reidet ja sääret. Viiltävää kipua polvessa. Kaiherrusta ja poltetta kantapäässä. Kipeät jalkapohjat. Jäiset, kylmänhikiset jalat. Todella levottomat alaraajat öisin. Jäinen, puristava rinki isovarpaan ympärillä. Muutamia mainitakseni ;-) Välillä tilanne helpompi, välillä sitten ei voi edes kävellä.

Eli: spasmeja, kramppausta, jäykkyyttä, viiltelyä, poltetta, kaiherrusta, pirinää, liikkuvaa hermokipua ja epätoivoa.

Mikä minua auttaa: lämmin suihku hetkellisesti tai kuuma kesäpäivä drinksuineen. Rento kävely, jos kipu antaa periksi. Lääkket kovin tehottomia. Joku rentouttava ahdistuslääke helpottaa hetkeksi.

Omaa kokemusta on: useimmat lääkärit eivät ihan ymmärrä tätä "mekaanista" syndroomaa. Te, joilla on samoja oireita ja mitään sen kummempaa vikaa ei ole löytynyt: tutkikaapa itseänne, oletteko ihan suorassa? Eräs helpoin keino huomata tämä voisi olla: istu maassa selkä suorana jalat suorina eteenpäin. Anna jonkun katsoa, ovatko jalkasi eripituiset. Jalat eivät normaalisti ole eriparia, mutta vaikuttavat siltä tässä ongelmassa, koska vinoutunut SI ja lantio "vetävät toista jalkaa uumeniinsa" :-) Kaikilla tämä ei vielä näytä SI ongelmaa tosin, koska lonkka voi kaiketi hieman kompensoida tätä pituuseroa. Itse huomaan vasemman lukkiutuneen SI-ongelmani siitä, että lantioni kiertyy seisoessa hieman enemmän oikealla taaksepäin eli napa ei osoita suoraan. Mutta koska lantioperäisiä ongelmia ja niiden yhdistelmiä on useita, myös näitä "kiertymis"suuntia on useita. Minua lähdetään nyt hoitamaan siten, että SI-niveltä pyritään stabiloimaan oikealle kohdalleen tukivyöllä ja yliliikkuvuutta yritetään parantaa lihasharjoitteilla. Ohjelmaan kuuluu myös lukkojen avaamista eripuolella kehoa. Minulta on jo kerran SI-nivellukkoa rusautettu, ja olo olikin huomattavasti helpompi esim. istuminen helpottui, ei ollut enää sellainen olo, että veri ei kierrä ollenkaan istuessa lantiossa. Mutta nivel pyrkii ligamenttien ja lihasten vetämänä takaisin vanhaan väärään asentoonsa. Siis koska takana pitkä tie, pitkä tie myös edessä. Mutta nyt tiedän, että minussa on jotain "vikaa". Kummallista, mutta se jo helpottaa...

Kaikille joka tapauksessa parasta mahdollista vointia ja isoja halauksia!

22

8035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarinaa

"tanssija mikä tanssija" eli yliliikkuvat ...

• oireesi

ihan samanlaisia kuin minulla.Polttavasta päänahasta alkain,hirvittävä tinnitus,jumissa koko muija.Kipu h..ttiä vuosi vuoden perään.Fibroksi luokiteltu.Nyt yritänkin päästä kokonaisvaltaiseen kehonhoitoon.

• palikat pois paikoiltaan

Loistavaa! Mutta sun täytyy tietää, että vain harvat ja valitut ymmärtävät tän ongelman päälle edes jotain. Tulet kokemaan kieltämistä, aja silti asiaasi eteenpäin, jossain toisella 'asiantuntijalla' tai hyvällä tuurilla todellisella asiantuntijalla. Mä olen/me ollaan? liian kauan luotettu 'systeemiin' ja oltu sen riepoteltavana. Sun täytyy luottaa tästä eteenpäin periaatteessa vain itteesi. Sitä kokonaisvaltaista vartalonhoitoakaan eivät monet osaa tehdä, vaikka he kovasti itseensä uskovatkin. Ja siinä sitten pähkää, että onkohan toi oikeammassa vai toi. Ei sillä, että olisin näin kuullut puhuttavan, vaan sillä, että näin olen omakohtaisesti kokenut. Ja edelleen etsin ja kokeilen, sitä oikeaa tapaa. Olen menossa myös muutamalle kansanparantajalle, positiivisessa kokeilumielessä. Mua on niin moni 'ekspertti' katsellut, että alkaa usko kääntyä vaihtoehtoisiin, ehkäpä yksinkertaisen suoraselitteisiin, loogisiin hoitoihin. Jaa kokemuksiasi! Luodaan yhdessä paremmat taktiikat.

• oireesi
        palikat pois paikoiltaan kirjoitti:

Loistavaa! Mutta sun täytyy tietää, että vain harvat ja valitut ymmärtävät tän ongelman päälle edes jotain. Tulet kokemaan kieltämistä, aja silti asiaasi eteenpäin, jossain toisella 'asiantuntijalla' tai hyvällä tuurilla todellisella asiantuntijalla. Mä olen/me ollaan? liian kauan luotettu 'systeemiin' ja oltu sen riepoteltavana. Sun täytyy luottaa tästä eteenpäin periaatteessa vain itteesi. Sitä kokonaisvaltaista vartalonhoitoakaan eivät monet osaa tehdä, vaikka he kovasti itseensä uskovatkin. Ja siinä sitten pähkää, että onkohan toi oikeammassa vai toi. Ei sillä, että olisin näin kuullut puhuttavan, vaan sillä, että näin olen omakohtaisesti kokenut. Ja edelleen etsin ja kokeilen, sitä oikeaa tapaa. Olen menossa myös muutamalle kansanparantajalle, positiivisessa kokeilumielessä. Mua on niin moni 'ekspertti' katsellut, että alkaa usko kääntyä vaihtoehtoisiin, ehkäpä yksinkertaisen suoraselitteisiin, loogisiin hoitoihin. Jaa kokemuksiasi! Luodaan yhdessä paremmat taktiikat.

itse on etsittävä ja otettava kiinni pienen pienestäkin murusesta.Tämä on kansanparantaja koulutettu hieroja,jäsenkorjausta,nikamakäsittelyä,korvista varpaisiin mm.alaraajojen pituuserot selkävaivat ja tinnitukset.Sattumalta sain lehden missä oli tämä ilmoitus.Yritin saada häneen yhteyttä,kun olen kuulonikin menettänyt kaiken kukkuraksi niin yhteyden otot tahtoo olla vaikeita.Lääkäreistä en ole saanu apua,syötettäis vaan kauheita tulehduskipu lääkkeitä,olen sen sortin ihminen ettei minulle sovi lääkkeet,saan aivan hirveet sivuoireet ja nuppi menee sekasin.Pidän yhteyttä jos nyt saan ajan hänelle.Peukut pystyyn.

• hoidettu
        oireesi kirjoitti:

itse on etsittävä ja otettava kiinni pienen pienestäkin murusesta.Tämä on kansanparantaja koulutettu hieroja,jäsenkorjausta,nikamakäsittelyä,korvista varpaisiin mm.alaraajojen pituuserot selkävaivat ja tinnitukset.Sattumalta sain lehden missä oli tämä ilmoitus.Yritin saada häneen yhteyttä,kun olen kuulonikin menettänyt kaiken kukkuraksi niin yhteyden otot tahtoo olla vaikeita.Lääkäreistä en ole saanu apua,syötettäis vaan kauheita tulehduskipu lääkkeitä,olen sen sortin ihminen ettei minulle sovi lääkkeet,saan aivan hirveet sivuoireet ja nuppi menee sekasin.Pidän yhteyttä jos nyt saan ajan hänelle.Peukut pystyyn.

Kivinen on munkin polkuni ollut... mutta apua varmasti lopulta saat, kun jaksat sitä etsiä.

Itsekin sain, useiden vuosien kipujen ja lääkärissä juoksemisten jälkeen.

oireesi kirjoitti:

Kiva, että huomasit ilmoituksen. Mäkin näin yhden savossa päin, ja sielläkin käyn kokeilemassa ensi viikolla. Voitko pyytää jotain ystävääsi varaamaan aikaa puolestasi? Ota hänet myös mukaan toimenpiteeseen, saatte ehkä enemmän irti tapaamisesta, kun tulee enemmän kyselyä ja keskustelua, ja joskus huonokuuloisena voi tulla väärinkäsityksiä, eli neljät korvat vois olla kahta paremmat :)

• oireesi

Kiva, että huomasit ilmoituksen. Mäkin näin yhden savossa päin, ja sielläkin käyn kokeilemassa ensi viikolla. Voitko pyytää jotain ystävääsi varaamaan aikaa puolestasi? Ota hänet myös mukaan toimenpiteeseen, saatte ehkä enemmän irti tapaamisesta, kun tulee enemmän kyselyä ja keskustelua, ja joskus huonokuuloisena voi tulla väärinkäsityksiä, eli neljät korvat vois olla kahta paremmat :)

eilen illalla tuli viesti ensimmäiseen tapaamiseen,se on huomenna.Vähän jännittää mitä mahtaa sanoa ja tehdä.Se se onkin kun minulla ei ole ystävää jonka voisin ottaa korvikseni sinne,ystävät ei ollu ehkä todellisia koska kuurouduttuani ei pidetä yhteyttä.Mutta menen onhan paperi ja kynä apuvälineenä.Ilmoittelen sit miten kävi ja menenkö uusintaan.

oireesi kirjoitti:

eilen illalla tuli viesti ensimmäiseen tapaamiseen,se on huomenna.Vähän jännittää mitä mahtaa sanoa ja tehdä.Se se onkin kun minulla ei ole ystävää jonka voisin ottaa korvikseni sinne,ystävät ei ollu ehkä todellisia koska kuurouduttuani ei pidetä yhteyttä.Mutta menen onhan paperi ja kynä apuvälineenä.Ilmoittelen sit miten kävi ja menenkö uusintaan.

Hyvä juttu. Kannattaa varmaan kirjottaa jo valmiiksi oireesi paperille, ja milloin, missä tilanteessa tai miten ne alkoivat, ja ovatko oireet olleet aina samassa kohtaa vai vaihdelleet. Ja mikä pahentaa oireitasi. Tai piirrä itsestäsi kuva eli kipukartta ja laita siihen oireesi, että mikä vaivaa ja missä kohtaa! Tämä siksi, että vastaanottoaika on yleensä liian lyhyt, kun asioita olisi niin paljon vaihdettavina. Kiinostavaa kuulla, mitä siellä kerrotaan. Kannattaa tosin suhtautua hieman kriittisesti, kaikki eivät ole niitä tosiosaajia.

• oireesi

Hyvä juttu. Kannattaa varmaan kirjottaa jo valmiiksi oireesi paperille, ja milloin, missä tilanteessa tai miten ne alkoivat, ja ovatko oireet olleet aina samassa kohtaa vai vaihdelleet. Ja mikä pahentaa oireitasi. Tai piirrä itsestäsi kuva eli kipukartta ja laita siihen oireesi, että mikä vaivaa ja missä kohtaa! Tämä siksi, että vastaanottoaika on yleensä liian lyhyt, kun asioita olisi niin paljon vaihdettavina. Kiinostavaa kuulla, mitä siellä kerrotaan. Kannattaa tosin suhtautua hieman kriittisesti, kaikki eivät ole niitä tosiosaajia.

pumpulissa kävellään ja ryhdikkäänä kävellään ja istutaan.Aivan tosi,ihan kuin pituutta kasvoin.
        Autolla ajaessani huomasin etten enää istukkaan "könössä"vaan selkä suorana.Ja edelleen istuma asento on hyvä,yleensä kipu on ollu koko ajan tässäkin istuessa,nyt poissa,ainoastaan vasemalla puolen kankun yläpuolel pientä kipua,mikä johtuu painelemisesta.SI-nivel oli poissa paikoiltaan,siellä vika,toinen jalka oli 1,5cmlyhyempi.Lämpimät aallot,nipistelyt veren lähtiessä kulkemaan,mikä ihana tunne.Kipupisteistä hoidettiin monta muutakin asiaa.Ensi viikolla uudestaan jolloin keskityttään yläkroppaan/korviin.Taitava oli,en pettynyt.

oireesi kirjoitti:

pumpulissa kävellään ja ryhdikkäänä kävellään ja istutaan.Aivan tosi,ihan kuin pituutta kasvoin.
        Autolla ajaessani huomasin etten enää istukkaan "könössä"vaan selkä suorana.Ja edelleen istuma asento on hyvä,yleensä kipu on ollu koko ajan tässäkin istuessa,nyt poissa,ainoastaan vasemalla puolen kankun yläpuolel pientä kipua,mikä johtuu painelemisesta.SI-nivel oli poissa paikoiltaan,siellä vika,toinen jalka oli 1,5cmlyhyempi.Lämpimät aallot,nipistelyt veren lähtiessä kulkemaan,mikä ihana tunne.Kipupisteistä hoidettiin monta muutakin asiaa.Ensi viikolla uudestaan jolloin keskityttään yläkroppaan/korviin.Taitava oli,en pettynyt.

Älyttömän hieno homma! Sun pitää nyt varmaan tehdä jumppaa ja venytyksiä, jotta pitkään väärillä kohdillaan olleet kudokset asettus oikeille kohdilleen! Toivottavasti ne pysyy jatkossankin. Saithan ohjeistusta jumppaan? Joillakin on tosiaan käsittelykipuja muutama päivä, mutta ne painuu takaa-alalle. Tuon sinun jäsenkorjaajasi tiedot olisi hienoa saada jotenkin selville, nimiähän täällä ei saa mainostaa, mutta voisitko kertoa, missäpäin/missä kaupungissa tämä toimija toimii. Joku toinen voi jälleen hyötyä tiedosta suuresti. Miten kipupisteitä hoidettiin?

Kerro kuulumisiasi jatkossakin! Haleja.

• oireesi

Älyttömän hieno homma! Sun pitää nyt varmaan tehdä jumppaa ja venytyksiä, jotta pitkään väärillä kohdillaan olleet kudokset asettus oikeille kohdilleen! Toivottavasti ne pysyy jatkossankin. Saithan ohjeistusta jumppaan? Joillakin on tosiaan käsittelykipuja muutama päivä, mutta ne painuu takaa-alalle. Tuon sinun jäsenkorjaajasi tiedot olisi hienoa saada jotenkin selville, nimiähän täällä ei saa mainostaa, mutta voisitko kertoa, missäpäin/missä kaupungissa tämä toimija toimii. Joku toinen voi jälleen hyötyä tiedosta suuresti. Miten kipupisteitä hoidettiin?

Kerro kuulumisiasi jatkossakin! Haleja.

Tavallaan aika loppu kesken(auton parkki)joten jumppa jutut ensi viikolla menemme läpi.Kipupisteitten hoitona käytettiin varpaita ja sen alueita sekä rintalastan molemin puolin sekä rinnan väli.Maksa,perna/kilpirauhas alueet.
        Aineenvaihdunta laitettiin kuntoon myös,saatiin "myrkyt"liikkeelle.Paikka on Turku Käsityöläisenkatu.Oli iloinen kun kerroin käyttäväni vitamiineja.
        Haleja ja voimia myös sinulle.

• edi

"Mutta nivel pyrkii ligamenttien ja lihasten vetämänä takaisin vanhaan väärään asentoonsa."

erittäin tärkeä ja hyvä huomio!!!! Oletko saanut hyvät ohjeet SI-nivelesi omahoitoon ja lihastasapainon saavuttamiseen, onko oma harjoitusohjelma kasassa??? Millainen on?

Täytyy myöntää, että olen ollut niin shokissa kaikesta tästä 'valaistumisestani' ja hirveästi tietoa on tullut luettua, etten vielä tasan tarkkaan ole kerennyt miettiä/entiedä, miten mun pitäis lähteä jumppaamaan. Olen tosin erittäin motivoitunut. Ongelma on nyt viimepäivinä ollut myös siinä, että si:ni ei ole edelleenkään paikoillaan ja se on aikasta kipeä ja estää liikuntaa. Vuosien varrella olen huomannut, että ihan yksinkertaisesti kävely, kun kärsii, on ollut tosi hyvä juttu. Ja huomaan säännön; jos koskee pahasti ennen liikuntaa, koskee vielä enemmän liikunnan jälkeen. Teen aina suoria vastalihasrutistuksia ja syvien vatsalihasten aktivointia. Aion ostaa tasapainolaudan, se on kamalan ihana :) Selkärutistukset on tuntuneet hirveille, tuntuu, että jotain repee. Kai ne lihakset on niin kovilla. Nyt mulle suositeltiin vesijuoksua, sinne heti kun kykenen. Ja ei tartte kuulema pelätä mun onnettomia rasvavarantoja ja hukkumisvaaraa: ponttoonit selkään :D Olen myös tehnyt nyt kuminauhajuttuja, vaikka selällään ja polvein ympäri kumppari ja resien loitonnus. Sit pallo polvien väliin ja sisennys. Siis nollasta liikkeelle.

Lisäksi ongelmia on tuottanut venytykset, että mitkä eivät ainakaan pahentaisi. Siinä vaiheessa kun si on paikoillaan ja silloin kun se ei ole. Venytykset on ainakin tuntuneet pahalle kivun ollessa akuutti.

Olen erittäin iloinen kaikista ongelmaan auttavista ja hyviksi koetuista jumppaohjeista! Pistäkää tulemaan vaan!

...sain koeistuttavaksi huonekaluliikkestä satulatuolin muutamaksi viikkoa, sitä voi säätää leveydestä, korkeudesta ja eteenpäinkallistuksesta. Tällä oon istunut muutaman päivän, ja tuntuu kyllä ihan mielettömän hyvälle verrattuna tavan tuoliin (vaikka mulla hyvä sellainenkin on). Taitaa tulla melkomoinen investointi tehtyä...

• hoidettu

Täytyy myöntää, että olen ollut niin shokissa kaikesta tästä 'valaistumisestani' ja hirveästi tietoa on tullut luettua, etten vielä tasan tarkkaan ole kerennyt miettiä/entiedä, miten mun pitäis lähteä jumppaamaan. Olen tosin erittäin motivoitunut. Ongelma on nyt viimepäivinä ollut myös siinä, että si:ni ei ole edelleenkään paikoillaan ja se on aikasta kipeä ja estää liikuntaa. Vuosien varrella olen huomannut, että ihan yksinkertaisesti kävely, kun kärsii, on ollut tosi hyvä juttu. Ja huomaan säännön; jos koskee pahasti ennen liikuntaa, koskee vielä enemmän liikunnan jälkeen. Teen aina suoria vastalihasrutistuksia ja syvien vatsalihasten aktivointia. Aion ostaa tasapainolaudan, se on kamalan ihana :) Selkärutistukset on tuntuneet hirveille, tuntuu, että jotain repee. Kai ne lihakset on niin kovilla. Nyt mulle suositeltiin vesijuoksua, sinne heti kun kykenen. Ja ei tartte kuulema pelätä mun onnettomia rasvavarantoja ja hukkumisvaaraa: ponttoonit selkään :D Olen myös tehnyt nyt kuminauhajuttuja, vaikka selällään ja polvein ympäri kumppari ja resien loitonnus. Sit pallo polvien väliin ja sisennys. Siis nollasta liikkeelle.

Lisäksi ongelmia on tuottanut venytykset, että mitkä eivät ainakaan pahentaisi. Siinä vaiheessa kun si on paikoillaan ja silloin kun se ei ole. Venytykset on ainakin tuntuneet pahalle kivun ollessa akuutti.

Olen erittäin iloinen kaikista ongelmaan auttavista ja hyviksi koetuista jumppaohjeista! Pistäkää tulemaan vaan!

http://www.kalindra.com/rounds.pdf

...sain koeistuttavaksi huonekaluliikkestä satulatuolin muutamaksi viikkoa, sitä voi säätää leveydestä, korkeudesta ja eteenpäinkallistuksesta. Tällä oon istunut muutaman päivän, ja tuntuu kyllä ihan mielettömän hyvälle verrattuna tavan tuoliin (vaikka mulla hyvä sellainenkin on). Taitaa tulla melkomoinen investointi tehtyä...

Suosittelen lämpimästi niille ihmisille, joilla on samanlaisia oireita ja epäilyjä SI-nivelongelmasta, tutustumaan näille sivustoille:

http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html

Sinne mäkin netissä seikkaillessani viimein tupsahdin, opin erittäin paljon SI-asiasta ja sieltä itsedignoosini lähti muhimaan ja nyt on toivoa paremmasta.

• tiedät

Suosittelen lämpimästi niille ihmisille, joilla on samanlaisia oireita ja epäilyjä SI-nivelongelmasta, tutustumaan näille sivustoille:

http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html

Sinne mäkin netissä seikkaillessani viimein tupsahdin, opin erittäin paljon SI-asiasta ja sieltä itsedignoosini lähti muhimaan ja nyt on toivoa paremmasta.

...että noi on maallikon (hoidetun) tekemät sivut, ei suinkaan minkään alan parantajan.

Ei siis mitään tieteellistä todistetta.
        "Kaikkitietävä" fanaatikko siis asialla.

tiedät kirjoitti:

...että noi on maallikon (hoidetun) tekemät sivut, ei suinkaan minkään alan parantajan.

Olen tietoinen asiasta, ja ymmärrän 'riskit'. Ei täällä päässä mitään purematta niellä, uskon kuitenkin, että moni asia, jos ei lopullisesti selviä, niin ainakin selkiytyy sivustoilla. Siis tästä SI-asiasta, josta ei oikein mitään matskua löydy (olen koonnut tieteellisiä artikkeleita), kun ei sitä ihan hirveän paljoa ole tutkittu. Mutta mielestäni empiirisen tiedon arvokkuutta ei saa suoraltakäsin tallata. Sivujen ansoista olen osannut kysellä kirolta vaikka mitä, on saatu aikaan kehittävää keskustelua. Koulutettu kiropraktikkoni on kertonut minulle hyvin samoja juttuja.

Mottoni on:
        järki päässä, mutta mieli avoimena :)

• Kysynpä vain
        tiedät kirjoitti:

Mitkäs ovat ne sinun tietosi, taitosi ja ansiosi aiheesta?

• edi

hyvin on hoito aluillaan ja hyvässä ohjauksessa näytät olevan, sabiloivat vahvistuksetkin aloiteltu yliliikkuvaan SI-niveleen, ja venytyksetkin katsottu....mutta mites se virheasennon omatoiminen mobilisointi paikoilleen, etkös siihen ole saanut ohjetta, että voisit itse mobilisoida nivelen paikoilleen tarvittaessa...tuossa hoidetun lähettämässä linkissä on niitä harjoitteita, mutta sieltä pitäisi osata valita oikeat perustuen siihen minkälainen virheasento sulla on, eli http://www.kalindra.com/rounds.pdf

edi kirjoitti:

hyvin on hoito aluillaan ja hyvässä ohjauksessa näytät olevan, sabiloivat vahvistuksetkin aloiteltu yliliikkuvaan SI-niveleen, ja venytyksetkin katsottu....mutta mites se virheasennon omatoiminen mobilisointi paikoilleen, etkös siihen ole saanut ohjetta, että voisit itse mobilisoida nivelen paikoilleen tarvittaessa...tuossa hoidetun lähettämässä linkissä on niitä harjoitteita, mutta sieltä pitäisi osata valita oikeat perustuen siihen minkälainen virheasento sulla on, eli http://www.kalindra.com/rounds.pdf

Tulipas juuri takapakkia. Hoito on nyt alkutekijöissään siinä mielessä, että minä saatankin olla harvinaisen ja niin täysin epäonnistunut yksilö, että kudostyyppini/niveleni ovat yliliikkuvat siinä määrin koko selässä, ettei tiedä, kannattaako hirveesti edes alkaa rusauttelua, kun jos ne heti menevät uudelleen lukkoon ja edelleen väljenevät ja ... siinähän sitä sopassa pyöritäänkin. Etsinnässä on nyt ensiksi ohjattua erikoisjumppaa, itse olen epävarma siitä mitä saan tehdä. Kaipa vain kaikkea täytyy yrittää, vaikka lukot alaselässäkin edelleen olemassa ovat. Tosin ei taivu, ei taivu. Toivottavasti löydettäisiin instanssi, joka laittaisi mun kokoselkäjumpan ja venytykset kohdilleen. Sitten myöhemmin, kaipa lukkoja voi yrittää avata...

Olen ymmärtänyt, ettei niveltä voi itse mobilisoida, jos se on jumissa, ennenkuin se on enemmän liikkuva eli rusautettu? Tätä kieroutumatonta oloa mulla kesti neljä päivää. Enkä jokatapauksessa tiedä, millä tapaa SIni on livahtanut jumitusasemiinsa. Voe voe.

Vinkkejä otetaan vastaan!

Olen kirjoittanut samasta asiasta, samalla otsikolla myös tähän forumiin "tuki- ja liikuntaelimet" -puolelle. En osannut päättää kumpaan laittaisi, laitoinpa siis molempiin :) Siellä on lisää matskua asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe