Tässä olen katellu lehdissä autoliikkeiden ilmoituksia,ja nehän menee tyyliin..käsiraha/vaihtoauto..ja sitten kuukausierät esim 1-48kk,ja viimeinen erä 7000e.Tuo on vaan esimerkki,mutta meneekö se nuin,jotta makselet neljä vuotta vaikkapa 300e/kk,ja sitten pamahtaa 7000e lasku kliimaksin lopuksi? nuinko se menee,vai onko siinä joku muu logiikka? Tuntuu vaan hurjalta,että mistä perkeleestä sitä yhtäkkiä tempaset seittemän tonnia, tai muuten hakevat auton takasin liikkeeseen.Ootteko perehtyny asiaan?
Viimeinen erä?
31
7665
Vastaukset
- KAke-
Moi, noin se menee jos ajat autolla kauemmin kuin laina-aika. Viimeinen erä iso. Toinen asia sitten on jos vaihdat uuteen juuri ennen viimeistä erää, saat taas halpoja kuukaisia...ja lisää velkaa.
- viimeinenerä
On suurempi kuin autonarvo.
Pikkukupilla kahvia saat jättää sen liikkeen pihalle ja taas velkaosuus kasvaa.
Elämä kallis. - Jaska
viimeinenerä kirjoitti:
On suurempi kuin autonarvo.
Pikkukupilla kahvia saat jättää sen liikkeen pihalle ja taas velkaosuus kasvaa.
Elämä kallis.Rahoitusyhtiöt pitävät huolen siitä, että viimeinen erä on pienempi kuin auton arvo sillä hetkellä.
Minulla on menossa kolmas auto jäännösarvoisella osamaksulla. Kun kuukausierä on 300, voi vaihtaa auton uuteen kolmen vuoden välein, hintaluokka 25 000. Käteistä rahaa ei vaihdossa tarvita, entinen auto riittää käsirahaksi ja uusi velka on aina suurin piirtein saman suuruinen kuin ennenkin. Ensimmäisellä kerralla tarvittiin käsirahaksi 20 % uuden auton hinnasta.
On aika huoletonta ajella aina alle kolme vuotta vanhalla autolla, ei ole korjauskuluja. Väitän, että aika moni ajelee vanhemmilla autoilla ja maksaa osamaksua korjauskuluja yhteensä yli 300 euroa kuukaudessa. Tai sitten ajelee kokonaan maksetulla, omalla vanhalla autolla ja panee sivuun 300 kuukaudessa uutta autoa varten. Silloin voi 7 vuoden päästä ostaa uuden ja aloittaa saman säästämisen uudestaan. - autokauppias 1
Jaska kirjoitti:
Rahoitusyhtiöt pitävät huolen siitä, että viimeinen erä on pienempi kuin auton arvo sillä hetkellä.
Minulla on menossa kolmas auto jäännösarvoisella osamaksulla. Kun kuukausierä on 300, voi vaihtaa auton uuteen kolmen vuoden välein, hintaluokka 25 000. Käteistä rahaa ei vaihdossa tarvita, entinen auto riittää käsirahaksi ja uusi velka on aina suurin piirtein saman suuruinen kuin ennenkin. Ensimmäisellä kerralla tarvittiin käsirahaksi 20 % uuden auton hinnasta.
On aika huoletonta ajella aina alle kolme vuotta vanhalla autolla, ei ole korjauskuluja. Väitän, että aika moni ajelee vanhemmilla autoilla ja maksaa osamaksua korjauskuluja yhteensä yli 300 euroa kuukaudessa. Tai sitten ajelee kokonaan maksetulla, omalla vanhalla autolla ja panee sivuun 300 kuukaudessa uutta autoa varten. Silloin voi 7 vuoden päästä ostaa uuden ja aloittaa saman säästämisen uudestaan.kävi viikolla poka liikkeessä, oli 29000€ velkaa, kärry oli 1999 alfa 156 2,0 110tkm
Missäs kohtaa se rah.ythiö puuttuu tän vesselin puuhiin ?
kyselee "tyhmä autokauppias" - Jaska
autokauppias 1 kirjoitti:
kävi viikolla poka liikkeessä, oli 29000€ velkaa, kärry oli 1999 alfa 156 2,0 110tkm
Missäs kohtaa se rah.ythiö puuttuu tän vesselin puuhiin ?
kyselee "tyhmä autokauppias"Ko. kaveri on tuskin noudattanut alkuperäistä maksusuunnitelmaa. Jos olet autokauppias, tiedät varmaankin kuinka suuri viimeinen erä voi olla uuden auton hinnasta. Se on sen verran pieni, että auton arvo pysyy suurempana - tietenkin edellyttäen, että alkuperäistä maksuohjelmaa noudatetaan.
- autokauppias1
Jaska kirjoitti:
Ko. kaveri on tuskin noudattanut alkuperäistä maksusuunnitelmaa. Jos olet autokauppias, tiedät varmaankin kuinka suuri viimeinen erä voi olla uuden auton hinnasta. Se on sen verran pieni, että auton arvo pysyy suurempana - tietenkin edellyttäen, että alkuperäistä maksuohjelmaa noudatetaan.
sen PITÄISI olla......... ymmärrätkö ?
- andy
Jaska kirjoitti:
Rahoitusyhtiöt pitävät huolen siitä, että viimeinen erä on pienempi kuin auton arvo sillä hetkellä.
Minulla on menossa kolmas auto jäännösarvoisella osamaksulla. Kun kuukausierä on 300, voi vaihtaa auton uuteen kolmen vuoden välein, hintaluokka 25 000. Käteistä rahaa ei vaihdossa tarvita, entinen auto riittää käsirahaksi ja uusi velka on aina suurin piirtein saman suuruinen kuin ennenkin. Ensimmäisellä kerralla tarvittiin käsirahaksi 20 % uuden auton hinnasta.
On aika huoletonta ajella aina alle kolme vuotta vanhalla autolla, ei ole korjauskuluja. Väitän, että aika moni ajelee vanhemmilla autoilla ja maksaa osamaksua korjauskuluja yhteensä yli 300 euroa kuukaudessa. Tai sitten ajelee kokonaan maksetulla, omalla vanhalla autolla ja panee sivuun 300 kuukaudessa uutta autoa varten. Silloin voi 7 vuoden päästä ostaa uuden ja aloittaa saman säästämisen uudestaan.> Rahoitusyhtiöt pitävät huolen siitä, että viimeinen erä on pienempi kuin auton arvo sillä hetkellä.
Ehkä näin, mutta yhdistelmä pieni käsiraha-pitkä maksuaika-iso jäännöserä synnyttää kyllä riskin jos auton joutuu syystä tai toisesta myymään esim. puolen vuoden kuluttua. Etenkin jos auto pitää saada realisoitua nopeasti ja joudut myymään sen suoraan liikkeeseen, on velkaa helposti jäljellä enemmän kuin liike autosta maksaa. Mikään ei ole tympeämpää kuin maksaa ns. kuollutta lehmää. - Jaska
andy kirjoitti:
> Rahoitusyhtiöt pitävät huolen siitä, että viimeinen erä on pienempi kuin auton arvo sillä hetkellä.
Ehkä näin, mutta yhdistelmä pieni käsiraha-pitkä maksuaika-iso jäännöserä synnyttää kyllä riskin jos auton joutuu syystä tai toisesta myymään esim. puolen vuoden kuluttua. Etenkin jos auto pitää saada realisoitua nopeasti ja joudut myymään sen suoraan liikkeeseen, on velkaa helposti jäljellä enemmän kuin liike autosta maksaa. Mikään ei ole tympeämpää kuin maksaa ns. kuollutta lehmää.Minulla on kolmen auton kokemus jäännösarvorahoituksesta. Olen aina ottanut jäännösarvoksi niin suuren kuin kuin mahdollista ja käsirahakin on ollut minimi noin 20 %. Velkaa ei ole hetkeäkään ollut jäljellä enempää kuin auton sen hetkinen arvo, ei edes lähelle sitä. Tällainen on turhaa pelottelua.
- autokauppias1
Jaska kirjoitti:
Minulla on kolmen auton kokemus jäännösarvorahoituksesta. Olen aina ottanut jäännösarvoksi niin suuren kuin kuin mahdollista ja käsirahakin on ollut minimi noin 20 %. Velkaa ei ole hetkeäkään ollut jäljellä enempää kuin auton sen hetkinen arvo, ei edes lähelle sitä. Tällainen on turhaa pelottelua.
HERRA Jaska, minä olen myynyt autoja 38 vuotta ja pari kuukautta päälle,
muutamia t u h a n s i a kappaleita...........
Ja aina vaan noita ressukoita liikkuu, VIIKOTTAIN.... pahimmilla "navetallinen"......(tuplavelka arvoon nähden)
Jaska, se kolmen auton kokemus oli minulla jo vuonna 1967
Olisitko ystävällinen ja olisit hiljaa asoista mistä et oikein tiedä mitään, ok ? - TTN
autokauppias 1 kirjoitti:
kävi viikolla poka liikkeessä, oli 29000€ velkaa, kärry oli 1999 alfa 156 2,0 110tkm
Missäs kohtaa se rah.ythiö puuttuu tän vesselin puuhiin ?
kyselee "tyhmä autokauppias"niin sanotusti HANSKASSA.
Seuraava auto onkin sitten TOSI KALLIS.
Helvetin huono homma jos Alfa menisi lunastukseen. - Jysäys itsellesi
autokauppias1 kirjoitti:
HERRA Jaska, minä olen myynyt autoja 38 vuotta ja pari kuukautta päälle,
muutamia t u h a n s i a kappaleita...........
Ja aina vaan noita ressukoita liikkuu, VIIKOTTAIN.... pahimmilla "navetallinen"......(tuplavelka arvoon nähden)
Jaska, se kolmen auton kokemus oli minulla jo vuonna 1967
Olisitko ystävällinen ja olisit hiljaa asoista mistä et oikein tiedä mitään, ok ?Oletko koskaan ottanut selvile, miksi auton arvo ei riitä kattamaan jäljellä olevaa velkaa ? Onko jäänyt maksuja maksamatta ?
Kuten jo toisessa viestissä totesin, auton arvo kattaa jäljellä olevan velan, jos alkuperäistä maksusuunnitelmaa noudatetaan. Puhutaan aivan eri asiasta, jos jättää maksuja maksamatta ja velkaantuu sen takia.
Alkuperäistä maksusuunnitelmaa noudattamalla velka lyhynee nopeammin kuin auton arvo alenee. Tämän varmaan autokauppiaana tiedätkin. Osamaksuun liittyy aina käsiraha ja jäännösarvo määritellään maksimissaan niin suureksi, että auton arvo on sillä hetkellä pienempi kuin jäännösarvo.
Jos olet eri mieltä, niin osaat ehkä kertoa, mikä rahoitusyhtiö antaa rahoituksen sellaisilla ehdoilla, että auton arvo ei riitä kattamaan velan määrää ?
- tossa
touhussahan on se pointti että sitten menet takaisin kauppaan ja vaihat taas uuteen ja sun vanha on vähintään sen loppuerän arvoinen.
- TT-Citikka
jos on tullut tehtyä sopimus, jonka loppuerä on niin iso kuin luottoyhtiö antaa - silloin voi käydä hyvinkin niin, että erän suuruus ylittää auton vaihtoarvon.
Tosin ainahan voi ajaa samalla autolla eteenpäin ja tehdä uuden luottosopimuksen rahoitusyhtiön kanssa. Me otettiin laina pankista - pitempi laina-aika ja halvempi korko (tosin vaihtuva) kuin autoliikkeellä (autoliike: 9.1% ja pankki 12 kk euribor 2%=silloin 4.1% - oli siinä koroilla varaa noustakkin). - ...
TT-Citikka kirjoitti:
jos on tullut tehtyä sopimus, jonka loppuerä on niin iso kuin luottoyhtiö antaa - silloin voi käydä hyvinkin niin, että erän suuruus ylittää auton vaihtoarvon.
Tosin ainahan voi ajaa samalla autolla eteenpäin ja tehdä uuden luottosopimuksen rahoitusyhtiön kanssa. Me otettiin laina pankista - pitempi laina-aika ja halvempi korko (tosin vaihtuva) kuin autoliikkeellä (autoliike: 9.1% ja pankki 12 kk euribor 2%=silloin 4.1% - oli siinä koroilla varaa noustakkin).Korko meinaan. Pankista saa helposti tuon 2% marginaalilla sellaisen 20000,-. Ihan hyvä, mutta kun autoliikkeestä sai 4,9% todellisen koron 5 vuodeksi kiinteänä, eikä ollut rajoja luoton koollekaan (tosin se 20000 kyllä riittää, ettei kuukausierät kasva liikaa). Ja puolet halvemmat vakuutukset rahoitusyhtiön kautta...
- itse tein näin
TT-Citikka kirjoitti:
jos on tullut tehtyä sopimus, jonka loppuerä on niin iso kuin luottoyhtiö antaa - silloin voi käydä hyvinkin niin, että erän suuruus ylittää auton vaihtoarvon.
Tosin ainahan voi ajaa samalla autolla eteenpäin ja tehdä uuden luottosopimuksen rahoitusyhtiön kanssa. Me otettiin laina pankista - pitempi laina-aika ja halvempi korko (tosin vaihtuva) kuin autoliikkeellä (autoliike: 9.1% ja pankki 12 kk euribor 2%=silloin 4.1% - oli siinä koroilla varaa noustakkin).Otin 5 vuoden lainalla maksimijäännöserän, se oli jotain 2000e, sen suurempaa en olisi saannut, ja kun autoni ei ole Lada niin ihan varmasti 4 vuoden kuluttua sen arvo on yli 2000e, että kyllä se aika varmalta näyttää. Yhtään 5 vuotta vanhaa autoa ei löytynyt nettiautosta 2000 eurolla...
- Maace36
Tuo on ovela temppu houkutella lisää vähävaraisia asiakkaita -älkää loukkaantuko ilmaisustani! Siis jos ei ole varaa esim. max 5 vuodessa (mieluiten max 4v) maksaa uuden auton maksueriä kk-erinäkään, kannattaa unohtaa sitten upouusi auto ja katsella hiukan halvempia. Se nyt vaan ei ole järkevää touhua, mieluummin satasen -puolitoista isompi kk-erä ja ilman isoa viimeistä erää. Jää sitten auton arvoa ns. omaksi potiksi valmiiksi seuraavaa vaihtoa varten, ja silloin kk-erät helpottavat suuruudeltaan. Moni ei mieti sitä,että tuo kk-erissä säästyvä osa menee helposti vaikkapa yhden vaateliikkeessä käynnin yhteydessä ns. hurahdus-ostoon.
- Rellu5L
Auto ostetaan aina käteisellä omalta tililtä ja käyttötavoitteeksi otetaan vähintään kuusi vuotta. Näin toimien huomaa yllättäen, että tilillä on rahaa vaikka uuden auton ostoon. Suurin hankinta, jonka olen rahoittanut tällä konstilla käteisellä, on 32000 euroa. Maksun saaja luuli, että olin liikenteessä pankkilainalla, en viitsinyt pilata hänen iloaan.
- Jormax
Täyttä asiaa!! Auton ostaminen velalla on vaan ihan saatanan typerää!
- Tsodes
Jormax kirjoitti:
Täyttä asiaa!! Auton ostaminen velalla on vaan ihan saatanan typerää!
Yleensäkin auton ostaminen on ihan vitun typerää. Se kun ei tuota mitään. MUTTA, kun ei muutenkaan mihinkään pääse, niin pakkohan se on ostaa.
Ja mitä vitun väliä, millä maksutavalla sen ostaa? Kun se auto vaan on todellakin pakko ostaa, ja jos ei tilillä ole sitä hyvää, niin osamaksullahan (lainalla) se on ostettava. Että eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia millä tavalla sen ostaa. Ei luulis kenenkään muun persettä kutittavan.AAMEN! - -sam-
Olen vaihtanut autoa noin 5 - 6 vuoden välein ja maksanut aina käteisellä välirahan. Laskelin tässä eräänä päivänä mitä tämä on minulle tullut maksamaan viimeisen 11 vuoden aikana.
Vuonna 95 vaihdon silloisen vm 89 olevan autoni uuteen väliraha 10.000 Euroa. Vuonna 2001 vaihdoin jälleen uuteen väliraha 16.000 euroa ja ensi viikolla tulee uusi auto väliraha 18.000 euroa.
Eli olen 11 vuoden aikana käyttänyt rahaa auton vaihtoihin 44.000 euroa ja saanut ajaa tuoreella autolla ilman ylimääräisiä korjauskuluja.
Laskin tuossa myös, että jos olisin jatkanut ajamista tuolla vm 89 olevalla autolla tähän päivään niin mittarissa olisin nyt noin 300 tkm auton arvo olisi käytännössä 0 euroa.
Kysyin tulevaa autoani ostaessani käteisalennushinnan joka oli 31.500 Euroa.
Summa summaarum olen käyttänyt 11 vuoden aikana noin 12.500 euroa enemmän rahaa vaihtamalla autoa 5-6 vuoden välein, kuin ajamalla 89 mallisen auton loppuun ja ostamalla nyt käteisellä uuden auton. Ottamatta huomioon tuon vanhan ritsan mahdollisia korjauskulja.
Vuotta kohti kustannus on ollut 1140 euroa ja kuukautta kohti 95 euroa. Päivää kohti kustannus on ollut noin 3 euroa joka on vähemmän kuin tupakka askin hinta.
Kokonaiskulut siten tämän yhdentoista vuoden aikana on 44000 euroa = 4000 euroa vuodessa = 333 euroa kuussa. Ja auto on ollut koko ajan oma. - Jokeri
Tsodes kirjoitti:
Yleensäkin auton ostaminen on ihan vitun typerää. Se kun ei tuota mitään. MUTTA, kun ei muutenkaan mihinkään pääse, niin pakkohan se on ostaa.
Ja mitä vitun väliä, millä maksutavalla sen ostaa? Kun se auto vaan on todellakin pakko ostaa, ja jos ei tilillä ole sitä hyvää, niin osamaksullahan (lainalla) se on ostettava. Että eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia millä tavalla sen ostaa. Ei luulis kenenkään muun persettä kutittavan.AAMEN!Täysin samaa mieltä!!
- org Arvaaja
-sam- kirjoitti:
Olen vaihtanut autoa noin 5 - 6 vuoden välein ja maksanut aina käteisellä välirahan. Laskelin tässä eräänä päivänä mitä tämä on minulle tullut maksamaan viimeisen 11 vuoden aikana.
Vuonna 95 vaihdon silloisen vm 89 olevan autoni uuteen väliraha 10.000 Euroa. Vuonna 2001 vaihdoin jälleen uuteen väliraha 16.000 euroa ja ensi viikolla tulee uusi auto väliraha 18.000 euroa.
Eli olen 11 vuoden aikana käyttänyt rahaa auton vaihtoihin 44.000 euroa ja saanut ajaa tuoreella autolla ilman ylimääräisiä korjauskuluja.
Laskin tuossa myös, että jos olisin jatkanut ajamista tuolla vm 89 olevalla autolla tähän päivään niin mittarissa olisin nyt noin 300 tkm auton arvo olisi käytännössä 0 euroa.
Kysyin tulevaa autoani ostaessani käteisalennushinnan joka oli 31.500 Euroa.
Summa summaarum olen käyttänyt 11 vuoden aikana noin 12.500 euroa enemmän rahaa vaihtamalla autoa 5-6 vuoden välein, kuin ajamalla 89 mallisen auton loppuun ja ostamalla nyt käteisellä uuden auton. Ottamatta huomioon tuon vanhan ritsan mahdollisia korjauskulja.
Vuotta kohti kustannus on ollut 1140 euroa ja kuukautta kohti 95 euroa. Päivää kohti kustannus on ollut noin 3 euroa joka on vähemmän kuin tupakka askin hinta.
Kokonaiskulut siten tämän yhdentoista vuoden aikana on 44000 euroa = 4000 euroa vuodessa = 333 euroa kuussa. Ja auto on ollut koko ajan oma.Oletetaan seuraavat olettamat:
- Auton arvo on 40% uushinnasta 5-vuotiaana.
- 25000 euron auton täyskaskollinen vakuutuksen vuosimaksu on ekana vuonna 1500 euroa, toisena 1425, kolmantena 1350, neljäntenä 1275 ja viidentenä 1200. Eli viidessä vuodessa 6750 euroa.
- Osamaksussa on mahdollista ottaa 42 euron kk maksulla täyskaskovakuutus.
- 15000 euroa 5-vuoden maksuajalla ja 6% korolla tekee 290 euroa kuukaudessa.
- 15000 euroa 5% rahastossa on 5-vuoden kuluttua 19144 euroa.
- 333 euroa kuukaudessa (- vakuutusmaksut) 5% rahastoon sijoittavan sijoituksen arvon viiden vuoden kuluttua on 15684 euroa.
Meillä on kaksi 18-vuotiasta henkilöä. Molemmilla on 25000 euroa. Molemmat tarvitsevat auton, jokanka arvo on 25000 euroa. Molemmat pystyvät myös sästämään 333 euroa kuukaudessa (joko autoon tai muuhun).
Toinen ostaa auton kokonaan käteisellä. Toinen maksaa autosta 10000 euroa käteisellä ja rahoittaa loput osamaksulla ja sijoittaa loput 15000 euroa 5% tuoton antavaan rahastoon.
Viiden vuoden kuluttua käteisellä auton ostanut on säästänyt 15684 euroa, josta on jo vähennetty vakuutukset, eli hänellä on varaa 25684 euron autoon.
Viiden vuoden kuluttua osamaksulla ostaneella on myös 10000 euron auto ja rahastossa 19144 euroa. Säästövara on mennyt osamaksuun ja vakuutukseen. Eli hänellä on varaa 29144 euron autoon.
Tulos: osamaksulla ostanut on yli 3000 euroa rikkaampi. Jos henkilöiden vakuutuksen lähtöbonus olisi enemmän kuin 0 ero pienenee. Mutta 0 bonuksella on halvempaa ostaa osamaksulla kuin käteisellä. - persettäkään
Tsodes kirjoitti:
Yleensäkin auton ostaminen on ihan vitun typerää. Se kun ei tuota mitään. MUTTA, kun ei muutenkaan mihinkään pääse, niin pakkohan se on ostaa.
Ja mitä vitun väliä, millä maksutavalla sen ostaa? Kun se auto vaan on todellakin pakko ostaa, ja jos ei tilillä ole sitä hyvää, niin osamaksullahan (lainalla) se on ostettava. Että eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia millä tavalla sen ostaa. Ei luulis kenenkään muun persettä kutittavan.AAMEN!mutta naurattaa kun persaukiset puolustelee pakkovalintaansa. Naurattaa niin helvetisti.
- Jaska
-sam- kirjoitti:
Olen vaihtanut autoa noin 5 - 6 vuoden välein ja maksanut aina käteisellä välirahan. Laskelin tässä eräänä päivänä mitä tämä on minulle tullut maksamaan viimeisen 11 vuoden aikana.
Vuonna 95 vaihdon silloisen vm 89 olevan autoni uuteen väliraha 10.000 Euroa. Vuonna 2001 vaihdoin jälleen uuteen väliraha 16.000 euroa ja ensi viikolla tulee uusi auto väliraha 18.000 euroa.
Eli olen 11 vuoden aikana käyttänyt rahaa auton vaihtoihin 44.000 euroa ja saanut ajaa tuoreella autolla ilman ylimääräisiä korjauskuluja.
Laskin tuossa myös, että jos olisin jatkanut ajamista tuolla vm 89 olevalla autolla tähän päivään niin mittarissa olisin nyt noin 300 tkm auton arvo olisi käytännössä 0 euroa.
Kysyin tulevaa autoani ostaessani käteisalennushinnan joka oli 31.500 Euroa.
Summa summaarum olen käyttänyt 11 vuoden aikana noin 12.500 euroa enemmän rahaa vaihtamalla autoa 5-6 vuoden välein, kuin ajamalla 89 mallisen auton loppuun ja ostamalla nyt käteisellä uuden auton. Ottamatta huomioon tuon vanhan ritsan mahdollisia korjauskulja.
Vuotta kohti kustannus on ollut 1140 euroa ja kuukautta kohti 95 euroa. Päivää kohti kustannus on ollut noin 3 euroa joka on vähemmän kuin tupakka askin hinta.
Kokonaiskulut siten tämän yhdentoista vuoden aikana on 44000 euroa = 4000 euroa vuodessa = 333 euroa kuussa. Ja auto on ollut koko ajan oma.Minä vaihdan auton uuteen kolmen vuoden välein, hintaluokka 25 000, kuukausierä 300. Ei muita pääomakuluja. Korjauskuluja ei käytännössä ollenkaan ja auto on aina uudenkarhea.
Auto ei ole oma eikä koskaan tulekaan omaksi, mutta mitä sillä on väliä, kun sama raha siihen kuitenkin menisi joka kuukausi.
Omaa rahaa autossa on kiinni ensimmäiseen uuteen vaaditun käsirahan verran eli noin 5000 euroa. Jos olisin ostanut ensimmäisen uuden autoni käteisellä, olisi minulla käytännössä lähes 20 000 enemmän asuntolainaa. Korko siitäkin juoksee vaikka onkin vähän pienempi kuin osamaksukorko. - kaskoon
org Arvaaja kirjoitti:
Oletetaan seuraavat olettamat:
- Auton arvo on 40% uushinnasta 5-vuotiaana.
- 25000 euron auton täyskaskollinen vakuutuksen vuosimaksu on ekana vuonna 1500 euroa, toisena 1425, kolmantena 1350, neljäntenä 1275 ja viidentenä 1200. Eli viidessä vuodessa 6750 euroa.
- Osamaksussa on mahdollista ottaa 42 euron kk maksulla täyskaskovakuutus.
- 15000 euroa 5-vuoden maksuajalla ja 6% korolla tekee 290 euroa kuukaudessa.
- 15000 euroa 5% rahastossa on 5-vuoden kuluttua 19144 euroa.
- 333 euroa kuukaudessa (- vakuutusmaksut) 5% rahastoon sijoittavan sijoituksen arvon viiden vuoden kuluttua on 15684 euroa.
Meillä on kaksi 18-vuotiasta henkilöä. Molemmilla on 25000 euroa. Molemmat tarvitsevat auton, jokanka arvo on 25000 euroa. Molemmat pystyvät myös sästämään 333 euroa kuukaudessa (joko autoon tai muuhun).
Toinen ostaa auton kokonaan käteisellä. Toinen maksaa autosta 10000 euroa käteisellä ja rahoittaa loput osamaksulla ja sijoittaa loput 15000 euroa 5% tuoton antavaan rahastoon.
Viiden vuoden kuluttua käteisellä auton ostanut on säästänyt 15684 euroa, josta on jo vähennetty vakuutukset, eli hänellä on varaa 25684 euron autoon.
Viiden vuoden kuluttua osamaksulla ostaneella on myös 10000 euron auto ja rahastossa 19144 euroa. Säästövara on mennyt osamaksuun ja vakuutukseen. Eli hänellä on varaa 29144 euron autoon.
Tulos: osamaksulla ostanut on yli 3000 euroa rikkaampi. Jos henkilöiden vakuutuksen lähtöbonus olisi enemmän kuin 0 ero pienenee. Mutta 0 bonuksella on halvempaa ostaa osamaksulla kuin käteisellä."Jos henkilöiden vakuutuksen lähtöbonus olisi enemmän kuin 0 ero pienenee. Mutta 0 bonuksella on halvempaa ostaa osamaksulla kuin käteisellä."
Tässä kannattaa huomioida se, että kaskovakuutuksen osalta bonukset on neuvottelukysymys, ainakin itse sain 70% bonukset heti. Liikennevakuutuksessa tosin on aloitettava bonusten hankinta nollasta. - Jormax
Tsodes kirjoitti:
Yleensäkin auton ostaminen on ihan vitun typerää. Se kun ei tuota mitään. MUTTA, kun ei muutenkaan mihinkään pääse, niin pakkohan se on ostaa.
Ja mitä vitun väliä, millä maksutavalla sen ostaa? Kun se auto vaan on todellakin pakko ostaa, ja jos ei tilillä ole sitä hyvää, niin osamaksullahan (lainalla) se on ostettava. Että eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia millä tavalla sen ostaa. Ei luulis kenenkään muun persettä kutittavan.AAMEN!Joo ottaa näköjään koville kun toisten ei tarvi pankkiin mennä rahoja ruinaamaan. No tyhmänä voit ostella vastaisuudessakin lainarahoilla ja kun niistä tykkäät niin se velkataakka ei muuta kun kasvaa kun maksat "tyhjästä" turhaan! Ottaako nyt vielä enemmin päähän? Ennustaisin, että nyt tulee TOSI likanen vastaus. Ja ottaa päähän TOSI kovin...
- ......
org Arvaaja kirjoitti:
Oletetaan seuraavat olettamat:
- Auton arvo on 40% uushinnasta 5-vuotiaana.
- 25000 euron auton täyskaskollinen vakuutuksen vuosimaksu on ekana vuonna 1500 euroa, toisena 1425, kolmantena 1350, neljäntenä 1275 ja viidentenä 1200. Eli viidessä vuodessa 6750 euroa.
- Osamaksussa on mahdollista ottaa 42 euron kk maksulla täyskaskovakuutus.
- 15000 euroa 5-vuoden maksuajalla ja 6% korolla tekee 290 euroa kuukaudessa.
- 15000 euroa 5% rahastossa on 5-vuoden kuluttua 19144 euroa.
- 333 euroa kuukaudessa (- vakuutusmaksut) 5% rahastoon sijoittavan sijoituksen arvon viiden vuoden kuluttua on 15684 euroa.
Meillä on kaksi 18-vuotiasta henkilöä. Molemmilla on 25000 euroa. Molemmat tarvitsevat auton, jokanka arvo on 25000 euroa. Molemmat pystyvät myös sästämään 333 euroa kuukaudessa (joko autoon tai muuhun).
Toinen ostaa auton kokonaan käteisellä. Toinen maksaa autosta 10000 euroa käteisellä ja rahoittaa loput osamaksulla ja sijoittaa loput 15000 euroa 5% tuoton antavaan rahastoon.
Viiden vuoden kuluttua käteisellä auton ostanut on säästänyt 15684 euroa, josta on jo vähennetty vakuutukset, eli hänellä on varaa 25684 euron autoon.
Viiden vuoden kuluttua osamaksulla ostaneella on myös 10000 euron auto ja rahastossa 19144 euroa. Säästövara on mennyt osamaksuun ja vakuutukseen. Eli hänellä on varaa 29144 euron autoon.
Tulos: osamaksulla ostanut on yli 3000 euroa rikkaampi. Jos henkilöiden vakuutuksen lähtöbonus olisi enemmän kuin 0 ero pienenee. Mutta 0 bonuksella on halvempaa ostaa osamaksulla kuin käteisellä.Paras vaihtoehto on sijoittaa tuottavasti ja ostaa auto halvalla rahoituskorolla. Jos ei hallitse sijoituspuolta on toiseksi paras vaihtoehto ostaa käteisellä.
- ....
kaskoon kirjoitti:
"Jos henkilöiden vakuutuksen lähtöbonus olisi enemmän kuin 0 ero pienenee. Mutta 0 bonuksella on halvempaa ostaa osamaksulla kuin käteisellä."
Tässä kannattaa huomioida se, että kaskovakuutuksen osalta bonukset on neuvottelukysymys, ainakin itse sain 70% bonukset heti. Liikennevakuutuksessa tosin on aloitettava bonusten hankinta nollasta.Itse sain kaskoon neuvottelemalla 70 ja liikennevakuutus alkaa 30%:sta. ja tämä on uusi rahoituksella ostettu auto.
- ...
eletään kummia aikoja kun persaukiset perustelevat auton oston velalla olevan järkevämpää kuin riihikuivalla.
voi muka sijoittaa auton ostoon varatut rahat.
voihan auton ostaa käteisellä ja sijoittaa siitä huolimatta. näkisi vaan että joku jolla on oikeasti varaa maksaa auto ottaisi autolainan!
- helvetti!
Tiedän se kun ite ostin osamaksulla uuden auton. Helvettiä. Kun tulee naarmu tai klommo, se itketyttää 10.kertaisesti koska autoa vielä paljon maksamatta. Jos se olis kokonaan maksettu, ei stressaisi niin paljoa. Fakta homma.
- Jaska
Lommoja ja naarmuja varten on keksitty vakuutukset. Jos sinulla on uusi osamaksulla ostettu auto, on sinulla myös kasko. Vai onko sinulla sitä uutta autoa ollenkaan ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849