Varoitus uusista Fordin dieseleistä

T-R-o-S

Älkää ihmiset ihmeessä ostako uudempia TDci-moottorilla varustettuja Focuksia tai Mondeoita!! Pajalla koko ajan jo uudesta lähtien erityyppisten vikojen vuoksi, mutta yksi nousee ehdottomasti ylitse muiden: Autoissa käytettävä lisälämmitin (Eber) on jatkuva ongelma, menee paskaksi vähintään kerran talvessa, parhimmillaan muutaman viikon välein. Korjaamo kyllä korjaa, mutta koska kyseinen kapistus hajoaa joka autossa, pelkkään osan odotteluun saattaa mennä kuukausi!

Ongelmaa esiintyy ainakin 1,6TDci:ssä ja 2,2TDci:ssä, eikä Ford tunnu tekevän mitään asian korjaamiseksi, vaikka ovat asiasta hyvin tietoisia. Tiedän sekä Mondeoita että Focuksia, joihin on takuuaikana vaihdettu lisälämmitin neljä,viisikin kertaa (Huom. kahdessa vuodessa!)

Itselläni ei kyseistä autoa ole, sen sijaan parillakin ystävälläni on ja molemmat ovat kironneet ne alimpaan he***ttiin. Sen lisäksi paikallinen (pääkaupunkiseutu) Ford mekaanikko myönsi minulle nämä ongelmat tiedustellessani asiaa.

Tämä siis kehoituksen sanana niille, jotka harkitsevat uuden dieselauton ostoa. Samalla rahalla saa toimiviakin autoja.

Ja ei, en ole Volkkarin tai minkään muunkaan merkin edustaja.

19

13365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • citroen-for-ever

eberiä käytetään muissakin merkeissä esim. VW niin eihän niitäkään sitten kannata ostaa. Citikassa ainakin on webasto ja se on toiminut moitteetta. Suurin ongelma onkin siinä, ettei sitä käytetä tarpeeksi. Raskaankaluston puolella tiedetään, että lisälämppäriä pitää käyttää myös kesäisin ettei jumiudu. Siksi H-a puolella pitäisikin olla kello vakiona, että saisi käynnistettyä sen milloin vain.

• T-R-o-S

eberiä käytetään muissakin merkeissä esim. VW niin eihän niitäkään sitten kannata ostaa.

Mulla ei oo hajuakaan, että missä kaikissa merkeissä kyseisen valmistajan lisälämppäriä käytetään, mutta sen tiedän, että (uusissa) Fordeissa ne eivät ainakaan toimi. Tiedä sitten, että missä vika on, mutta sen ei varmaankaan pitäisi olla uuden auton omistajan ongelma. Ford ei kuitenkaan näytä tekevän mitään asian korjaamiseksi, vaihtaa vaan sokeasti uuden samanlaisen (pas**n) osan tilalle selvittämättä todellista syytä osan epäluotettavuuteen.

Sen verran tuosta käytöstä voin kuitenkin sanoa, että ainakin kaverieni tapauksessa lämppärin käyttämättömyys tuskin on ongelman syy, se kun huutaa talvella ajossa lähes jatkuvasti.

• oikea käyttötapa
        T-R-o-S kirjoitti:

eberiä käytetään muissakin merkeissä esim. VW niin eihän niitäkään sitten kannata ostaa.

Mulla ei oo hajuakaan, että missä kaikissa merkeissä kyseisen valmistajan lisälämppäriä käytetään, mutta sen tiedän, että (uusissa) Fordeissa ne eivät ainakaan toimi. Tiedä sitten, että missä vika on, mutta sen ei varmaankaan pitäisi olla uuden auton omistajan ongelma. Ford ei kuitenkaan näytä tekevän mitään asian korjaamiseksi, vaihtaa vaan sokeasti uuden samanlaisen (pas**n) osan tilalle selvittämättä todellista syytä osan epäluotettavuuteen.

Sen verran tuosta käytöstä voin kuitenkin sanoa, että ainakin kaverieni tapauksessa lämppärin käyttämättömyys tuskin on ongelman syy, se kun huutaa talvella ajossa lähes jatkuvasti.

niin eberin kuin webankin pitää käydä vähintään noin 15 minuuttia, muuten laite karstoittuu ja se aiheuttaa ongelmia.
        En tiedä mitä mallia voorttiin ovat laitelleet mutta jotkut mallit ovat tarkkoja polttoaineen syöttöputken pituudesta, jos tulee takaa tankilta keulalle niin saattaa olla liikaa...

• toimii

Mulla on ollut 6 vuotta sama diesel-Eberi ja hyvin toimii. En sitten tiedä onko uudet mallit heikompia laadultaan. Mutta mielestäni et voi haukkua koko autoa, jos siinä on lisävarusteessa ongelmia. Voi kai sen Fordin ostaa ilman polttoainelämmitintäkin ja käyttää lohkoa.
      Ja mulla on siis VW käytössä.

• T-R-o-S

Mutta mielestäni et voi haukkua koko autoa, jos siinä on lisävarusteessa ongelmia. Voi kai sen Fordin ostaa ilman polttoainelämmitintäkin ja käyttää lohkoa.

Ihan tiedoksi, että kyseinen lämmitin on autoissa VAKIOvarusteena tehtaalta tullessa ja siten "kiinteä osa" autoja, ei mikään maahantuojan tai huollon jälkiviritelmä. Sen toiminta on myös täysin automaattinen, käynnistyy startattaessa ja pudottelee itsensä pikkuhiljaa pois päältä moottorin lämmettyä.

En tiedä, että saisiko nuo autot ostettua ilman tuota lämppäriä jos Fordilta oikein kovasti anoisi ja maksaisi ylihintaa...

Mutta tuo ei siis ole ainut ongelma noissa moottoreissa, näkyvin kylläkin.

• Aito suomivehje
        T-R-o-S kirjoitti:

Mutta mielestäni et voi haukkua koko autoa, jos siinä on lisävarusteessa ongelmia. Voi kai sen Fordin ostaa ilman polttoainelämmitintäkin ja käyttää lohkoa.

Ihan tiedoksi, että kyseinen lämmitin on autoissa VAKIOvarusteena tehtaalta tullessa ja siten "kiinteä osa" autoja, ei mikään maahantuojan tai huollon jälkiviritelmä. Sen toiminta on myös täysin automaattinen, käynnistyy startattaessa ja pudottelee itsensä pikkuhiljaa pois päältä moottorin lämmettyä.

En tiedä, että saisiko nuo autot ostettua ilman tuota lämppäriä jos Fordilta oikein kovasti anoisi ja maksaisi ylihintaa...

Fordissa, ei ole vakiona muualla Euroopassa. Osta tuontiMondeo, niin ongelmia ei ole. Niin minä tein.

• tarkista tiedot
        T-R-o-S kirjoitti:

Eikä ole muuten mitään muutakaan polttoainelämmitintä, joten väite ihan tarkalleen ottaen pidä paikkaansa. Edellisen korimallin diesel-Focuksessa oli Eber.

• T-R-o-S
        tarkista tiedot kirjoitti:

Eikä ole muuten mitään muutakaan polttoainelämmitintä, joten väite ihan tarkalleen ottaen pidä paikkaansa. Edellisen korimallin diesel-Focuksessa oli Eber.

Jeps, eli tosiaan Focuksesta kun puhuin niin kyse ei ole "tavallisesta" Focuksesta vaan C-Maxista, joka sekin kuitenkin on Focus. Kyseisessä autossa ON lisälämmitin vaikkei sitä ilmeisesti ole myöhemmin markkinoille tulleessa peruskorisessa Focuksessa.

My mistake. P**ka joka tapauksessa...

• Ville Vaitelias

Citikkani webasto hajosi. Kesti 4,5 vuotta. Itse asiassa se oli rikki jo pidemmän aikaa. Hiukan olen ihmetellyt, että kuinka vättämätöntä sen automaattinen käynnistyminen on viileällä. Vaikka oli pakkaset, auto toimi moitteetta, vaikka webast ei lämittänytkään.

• Dieselasentaja

Kyse on varmasti Fordissa olevasta Eberin asennusvirheestä.
      Nykyiset eber lämmittimet toimivat erittäin luotettavasti kun hehkutulppakin tuli keraaminen.
      Tässä on vanhoissa malleissa ongelmia.

Lähes kaikki eberien ja webastojen ongelmat on asennusvikoja tai sovitusvikoja.

Se on tätä nykyajan kohellusta.

Moni liike lupaa asentaa laitteen niin nopeasti
      paikalleen ettei siinä kunnon jälkeä tahdo valitettavasti syntyä.

Eberillä on oma maahantuoja suomessa jolla tuskin on vaikeuksia toimittaa tarvittavia tietoja ja osia jos Ford verkosto haluaa asiaa hoidella.

Myös jotkut tehdasasennukset kannattaa tarkastella
      uudelleen .

Suomi on niin pieni ostaja autotehtaille Että
      paras toimivuus saadaan Jälkiasennetuilla laitteilla paikallisesti kunnolla tehtynä.

Toki ostajalla on aina oikeus vaatia laite kuntoon
      Vie auto takaisin vaadi toinen auto käyttöön ja
      sano että soittelevat sitten kun ovat saaneet
      lopullisen syyn selville.

Eberillä on myös oma huoltoverkosto suomessa.
      Ford vie laitteen sinne vaikka Wihurille Helsinkiin ja maksaa viulut jos ei muuten homma hoidu.

Hyvä lisävinkki kaikkiin näihin vaikka laite kunnossakin.

Akun aina täynnä pitävästä kiinteästä
      verkko laturista kannattaa aloittaa.
      Toiminta varmempi akkujen käyttöikä pitempi

• mahdollinen ostaja

Focus 2005 1,6 TDCi... onko mallissa eberi
        Nimim. epätietoinen

• Omassani C-Max 1.6 TDCi 2/2004 on Eberi ilman kelloa. Eberi toimii kyllä, mutta Eberi ei pysähdy ollenkaan maantiellä vaikka moottorin läpötila nousee normaalitasolle (jää pyörimään 50% teholla). Tämä vika/ominaisuus on ollut uudesta lähtien (yleinen ominaisuus Fordeille Mondeo ja Focus)

Yksi korjaus mitä useat ovat käyttäneet on painonappi sammutukselle kojetauluun taikka Eberin sammutuslämpötilan muuttaminen alemmaksi.

Kaikkein helpoin korjaus olisi hitaampi termostaatti. Nyt ilmeisesti termostaatti alkaa avautumaan ennen tuota Eberin sammutuslämpötilaa ja tämän takia moottorilämpötilat eivät nouse riittävän korkeaksi maantiellä.

Mulla on termarikin kerran vaihdettu ja se ei auttanut mitään. Termostaatissa on ilmeisesti pieni reikä.

Jos löytysi jostain termostaatti jossa tämä reikä olisi alkuperäistä hiukan pienempi, niin silloin termari avautuisi hiukan hitaammin ja Eberi ehtisi pysähtymään.

Moottori kyllä saavuttaa hetkellisesti tuon sammutuslämpötilan kaupunkiajossa, mutta ei koskaan maantiellä.

Tässä hiukan tietoa Ebereistä Focuksissa (1.6 TDCi):
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000013505941#22000000013505941

C-Maxeihin tuli Eberi kellolla vakiona 2006 malleihin. 2005 oli kuten tuossa aiemmassa viestissä oli.

Tässä hiukan spamia Eberi ongelmista: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000008130262

• citroen-for-ever

Sillä ajoviima jäähdyttää niin paljon ettei tuo 1,6HDI riitä tuottamaan tarvittavaa lämpöä. Valitettavasti vain yhteen merkkiin sen saa Suomessa vakiona.

• citroen-for-ever kirjoitti:

Sillä ajoviima jäähdyttää niin paljon ettei tuo 1,6HDI riitä tuottamaan tarvittavaa lämpöä. Valitettavasti vain yhteen merkkiin sen saa Suomessa vakiona.

viime viikolla laitoin tuonne syylarin ja välijäähdyttimen eteen käytävän maton. Se ei ole kuitenkaan vaikuttanut Eberin toimintaan.

Esim. töistä perjantaina lämpimästä tallista lähdettäessä (viimasuoja siellä edessä) Eberi kyllä sammui kaupuniajossa (ruuhkassa) noin 15 minuutin päästä lähdöstä. Mutta sitten kun lähettiin Hämeenlinnan väylälle pärähti Eberi 100% ja muutaman kilometrin jälkeen 50% ja sitä se kävi koko matkan kotiin saakka.

Ilmeisesti Eberin sammutuslämpötila 86 C on liian korkea Fordin termostaatille. En tiedä mikä on Fordin termostaatin suunnittelulämpötila, mutta epäilen että se on ehkä 84 C astetta. Voi olla että Citikassa samassa moottorissa on käytössä korkeampi termostaatin lämpötila. Pitääpi etsiä jostain Citikan ja Fordin termostaattin tiedot tätä moottoria koskien(HDi ja TDCi).

• Kestävät!

Kahdeksan vuotta kahdella eri Eberillä. Ensimmäisessä kerran paloi hehku, mikä normaalia. Nykyisessä keraaminen hehku, joka kestänee tuplasti. Pelittäneet todella luotettavasti.

• muillakin

Volvoissa on taas Ardicin lämmitin ja niissäkin on ollut paljon vikoja.
      Eli pitäisikö nyt kaikkien olla ostamatta ko. autoa?

• kaveri taas

Taas näitä juttuja, että mun kaverilla oli ongelmia jne.

Mulla taas on ollut tdci focus jo 4 vuotta ja eikun pelittää. Eberi on käytössä talvisin päivittäin. Akun joutunen ehkä kohta uusimaan.

Minäkään en ole volkkarin väkeä vaan diesel focuksen omistaja.

- Joten se siitä -

• T-R-o-S

Jepjep, sinähän voit sitten unohtaa kyseisen asian. Mulla ei ole tässä penniäkään kiinni, ihan sama se on mulle henkilökohtaisesti, mitä autoja ihmiset ostelee. Mietin pitkään, että viitsinkö ylipäätään kirjoittaa asiasta tänne koska se ei minua sinänsä koske, mutta päätin tehdä niin sen jälkeen kun toisella ystävistäni auto joutui pajalle neljännen kerran takuuaikana, samasta viasta. Itseasiassa lopullisen sysäyksen kirjoitukselleni antoi se, kun kuulin ettei maahantuojaa tunnu kiinnostavan kyseinen vika lainkaan, vaikka "kentällä" (korjaamolla) ongelma tunnustetaan.

Tämä on minun näkemykseni asiaa läheltä seuranneena, ja ajattelin vain kertoa ihmisille sen totuuden, minkä minä olen nähnyt. Jokaisella meillä on omat käsityksemme eri asioista,mutta tässä kohtaa omani ei todellakaan perustu pelkkään kuulopuheeseen. Sitäpaitsi olen tähän mennessä pitänyt nyky Fordeja erittäin hyvinä autoina (itsekin 2000-luvun alussa bensa Mondeon omistaneena, ilman vikoja), mutta en kyllä pidä enää. Ainakaan kyseisiä malleja. Itse en koskaan aio ostaa Ford-merkkistä dieselautoa.

• Toinen Pelle

Älkää ihmiset ihmeessä ostako uudempia TDI-moottorilla varustettuja Golfeja tai Passatteja!! Pajalla koko ajan jo uudesta lähtien erityyppisten vikojen vuoksi, mutta yksi nousee ehdottomasti ylitse muiden: Autoissa käytettävä lisälämmitin (Eber) on jatkuva ongelma, menee paskaksi vähintään kerran talvessa, parhimmillaan muutaman viikon välein. Korjaamo kyllä korjaa, mutta koska kyseinen kapistus hajoaa joka autossa, pelkkään osan odotteluun saattaa mennä kuukausi!

Ongelmaa esiintyy ainakin 1,9TDI:ssä ja 2,0TDI:ssä, eikä Volkswagen tunnu tekevän mitään asian korjaamiseksi, vaikka ovat asiasta hyvin tietoisia. Tiedän sekä Passatteja että Golfeja, joihin on takuuaikana vaihdettu lisälämmitin neljä,viisikin kertaa (Huom. kahdessa vuodessa!)

Itselläni ei kyseistä autoa ole, sen sijaan parillakin ystävälläni on ja molemmat ovat kironneet ne alimpaan he***ttiin. Sen lisäksi paikallinen (pääkaupunkiseutu) Volkswagen mekaanikko myönsi minulle nämä ongelmat tiedustellessani asiaa.

Tämä siis kehoituksen sanana niille, jotka harkitsevat uuden dieselauton ostoa. Samalla rahalla saa toimiviakin autoja.

Ja ei, en ole Fordin tai minkään muunkaan merkin edustaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      40
      2226
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      51
      1802
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      132
      1727
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1356
    5. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      54
      1080
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      1018
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      62
      949
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      54
      847
    9. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      102
      821
    10. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      269
      812
    Aihe