Kelluva talla

Hölmö 00

Miten kelluvaan tallaan vaihdetaan kielet?

21

14665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarCo

      Kielet kannattaa vaihtaa yksi kerrallaan. Ja tunge tallan alle vaikka sukkaa tai jotain vastaavaa pehmustetta, että se pysyy mahd. tasapainossa, kun löysäät kieliä.
      Avaat lukot kaulan päästä. Löysää kieltä sopivasta ja vaikka katkaiset pihdeillä. Avaat vaihdettavan kielen lukituksen tallasta ja nyppää kieli pois.
      Otat pränikän kielen, pihdeillä katkaiset päästä sen rinkulan pois ja työnnät sen tallaan ja lukitset.
      Sitten vain normaalisti virittimeen kiinni ja kiristät vaikkapa vireeseen asti. Toistat saman muilla kielillä. Lopuksi säädät vireen kohdalleen ja lukitset kielet kaulasta.

      Kun vire on haettu ja kielet lukittu, säädä vielä lopullinen vire tallan hienosäätöruuveista.

      Jos vaihdat kielet eripaksuisiin, tai muutat virettä, niin sitten saatkin opetella tallan jousien säätöä...

      Ensimmäinen vaihtoni, ilman kokemusta, vei rutkasti aikaa, mutta parin kerran jälkeen se on jo aika piece of kakku.
      Selitin tän vaikeesti, mut jos tästä ei oo apua, niin googlesta on.

      • Anonyymi

        Ohut alle mahtuva "puupalikka" käy myös.


    • ohjeita

      Tää on muusikoiden netistä sitten kopioitu

      "Floikan säätö:

      1) Tallan kulma

      Floyd Rose -tallan tulisi olla samansuuntainen kitaran kannen kanssa, eli ei eteen eikä taaksepäin kallistuneena. Kulman voi tarkistaa levystä, jonka päällä ovat tallapalat sun muut osat. Ibanezin Edge ja Lo-Pro Edge talloissa voit tarkistaa kulman tallan sivuissa olevista pienistä koloista, joissa ovat tallan veitsireunat (knife edge).

      Tallan kulman säätö tapahtuu seuraavasti:
      A: Löysää kieliä sävelaskel tai pari.
      B: Kiristä tai löysää kitaran takaa löytyvää kahta ruuvia, joissa tallan jousia kiinni pitävä levy on kiinni.
      C: Viritä kitara käyttämääsi vireeseen.
      D: Tarkista tallan kulma - mikäli se on suorassa kannen kanssa, on kaikki hyvin, mutta jos se on etu- tai takakenossa, toista kohdat A-D. Muista tarkistaa, että talla on molemmilta puolilta suorassa.


      2) Tallan korkeus

      Tallan (ja samalla kielten) korkeutta voi muuttaa kääntämällä tallan tolppien ruuveja.

      Original Floyd Rose-tallalla ja useimmilla kopioilla se onnistuu ihan perinteisesti ruuvimeisselillä, mutta Ibanezin talloissa tarvitset kaksi kuusiokoloavainta, jotka ovat 1.5mm ja 4mm kokoiset. Pienemmällä avaat tolpan lukkoruuvin, joka on aika syvällä tolpan sisässä ja usein tiukassa (kuten pitääkin). Tämän jälkeen voit säätää tallan korkeutta 4mm kuusiokoloavaimella. Kun kielten korkeus on sopiva, kiristä tolpan lukkoruuvi.

      3) Kielten vaihto:

      Floikkakitaran kielten vaihtoa varten kannattaa tehdä puupalikasta sopiva blokki, jonka voi asentaa joko hienovirittimien alla olevaan koloon tai sitten kitaran takana (tallan alla) olevaan koloon. Palikan tulisi pitää talla kitaran kannen kanssa suorassa, vaikka kitarassa ei olisi kieliäkään. Tämä ei ole toki välttämätön, mutta helpottaa kielten vaihtoa ja tallan kulman säätöä. Suosittelen vaihtamaan kielet yksitellen, mikäli talla ei ole blokattu.

      No niin, sitten itse operaatioon (olettaen, että talla on blokattu):
      A: Avaa lukkosatula
      B: Löysää kielet
      C: Avaa tallapalojen ruuvit kuusiokoloavaimella (ne pitkät ruuvit hienovirittimien takana/alla)
      D: Ota kielet pois tallapalan koloista ja viritystapeista. Älä käännä kitaraa ympäri, sillä pienet tallapaloissa olevat osat (jotka pitävät kielen tiukasti kolossa) saattavat tipahtaa pois.

      (Jos kitarassa on Ibanezin talla, on tässä välissä hyvä kiristää kammen putki. Tarvitset jakoavaimen ja ristipääruuvimeisselin. Kierrä tallan takana löytyvä mutteri tiukalle jakoavaimella ja kiristä myös kammen putken päässä oleva ruuvi. Lonksuva kampi johtuu yleensä löystyneestä kammen putkesta.)

      E: Leikkaa uusien kielien päästä metallirinkula pois. Kannattaa leikata rinkulat pois sitä mukaa kun vaihdat kieliä, niin ei mene eri paksuiset kielet sekäisen.
      F: Kiristä tallapalojen ruuvit. Älä kiristä liian tiukkaan!
      G: Pistä kielet viritystappeihin ja viritä kitara käyttämääsi vireeseen.
      H: Tarkista tallan kulma ja korkeus
      I: Venytä kielet
      J: Tarkista intonaatio
      K: Lukitse lukkosatula. Floikkakitarasi pitäisi nyt toimia niin kuin pitääkin.

      4) Intonaation säätö

      Floikkakitaran intonaation säätö on hitusen normaalia vaikeampaa. Periaate on sama, kuin muissakin kitaroissa, eli vertaat 12. nauhan huiluääntä ja painettua ääntä, mutta tallapalojen siirtäminen on hieman mutkikkaampaa. Toimi näin:

      A: Tarkista intonaatio yllä mainitulla tavalla (tai millä tavalla nyt oletkaan tottunut sen selvittämään)
      B: Löysää kieltä sävelaskel tai pari
      C: Avaa kuusiokoloavaimella tallapalan päällä oleva kuusiokoloruuvi (tallan etupäässä, lähellä tallamikkiä). Siihen käsiksi pääseminen voi olla hitusen hankalaa (kieli tulee tielle jos sitä ei ole löysätty).
      D: Kun saat kuusiokoloruuvin auki, tallapala todennäköisesti valahtaa täysin eteen, ja sen siirtäminen voi olla työn ja tuskan takana. Helpoiten homma onnistuu joko vetämällä pihdeillä tallapalan ruuvista tai työntämällä pihdeillä tai muulla apuvälineellä tallapalaa.
      E: Lukitse tallapalan päällä oleva kuusiokoloruuvi
      F: Tarkista intonaatio, toista jos ei ole kohdallaan.

      Joskus saattaa säätövara loppua, eli tallapalaa ei saa siirrettyä tarpeeksi eteen tai taakse. Tällöin joudut irroittaman tallapalan päällä olevan kuusiokoloruuvin ja siirtämään sen toiseen kohtaan (floikkatalloissa on kaksi paikkaa, johon ruuvin saa kiinni).


      Muista lopuksi tarkistaa, että lukkosatulan pultit (yleensä kaulan takana satulan alla, joissain saattaa lukkosatula olla vain ruuvattu kaulaan, jolloin ruuvit löytyvät lukkopalojen alta) ovat tiukalla (mutta eivät kuitenkaan liian tiukalla, eli älä taaskaan kiristä liikaa). Kannattaa samalla tarkistaa kitaran muutkin ruuvit ja pultit, kuten esimerkiksi kaulan pultit (jos kitarassa on pulttikaula) sekä virittimien ruuvit."

      • rämpyttäjä

        Itse olen vaihtanut kielet aina irrottamalla kaikki, öljyämällä kaulan, asentamalla uudet kielet. Turhaa kikkailua ruveta vaihtamaan kieli kerrallaan ja kaulan putsaus/öljyäminen aika hankalaa kielten kanssa. Näin olen toiminut jo yli 15 vuotta floyd rosen kanssa eikä ole haitannut yhtään mitään..


      • jaza
        rämpyttäjä kirjoitti:

        Itse olen vaihtanut kielet aina irrottamalla kaikki, öljyämällä kaulan, asentamalla uudet kielet. Turhaa kikkailua ruveta vaihtamaan kieli kerrallaan ja kaulan putsaus/öljyäminen aika hankalaa kielten kanssa. Näin olen toiminut jo yli 15 vuotta floyd rosen kanssa eikä ole haitannut yhtään mitään..

        eikö kielien kerrallaan vaihtaminen tarkoita isompaa viritys urakkaa ?


      • rämpyttäjä
        jaza kirjoitti:

        eikö kielien kerrallaan vaihtaminen tarkoita isompaa viritys urakkaa ?

        Viritysurakkaa ? No eipä tuo iso homma ole kitaraa virittää ?? Vaikka vaihtaisit kielet yksi kerrallaankin niin kai nekin täytyy virittää..


      • dfgdgdfg
        rämpyttäjä kirjoitti:

        Viritysurakkaa ? No eipä tuo iso homma ole kitaraa virittää ?? Vaikka vaihtaisit kielet yksi kerrallaankin niin kai nekin täytyy virittää..

        Kaula siitä vain saattaa kärsiä vähän/vääntyä jos kaikki vaihtaa kerrallaan...mutta jos sinulla toimii niin ei siinä kait sitten mitään...Miten muuten öljyät sen kaulan? Kun itekkin olen aikonut.


      • rämpyttäjä
        dfgdgdfg kirjoitti:

        Kaula siitä vain saattaa kärsiä vähän/vääntyä jos kaikki vaihtaa kerrallaan...mutta jos sinulla toimii niin ei siinä kait sitten mitään...Miten muuten öljyät sen kaulan? Kun itekkin olen aikonut.

        Eipä ole kaulat vääntyneet yhdestäkään kitarastani. Otelaudan öljyäminen kannattaa tehdä n. kerran vuodessa, kitarakaupoista saa ostettua juuri siihen tarkoitettua öljyä. Joka nauhaväliin ihan pikku tippa öljyä ja hieroo sen esim. vanhalla hammasharjalla että levittyy tasaisesti. Antaa imeytyä hetken ja pyyhkii ylimääräiset pois talouspaperilla. Paras aika tehdä öljyäminen on ennen talvea, talvellahan ilma on kuivimmillaan. Kaulan säännöllinen öljyäminen estää ajanmyötä tulevat halkeamat mutta luonnollisestikaan sitä ei kannata tehdä lakatulle otelaudalle :)


      • keijo kesä
        rämpyttäjä kirjoitti:

        Eipä ole kaulat vääntyneet yhdestäkään kitarastani. Otelaudan öljyäminen kannattaa tehdä n. kerran vuodessa, kitarakaupoista saa ostettua juuri siihen tarkoitettua öljyä. Joka nauhaväliin ihan pikku tippa öljyä ja hieroo sen esim. vanhalla hammasharjalla että levittyy tasaisesti. Antaa imeytyä hetken ja pyyhkii ylimääräiset pois talouspaperilla. Paras aika tehdä öljyäminen on ennen talvea, talvellahan ilma on kuivimmillaan. Kaulan säännöllinen öljyäminen estää ajanmyötä tulevat halkeamat mutta luonnollisestikaan sitä ei kannata tehdä lakatulle otelaudalle :)

        Minulla on kelluva talla ibanezissani ja vaihdoin kielten kokoa .009:stä .011:ään. Nyt vaan en saa tallaa suoraksi, sillä olen kiristänyt ruuvit pohjaan saakka mutta silti ei riitä? Mitä tehdä?


      • Tsäksön
        keijo kesä kirjoitti:

        Minulla on kelluva talla ibanezissani ja vaihdoin kielten kokoa .009:stä .011:ään. Nyt vaan en saa tallaa suoraksi, sillä olen kiristänyt ruuvit pohjaan saakka mutta silti ei riitä? Mitä tehdä?

        minä veisin kitaran liikkeeseen ja kysyisin siellä alan asiantuntijoilta, miten menetelä tuon tallan kanssa. nämä netti vastaukset eivät kuitenkaan VÄLTTÄMÄTTÄ ole aina niin luotettavia :)


      • m-v
        keijo kesä kirjoitti:

        Minulla on kelluva talla ibanezissani ja vaihdoin kielten kokoa .009:stä .011:ään. Nyt vaan en saa tallaa suoraksi, sillä olen kiristänyt ruuvit pohjaan saakka mutta silti ei riitä? Mitä tehdä?

        sama tauti :/ helvetti kun ton kitaran kanssa pitäis olla joku helvetin insinööri, varsinki foikan


      • I-Hate-Floyd-Rose-

        Mä en saa säädettyy tota floikkaa tarpeeks alas ja se vaikeuttaa aika vitusti soittamista. Jos säädän sitä tolla kuuskoloavaimel nii se jää silti tosi ylös ja kampi hipoo kieliä Auttakaa hyvät ihmiset!!! Mä revi koht koko vitun floikan helvettiin ja pistä normaalin tilalle!!!!!!!! VITTU


      • ....
        I-Hate-Floyd-Rose- kirjoitti:

        Mä en saa säädettyy tota floikkaa tarpeeks alas ja se vaikeuttaa aika vitusti soittamista. Jos säädän sitä tolla kuuskoloavaimel nii se jää silti tosi ylös ja kampi hipoo kieliä Auttakaa hyvät ihmiset!!! Mä revi koht koko vitun floikan helvettiin ja pistä normaalin tilalle!!!!!!!! VITTU

        Kaiken järkeni mukaan tuossa tilanteessa pitää jo alkaa lisäilemään jousia vai?


      • Kelluva talla
        I-Hate-Floyd-Rose- kirjoitti:

        Mä en saa säädettyy tota floikkaa tarpeeks alas ja se vaikeuttaa aika vitusti soittamista. Jos säädän sitä tolla kuuskoloavaimel nii se jää silti tosi ylös ja kampi hipoo kieliä Auttakaa hyvät ihmiset!!! Mä revi koht koko vitun floikan helvettiin ja pistä normaalin tilalle!!!!!!!! VITTU

        Ellette sitä käytä. sointikin paranee, kiilaa taakse molemminpuolin jousien kiinnityskohtaa kovaa puuta kevyesti naputtelemalla.


      • afaffafafa

        Säädin niitä kahta ruuvia siellä kitaran sisällä nii arvaa vaa meni kitara iha vituiks.


      • fdfddfdfsdfssdfdsfsd
        afaffafafa kirjoitti:

        Säädin niitä kahta ruuvia siellä kitaran sisällä nii arvaa vaa meni kitara iha vituiks.

        xcxcv


      • Ibuzanez
        keijo kesä kirjoitti:

        Minulla on kelluva talla ibanezissani ja vaihdoin kielten kokoa .009:stä .011:ään. Nyt vaan en saa tallaa suoraksi, sillä olen kiristänyt ruuvit pohjaan saakka mutta silti ei riitä? Mitä tehdä?

        Lisää jousia tai vaihda ne jäykempiin. Aiva kevyt nakki.


      • Anonyymi
        rämpyttäjä kirjoitti:

        Itse olen vaihtanut kielet aina irrottamalla kaikki, öljyämällä kaulan, asentamalla uudet kielet. Turhaa kikkailua ruveta vaihtamaan kieli kerrallaan ja kaulan putsaus/öljyäminen aika hankalaa kielten kanssa. Näin olen toiminut jo yli 15 vuotta floyd rosen kanssa eikä ole haitannut yhtään mitään..

        Noin, toimii....


    • poikjhmnb

      Hommahan menee ainakin oman EDGE III tallan kanssa niin, että ensin oli ihan edessä "jumissa" koko p*ska, sitten löysäsin, meni toiseen laitaan kiinni. Insinööri ei tarvitse olla käsittääkseen, että kielien ja jousien välillä on jännitys, jolloin 6 kielen ja esim. 3 jousen voimien täytyy olla yhtä suuret, jotta tuo talla pysyy keskellä. Jätin itse juuri hetkeksi kielet venymään, jotta urakka kohta helpottuu. Eli jos hermot ei kestä, kannattaa viedä liikkeeseen. Toivottavasti joku pääsee sekavasta tekstistäni jyvälle. Itsehän menen kohta jatkamaan 2h kestänyttä ensimmäistä kieltenvaihtoa kelluvatallaiseen kepakkoon.

    • 5 kertaa vituralleen

      Osaako joku auttaa? Kun vaihdan kieliä floikkaan ja rupean virittämään niitä, muutama kieli on lähtenyt irti tallan päästä. Näistä kielistä punos on parsiutunut (vai miten se sanotaan) siltä pätkältä mikä on ollu tallan päässä kiinni. Tiukkaanko kieltä liikaa vai jätänkö sen löysäksi tallan päässä? Hermot menee.

      • Anonyymi

        Viritys kannattaa tehdä vähän kerrallaan, ensin kiistää kaikkia kieliä hieman mutta ei täysin vireeseen, aloittaen aina paksummasta kielestä, perusajatus siis että kielien jännitys jakaantuu tasaisesti, jos kiristää vaikkapa ohuimman kielen ekana täysin vireeseen muiden ollessa vielä löydät niin siitä ei hyvä seuraa.
        Ohjeet kyllä löytyy netistä kaivelemalla.
        Tuo minun ohje on heinäntekojärjellä neuvottu.
        Automiehet tietää että moottorin kannen pultitkin kiristetään tietyssä järjestyksessä eikä aina yhtä heti niin tiukalle että vinkuu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe