Kuinka iso prosessi ja rumba tulee, jos ottaa avioeron jälkeen oman entisen tyttönimensä takaisin?
Tyttönimi?
12
2057
Vastaukset
- kaukaa viisas
ja pidin oman sukunimeni... Intuitio, kato.
- idja
maistraattiin ja maksa 80 euroa niin saat tyttönimesi takaisin ennen avioeron kakkosvaiheen päätöstä, jolloin saat luonnollisesti tyttönimesi takaisin ilman maksua. Minä maksoin siitä, että pääsen eroon miehen sukunimestä heti ja maistraatti päätti yhden vuorokauden sisällä asiasta.
- Tietämätön eroaja
Hei,
eikö kuitenkin passit, ajokortit, Kela-kortti ym. täydy myös vaihtaa ja ne maksaa...? Itselläni on kaksiosainen sukunimi ja ajattelin jatkaa näin ainakin siihen asti, kunnes lapset isoja. Käytän pelkästään omaa tyttönimeäni muutoin, mutta virallisissa asioissa koko sukunimi. Työni vuoksi minut on ulkomaita myöten ilmoitettu viranomaisille tällä 2-osaisella nimellä. Hirveä rumba ruveta vaihtamaan, kun varsinkin noissa itä-Euroopan maissa ollaan pirun tarkkoja henkilötietojen täsmäävyydestä. En tiedä, mitä ex tykkään, kun en heti hänen sukunimeään perästä puodota. Mutta tykkää, mitä tykkää. - Leijona
Nimen muutos ennen varsinaista eroa maksaa 92 euroa kysyin maistraatilta ,mutta kun avioero on laillisesti ohi niin ei maksa mitään,minulle maistraatti lupasi lähettää nimenmuutoshakemus lomakkeen postitse kotiin täytän sen ja lähetän takaisin ja asia on sillä selvä,sitä olen kyllä itsekkin pohtinut entäs Henkillöllisyyspaperit,kelakortti,yms onko kaikki pakko vaihtaa minulla on kaksi sukunimeä tyttönimi ja ex-miehen mini joten näkyyhän minun tyttönimeni kuitenkin Henkilöllisyyspapereissa yms.korteissa.Olin melkein viisi vuotta naimisiinmenon jälkeen vanhalla Henkilöllisyyspapereilla koska siinä oli kumminkin tyttönimeni,ja kyllä se kelpas joka paikassa.
- icefall
Leijona kirjoitti:
Nimen muutos ennen varsinaista eroa maksaa 92 euroa kysyin maistraatilta ,mutta kun avioero on laillisesti ohi niin ei maksa mitään,minulle maistraatti lupasi lähettää nimenmuutoshakemus lomakkeen postitse kotiin täytän sen ja lähetän takaisin ja asia on sillä selvä,sitä olen kyllä itsekkin pohtinut entäs Henkillöllisyyspaperit,kelakortti,yms onko kaikki pakko vaihtaa minulla on kaksi sukunimeä tyttönimi ja ex-miehen mini joten näkyyhän minun tyttönimeni kuitenkin Henkilöllisyyspapereissa yms.korteissa.Olin melkein viisi vuotta naimisiinmenon jälkeen vanhalla Henkilöllisyyspapereilla koska siinä oli kumminkin tyttönimeni,ja kyllä se kelpas joka paikassa.
Kelpasi henkilötodistus vanhalla nimellä, siis mihin ? Etkö ollut vaihtanut uutta nimeäsi esim. pankkiin, jolloin tietenkin kelpasi vanha henkilöllityystodistus.
Vaihdoin takaisin tyttönimeni virallisen avioeron jälkeen. Ei maksanut mitään. Olin silloin vielä seurakunnassa. Tietenkin uusi passi, henkilöllisyystodistus maksoivat sen minkä maksoivat. Kela kortti tuli maksutta. Maksaa ne virkatodistuksetkin jotain per/kpl. Nämä tarvitaan tietenkin esim. pankkiin vaihtaessasi sukunimeä tilitietoihin. Ainakin minun kohdallani pankki sekä taloyhtiö vaati virkatodistuksen. - idja
Tietämätön eroaja kirjoitti:
Hei,
eikö kuitenkin passit, ajokortit, Kela-kortti ym. täydy myös vaihtaa ja ne maksaa...? Itselläni on kaksiosainen sukunimi ja ajattelin jatkaa näin ainakin siihen asti, kunnes lapset isoja. Käytän pelkästään omaa tyttönimeäni muutoin, mutta virallisissa asioissa koko sukunimi. Työni vuoksi minut on ulkomaita myöten ilmoitettu viranomaisille tällä 2-osaisella nimellä. Hirveä rumba ruveta vaihtamaan, kun varsinkin noissa itä-Euroopan maissa ollaan pirun tarkkoja henkilötietojen täsmäävyydestä. En tiedä, mitä ex tykkään, kun en heti hänen sukunimeään perästä puodota. Mutta tykkää, mitä tykkää.maistraatin päätös mukanani marssin uusimaan ajokorttini, passia ei ole eikä ole lapsia. Kelakortti tuli maksutta, pankkiin hoidin justiinsa nimenvaihdoksen, maistraatin päätös taskussa, auton rekisteritietoihin kävin oitis ilmottamassa uuden nimeni, maistraatin päätös taskussa.Lehdet soittelin läpi ja ilmoitin nimenvaihdoksesta, taloyhtiöntietoihin ilmoitin nimenvaihdoksesta. Rinnakkaiskortit tuhosin ja otin omiin nimiini.Kaikki mahdolliset vaihdoin omiin nimiini. Olihan se työlästä mutta jokin riippakivi siinäkin putosi harteilta, ompa hinta noussut maistraatilla.
- asennekysymys
icefall kirjoitti:
Kelpasi henkilötodistus vanhalla nimellä, siis mihin ? Etkö ollut vaihtanut uutta nimeäsi esim. pankkiin, jolloin tietenkin kelpasi vanha henkilöllityystodistus.
Vaihdoin takaisin tyttönimeni virallisen avioeron jälkeen. Ei maksanut mitään. Olin silloin vielä seurakunnassa. Tietenkin uusi passi, henkilöllisyystodistus maksoivat sen minkä maksoivat. Kela kortti tuli maksutta. Maksaa ne virkatodistuksetkin jotain per/kpl. Nämä tarvitaan tietenkin esim. pankkiin vaihtaessasi sukunimeä tilitietoihin. Ainakin minun kohdallani pankki sekä taloyhtiö vaati virkatodistuksen.Nimenmuutoksesta menee tieto pankkiin automaattisesti. Kuten myös valtion virastoihin ja rekistereihin. Sen sijaan pankki- ja luottokortit pitää itse hakea uudelle nimelle. Pankissa hoituu luottokunta samalla. Mun kohdalla pankki ei pyydellyt virkatodistusta, vaan jotakin henkilötodistusta ja esitin ajokortin joka oli vanhalla (avioliiton aikaisella) nimelläni. Heille riitti että kuva ja henkilötunnus täsmäsivät. Silti kävin uusimassa ajokortinkin ilman erillistä kehotusta, vaikka se kelpasi korttiostoissakin henkilötodistuksena kun sotu oli oikea.
Kaiken kaikkiaan, maksujen summa oli pieni. Sainhan minun henkilökohtaiset kortit ja todistukset omalle nimelleni. Miksi olisin nimeäkään vaivautunut vaihtamaan, jos on aivan sama millä nimellä maailmalla pyörin ? Minulle se oli egokysymys, en olisi mistään hinnasta pitänyt sen paskiaisen nimeä. Lapsi piti omasta pyynnöstään isänsä nimen, mutta se on hänen egonsa. Muuttakoon vanhempana jos muuttaa tai on muuttamatta. En sotkeudu hänen ja isänsä väleihin.
Yleensäkin asiat selviävät kun soittaa kyseisiin virastoihin ja kysyy miten pitää menetellä.
- tyttönimi
.. maistraattiin ja siellä on valmiit lomakkeet. Nimenmuutos ei maksa, mutta papereiden muutos maksaa.
Tyttönimensä voi ottaa käyttöön jo avioliiton aikana pelkällä ilmoituksella siitä päivästä, jolloin hakemus on allekirjoitettu. Lupaa ei tarvita keneltäkään.
Avioeron jälkeen samankaltainen lomake, siihen allekirjoitus ja nimeä voi käyttää heti.
Passin, ajokortin ym uusimisessa sitten valtio tienaa."Passin, ajokortin ym uusimisessa sitten valtio tienaa."
Luuletko että ne setelipainossa ilmaiseksi syntyvät, ja poliiisilaitoksella tädit palkatta ottavat vastaan hakemuksia.
Voi pyhä jysäsys ... niin ja toisaalta, mitä sitä ydinvoimalaoita rakentamaan kun sähköä saa "töpsölistä" (lisää niitä vaan)
- Kysyjä vain
Mites lapsen sukunimen muutos menee? Meillä yhteishuoltajuus.Lapsi asuu äidillään.Kai asiaa kysytään mieheltäkin jos ex meina sitäkin muuttaa.Lapsi noin viisivuotias.Ja Jos en suostu niin lapsi pitää sukunimeni.Vai?
- ei paha
Ilmoitus maistraattiin (välittömästi eron jälkeen ei edes maksa mitään.) Poliisille uusi ajokortti, passi ( kaksi valokuvaa tarvitaan per hakemus ) Kela lähettää uuden kortin ja posti hoitaa nimen vaihtumisen kunhan se näkyy väestörekisterissä. Työnantajalle ja pankille kannattaa ehdottomasti ilmoittaa ( ja tilata uudet pankkikortit ) ja tarvittaessa vältääkseen sekaanuksia heti postiin, isännöitsijälle. Lehdet ja laskut kyllä valitettavasti löytää perille vielä vahallakin nimellä joten edes nimen vahidos ei niitä poista ;) Kätevää on tehdä yksi sähköposti ja kerätä vaikka kuukauden aikana tulleesta postista ( lehdet, pankki, vakuutusyhtiö ym. ) lähetys postiosoite ja kaikille sama viesti... Nimeni on muuttunut x.x.2006 lukien vanha nimeni on x.x ja uusi Y.Y osoitteeni on yhä sama ( tai ilmoita samalla myös uusi osoite ) Pyydän teitä päivittämään rekistereittenne tiedot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411291- 609098
- 1375445
- 1443754
- 753680
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403338
- 602698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722420Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal142073