Valehteleminen??

-Jani77-

Moikka kaikille.

Olen kirjoitellut omasta elämänvaiheestani avioero palstalla ja siellä tuli yksi asia esille ja eräs ihminen sanoi että jos sen kyssärin laittais tänne. Niinpä kokeilen.

Kuten on paljon puhuttu valehtelemisesta niin yksi asia askarruttaa minua.

Jos rakastaa toista ja tekee kaikki sen puolesta niin onko valehtelu mitä?

Miettikää Brian Adamsin laulua "Everything I do I do it for you" Siellä on tällainen kohta:

I can't help it - there's nothin' I want more
I would fight for you - I'd lie for you
Walk the wire for you - ya I'd die for you

Siinä toisen vuoksi luvataan taistella, kuolla ja sitten VALEHDELLA???

Onko tuo kappale feikkiä vai mikä sillä on tarkoitus? Olen aina pitänyt lauluja sellaisena että ne kertovat tosi elämästä ja sitä miten se menee tai miten se tulisi ehkä mennä.
Haluan nyt että viisaat vastaatte tähän ja vastaukseksi ei käy se että on niin paljon lauluja kun laulun tekijöitä;)

17

1761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehtelua

rakastamansa ihmisen puolesta-ei tälle ihmiselle!!!

• Ja asiaankuuluva.

....

• -Jani77-

Mitä jos sen valehtelun tekee toisen puolesta? Eli jos ei halua loukata ja valehtelee siksi?

Jos haluan suojella jotain ihmistä ja jätän jonki asian kertomatta vaikka parisuhteessa ei saisi mitään salaisuuksia olla. Niin mulle sanottiin.
        Valehtelua on monenlaista mutta tarkoitan juuri että "valehtelen vuoksesi" Miksi se ei voi tarkoittaa jos parisuhteessa valehtelee toisen hyvän olon turvaamiseksi?

• näin on
        -Jani77- kirjoitti:

Mitä jos sen valehtelun tekee toisen puolesta? Eli jos ei halua loukata ja valehtelee siksi?

Jos haluan suojella jotain ihmistä ja jätän jonki asian kertomatta vaikka parisuhteessa ei saisi mitään salaisuuksia olla. Niin mulle sanottiin.
        Valehtelua on monenlaista mutta tarkoitan juuri että "valehtelen vuoksesi" Miksi se ei voi tarkoittaa jos parisuhteessa valehtelee toisen hyvän olon turvaamiseksi?

Ehkäpä kyse on pelkästä riimistä: lie ja die kuulostaa hyvältä. Ei Punahilkkakaan taida ihan faktaa olla.

Valehtele pois, jos olet kerran hairahtanut etkä aio tekoasi toistaa. Kunhan vaan pidät huolen, ettei kukaan muukaan tiedä tekosistasi. Jos et jotakin halua vaimollesi kertoa, niin sun ei ole reilua puhua siitä muillekaan.

Parempaa tulevaisuutta - kaikki me joskus valehdellaan.

• Totuus.

Valehtelu on aina väärin, eikä pitäisi koskaan valehdella. Kuitenkaan emme pysty absoluuttiseen totuuteen, vaan sorrumme helposti valkoisiin valheisiin.

Valheilla "suojelemme" oikeastaan vain ja ainoastaan itseämme, sillä emme pysty kohtaamaan todellisuutta.

• Ronja

Kuulkaas nyt. Ei ole absoluuttista totuutta, joten jokaisella on vähän oma totuus.

• .......

lie for, ei to you. Kaksi täysin eri asiaa...

• .....

to you valehtelen sinulle. for you vuoksesi valehtelen. Mikä virhe?

• Ronja

Mielestäni biisin nimi ""Everything I do I do it for you" on jo valehtelua... Ei ole sellaista ihmistä, joka tekisi oikeasti kaiken "for you" eikä pidä ollakaan. Romanttista hömpsötystä. Jotenkin vielä ymmärrän, että mies voisi ritarillisesti sanoa "ya I'd die for you", mutta nainen sanomassa samaa... Sehän tarkoittaisi, että mies on heikko ja avuton...

• petetty nainen

Jos rakastaa toista valehtelee vaikkakin sen valkoisen valheen ja pitää pettämisen omana tietonaan ilman että satuttaisi puolisoaja päättää lopettaa suhteen siihen.

Monesti on vaan niin, että varsinkin miehet sanovat vaimoilleen , että anna anteeksi näin pääsi tapahtumaan jatketaan en enää koskaan tee näin jatketaan ja unohdetaan ja miksi sanovat, siksikö että rakastavat tuota vaimoa niin paljon, ei vaan siksi, että saisivat erehdyksensä pois omalta tunnoltaan.
        Jos on pettänyt ja päättänyt lopettaa jutun , miksi siitä pitää tehdä tunnustus toiselle osapuolelle jos juttu on ohi.
        Kärsiköön kukin omissa nahoissaan erheistään.

Minulle mieheni kertoi, että oli pakko kertoa, jotta saisi tuon suhteen loppumaan ja taivas, että se satutti minua. Olisin mielummin ollut tietämätön ja elänyt edelleen onnellisena miehen kanssa jota rakastan ja joka rakastaa minua, siitä huolimatta, että teki vahingossa väärin.

Nyt on päällä syytös itseäni kohtaan, että missä olen tehnyt virheen kun puolison piti mennä vieraisiin.
        Että minulla osaa olla katkera olo, miksi ihmiset eivät osaa säilyttää omia pahoja tekojaan omalla tunnollaan vaan tullaan kertomaan kuin "äidille", että;" hei kävi näin sorry anna anteeksi jatketaan sua mä rakastan."

No meillä on saanut mies tuntea vapautuksen hairahduksestaan, mutta minä kärsin edelleen ja kamppailen masennuksen ja tuskaisuuden kanssa vaikka en tehnyt mitään.

Jos itselleni olisi käynyt samanlainen "vahinko" olisin pitänyt sen sisälläni kärsinyt enkä satuttanut puolisoni mieltä muka tunnustamalla.

Ja se rauhoittavien pillerien popsija olen nyt minä petetty ei suinkaan pettäjä tai se kolmas osapyörä. Miten tämä elämä voi olla näin epäoikeuden mukainen?

• Tässolis
        petetty nainen kirjoitti:

Jos rakastaa toista valehtelee vaikkakin sen valkoisen valheen ja pitää pettämisen omana tietonaan ilman että satuttaisi puolisoaja päättää lopettaa suhteen siihen.

Monesti on vaan niin, että varsinkin miehet sanovat vaimoilleen , että anna anteeksi näin pääsi tapahtumaan jatketaan en enää koskaan tee näin jatketaan ja unohdetaan ja miksi sanovat, siksikö että rakastavat tuota vaimoa niin paljon, ei vaan siksi, että saisivat erehdyksensä pois omalta tunnoltaan.
        Jos on pettänyt ja päättänyt lopettaa jutun , miksi siitä pitää tehdä tunnustus toiselle osapuolelle jos juttu on ohi.
        Kärsiköön kukin omissa nahoissaan erheistään.

Minulle mieheni kertoi, että oli pakko kertoa, jotta saisi tuon suhteen loppumaan ja taivas, että se satutti minua. Olisin mielummin ollut tietämätön ja elänyt edelleen onnellisena miehen kanssa jota rakastan ja joka rakastaa minua, siitä huolimatta, että teki vahingossa väärin.

Nyt on päällä syytös itseäni kohtaan, että missä olen tehnyt virheen kun puolison piti mennä vieraisiin.
        Että minulla osaa olla katkera olo, miksi ihmiset eivät osaa säilyttää omia pahoja tekojaan omalla tunnollaan vaan tullaan kertomaan kuin "äidille", että;" hei kävi näin sorry anna anteeksi jatketaan sua mä rakastan."

No meillä on saanut mies tuntea vapautuksen hairahduksestaan, mutta minä kärsin edelleen ja kamppailen masennuksen ja tuskaisuuden kanssa vaikka en tehnyt mitään.

Jos itselleni olisi käynyt samanlainen "vahinko" olisin pitänyt sen sisälläni kärsinyt enkä satuttanut puolisoni mieltä muka tunnustamalla.

Ja se rauhoittavien pillerien popsija olen nyt minä petetty ei suinkaan pettäjä tai se kolmas osapyörä. Miten tämä elämä voi olla näin epäoikeuden mukainen?

sulle kasvun paikka! Älä syytä itseäs, vaan avaa silmäs. Ei kaikki olekkaan niin hyvin ku halusit uskoa...

• realityN

aina puhutaan siitä että ”täytyy kantaa vastuu” ja sillä ymmärretään sitä että kaikki omat tekemiset tunnustetaan ja kaadetaan vastapuolen niskaan. Mitenkähän se vastuu sitten kannetaan, vissiin elatusmaksuja maksamalla ja huonekalut jakamalla, oli se syyllinen sitten mies tai nainen. Minusta on naurettavaa tunnustaa esim. 10 vuoden takaisia juttuja jotka ei muuten tulisi ilmi… ja vaikka tulisi niin miten kukaan sen varmaksi voi todistaa. Saa vain pahaa mieltä ja perheen hajalle. Voi kun esim naiset tajuaisivat sen että se yhden kerran pettäminen ja joskus pitempikin, ei ole miehelle välttämättä kovin kummoinen juttu, vähän kuin roskat ulos ja sillä selvä. Tiedän kyllä miehiä jotka roskanvientireissulla on tehneet muutakin, miehet tietää että tämmöinen on totta mutta naiset ei ikinä usko että just heidän miehensä…. kyllä vaan, uskokaa pois. terv. realisti nainen

• -Jani77-

Olet täysin oikeessa. Just tuol avioero palstalla olen tästä kirjoitellut. Pois sinisilmäisyys. Juuri sinä joka todella luulet että kaikki on hyvin, sinua ehkä petetään jatkuvasti.

• opetelkaa ihmiset

kieliä. I'd lie for you =valehtelisin sinun edestäsi , sinun puoliasi pitääkseni. "For you" on tässä tapauksessa vaikea kääntää yhdellä sanalla, mutta sanan edestäsi tarkoitusta voi verrata esim. ehtoollisen aikana sanottuun "Kristuksen ruumis, sinun edestäsi annettu".

Laulussa tuo "I'd lie for you" Tarkoittaa esim. että vannoisi väärän valan oikeudessa, jos rakastettu olisi syytettynä jostain rikoksesta, jonka rakastaja tietää tämän tehneen. Toisin sanoen rakastaja pitää rakastetun mainetta ja kunniaa omaansa tärkeämpinä. Tätä rakastaja korostaa lupaamalla olevansa valmis kuolemaan rakastetun edestä.

• Niina

Eli laulussahan luvataan, että valehtelisin puolestasi (eli valehtelisin puolestasi, jotta selviäisit jostakin...) eikä, että valehtelisin sinulle !

• -Jani77-

Mitä jos se puolesta valehtelu tarkoittaa juuri valehtelua sinulle?

• ...pilkun viilamiseksi...
        -Jani77- kirjoitti:

Mitä jos se puolesta valehtelu tarkoittaa juuri valehtelua sinulle?

...laulussakin puhutaan konditionaalissa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3219
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe