Onko mun oikeutettua pahoittaa mieleni siitä, että mies ilmoitti tunnin varotusajalla lähtevänsä jätkien kanssa ex tempore-risteilylle? En osaa sanoa miksi, mutta musta tuntuu pahalta ja siltä, että hän ei välitä yhtään. Tuntuu, ettei hän ota mua yhtään huomioon, mä en ehkä olisi voinut tehdä hänelle noin. Mulla horjuu tällä hetkellä luottamus siihen, mitä siellä tapahtuu, pelottaa aivan kamalasti. Mutta eipä mulla ole oikeutta sitä estääkään. Vai?
Risteily
41
3342
Vastaukset
- hossi
et onko sulla oikeutta estää sitä mutta ainakin sinulla on oikeus tuoda omat mietteesi julki. Sitten jos sanot hänelle että et halua hänen lähtevän mutta siitä huolimatta matka häämöttää niin ehkä sitten on tuollaisten ajatusten paikka ?
Mielestäni oikealla tavalla toista kunniottava ihminen kysyisi asiallisesti tuossa tilanteessa että sopisiko jos lähtisin jätkien kanssa pienelle retkelle ? - Kyllä
Itse ainakin loukkaantuisin. Vaikka kyse olisi äkkilähdöstä niin olisi siitä kiva keskustella etukäteen tyyliin "kun mulla on lomaa kuun lopussa niin jos hyviä tarjouksia löytyy niin lähdettäisiin kaverien kanssa jonnekin". Eikä se tarkoita kontrollointia tai sitä että pitäisi lupaa pyytää, vaan sitä että suhteessa on kaksi ihmistä.
Ex-mieheni päätti lähteä tarjousmatkalle Kiinaan parhaan ystävänsä kanssa noin vuorokauden varoitusajalla, ja oli huolissaan siitä ehdinkö pestä matkavaatteet ennen lähtöä. Pesin pyykit ja pakkasin matkalaukun ja toivotin turvallista matkaa. Pakkasin sitten matkan aikana omat tavarani ja jätin eropaperit pöydälle odottamaan paluuta. Kyse ei siis ollut oikeastaan itse matkalle lähdöstä vaan siitä että mieheni päätti investoida yhteisiä rahojamme kyseiseen matkaan konsultoimatta minua, pyytämättä minua mukaan ja unohtamalla että suhteessa on kaksi ihmistä ja toinen on otettava huomioon. Oppia ikä kaikki.- suru
siis miehen laiva lähtee noin tunnin päästä, joten eipä tässä kauheesti ehditty keskustelemaan. Enkä tiedä olisiko se sitä edes halunnut, ilmotti vaan, että älä kiukuttele, kun hän ei ole matkaa mitenkään suunnitellut ja tuli niin nopeasti. Vituttaa silti! Todellista huomioonottamista sanon minä.
- todellisuudessa
suru kirjoitti:
siis miehen laiva lähtee noin tunnin päästä, joten eipä tässä kauheesti ehditty keskustelemaan. Enkä tiedä olisiko se sitä edes halunnut, ilmotti vaan, että älä kiukuttele, kun hän ei ole matkaa mitenkään suunnitellut ja tuli niin nopeasti. Vituttaa silti! Todellista huomioonottamista sanon minä.
voit tietää, mihin se menee...saatoitko satamaan vai?
- aikasiistiii
Asialinjalla!
- Kolli Kellinen
Joskus asioita on tehtävä ex tempore-pohjalta, sillä silloin ne tuottavat eniten nautintoa. Etkö muka koskaan ole itse tehnyt mitään hetken mielijohteesta? Vaikkapa edes heräteostoksia? Tai kulkenut kaupungilla, nähnyt kiinnostavan leffajulisteen ja päättänyt ykskaks mennä elokuviin? Tai töiden jälkeen yhtäkkiä saanut päähäsi lähteä muutamalle kaljalle? Ei joka asiaa tarvitse mielestäni suunnitella etukäteen tai neuvotella siitä siipan kanssa.
- suru
Tottakai olen tehnyt asioita hetken mielijohteesta, eikä tässä siitä oikeastaan olekaan kysymys. Joku heräteostos tai leffaan meneminen on mielestäni aivan eri asia kun laivalle lähtö. Onnistuuko se edes niin, että yhden kaverin peruuttaessa toinen pääsee matkaan tosta noin vaan? Joka tapauksessa en epäile, että tässä olisi jostain muusta kyse. Eikä kyse ole kavereille näyttämisestä, vaan siitä, että hän ei ota mua huomioon, koska voi tehdä mulle tollasta. Sentään soitti ja ilmoitti asiasta, mutta ei vaivautunut kysymään sopiiko se mulle, ennen kun menee kavereilleen lupaamaan. Vitun kusipää. Varmaan saan ens yönä jopa unta.
- Kolli Kellinen
suru kirjoitti:
Tottakai olen tehnyt asioita hetken mielijohteesta, eikä tässä siitä oikeastaan olekaan kysymys. Joku heräteostos tai leffaan meneminen on mielestäni aivan eri asia kun laivalle lähtö. Onnistuuko se edes niin, että yhden kaverin peruuttaessa toinen pääsee matkaan tosta noin vaan? Joka tapauksessa en epäile, että tässä olisi jostain muusta kyse. Eikä kyse ole kavereille näyttämisestä, vaan siitä, että hän ei ota mua huomioon, koska voi tehdä mulle tollasta. Sentään soitti ja ilmoitti asiasta, mutta ei vaivautunut kysymään sopiiko se mulle, ennen kun menee kavereilleen lupaamaan. Vitun kusipää. Varmaan saan ens yönä jopa unta.
Soitatko sinä muka miehellesi ja kysyt ostolupaa, jos olet kaupungilla ja näet kenkäkaupan ikkunassa ihanat nahkasaappaat? Tuskinpa vain, eikä mielessäsi edes vilahda, että ostoluvan kysyminen olisi huomioonottamista. Vaikka ne saappaat ovat suunnilleen yhtä kallis investointi kuin laivaristeily.
Täytyy kai sitä ihmisellä olla sen verran vapautta, että hän voi tehdä joskus myös itsenäisiä päätöksiä. Ymmärtäisin tuohtumuksesi, jos miehesi olisi lähdössä ex tempore kuukauden reissulle Brasiliaan tai ilmoittaisi ostaneensa kulutusluotolla uuden Mersun, mutta tuollainen harmistuminen pikku laivaristeilystä todellakin oudoksuttaa. - suru
Kolli Kellinen kirjoitti:
Soitatko sinä muka miehellesi ja kysyt ostolupaa, jos olet kaupungilla ja näet kenkäkaupan ikkunassa ihanat nahkasaappaat? Tuskinpa vain, eikä mielessäsi edes vilahda, että ostoluvan kysyminen olisi huomioonottamista. Vaikka ne saappaat ovat suunnilleen yhtä kallis investointi kuin laivaristeily.
Täytyy kai sitä ihmisellä olla sen verran vapautta, että hän voi tehdä joskus myös itsenäisiä päätöksiä. Ymmärtäisin tuohtumuksesi, jos miehesi olisi lähdössä ex tempore kuukauden reissulle Brasiliaan tai ilmoittaisi ostaneensa kulutusluotolla uuden Mersun, mutta tuollainen harmistuminen pikku laivaristeilystä todellakin oudoksuttaa.Tässä ei ole kyse rahasta. Saan ostaa omilla rahoillani vaikka tonnin saappaat, enkä tarvitse siihen kenenkään lupaa. Mieskin saa ostaa mersunsa, koska meillä on täysin eri rahat. Eri osoitteet myös, joten hänen törsäilynsä ei ole multa pois.
- dayum
suru kirjoitti:
Olen kyllä Kollin kanssa samoilla linjoilla. Eihän tuollainen maailmaa kaada. Vaikka ikävää onkin sinua kohtaan. Vähän riippuu myös siitä, että kuinka kauan olette seurustelleet. Ja siitä risteilyn pituudesta...
Mutta ei tuollaisen pitäisi maailmaa kaataa. Vaikka siis aika nopeasti toimikin. Luultavasti vain haluaa olla kavereidensa kanssa. Tuskin kuitenkaan on kyse mistään sellaisesta, että olisi jotenkin tieten tahtoen halunnut loukata sinua tms. Eli, ajattelematon kyllä, mutta ei välttämättä kannata vetää hernettä nenään.
Sanon näin, koska en tiedä teidän suhteestanne yhtään mitään. - suru
dayum kirjoitti:
Olen kyllä Kollin kanssa samoilla linjoilla. Eihän tuollainen maailmaa kaada. Vaikka ikävää onkin sinua kohtaan. Vähän riippuu myös siitä, että kuinka kauan olette seurustelleet. Ja siitä risteilyn pituudesta...
Mutta ei tuollaisen pitäisi maailmaa kaataa. Vaikka siis aika nopeasti toimikin. Luultavasti vain haluaa olla kavereidensa kanssa. Tuskin kuitenkaan on kyse mistään sellaisesta, että olisi jotenkin tieten tahtoen halunnut loukata sinua tms. Eli, ajattelematon kyllä, mutta ei välttämättä kannata vetää hernettä nenään.
Sanon näin, koska en tiedä teidän suhteestanne yhtään mitään.Niin, ei se maailma tähän kaadukaan, eikä tämä suhde. Vituttaa vaan _periaatteesta_ sen käytös, itse olisin toiminut eri tavalla. En uskokaan, että hän tahallaan minua loukkaa, ajattelematon hän on silti. no, seurusteltu ollaan 1½ vuotta, vaikka eipä se tähän liity.
- dayum
suru kirjoitti:
Niin, ei se maailma tähän kaadukaan, eikä tämä suhde. Vituttaa vaan _periaatteesta_ sen käytös, itse olisin toiminut eri tavalla. En uskokaan, että hän tahallaan minua loukkaa, ajattelematon hän on silti. no, seurusteltu ollaan 1½ vuotta, vaikka eipä se tähän liity.
Onhan sinulla oikeus tietysti loukkaantua tuollaisesta. Kyllähän se vituttaa tuollainen, olen itsekkin kokenut hieman vastavaa. Juuri sellaista, että kaverit / kavereiden kanssa oleminen saattaa peruuttaa yhteisesti sovittuja asioita. Tai pikemminkin aikatauluja. Kun se yhteinen aika oli muutenkin kortilla. Mutta kuitenkin. Luultavasti tiedän tunteen :)
- naisen asialla
En ymmärrä miten julisteen ostamisen tai leffaan menemisen voi verrata risteilyyn? Myös minä loukkaantuisin tuollaisesta käytöksestä tosi pahasti, mieshän ei ota surua ollenkaan huomioon. Ajattelee vaan että kyllä se muija siellä odottaa kädet ristissä kotona kun minä menen. En tiedä miten reagoisin jos minulle tehtäisiin noin mutta kyllä menisi koko suhde uudelleenharkintaan. Kyse on mielestäni arvostuksesta tai siis sen puutteesta, että puoliso on niin yhdentekevä ettei sen mielipiteellä (tai aikatauluilla) ole väliä.
En todellakaan usko että joka asiaa tarvitsee suunnitella ja vielä vähemmän että pitäisi kysyä lupaa tyyliin "saanko mennä kaverien kanssa?", mutta mielestäni surun miesystävän käytös on kyseenalaista. Riippuu toki myös siitä miten asiat siipalleen esittää, eli soittaako että "hei olis hyvä tarjous, saatko kalenterisi täytettyä jos mä tästä kaverien kans lähtisin tuulettuun laivalle?" vai tekstaako junasta että "ei tarvi soitella perään tänä viikonloppuna".
Tykkäisitkös itse jos siippasi soittaisi junasta ja sanoisi että "oon tässä matkalla Lappiin lasketteleen kaverien kanssa, nauhotakko mulle Huuman?".
- Murohiutale
Kummallista, ettei kaveri voi tänä matkapuhelinten aikana pirauttaa ja kysyä sopiiko moinen. Luulisi nyt sellaisen olevan vähintäänkin kohtuullista.
Taitaa olla niin, että hän haluaa säilyttää miehisen imagonsa kavereidensa edessä, eikä siihen sovi naiselle pirauttaminen ja mielipiteen kysyminen. Moinen on mielestäni aika tökeröä, joten ehkä olisi risteilyn jälkeen aika keskustella vakavasti ja ottaa selville, kumpi on hänelle tärkeämpi, sinä vai kavereiden mielipide hänestä. - Asiasta huvittunut
Sanopa, mistä sä oikein loukkaannut?
Siitä, että mies lähtee lupaa kysymättä? Herätys, se on aikuinen mies, etkä sä olet sen äiti! Siitä, että mies käyttää rahojanne lupaa kysymättä? Kysyisitkö ite tosiaan niihin saappaisiin ostoluvan? Kyllä aikuinen ihminen tällaiset päätökset tekee ihan ite. Kohteliasta on kumppanille ilmoittaa, kuten mies tekikin.
Tuntuu, että olet nyt ainoastaan peloissasi siitä, että risteilyllä "tapahtuu jotain". Et olisi halunnut, että mies lähtee. Itse en ainakaan keksi muuta syytä. Miksi seurustelet miehen kanssa, jos et tähän luota?- suru
Loukkaannuin siitä, että mun mielestä suhteessa asioista pitää pystyä puhumaan ja sopimaan. Itse olisin kysynyt häneltä edes mielipidettä, mutta hän vain ilmoitti minulle asiasta. Hänellä siis eri käsitykset toisen huomioimisesta kun mulla, näköjään. Tuntuu pahalle, koska tuli fiilis, ettei hän välitä miltä musta tuntuu. Ja kyllä, pelkään myös mitä laivalla tulee tapahtumaan, mutta se ei ole se pääasia, mistä olen hänelle vihainen. Ja unohtakaa nyt se raha, sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
- Asiasta huvittunut
suru kirjoitti:
Loukkaannuin siitä, että mun mielestä suhteessa asioista pitää pystyä puhumaan ja sopimaan. Itse olisin kysynyt häneltä edes mielipidettä, mutta hän vain ilmoitti minulle asiasta. Hänellä siis eri käsitykset toisen huomioimisesta kun mulla, näköjään. Tuntuu pahalle, koska tuli fiilis, ettei hän välitä miltä musta tuntuu. Ja kyllä, pelkään myös mitä laivalla tulee tapahtumaan, mutta se ei ole se pääasia, mistä olen hänelle vihainen. Ja unohtakaa nyt se raha, sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Eli jos se olisi ensin kysynyt mitä mieltä olet ja vasta sitten lähtenyt (oli vastaus mikä tahansa), kaikki olisi ok? Mulle tuo kuulostaa siltä, että loukkaannuit et mistään.
- pointin
suru kirjoitti:
Eihän aloittaja mistään rahasta mitään puhunut alunperinkään, mistä kaikki sen rahan tähän repäisee?
Todellakin se vi*uttaa jos toinen ei edes kysy mielipidettä, vaan viimehetkessä ilmoittaa lähtevänsä. Varmaankin syynä just toi kavereiden edessä päteminen "minähän en naiseni lupaa tarvitse".
Sitä paitsi, kyllä mulle varsinkin tulis mieleen mahdolliset pettämiset vahvemmin, jos pitää viimetinkaan ilmottaa lähtevänsä ja tyyliin "akku loppuu, pitää mennä". Ehkäpä se on tiennyt asiasta pitkään, mutta pelännyt jäävänsä ilman lupaa lähteä ja siksi ilmoittaa viime hetkessä. Lapsellista. Keskustelun paikka kun mies laivalta palautuu.
Sitä paitsi, onhan se nyt ihan eri luokan asia lähteä extempore laivalle, kun työpäivän jälkeen parille kaljalle tai leffaan.
Mitäköhän mies tykkäis jos nainen soittais laivalta että tänne päätin lähteä? Ja jos mies vetää herneen nenään niin sanoo vaan, että kävithän säkin eilen leffassa etkä ilmottanut etukäteen mulle...
En ainakaan suuttuis miehelle, jos työpäivän jälkeen tapais kavereitaan kaljalla, mutta kyllä suuttuisin jos soittais laivalta. Tai olis ilmoittamatta yötä pois kotoa. - minun... (n)
suru kirjoitti:
Itse en kyllä loukkaantuisi tuollaisesta asiasta. Paitsi ellei me oltais miehen kanssa sovittu jotain juuri siksi illaksi, päiväksi, yöksi tms. Sitten hänen todellakin pitäisi kysyä, että käykö että hän lähtee. Miten kauan te olette seurustelleet? Itse olen seurustellut useita vuosia ja parisuhteemme on todella vakaalla pohjalla. Mutta jos oltaisiin oltu yhdessä vasta muutaman kuukauden, niin ehkä sitten voisin ottaa vähän nokkiini, kun multa ei kysytä. Tai en kyllä tiedä sittenkään...
Hankala asia sinänsä, kun meitä on niin monenlaisia ihmisiä. Uskon todellakin, että sun miehes ei todellakaan halunnut loukata, eikä osaa ajatella asiaa sen kannalta, että tuon takia luulet, ettei hän välittäisi sinusta. Miehet ei ajattele tuollaisia. Älä hauku toista vielä kusipääksi. Ota asia esiin risteilyn jälkeen, ja kerro, että se tuntui sun mielestä pahalta, kun sulta ei kysytty. Mutta älä sillä tavalla syyttävään sävyyn... sitten varmasti huomaat, ettei miehesi todellakaan uskonut loukkaavasi sinua. - Kolli Kellinen
pointin kirjoitti:
Eihän aloittaja mistään rahasta mitään puhunut alunperinkään, mistä kaikki sen rahan tähän repäisee?
Todellakin se vi*uttaa jos toinen ei edes kysy mielipidettä, vaan viimehetkessä ilmoittaa lähtevänsä. Varmaankin syynä just toi kavereiden edessä päteminen "minähän en naiseni lupaa tarvitse".
Sitä paitsi, kyllä mulle varsinkin tulis mieleen mahdolliset pettämiset vahvemmin, jos pitää viimetinkaan ilmottaa lähtevänsä ja tyyliin "akku loppuu, pitää mennä". Ehkäpä se on tiennyt asiasta pitkään, mutta pelännyt jäävänsä ilman lupaa lähteä ja siksi ilmoittaa viime hetkessä. Lapsellista. Keskustelun paikka kun mies laivalta palautuu.
Sitä paitsi, onhan se nyt ihan eri luokan asia lähteä extempore laivalle, kun työpäivän jälkeen parille kaljalle tai leffaan.
Mitäköhän mies tykkäis jos nainen soittais laivalta että tänne päätin lähteä? Ja jos mies vetää herneen nenään niin sanoo vaan, että kävithän säkin eilen leffassa etkä ilmottanut etukäteen mulle...
En ainakaan suuttuis miehelle, jos työpäivän jälkeen tapais kavereitaan kaljalla, mutta kyllä suuttuisin jos soittais laivalta. Tai olis ilmoittamatta yötä pois kotoa.Tosin lyhyellä varoitusajalla, mutta ilmoitti kuitenkin. Ehkä kaverit olivat menossa risteilylle, joku heistä joutui yllättäen peruuttamaan matkansa ja kaverit ehdottivat tälle "surun" miehelle että hän lähtisi tilalle. Mitä siinä muuta voi kuin äkkiä päättää lähteäkö vai ei ja ilmoittaa asiasta. Missä kohtaa siis mies teki väärin?
Ja jos tyttöystäväni ilmoittaisi vastaavasta asiasta, toivottaisin hauskaa risteilyä. Sen verran suhteessa pitää olla luottamusta, että asioita voi tehdä myös ex tempore fiilispohjalta, eikä joka asiasta tarvitse vääntää mitään neuvotteluistuntoa. - n 23
Tosin lyhyellä varoitusajalla, mutta ilmoitti kuitenkin. Ehkä kaverit olivat menossa risteilylle, joku heistä joutui yllättäen peruuttamaan matkansa ja kaverit ehdottivat tälle "surun" miehelle että hän lähtisi tilalle. Mitä siinä muuta voi kuin äkkiä päättää lähteäkö vai ei ja ilmoittaa asiasta. Missä kohtaa siis mies teki väärin?
Ja jos tyttöystäväni ilmoittaisi vastaavasta asiasta, toivottaisin hauskaa risteilyä. Sen verran suhteessa pitää olla luottamusta, että asioita voi tehdä myös ex tempore fiilispohjalta, eikä joka asiasta tarvitse vääntää mitään neuvotteluistuntoa.Mun mielestä kyse on tavasta jolla asian esittää. Surun mies esitti asian aika tökerösti ja ymmärrän että se loukkaa tunteita. Sitä ajattelee että noinko vähän mä sulle merkitsen jne. Olisi voinut soittaa ja sanoa että mitäs sanot jos ei tän takia nähtäis pariin päivään.
En kyllä oikein usko että toivottaisit hauskaa risteilyä jos tyttöystäväsi vain ilmoittaisi lähteneensä laivalle tunnin varoitusajalla, tosin meitä on niin monenlaisia. - Kolli Kellinen
n 23 kirjoitti:
Mun mielestä kyse on tavasta jolla asian esittää. Surun mies esitti asian aika tökerösti ja ymmärrän että se loukkaa tunteita. Sitä ajattelee että noinko vähän mä sulle merkitsen jne. Olisi voinut soittaa ja sanoa että mitäs sanot jos ei tän takia nähtäis pariin päivään.
En kyllä oikein usko että toivottaisit hauskaa risteilyä jos tyttöystäväsi vain ilmoittaisi lähteneensä laivalle tunnin varoitusajalla, tosin meitä on niin monenlaisia.En oikein ymmärrä kuinka asian olisi voinut muutenkaan esittää, mikäli laiva on lähdössä tunnin, parin varoitusajalla. Ei kai sitä voi silloin kun ilmoittaa, että "nyt tuli tällainen tilaisuus, että risteilypaikka vapautui ja päätin lähteä kavereiden kanssa reissuun". Ja jos kumppani alkaa (mielestäni aiheetta) silloin kiukutella, ei kai siihen voi kuin todeta että "älä kiukuttele, sillä olen päättänyt lähteä laivalle joka tapauksessa". Turhaa kai on kysyä mielipidettä ja ryhtyä muodon vuoksi neuvottelemaan, jos on päättänyt lähteä matkalle joka tapauksessa? Mielestäni pelkkä asiallinen ilmoitus riittää. Siis olettaen, ettei viikonlopuksi ollut jo aiemmin sovittu jotain yhteistä tekemistä.
- satakieli_
En oikein ymmärrä kuinka asian olisi voinut muutenkaan esittää, mikäli laiva on lähdössä tunnin, parin varoitusajalla. Ei kai sitä voi silloin kun ilmoittaa, että "nyt tuli tällainen tilaisuus, että risteilypaikka vapautui ja päätin lähteä kavereiden kanssa reissuun". Ja jos kumppani alkaa (mielestäni aiheetta) silloin kiukutella, ei kai siihen voi kuin todeta että "älä kiukuttele, sillä olen päättänyt lähteä laivalle joka tapauksessa". Turhaa kai on kysyä mielipidettä ja ryhtyä muodon vuoksi neuvottelemaan, jos on päättänyt lähteä matkalle joka tapauksessa? Mielestäni pelkkä asiallinen ilmoitus riittää. Siis olettaen, ettei viikonlopuksi ollut jo aiemmin sovittu jotain yhteistä tekemistä.
Sun tyylisi ilmoittaa, että "mä olen päättänyt lähteä..." kertoo siitä, että ajattelet itseäsi itsekkäästi. Ajatusmaailmasi on "minä (ja mun tyttöystävä)", eikä "me". 1 1/2 vuoden seurustelun jälkeen (kuten suru ja hänen mies) voi jo olettaa, että pari on "me", eikä "minä ja se".
Ongelma on siis siinä, että suru (tai nainen) ajattelee itseään enemmän "me"-muodossa. Hänelle on loogista, että kun ollaan yhdessä, ei ole yksin oma asia päättää mistään (isommista) menoista -se on "meidän" asia. Eli moisen laivaristeilyn tullessa esille nainen sanoisi kavereilleen "joo, olis tosi kiva lähteä. Oottakaa niin soitan siipalle ja kysäsen mitä se on mieltä". Jolloin myös soittaa ja kysyy tyyliin "Mitä sanot, jos lähtisin?" -eli olisi valmis menemään myös kotiin, ellei asia ole toiselle ok. Tottakai jokainen järkevä kumppani sanoisi siihen, että mene ihmeessä tottakai -mutta tällöin tulee selväksi, että kyseessä on "meidän" mielipide, eikä "minun, ja sillä ei ole mitään väliä, mitä sinä olet mieltä. Älä jaksa olla pikkumainen ja kakara".
Sävyero siis. - n 23
satakieli_ kirjoitti:
Sun tyylisi ilmoittaa, että "mä olen päättänyt lähteä..." kertoo siitä, että ajattelet itseäsi itsekkäästi. Ajatusmaailmasi on "minä (ja mun tyttöystävä)", eikä "me". 1 1/2 vuoden seurustelun jälkeen (kuten suru ja hänen mies) voi jo olettaa, että pari on "me", eikä "minä ja se".
Ongelma on siis siinä, että suru (tai nainen) ajattelee itseään enemmän "me"-muodossa. Hänelle on loogista, että kun ollaan yhdessä, ei ole yksin oma asia päättää mistään (isommista) menoista -se on "meidän" asia. Eli moisen laivaristeilyn tullessa esille nainen sanoisi kavereilleen "joo, olis tosi kiva lähteä. Oottakaa niin soitan siipalle ja kysäsen mitä se on mieltä". Jolloin myös soittaa ja kysyy tyyliin "Mitä sanot, jos lähtisin?" -eli olisi valmis menemään myös kotiin, ellei asia ole toiselle ok. Tottakai jokainen järkevä kumppani sanoisi siihen, että mene ihmeessä tottakai -mutta tällöin tulee selväksi, että kyseessä on "meidän" mielipide, eikä "minun, ja sillä ei ole mitään väliä, mitä sinä olet mieltä. Älä jaksa olla pikkumainen ja kakara".
Sävyero siis.satakieli, kiitos kun selvensit pointtini kun kolli ei sitä omasta tekstistäni ymmärtänyt. Tarkoitin juuri samaa, mitä sanoit.
- Kolli Kellinen
n 23 kirjoitti:
satakieli, kiitos kun selvensit pointtini kun kolli ei sitä omasta tekstistäni ymmärtänyt. Tarkoitin juuri samaa, mitä sanoit.
No joo, tavallaan ymmärrän tuon pointin, että suhteessa ollaan ensisijaiseti "me" eikä "minä ja sinä".
Mutta entäpä jos mies aavisti, että "suru" kuitenkin sanoisi, että et kyllä lähde? Ei kai parisuhteessa sen itsenäisemmän osapuolen tarvitse jatkuvasti mukautua sen riippuvaisemman osapuolen tarpeisiin?
Aika moni suhde on mennyt pilalle epäluottamuksen ja siitä johtuvan rajoittamisen takia. Ja varmaan usein juuri näin päin, että mies haluaisi joskus myös omaa aikaa ja vapautta tehdä asioita oman mielensä mukaan, kun taas nainen haluaisi, että kaikki asiat tehtäisiin yhdessä tai ainakin niistä neuvoteltaisiin - taka-ajatuksena usein se, että miehen on lopulta mukauduttava naisen tahtoon. Mutta ei kukaan mies halua naista, joka leikkii äitiä ja jolta on kysyttävä lupa ja mielipide joka asiaan. Varsinkin kun nainen tekee kuitenkin usein itse päätöksiä kysymättä lupaa tai neuvoa mieheltään (esimerkkinä vaikkapa se em. saappaiden osto tai hiusten leikkuu ja värjäys).
Missä silloin on "me", kun nainen keksii muuttaa hiustyyliään neuvotelematta asiasta ensin miehensä kanssa? Risteily sentään on ohi parissa päivässä, mutta mies joutuu katselemaan naisensa uudistunutta päätä viikko- tai kuukausitolkulla. - satakieli_
n 23 kirjoitti:
satakieli, kiitos kun selvensit pointtini kun kolli ei sitä omasta tekstistäni ymmärtänyt. Tarkoitin juuri samaa, mitä sanoit.
Huomasin, että tarkoitit ja toinen vaan jankkasi samaa... Piti sitten omakin lusikka iskeä soppaan. Joten ole hyvä vaan :)
- mimmi
No joo, tavallaan ymmärrän tuon pointin, että suhteessa ollaan ensisijaiseti "me" eikä "minä ja sinä".
Mutta entäpä jos mies aavisti, että "suru" kuitenkin sanoisi, että et kyllä lähde? Ei kai parisuhteessa sen itsenäisemmän osapuolen tarvitse jatkuvasti mukautua sen riippuvaisemman osapuolen tarpeisiin?
Aika moni suhde on mennyt pilalle epäluottamuksen ja siitä johtuvan rajoittamisen takia. Ja varmaan usein juuri näin päin, että mies haluaisi joskus myös omaa aikaa ja vapautta tehdä asioita oman mielensä mukaan, kun taas nainen haluaisi, että kaikki asiat tehtäisiin yhdessä tai ainakin niistä neuvoteltaisiin - taka-ajatuksena usein se, että miehen on lopulta mukauduttava naisen tahtoon. Mutta ei kukaan mies halua naista, joka leikkii äitiä ja jolta on kysyttävä lupa ja mielipide joka asiaan. Varsinkin kun nainen tekee kuitenkin usein itse päätöksiä kysymättä lupaa tai neuvoa mieheltään (esimerkkinä vaikkapa se em. saappaiden osto tai hiusten leikkuu ja värjäys).
Missä silloin on "me", kun nainen keksii muuttaa hiustyyliään neuvotelematta asiasta ensin miehensä kanssa? Risteily sentään on ohi parissa päivässä, mutta mies joutuu katselemaan naisensa uudistunutta päätä viikko- tai kuukausitolkulla.Eikä kovinkaan moni halua vakiintua miehen kanssa, joka tulee ja menee, miten itselle sopii. Ja kysyy mielipidettä silloin, kun tietää vastauksen miellyttävän. Parisuhde vaatii kompromisseja molemmilta osapuolilta. Ketään ei pitäisi rajoittaa, niin että alkaa ahdistamaan, mutta liika itsekkyyskään ei toimi parisuhteessa.
- n 23
satakieli_ kirjoitti:
Huomasin, että tarkoitit ja toinen vaan jankkasi samaa... Piti sitten omakin lusikka iskeä soppaan. Joten ole hyvä vaan :)
hyvä että iskit lusikkas soppaan, kunhan tuli kollille pointti selväksi:)
- satakieli_
Missä silloin on "me", kun nainen keksii muuttaa hiustyyliään neuvotelematta asiasta ensin miehensä kanssa? Risteily sentään on ohi parissa päivässä, mutta mies joutuu katselemaan naisensa uudistunutta päätä viikko- tai kuukausitolkulla.Aika kaukaa lähdit nyt hakemaan kommenttia. Parisuhteessa kai kuitenkin ollaan suunnilleen yhdessä ja yhdessä selvitetään ja sovitaan asioista. Jos se ei ole ok, niin voi ihan itsekseen sopia omat asiansa -kukaan ei varmasti rajoita mitenkään.
Eihän asioita voi kysyä vasta silloin, kun tietää toisen olevan suopea ja samaa mieltä kuin itse!?
Hirveän harva ihminen (nainen) haluaa tehdä "aina kaiken yhdessä" ja rajoittaa ihan suhteettomasti, eikä luota. Kai kuitenkin parisuhteessa saa käytöstavat ja toisen kunnioitus olla? Harva kohtelee ketään muita tuttujaan(kaan) niin huonosti, kuin sitä omaa oletettua rakasta. Miksi sitten ihmetellään sitä, kun toinen on niin kylmä ja välinpitämätön -pilluakaan ei anna- samalla kun itsestä on ok häipyä maisemista viikonlopuksi ja ilmoittaa asiasta sivulauseessa. Välinpitämättömyyttä molemmin puolin; miksi odottaa toiselta muuta, mihin itse on sitoutunut?
Oikeastaan tuossa sun tekstissä ei nyt ollut mitään uutta asiallista kommentoitavaa, kuitenkaan... Tiedä nyt miten pitäisi vastata näihin "nainen haluaa olla äitinä", "on kysyttävä lupa" (ei kai nyt ala-aste tasolle jaksa mennä), "ihan kysymättä kuitenkin tuhlaa omia rahojaan kenkiin (nainen)" "tukkansakin leikaa ihan tosta vaan" ja niin edelleen ja niin edelleen... Tuo on niin mautonta ja yksinkertaistavaa kyseenalaistamista, ettei se oikeasti kyseenalaista yhtään mitään. Eikä synnytä kovinkaan kiinnostavaa keskustelua. Että jos nyt ei halua nähdä sävyeroja, niin voi sit olla näkemättä. - Utelias
Missä silloin on "me", kun nainen keksii muuttaa hiustyyliään neuvotelematta asiasta ensin miehensä kanssa? Risteily sentään on ohi parissa päivässä, mutta mies joutuu katselemaan naisensa uudistunutta päätä viikko- tai kuukausitolkulla.Neuvotteletko sinä naisesi kanssa siitä minkälaisen hiustyylin otat seuraavaksi?
- Debbie.D
Poikaystäväsi on sanalla sanoen aasi. Ei ole millään lailla oikeutettua kohdella toista noin.
On päivänselvää että mies lähti panoreissulle ja olettaa sinun odottavan kiltisti kotona.
Olepa nyt kunnon tyttö ja monota se idootti mäkeen. Ota tilalle joku sen parhaista kavereista lohduttamaan. Ja kun tyyppi tulee anelemaan takaisin, naura se ulos. Muista nauraa myös miehen elimen koolle. Se kannattaa aina muistaa.
Anna aasin mennä. Ansaitset parempaa, tyttö hyvä..- ihan totta?
Ihan oikeasti jos monikin edustaa yhtä pessimististä ja ennakkoluuloista elämänasennetta kuin Debbie, ihmettelen syvästi että pareja ylipäätään edes muodostuu =)
Tyly temppu alkup. kumppanilta, mutta että heti panoreissuksi nimetään ja käsketään nauraa peniksen koolle? Olisikohan paikka jossain muualla kuin tällä palstalla... - Ihmetyskummitus
..sun ikäsi oli sitten varmaan max. sen 21 ja puoli vuotta?
Sanonko, että vähän lapsellisia neuvoja annoit ap:lle. Älä ap. ota ketään miehesi kavereista lohduttajaksi tai tee mitään muitakaan lapsellisia "kostorituaaleja" nyt...Ei meinaan välttämättä kuitenkaan helpottais sun/teidän oloanne.
Keskustella sun sen sijaan kyllä pitää miehesi kanssa, ja aika vakavasti. Teidän suhteenne pelisäännöt ovat ilmeisesti nyt nimittäin melko lailla "hakusessa". Miehesi ei näy kunnioittavan sua tarpeeksi tällä hetkellä, joten sun on (kun hän palaa reissultaan) tehtävä hänelle selväksi, että hänen käytöksensä tuntuu susta pahalta ja että VAADIT jatkossa muutosta tilanteeseenne. Jos miehelläs ei näytä olevan yhteistyöhalukkuutta, sitten vasta kehoittaisin jättämään. Jokatapauksessa: sellaisessa parisuhteessa, jossa osapuolilla ei ole tasavertaisia oikeuksia ja molemminpuolista kunnioitusta, ei kannata elää. Menis vuodet pian hukkaan...
Sun ei varmaan kauheasti kannata nyt pohtia sitä, että pettääkö se miehesi sua siellä risteilyreissullaan vai ei. Itsesi takia.Puhukaa asioista miehesi reissun jälkeen, äläkä säästele sanoja tunnoistasi. Toiv. asianne selviävät. Voimia.
- täti
En mä kyllä näe tossa mitään ongelmaa. Tuommonen ex tempore -eläminen on välillä tosi kivaa ja vapauttavaa! Mikä ihme tarve sinulla on kontrolloida poikaystävääsi? Mä ainakin voisin ihan hyvin tehdä samalla tavalla tyttöjen kanssa ilman mitään taka-ajatuksia, enkä todellakaan kestäisi, jos mieheni alkaisi kiukutella.
Luulen kyllä, että jos noin verisesti loukkaannuit tuosta, ei suhteessasi kaikki ole ihan niin kuin pitäisi. Minusta sinä projisoit nyt jotain vallan muita ongelmia tuohon matkaan. - jssap
Jätä Se Sika Ansaitset Paremman
- mimmi
No, eikö sulla ole mitään muuta tuntumaa siihen, välittääkö se mies susta vai ei? Jos ei ole, aika heikoissa kantimissa teidän suhde.
- sdf.
Kerran hän ei sinusta juurikaan välitä, niin kyllä mä veikkaan että joku nainen sinne hyttiin saatetaan ja tietäähän sen mitä siellä tapahtuu.
- jeesustelijoille
Kohteleeko osa porukoista tosiaan noin törkeästi omia puolisoitaan niinkuin täällä annetaan ymmärtää? Saarnataan, miten 'suru' on kontrollifriikki ja että suhteessa on jotain vikaa, kun luottamus ei toimi ja että on täysin ok lähteä reissuun pelkästään ilmoitusluontoisesti asiasta kertomalla jne.
Ehkä teistä sitten on täysin normaalia, että puoliso häipyy viikonlopuksi reissuun ja ilmoittaa asiasta tuntia ennen reissua. Onneksi olkoon! Olette varmasti löytäneet mahtavan suhteen! Siinä ei tarvitse välittää toisesta ihmisestä mitenkään, voi elää täysin kuin toista ei olisikaan ja tehdä oman päänsä mukaan kaiken niinkuin itse lystää. Elää yksin siis.
Todennäköisesti kirjoittelette sitten myöhemmin tännekin, miten mies/nainen ei teitä huomioi mitenkään, ei ole kiinnostunut lapsista, ei tuo kukkia tai anna seksiä. No, sitähän te halusitte. Aivan yksilöllisen suhteen, jossa kumpikin saa tehdä IHAN NIINKUIN ITSE HALUAA. Oishan se ihan törkeetä toista ruveta kontrolloimaan, että mihin se on taas viikonlopuksi häipynyt. - kerpele!
En jaksanut edes lukea noita kaikkia keskusteluja tästä aiheesta. Antakaa anteeksi jos olen pihalla!
MUTTA: Nähdäkseni nyt on vain ja ainoastaan kysymys naisen ja miehen välisestä kommunikaatioerosta. Mies vain sanoa töksäyttää asian, niin kuin ehkä kavereilleen. Eihän luolamieskään paljoa voinut puhua metsällä ollessaan. Olisi riista kadonnut ja koko heimo kuollut nälkään ja kylmään.
Nainen olisi varmaankin odottanut toisen laista tapaa. SIIS: "Olisitko, kulta pieni, kauhean pahoillasi jos lähtisin nyt poikien kanssa laivalle!"
Aikaa ei tuhraudu yhtään enempää eikä riista karkaa. - Welmo
sitä mieltä=>Itsekästä touhua
- vilperi
henk.koht mielipide olisi vähän erilainen. tykkään vapaudesta tehdä erinäisiä asioita ja tämä olisi juuri sellainen. eli olisi hyvä ilmoittaa, mutta ei tarkoita sitä että siitä tarvitsisi neuvotella. sori vaan, jätkäporukalla reissut ovat vaan niin paljon parempia. jotenkin naiskirjoittelijoiden viesteistä saa sellaisen fiiliksen, että onkohan he määritellyt oman arvonsa päin honkia, sillä kaikki ihmiset ovat korvattavissa. ei kannata funtsia mitä siellä tapahtuu, koska siihen et voi vaikuttaa. käy heittämässä oma reissu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin34212050IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3618036Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut963444Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982298Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1572297Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81686- 1101281
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin611139Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26918MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk350843