Vaimon nimi

sulhanen

Olen menossa naimisiin rakkaan kihlattuni kanssa. Tuleva vaimoni on leski. Tähän asti hän on käyttänyt kuolleen miehensä sukunimeä, mutta aikoo vaihtaa sen tyttönimekseen, eikä ota minun sukunimeäni naimisiin mennessämme. Ihmettelen kovasti, kaikki kolme sukunimeä ovat ihan tavallisia suomalaisia -la/-nen -nimiä. Mielestäni tämä on outoa; entäs teistä?

12

1725

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä jatkan

jäi näköjään vähän kesken tuo viestini... siis outoa on se, että minun nimeni ei kelpaa, toisin kuin sen entisen miehen.

• ----

ehkäpä tuleva vaimosi on kasvanut tässä välissä henkisesti ja haluaa olla oma itsensä eikä kukaan muu. Eli tyttö xxx:nä tänne on tultu ja sillä nimellä lähsetäänkin.

• jep jep

Tätini teki saman tempun. Miehen nimi säilyi leskenä, koska heti kuoleman jälkeen nimestä luopuminen olisi tuntunut julmalta ja myöhemmin tarpeettomalta. Sitten uuden avioliiton myötä entisen miehen nimi ei jotenkin sopinut kuvioon, mutta aikuisen naisen identiteettiin oli jo ujutettu kaksi nimeä... täti sanoi, että uuden sukunimen ottaminen olisi tuntunut hölmöltä ja vieraalta. Lisäksi ongelmana oli ihan käytännön jutut, hänet kun tunnettiin alallaan aika hyvin sekä tyttönimellä että entisen miehen nimellä, kolmas olisi vain sekoittanut soppaa.

• saa itse

valita minkä nimen ottaa. Jospa vaimosi on kaukaa viisas, kun ei tiedä kestääkö liitto, tai kuoletko sinäkin, niin miksi niitä monia nimiä vaihtelemaan...
      Ottaahan ne miehetkin joskus vaimon tyttönimen, kun haluavat omastaan eroon.
      Ei se nimi "miestä tee", vaan mies tekee itse oman nimensä (eli vapaa käännös: "ei nimi miestä pahenna, vaan mies nimensä")

• ööö

ensin tietty tyttönimi. Menin ekan kerran naimisiin ja otin miehen nimen. Sit muuttui laki ja sai ottaa omansa. Niin tein. Nyt menin uusiin naimisiin ja kuinkas muuten - pidin oman nimeni. Eihän miehetkään vaihda nimeään. Miksi naisten pitäisi?

• Tavat Kunniaan

Kyllä se on niin, että mun vaimolla ei ollut muuta vaihtoehtoa kun ottaa mun sukunimi ja niin se kuuluu ollakin.

• ennen........

Vaan nyt on laki uusi.

• höh?

Onko sillä jotain väliä?

Kun on vanha voi olla miten tykkää.

• tms.?

Ehkä hänen mielensä on vain muuttunut. Silloin hän ehkä ajatteli toisin tuosta sukunimiasiasta. Jos siitä on jo kauankin. Ja oliko se siihen aikaan mahdollista pitää oma nimi? Tai ehkä hän ei halua enää kolmatta sukunimeä. Ei siinä välttämättä ole mitään henkilökohtaista, ehkä hän ei ottaisi entisenkään miehen nimeä, jos nyt menisi hänen kanssaan naimisiin.

Jos asia vaivaa niin kysy häneltä.

• Mielikki

Onneks mun kohdalle ei oo sattunut noin vanhanaikaisesti ajattelevaa miestä. Oletko mustasukkainen kuolleelle ? Mikset itse ota naisen sukunimeä, siis sitä tyttönimeä ??

• ero takana

ei ole välttämättä niin hauskaa edes naiselle, usko tai älä. Nimi on tärkeä osa identiteettiä. Mikset sinäkin ota hänen tyttönimeään, jos kerran haluat olla samanniminen?

Itse olen eronnut. Liitto oli penteleen pitkä ja liitosta on lapsia. Elelen edelleen exäni sukunimellä; tunnen sen omaksi nimekseni koska lapsemme ovat sennimisiä ja oman uranikin olen tällä nimellä luonut. Olen nykyään uudessa parisuhteessa, elämme yhdessä ja käytämme kihlasormuksia. Tuskin avioliittoa viitsimme koskaan solmia - vaikka mistäpä sen sitten tietää. Jos menemme joskus naimisiin, otan sitten ehkä tyttönimeni takaisin. Tai sitten pysyttelen nykyisen nimisenä, enkä lähde mihinkään nimirumbaan kaikkinen paperisöhellyksineen. Ainakaan yhtään uutta sukunimeä en enää halua. Tulee niin kalliiksi hakata sitten aikanaan hautakiveenkin kaikki ne entiset ja nykyiset nimet...

• Nimeni on ja pysyy

Itselläni on harvinainen sukunimi ja ihan nättikin sellainen. Sukumme on pieni ja olen sukuni nuorin, joten ilmeisesti myös viimeinen. En voi ottaa mieheni nimeä tästä syystä. Olen lähes 30-vuotta totellut nimeäni enkä enää halua vaihtaa sitä mihinkään.

Jos mieheni haluaa, voin ottaa kaksoisnimen, mutta pelkästään hänen sukunimeään en voi ottaa. En tiedä ymmärtääkö mieheni tätä. On se vaan niin, että kun suku on pieni ja vähissä, tuntuisi todella kurjalta luopua omasta sukunimestä. Kyllä nimi voi olla joillekin tärkeä. Ystäväni ovat sanoneet myös ettei minun kannata luopua nimestäni. Voi olla että tämä loukkaa miestäni, mutta siitäkin huolimatta aion pitää pääni asiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe