Luterilainen kastekäsitys

Minusta on hyvä keskustella tästä. Mikä on ns. luterilainen kastekäsitys? Tiedän eri luterilaisia ryhmittymiä, jotka kiistelevät sen eroista.

Esim. Alpo ja muutama muukin täällä sitoo uudestisyntymisen kasteeseen?

Sitten on luterilaisia ryhmittymiä, jotka opettavat, että kummankin merkitys, siis sanan ja sakramentin, on sama (ilmeisesti kirkonkin kanta).

Sitten on luterilaisia ryhmittymiä, jotka opettavat, että usko syntyy ennen kastetta tai kasteessa edeltävän evankeliumin kautta,

Tunnustuskirjoihin vetoavat kaikki vakaasti, koska soeltä nämä kaikki käsitykset löytynee.

Tunnustuskirjat


Ef.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia?

1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

2. ...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52.

3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

17

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tahto....

      Älä lue tätä jos et jaksa syventyä!!

      Lapsikaste asiaa on jauhettu niin kauan ja monesta näkökulmassa joten tunnen syytä valaista kantaani hiukan syvemmältä. Tämäkään kirjoitukseni ei välttämättä tarvii aiheuttaa keskustelua mutta jos niin toivottavasti siistimpää eli raamatullisesti asiallisempaa kuin aikaisemmin. Itse en välttämättä ala tämän enempää perusteluja antamaan koska jo antamani tiedot ovat raamatussa.

      Lapsikasteen tarkoitus
      ==================
      Lapsi- hätälapsikaste ei ole raamatussa määrrätty.
      Siksi luonnollisesti tulee mieleen kysymys että miksi se on ja miksi sen oleminen on tärkeää ja kenelle se on tärkeää.

      Varmaa on, että raamatussa ei ole lapsia määrätty kastettavaksi. Siksi ilmeistä on, että kasteen "pakolliseksi" määräävät tahot pyrkivät sillä johonkin mitä Jumala ei ole tarkoittanut.
      Onko lapsia kastaneiden tavoitteena:

      -saada kirkolle mahdollisimman paljon veronmaksajia?
      (tuskin kun saavat valtionkin tukea kirkollisveron lisäksi; eli kirkolle maksavat nekin jotka eivät ole edes sen jäseniä.)

      -tai ehkä saada harhautettua lisää ihmisiä saatanan leiriin?
      (mielestäni todennäköisin vaihtoehto. Tunnettua on historiaa tutkineille, että pirulla on helpointa saada Jumalan "lapsia" puolulleen esiintymällä Jumalan nimessä ja teettämällä heillä jumalattomuuksia.)

      -tai joku muu väärin Jumalan tahdon ymmärtäminen kuten esimerkiksi lutherin muut opit?
      (mahdollista mutta helposti paljastuvaa! Jo kauanhan on tunnettu harhaopit koska ne eivät ole raamatussa olevan Jumalan tahdon mukaisia.)

      Varmaa mielestäni kumminkin on, että kun lapsekasteet suoritetaan Jumalan nimessä niin se ei ole oikein muuta kuin saatanan mieleistä koska Jumala ei ole lapsikastetta asettanut ja koska Jeesuskaan ei sitä määrännyt vaan osoitti sanoin ja esimerkein kuinka lapsia tulee kohdella niin asian pitäisi olla Jumalaa kunnioittaville hyvin selvä! Ja siksi onkin mielestäni selvää, että LASTEN kastajat toimii tietoisesti saatanan asialla ja periaatteessa pilkkaa Jumalaa toiminnallaan asettamalla itsensä Jumalan sanan ja tahdon yläpuolelle.

      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan ihmisille antama valinnanvapaus oikeus jota kirkon tulee kans kunnioittaa. Se saivat jo Aatami ja Eevakin.
      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan kastetta koskevia vapaaehtoisuuksia korostavia kohtia mutta ei yhtää käskyä tai määräystä mutta kehoitus on ja se on aikuisille mutta ei lapsia koskevana (korkeintaa aikuisia opetuslapsia koskevana):
      "... joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi" (Ilm. 22.17).
      "... Valitkaa tänä päivänä, ketä te tahdotte palvella" (Joosua 24:15).
      "Kehoitamme teitä vastaan ottamaan Jumalan armon, niin ettei se turhaksi" (2 Kor. 6:1-2).
      "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi" (Joh. 1:12).
      Siis noissa raamatun teksteissä on ihan selvästi Jumalan tahto (vapaa-ehtoisuudesta) josta tulee esille valinnanvapauden oikeus; eli se oikeus joka lapsikasteessa riistetään / varastetaan / ryöstetään lapselta.
      Ja Jeesus ei antanut käskyä kastaa lapsia vaan siunasi heidät esimerkkinä meille kaikille miten lapsia tulee kohdella.

      "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark.16:15, 16)
      Tämä kohta raamatusta osoittaa ettei kaste edes välttämätön taivaaseen pääsemiselle. Vain he jotka eivät usko joutuvat kadotukseen.
      Ja tätä kohtaa monet pitävät KÄSKYNÄ mutta se on vain ja ainoastaa KEHOITUS.
      (Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.)
      Siinä ei ole sanaa "Minä käsken..." tai "Käsken" joten älkää lisätkö raamatun tekstiin sinne kuulumattomuuksia:
      "Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. "
      Tuo tarkoittaa sitäkin että tämäkin otetaan huomioon:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.

      MIKSI LAPSIA EI SAISI KASTAA
      =========================
      Tähän tyyliin teistä moni on ihmetellyt ja monet ovat kysyneet mitä vahinkoa lapsikasteesta on lapselle!

      Kun Jumala antoi ihmiselle valinnavapauden niin silläkin on oma tarkoituksensa. Ja jokaisella aikuisella on oikeus itse valita tiensä, ei Jumala pakota ketään taivaaseen. Ja koska raamatun mukaan on näin:
      "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!"
      Niin näin en tehty ymmärrettäväksi AIKUISILLE raamatun sanoin että sen "yhden" kasteenkin valinnan oikeus on jokaisella aikuisella ITSELLEEN joka uskoon tulleena tuntee kutsumusta myöskin kasteelle. Kastamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle.
      Tuon "yksi kaste" on niin tärkeä monella tavalla. Jos yrittäisen valaista hiukan taustaa...
      Jos joku lapsena puolustuskyvyttömänä ja ymmärtämättömänä kastettu aikuistuttuaan huomaa ettei ole sellaisessa uskonsuuntauksessa / seurakunnassa mukana jossa tahtoisi olla ja haluaa vaihtaa; niin silloin väärinkäytetään yhden kasteen raamatun lausetta kertomalla esimerkiksi että "olet aina kiinni meidän joukossa menit minne menit." Tai että "on vain yksi kaste jolla pääset taivaaseen ja sitä ei voi vaihtaa koskaan toiseen kasteeseen." Jne jne...
      Ja siksi onkin tärkeää, että kasteen merkityksen ymmärtänyt uskovainen aikuinen tekee päätöksensä OMASTA kasteestaan joka on HÄNEN OMA oikeus ja sitä oikeutta ei vanhemmat, papit jne saa ottaa pois koska se oikeus on JUMALAN antama. Jokainen joka rikkoo tuota Jumalan ihmisille antamaa yksilön oikeutta vastaan tietää tehneensä pirulle palveluksen ja on rikoksestaan vastuussa Jumalalle.

      Usein kuulee lapsikasteen antamisen perusteluksi mainittavan sen, että lapsi syntyy syntisenä! Ja sillä tarkoitetaan ilmeisesti perisyntiä.
      Mutta tuo väite ei voi olla totta koska Jeesus on ne synnit sovittanut:
      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi,
      siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

      Tiedän, että raamatussa on tämän tyylisiä ilmaisuja useita:
      "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:7)
      Mutta luotan enemmän Jeesuksen sanoihin kuin mahdollisesti raamattuun lisättyihin kirjoituksiin ja huomioikaa ettei tuossakaan puhuta perisynnistä mitään!
      Jeesus opetti... "LASTEN KALTAINEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA"
      Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
      Kysyn vaan: Voiko taivastenvaltakunta olla syntinen???
      Eikö teidänkin vastaus ole EI!
      Ja koska taivasten valtakunta ei ole syntinen niin kuinka se lastenkaltainen taivasten valtakunta vois olla syntinen?
      Jos taivastenvaltakunta voi olla syntinen niin minusta se on SEN yhteisön "valtakunta" jossa lapsia kastetaan vastoin Jumalan tahtoa ja synti on kasteesta "lahja" jossa lapsi saa osan seurakuntansa synneistä kantaakseen.
      Miettiköön itsekukin sitä, mitä "älkää estäkö" tarkoittaa. Esteenä voisi esimerkiksi olla lapsikasteen tuomat seuraukset koska lapsikastetta ei ole Jumala määrännyt; miettiä sopii sitäkin, että kun Jumala ei ole lapsikastetta määrännyt niin kuka sitten määräs sen ja miksi?!
      Tiedän myös raamatusta tämänkin:
      "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan KAIKILLE IHMISILLE vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." (Room. 5:18-19)

      Usein on lapsikasteita puolusteltu perhekuntien kasteilla mutta sielläkään ei ole lapsikasteista sanaakaan ja ennenkaikkea ei määrätä lapsia kastettavaksi vaan se on vapaa valintaista ja lapset EIVÄT valitse vaan pakotetaan. Ja JOS olis lapsia silloin jo kastettu niin sekin olis Jumalan vastaista mikäli raamattuun on luottamista. Sillä eihän Jumala ihmisille antamaansa valinnanvapaus oikeutta ole ottanut pois. Eikä Jumala muutenkaan; raamatun mukaan; ole ketään pakottamassa taivaaseen vaan toivoo jokaisen pelastuvan.

      Harhaoppi nimeltä perisynti:
      ======================
      Jos lapsella voi olla syntiä niin sen lapsi saa lapsikasteessa jolloin hänet liitetään seurakuntaan niin tulee osalliseksi kirkon ja seurakunnan synnin taakasta. Aatamin ja Eevan synteihin ei lapsilla ole osuutta:

      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

      Ja se taakka kaikkine kirkon teettämien syntien vuoksi ei ole kevyt. Kuten omien jäsenienkin; naisten, lapsien ja miehien murhauttamiset jotka eivät ole Jumalallisia vaan niin kaukana Jumalasta kuin saatanan teot voi Jumalasta olla.
      Ottakaa huomioon, että raamatussa ei ole edes sanaa perisynti sanaa vaan se on instituution tai/ja saatanan keksimä ja on mielestäni Joh. Ilm. 22:18, 19 vastainen rikos.

      Ei raamatullisuuksia
      ================
      Kuinka paljon todellisia totuuksia pitää tulla esille ennenkuin ymmärrätte kaiken jumalattomuuden joita Jumalan nimessä piru teettää!!!
      Tässä muutamia EI RAAMATULLISIA sanoja/ilmaisuja joita täällätä keskusteluistanne olen löytänyt:
      Lapsikaste; Hätälapsikaste; Perisynti; Kolminaisuusoppi; Sakramentti...
      En ole varma, jos:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      ...tuolla tarkoitetaan myös uskonnon opetuksia. Jos tarkoitetaan niin silloinhan nuokin esille ottamat sanatkin ovat Joh. Ilm. 22:18, 19 vastaisia niinkuin lutherinopit jne jotka eivät ole raamatullisia ja Jumalan tahdon mukaisia.

      ===

      Nämä kantani perustuvat käytössä olevaan raamattuun. Tarkoitan tällä sitä, että mielestäni on suuren suuri mahdollisuus/vaara, että tämän päivän raamattu ei ole se Jumalan sana jonka Jumala on meille alunperin antanut. Tiedossa on lukemattomia; käännöksiä ja käännöksien käännöksiä; sotia voittaneiden värittämää tietoa raamatussa jne edelleen jotka kiistattomasti ovat osaltaa vääristäneet raamattua. Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää.
      Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.
      Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
      Ap.t 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

      ===

      Tämä tästä! Jos teillä on lisää todellista tietoa raamatun tekstistä millä toisin osoitatte niin otan mielelläni vastaan oikaisuja (raamatun tekstien viitteillä) virheitteni suhteen. VT:n suhteen olen varovainen koska on vaikeaa aina tietää koskeeko se "tätä aikaa" vain koskeeko se "vanhaa liittoa" ja että "koskeko se meitä vain ainoastaa Jumalan omaa kansaa."
      Olis kivaa kuulla samoilla linjoilla näitä asioita ajattelevienkin ajatuksia!

      • lopettaisit

        Kukaan älyllinen luterilainen ei lue lahkopropakandaasi.
        taitaa jo lahkokassan pohja häämöttää, kun ei ole maksavia jäseniä? 10% bruttotuloista, vapaaehtoinen uhrilahja kahisevina kolmekin kertaa illassa ja lahjoitukset ja testamentit päälle? taitavat vielä omaisetkin jäädä nuolemaan näppejään?


    • lukija,

      Opetat jotakin VL:n sekaoppia?

      Ilman Jumalaa ei voi olla uskoakaan.

      Oikea Jeesuksen Uskohan on yksi Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin.

      Kasteessa luvataan Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsille. "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" "syntienne anteeksisaamiseksi"

      Perisynti pyyhitään pois kasteessa. Vai ettekö tiedä, että meidät on Kastettu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen?

      • Näkee läpi

        Se jankuttaminen on Larssi/weha/lutkun tyyli käydä keskusteluja. :)


      • Näkee läpi kirjoitti:

        Se jankuttaminen on Larssi/weha/lutkun tyyli käydä keskusteluja. :)

        ilkeä ihminen. Mielestäni alustukseni on aivan asiallinen ja kantaa ottava.


      • siinä sanotaan ensin, tehkää parannus ja siihen yhteyteen kuului sitten kaste.

        41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.


    • AlpoAhola

      "Esim. Alpo ja muutama muukin täällä sitoo uudestisyntymisen kasteeseen?"

      Olen kiitollinen antamastasi tunnustuksesta, että siten pidän voimassa Joh.3:5 ja Tiit.3:5.

      Jos sitten luullaan, että kaste tehtynä ihmistekona hyödyttäisi, niin siltä varaa sanon, että kaikki epäuskoiset Kristuksen veren tallaajat joutuva ilman edesvastaajaa iankaikkiseen kadotukseen.

      • Talentin publikaani

        Olen hämmästynyt nimimerkki Wehan jatkuvasta valheellisesta argumentoinnista kasteasiassa ja perisyntiasiassa.
        Raamattu-lainaukset eivät lainkaan tue asiaansa.


      • AlpoAhola
        Talentin publikaani kirjoitti:

        Olen hämmästynyt nimimerkki Wehan jatkuvasta valheellisesta argumentoinnista kasteasiassa ja perisyntiasiassa.
        Raamattu-lainaukset eivät lainkaan tue asiaansa.

        Kun olen näitä keskusteluja vuosien mittaan käynyt, (toki näillä keskustelupalstoilla vasta riskin vuoden) niin on tullut kaikenlaista vastaan. Kyllä musta on usein saatu näyttämään ilman peuainetta valkoiselta. Tässä keskustelussa on myös ymmärrettävä heikkoa ja harhassa olevaa ihmistä siten, ettei tokikaan loukata, mutta yritetään Sanalla ohjata pois pestyä sikaa rapakosta tai siten, että peitetään koiran oksennus, ettei se söisi sitä (2.Piet.2:22 Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa"). Siis Sanaan tässä vain vedotaan, ehkä joku saa niistä rakennusaineita uskon elmäänsä. Saattaapi olla sittenkin, ettei Sanan vastustaja itse tokkiisa piässy asiassa, mutta jos siis lukijat.

        Olen Wehan kanssa monessa asiassa samaa mieltä, mutta olen huomannut, että monissa perisyntiä ja kaste, sekä uudestisyntymisoppiin liittyviä kysymyksiä hän käsittelee jotenkin samoin kuin helluntalaiset. Toki sen sanon, että hän irroittaa itsensä selvästi helluntalaisista. Lapsen luonnollisen syntymän Weha selittää kaksiosaisena, siis turmeltuneena ja uskovaisena. Minä taas katson niin, että vasta kasteen, jossa uudestisyntyminen tapahtuu, jälkeen voidaan ja pitääkin puhua kaksiosaiseta, ts. hänessä asuu sekä lihasta syntyvyt vanha ihminen, että kasteessa Jumalasta syntynyt uusi ihminen.


      • Talentin publikaani kirjoitti:

        Olen hämmästynyt nimimerkki Wehan jatkuvasta valheellisesta argumentoinnista kasteasiassa ja perisyntiasiassa.
        Raamattu-lainaukset eivät lainkaan tue asiaansa.

        En ymmärrä sinua ensinkään, kun moista väität.

        Olen antanut faktat niin monasti jo esiin.

        Pieni, aivan pieni, kertaus on paikallaan:

        Yhden ihmisen kautta (yleinen)perisynti tuli ja yhden Ihmisen kautta (Yleinen)perisynti sovitettiin (Room.5:18; Matt.18:6): Tästä tuli elämä ja vanhurskaus, eli siis täysi sovitus.

        Perisynnistä ei siis tuomita, vaan tekosynneistä (Ilm.20:12). Parannusta, tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.

        Sensijaan on olemssa Pyhän Hengen virka (2.kor.3:6-8, Biblia), jonka kautta siirretään epäuskoinen, sielunvihollisen valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta, koska siellä ei ole Kristusta, siellä on vain epäuskoa.
        Pyhällä Hengellä on siis taivaan valtakunnan avaimet. Toisella päästetään katuvat ihmiset synneistään ja toisella sidotaan katumattomat ja tottelemattomat heidän väärään tilaansa, että he ymmärtäisivät tehdä parannuksen.


    • AlpoAhola

      Oletko löytänyt sellaista Raamatun jaetta, jonka asiasisältö vastaa seuraavaa: "tulin uskoon eli uudestisynnyin".

      Minä olen yrittänyt kahlata Raamattua, enkä ole tarkasti löytänyt sellaista Raamatun jaetta. Onko Sinulla tietoa tai arviota siitä, mistä tämä kuitenkin aika yleinen väitös on tullut? Kysyin opponoiden, että onko tosiaan niin, että usko on sama kuin uudestisyntyminen? Jos niin on, niin mitä tarkoittavat jakeet Joh.3:5 ja Tiit.3:5.

      • 14. Että Abrahamin siunaus pitäis pakanain ylitse Jesuksessa Kristuksessa tuleman, ja me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen.

        23. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.
        24. Sillä

        ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu,
        25. mutta Herran sana pysyy iäti.

        Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu.

        15. Sillä ehkä teillä olis kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä olen teitä Kristuksessa Jesuksessa siittänyt evankeliumin kautta.

        3. Te olette nyt puhtaat, sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin.

        En ole löytänyt Raamatusta kohtaa, että ihminen tulisi uskoon ja uudestisyntyisi muun kautta, kuin Pyhän Hengen viran kautta:

        2.kor.3:5. Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,

        6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
        7. Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:

        8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?


      • weha kirjoitti:

        14. Että Abrahamin siunaus pitäis pakanain ylitse Jesuksessa Kristuksessa tuleman, ja me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen.

        23. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.
        24. Sillä

        ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu,
        25. mutta Herran sana pysyy iäti.

        Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu.

        15. Sillä ehkä teillä olis kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä olen teitä Kristuksessa Jesuksessa siittänyt evankeliumin kautta.

        3. Te olette nyt puhtaat, sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin.

        En ole löytänyt Raamatusta kohtaa, että ihminen tulisi uskoon ja uudestisyntyisi muun kautta, kuin Pyhän Hengen viran kautta:

        2.kor.3:5. Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,

        6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
        7. Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:

        8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

        Luther kirjoittaa "Avaimet" kirjassaan, että tuo on väärää opetusta, että ensin päästettäisiin taivaassa ja sitten vasta maan päällä:


        "Kristus ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?

        Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.

        Vaan näin hän sanoo: kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eivät kaksi eri avainta. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme."

        Tuon todistaa oikeaksi myös seuraava kohta: Luuk.15:7. Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.

        Eli samanaikaisesti iloitaan taivaassa...

        ...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530).


      • AlpoAhola
        weha kirjoitti:

        14. Että Abrahamin siunaus pitäis pakanain ylitse Jesuksessa Kristuksessa tuleman, ja me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen.

        23. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.
        24. Sillä

        ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu,
        25. mutta Herran sana pysyy iäti.

        Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu.

        15. Sillä ehkä teillä olis kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä olen teitä Kristuksessa Jesuksessa siittänyt evankeliumin kautta.

        3. Te olette nyt puhtaat, sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin.

        En ole löytänyt Raamatusta kohtaa, että ihminen tulisi uskoon ja uudestisyntyisi muun kautta, kuin Pyhän Hengen viran kautta:

        2.kor.3:5. Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,

        6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
        7. Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:

        8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

        Lähtökohtani on se, että usko on uudestisyntymisen tulos, hedelmä, tai ominaisuus, mutta usko ja uudestisyntymä eivät ole ihan synomyymejä keskenään. En tiedä pääsitkö kysymyksenasettelustani tarkasti samalle allolle kanssani. On niin, että en tunnusta niin, että usko ja uudestisyntyminen on sama asia, siis en ole uudestisyntynyt uskon kautta, vaan niinpäin, että uudestisyntyminen on ensin ja sitten sen vaikutus usko. No aikaeroa syntymisen ja uskomisen välillä tietysti voi olla vain millisekunnin osia. Lähtökonta on siis se, että syntyy vaikuttaakseen. Usko on siis uudestisyntymisen vaikutus tai ominaisuus. Uudestisyntymä tulee siten uskossa ilmi. Katson tätä Aadamin luomisen näkökulmasta, että kun Jumala oli ensin luonut Aadamin ja hän oli tietysti elävä, mutta Jumala puhalsi Henkensä Aadamin sieraimiin, niin sanotaan, että Aadamista tuli elävä sielu 1.Moos.2:7. No syntiinlankeemuksessa tapahtui kuolema. Sielu kuoli ja yhteys Jumalaan katkesi yhdestä Aadamin synnistä. Sitten huomaamme kuinka Jumala taas saattaa langenneen ihmisen yhteyteensä anteeksiantamuksen kautta ja pukee itse Aadamin ja Eevan päälle nahkaiset vaatteet, joka on myös ulospäin näkyvänä merkkinä anteeksiantamuksesta. Olen Jumalan pukema = olen päässyt takaisin Jumalan toimesta Jumalan yhteyteen. Ihmisen karkoitus Paratiisista, Jumalan yhteydestä, tapahtui rangaistuksena ja on meille tänäkin päivänä muitutuksena Aadamillisesta turmeluksesta.

        Nyt sitten Kasteessa meidät Kolmiyhteinen Jumala pukee Kristuksen ominaisuudella, joka on vanhurskaus. Siis nuo tapetun karitsan nahkavaatteet. Siinä on nyt se aoristi uudestisyntyminen. On muuten hyvä huomata, ettei kaste ole pelkkää vettä, vaan se on yksi siihen lttyvän Sanan kansssa, kuten Luther opettaa. Sitten päivittäin pitää syntyä, sillä eilisen päivän uskolla ei eletä tänään. Manna erämaassa on oltava uusi jokaiselle päivälle. Tämä tapahtuu Sanan kautta ja ehtolliisen osallisuudessa. Tässä mielessä Paavali synnyttää Sanalla. Siihen myös liitty kuvaus lähetystilanteesta. Jo imetettäessä kylvetään uskovan kodin lapsen sydämeen Sanan siemenen, kun äiti huokailee, rukoilee ja puhuu imetettävälle lapselle Jeesuksesta.

        1. Kor. 6:11
        Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Tit. 3:5
        pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,


        Muuten sitten pidän kohtaa: "Pyhän Hengen uudistuksen kautta" tuona päivittäisenä uudistumisena Sanan kautta, vaikka sekin on tapahtunut ensikerran kasteen yhteydessä.


      • AlpoAhola
        weha kirjoitti:

        Luther kirjoittaa "Avaimet" kirjassaan, että tuo on väärää opetusta, että ensin päästettäisiin taivaassa ja sitten vasta maan päällä:


        "Kristus ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?

        Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.

        Vaan näin hän sanoo: kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eivät kaksi eri avainta. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme."

        Tuon todistaa oikeaksi myös seuraava kohta: Luuk.15:7. Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.

        Eli samanaikaisesti iloitaan taivaassa...

        ...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530).

        Olen kirjoituksistasi lukenut, että lapsi syntyy kaksiosaisena, siis turmeltuneena ja uskovaisena. Toki lapsi syntyy turmeltuneena ja tekosynteihin nähden viattomana.

        Mielelläni haluan sanoa, että uudestisyntymisen jälkeen ihminen on tuo mainitsemasi kaksiosainen, siis Aadamista turmeluksessa syntynyt ja Jumalasta uudestisyntynyt.

        Tämä tietysti olisi aihe, joka tulisi tarkasti Sanan valossa pohtia.


      • AlpoAhola kirjoitti:

        Olen kirjoituksistasi lukenut, että lapsi syntyy kaksiosaisena, siis turmeltuneena ja uskovaisena. Toki lapsi syntyy turmeltuneena ja tekosynteihin nähden viattomana.

        Mielelläni haluan sanoa, että uudestisyntymisen jälkeen ihminen on tuo mainitsemasi kaksiosainen, siis Aadamista turmeluksessa syntynyt ja Jumalasta uudestisyntynyt.

        Tämä tietysti olisi aihe, joka tulisi tarkasti Sanan valossa pohtia.

        olen tuonut kohtia siitä, kuinka ihminen syntyy kaksiosaisena maailmaan. Tästä näkökulmasta katsoen myös, Luteherin opetus "Kastamattomana kuolleista", voi vain ymmärtää.

        Ilm.20:12. sanoo myös, että tuomio on tekojemme mukaan, ei perisynnin mukaan: Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        13. Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.

        Kun ja jos, ihminen on lapsuudenuskossa pysynyt, ei tarvitse uudestaan syntyä.

        On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)

        Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,

        MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.

        Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.


      • AlpoAhola kirjoitti:

        Lähtökohtani on se, että usko on uudestisyntymisen tulos, hedelmä, tai ominaisuus, mutta usko ja uudestisyntymä eivät ole ihan synomyymejä keskenään. En tiedä pääsitkö kysymyksenasettelustani tarkasti samalle allolle kanssani. On niin, että en tunnusta niin, että usko ja uudestisyntyminen on sama asia, siis en ole uudestisyntynyt uskon kautta, vaan niinpäin, että uudestisyntyminen on ensin ja sitten sen vaikutus usko. No aikaeroa syntymisen ja uskomisen välillä tietysti voi olla vain millisekunnin osia. Lähtökonta on siis se, että syntyy vaikuttaakseen. Usko on siis uudestisyntymisen vaikutus tai ominaisuus. Uudestisyntymä tulee siten uskossa ilmi. Katson tätä Aadamin luomisen näkökulmasta, että kun Jumala oli ensin luonut Aadamin ja hän oli tietysti elävä, mutta Jumala puhalsi Henkensä Aadamin sieraimiin, niin sanotaan, että Aadamista tuli elävä sielu 1.Moos.2:7. No syntiinlankeemuksessa tapahtui kuolema. Sielu kuoli ja yhteys Jumalaan katkesi yhdestä Aadamin synnistä. Sitten huomaamme kuinka Jumala taas saattaa langenneen ihmisen yhteyteensä anteeksiantamuksen kautta ja pukee itse Aadamin ja Eevan päälle nahkaiset vaatteet, joka on myös ulospäin näkyvänä merkkinä anteeksiantamuksesta. Olen Jumalan pukema = olen päässyt takaisin Jumalan toimesta Jumalan yhteyteen. Ihmisen karkoitus Paratiisista, Jumalan yhteydestä, tapahtui rangaistuksena ja on meille tänäkin päivänä muitutuksena Aadamillisesta turmeluksesta.

        Nyt sitten Kasteessa meidät Kolmiyhteinen Jumala pukee Kristuksen ominaisuudella, joka on vanhurskaus. Siis nuo tapetun karitsan nahkavaatteet. Siinä on nyt se aoristi uudestisyntyminen. On muuten hyvä huomata, ettei kaste ole pelkkää vettä, vaan se on yksi siihen lttyvän Sanan kansssa, kuten Luther opettaa. Sitten päivittäin pitää syntyä, sillä eilisen päivän uskolla ei eletä tänään. Manna erämaassa on oltava uusi jokaiselle päivälle. Tämä tapahtuu Sanan kautta ja ehtolliisen osallisuudessa. Tässä mielessä Paavali synnyttää Sanalla. Siihen myös liitty kuvaus lähetystilanteesta. Jo imetettäessä kylvetään uskovan kodin lapsen sydämeen Sanan siemenen, kun äiti huokailee, rukoilee ja puhuu imetettävälle lapselle Jeesuksesta.

        1. Kor. 6:11
        Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Tit. 3:5
        pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,


        Muuten sitten pidän kohtaa: "Pyhän Hengen uudistuksen kautta" tuona päivittäisenä uudistumisena Sanan kautta, vaikka sekin on tapahtunut ensikerran kasteen yhteydessä.

        Gal.3:14. Että Abrahamin siunaus pitäis pakanain ylitse Jesuksessa Kristuksessa tuleman, ja me niin saisimme uskon kautta sen luvatun Hengen.
        --Tämän mukaan, uskon kautta tulee Pyhä Henki. Näkisin, ettei ilman toista ole toista.

        Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.

        Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

        Jeesus sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun se elää, vaikka olisi kuollut ... joka uskoo minuun se ei ikinä kuole (Joh. 11:25 26).

        Jaakob viittaa samaan esimerkkiin kuin Paavali eli Abrahamiin ja sanoo jakeessa 23 selvästi: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi." Tämä on aivan sama kuin mitä Paavali sanoo. Minkä takia Jaakob sitten sanoo, että "ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta"? Jakeissa 17 ja 18 Jaakob selittää asiaa: "Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: ´Sinulla on usko, ja minulla on teot´; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon." Ts. minä näytän teoista, että minulla on usko. Sitten puhutaan Abrahamista, kuinka hänen uskonsa vaikutti näitä tekoja. Teot ovat uskon hedelmää. Jos ei ole hedelmiä, ei ole oikeaa uskoakaan.
        Mitä tulee tällaisiin lainauksiin:

        "ihmisen sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta." (1. Moos. 8:21, v. 1776 Biblian mukaan.)
        "Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään." (Job. 14:4)
        "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."(Ps. 51:7)

        En ymmärrä ensinkään miten nämät olisivat kumoamassa uskon lahjaa. Ellei näin olisi niin eipä me Kristusta tarvittaiskaan.
        ---------------------------------------------

        Lopuksi kysymys:
        Miksi Jumala salaisella tavalla antaa juuri kristittyjen lapsille uskon jos nämä kuolevat ennen kastetta ?

        Mikä on tämä salainen tapa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe