se on melkein ohi ja ..

kohta kotiin :(

heipa hei!!
mulla on joku 14 viikkoa jaljella ja sit ois aika lahtea takaisin suomeen :S ma oon nyt siis ollut taalla 1,5v. jo ja kylla vahan pelottaa menna takaisin ku kaikki on niin muuttunut ja viela se et mulla on taalla amerikkalainen poikaystava :(
mut minkalaisii vinkkei teil ois antaa kotiinlahtioille?? niinku tietaaks kukaan et kuinka paljon se on nyt se maara mita taal saa tuua konees pois ja kuinka kallista on lahettaa lentorahtina kamaa kotiin ??
jos joku tietais noi ois tosi kiva :)ps.muut vinkitkin ois on ihan ok ja ois kiva kuulla muiden kokemuksia kotiin paluusta ?!

4

1066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helinä-keiju

Heissan!

Minun kotiinpaluuni tapahtui vajaa vuosi sitten. Olin ollut Saksassa hitusen vajaan vuoden, joten lähtökohtani olivat hieman erit kuin sinulla. Vaikeata tuo paluu minulle kuitenkin oli. Kerran aupair - tavallaan aina aupair. Niin se vain menee.

Ajatukseni ovat yhä edelleen aika ajoin Saksassa; perheessä, ystävissä, maisemissa, tapahtumissa jne. Yritän kuitenkin pitää ajatukseni jotakuinkin täällä Suomessa ja elää tätä hetkeä ja päivää nauttien siitä :)

Viimeisiä viikkoja Saksassa viettäessäni odotus kotiinpaluusta kasvoi kattoonsa. Odotin kovasti näkeväni ystäväni ja perheeni Suomessa, suomalaista ruokaa, saunaa, vuodenaikoja -vähän kaikkea- tuntui olevan ikävä. MUTTA... Suomeen palattuani petyin ruokiin, eivät maistuneet siltä, miltä muistin. Tuntui muutenkin oudolta palata ikään kuin kuukaus keväässä takaspäin: vehreästä Saksasta vielä kovin koleaan Suomen kevääseen. Onneksi ystävät olivat sitä mitä olivat olleet Saksaan lähtiessäni. Heidän ja perheen avulla selvisin kotiinpaluushokistani. Vei aikansa ennen kuin aloin elää elämääni Suomessa ilman että jatkuvasti mietin, mitä mahtaisinkaan nyt just Saksassa tehdä.

Mutta kesän tultua Suomeen alko elämä Suomessa maittaa. :). Olin enemmän kuin tyytyväinen päätökseeni viettää kesä Suomessa Saksan sijaan. Mutta kyllä on myönnettävä, ettei maailmalle lähtiessä tullut mieleenkään, että kotiinpaluu olisi lähtöä vaikeampi pala purtavaksi. En myöskään uskonut, että aupairvuosi jättäisi minuun näin suuret jäljet, jotka seuraavat minua varmaan koko elämäni ajan! Kyllä Saksa tulee olemaan osa minua nutturapäiseks mummeliks saakka :D

Kyllä kaikki ajan kanssa onnistuu, sanon minä. Tsemppiä paluuseen!

• weeeeeeeeh

Mä palasin Saksasta Suomeen viime elokuussa ja vieläkään en oo sopeutunu takas Suomeen. Olin Saksassa vähän reilun vuoden. Kaks kertaa oon jo Saksassa käyny elokuun jälkeen ja taas viikon päästä lähtö. Kesällä lähen sinne taas uudestaan au pairiks ja syksyllä alkaa opiskelut Saksassa! Sydämeni jäi Saksaan! Ja - kerran au pair - aina au pair :)

• MarikaM

Hei! Kun tiedät millä lentoyhtiöllä lennät kotiin, niin kannattaa käydä niiden web-sivuilla kattomassa, että kuinka monta kiloa saat ottaa mukaan lentokoneeseen. Ennen se oli 2 x 32 kg, mutta nyt monet lentoyhtiöt ovat laskeneet kilomäärää ja se taitaa olla 2 x 23 kg. Eli tarkasta ennen lentoa lentoyhtiöltä. Ylimäärästa matkatavaraa ei kannata ottaa mukaan, sillä se on TOSI kallista!
      Itse lähetin ylimääräistä tavaraa USAsta "surface"-paketteina eli maateitse. Paketit saapuivat sitten n. 6-8 viikon kuluttua. Noin 15-20 kilon paketti maksoi n. 25 dollaria.
      Itsellä tuli Suomeen palattua ihan kamala kulttuurishokki, josta en taida oikein vieläkään olla toipunut... Joten kulttuurishokkiin kannattaa tosiaan olla varautunut. Riippuu kyllä varmaan ihmisestä.
      Terkkuja,
      Marika

• Dual Citizenship

Opeta sille poikaystävälle suomea - ja lupaa kustantaa tämän lennot ja oleskelu !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2834
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2511
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1172
    4. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1015
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      124
      1002
    6. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      1000
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      952
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      320
      921
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe