Olen 20-vuotias nainen, asunut yksikseni kaksi vuotta. Suurin osa sukulaisistani asuu parinsadan kilometrin päässä minusta. He kyläilevät luonani yleensä porukalla, muutaman kerran vuodessa (minun on helpompi käydä heidän luonaan). Vierailut kestävät jokusen tunnin.
Minua kuitenkin ärsyttää se, että sukulaiset eivät vieraillessaan syö heille tarjoamaani ruokaa. Kahvikupilliset he juovat, jos pöytä on heidän tullessaan katettuna, mutta kieltäytyvät jopa uunissa melkein valmiina odottavasta ruoasta. Toteavat vain, ettei heille olisi tarvinnut mitään laittaa, ja että he voivat syödä kotonaan.
Vanhempani, poikaystäväni, ym., jotka ruokiani ovat syöneet ovat pitäneet niistä. Luulen, että sukulaisten innottomuus olla syömättä ruokiani johtuu siitä, etten ole kovin hyvätuloinen, ja he haluavat säästää rahojani. Olen sukulaisilleni sanonut, ettei heidän tarvitse asiasta huolehtia.Minusta on kuitenkin aika inhottavaa tehdä suurella vaivalla ruokaa, kun sitä ei sitten syödäkään. Voihan sen ruoan toki syödä itse, mutta viikon karjalanpaistikuuri ei ole loppuvaiheessa kovin mukava.
Viimeisimmän vierailun jälkeen päätin, etten enää laita näille sukulaisille ruokaa. Keitän vain kahvit ja leivon pullat, se saa piisata. Minut vaan on kasvatettu sellaisen ohjeen kanssa, että "meillä ei vieraita nälässä pidetä!" Eli vieraille on meillä (ja sukulaisten luona) aina tarjottu ensin ateria ja sen jälkeen vielä keitetty kahvit. Kaikkien muiden luona tämä sama tapa on melkeinpä itsestäänselvä käytäntö. Miksi hitossa minun luonani ei sitten voi syödä?
Niin, ja todettakoon vielä, että olen hyvissä/todella hyvissä väleissä näiden sukulaisteni kanssa.
Sukulaiset eivät syö
17
2957
Vastaukset
- osaa.......
Kysymykseesi en ikävä kyllä osaa vastata, mutta jos joku osaa, niin minäkin tahtoisin tietää...
Itselläni on nimittäin sillälailla samankaltainen ongelma, että avomieheni veli ja tämän tyttöystävä asuvat eri kaupungissa, mutta esim. molempien perheet asuvat täällä meidän kaupungissamme, useat kaverit jne., joten he käyvät aika usein täällä. Yleensä he tulevat viikonloppuisin ja silloin vietämme aikaa yhdessä, useimmiten meillä, tai sitten käymme esim. illalla jossain...tosin tämä tyttöystävä ei ilmeisesti oikein viihdy meillä, eikä myöskään ikinä suostu syömään mitään tarjoamisiani....saatikka sitten että vaivautuisi itse tekemään mitään jos kyläilemme heillä...hyvä jos aamulla ennen kotiin lähtöä edes kahvit saa pöytään...
Olen miettinyt usein että mikä siihen on syynä...eikö hän pidä minusta, vai mikä on homman nimi?!?!
Toisaalta kyllä ymmärrän sen että he täällä ollessan voivat syödä ym. muuallakin, sillä harvoin ovat esim. yötä meillä tms., mutta mielestäni on kyllä aivan kohtealiasta tarjota edes jotain jos olemme heillä kylässä...ei ole kiva mennä aina johonkin pizzalle, mäkkiin tms.
Mielestäni tämä tyttöystävä kyllä osoitti hieman moukkamaisuutensa kun olimme eräänä viikonloppuna isommalla porukalla meillä, ja tein nopeaa ruokaa jota kaikki saivat syödä juuri niin paljon kuin halusivat, ja ylikin vielä jäi...niin hän oli ainoa joka ei syönyt yhtään mitään...tuli sellainen tunne vähän ettei taida meikäläisen ruoat olla tarpeeksi hyviä hänenlaiselleen...
oli kyllä vaan kieltämättä hieman surkuhupaisaa kun muut mässyttivät sen minkä napaansa saivat ja tämä vain istuu pöydässä tyhjä lautanen nenän edessä...en jaksa sitten taas aikuiselle ihmiselle ruveta tyrkkyttämäänkään...vaikkakin avomieheni veli kyllä muutamaan otteeseen sanoi että "ota nyt", mutta jos ei kelpaa, niin ei...
Että sellaista täällä päin...ei nyt tullut oikein mitään järkevää taas sanottua, mutta sainpahan vuodattaa, kun ei tuolle ukollekkaan jaksa aina valittaa...Ja olenpahan ottanut opikseni...enpähän rupia enää mitään tarjoamaan...nyt on muiden vuoro välillä....- hänellä on
jotain jännittämis-ongelmia eli sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Kädet rupeaa tärisemään niin paljon syödessä ja juodessa, että syömisestä ei tahdo tulla mitään. Kyllä häntä itseään hävettää silloin niin paljon, että on mielummin nälässä.
- juttua lukiessa
Tuli kyllä heti mieleen, että kyseisellä henkilöllä on mahdollisesti joku paniikki - jännittämis -ongelma syömisen suhteen tai sitten hänellä on syömisongelma; anoreksia, bulimia tms.
- ....................
juttua lukiessa kirjoitti:
Tuli kyllä heti mieleen, että kyseisellä henkilöllä on mahdollisesti joku paniikki - jännittämis -ongelma syömisen suhteen tai sitten hänellä on syömisongelma; anoreksia, bulimia tms.
Noihin muihin en jaksa erikseen kommentoida, koska missään nimessä en tarkoittanut olla ilkeä, enkä todellakaan kuvittele että maailma pyörisi vain oman napani ympärillä... Mutta tuota en tullut ajatelleeksi että jos hän oikeasti jännittää niin paljon...syömishäiriöstä tuskin on kyse... Toisaalta tuntuu vähän hassulta tuo jännittäminenkin, kun tuossa esimerkissänikin meillä oli vain tuttuja ihmisiä sitä iltaa viettämässä, ja luulisi nyt ettei hänen tarvitse kavereiden kanssa jännittää...ja kuitenkin anoppilassa ollaan istuttu samaan aikaan samassa pöydässä syömässä....
Ja sitä edelleenkin kummastelen ettei hän ikinä meillekään mitään syömistä tarjoa kun kyläilemme heillä...joku pikavisiitti on eri asia, mutta kuinka moni ihan oikeasti jaksaa kaksi päivää kahvikupillisella ja parilla leivällä?!?ellei sitten käydä mäkissä tms.....
Ja sen verran on vielä itseään puollusteltava, että en todellakaan ole sellainen "vaativa" vieras, että pitäisi olla ruoat pöydässä kun mennään, enkä itse tyrkytä, saati sitten että olen varta vasten vieraille mukamas ruokaa tehnyt...ei kuulu minun tapoihin, tuossa edellä kertomassani tilanteessakin meillä oli vähän ns. nyyttikestit, kun olimme porukalla iltaa viettämässä niin oli ihan mukava yhdessä nauttia hyvästä ruoasta ja seurasta...että jos joku sai sellaisen käsityksen että teen varta vasten tätä pariskuntaa varten ruokaa, ja otan nokkiini kun ei kelpaa, niin tilanne siis ei todellakaan ole näin...
Ymmärrän kyllä että kasvatuksissakin on eroja, mutta meille on aina kotona opetettu että on kohteliasta edes maistaa kun tarjotaan, siksi ehkä tuottaa hieman mielipahaa kyseisen henkilön käytös... Olen kyllä huomannut ettei hän muutenkaan seurastani niin välitä, eikä tapoihimme kuulu kauheasti yhdessä jutella saati sitten tehdä mitään muuta, joten ehkä se johtuu vaan siitä...
Joten tämä nyt tästä, älkää ihmiset niin herkästi kimpaatukoo kun ette voi tietää aina kaikista asioista kaikkea.... - juttua lukiessa
.................... kirjoitti:
Noihin muihin en jaksa erikseen kommentoida, koska missään nimessä en tarkoittanut olla ilkeä, enkä todellakaan kuvittele että maailma pyörisi vain oman napani ympärillä... Mutta tuota en tullut ajatelleeksi että jos hän oikeasti jännittää niin paljon...syömishäiriöstä tuskin on kyse... Toisaalta tuntuu vähän hassulta tuo jännittäminenkin, kun tuossa esimerkissänikin meillä oli vain tuttuja ihmisiä sitä iltaa viettämässä, ja luulisi nyt ettei hänen tarvitse kavereiden kanssa jännittää...ja kuitenkin anoppilassa ollaan istuttu samaan aikaan samassa pöydässä syömässä....
Ja sitä edelleenkin kummastelen ettei hän ikinä meillekään mitään syömistä tarjoa kun kyläilemme heillä...joku pikavisiitti on eri asia, mutta kuinka moni ihan oikeasti jaksaa kaksi päivää kahvikupillisella ja parilla leivällä?!?ellei sitten käydä mäkissä tms.....
Ja sen verran on vielä itseään puollusteltava, että en todellakaan ole sellainen "vaativa" vieras, että pitäisi olla ruoat pöydässä kun mennään, enkä itse tyrkytä, saati sitten että olen varta vasten vieraille mukamas ruokaa tehnyt...ei kuulu minun tapoihin, tuossa edellä kertomassani tilanteessakin meillä oli vähän ns. nyyttikestit, kun olimme porukalla iltaa viettämässä niin oli ihan mukava yhdessä nauttia hyvästä ruoasta ja seurasta...että jos joku sai sellaisen käsityksen että teen varta vasten tätä pariskuntaa varten ruokaa, ja otan nokkiini kun ei kelpaa, niin tilanne siis ei todellakaan ole näin...
Ymmärrän kyllä että kasvatuksissakin on eroja, mutta meille on aina kotona opetettu että on kohteliasta edes maistaa kun tarjotaan, siksi ehkä tuottaa hieman mielipahaa kyseisen henkilön käytös... Olen kyllä huomannut ettei hän muutenkaan seurastani niin välitä, eikä tapoihimme kuulu kauheasti yhdessä jutella saati sitten tehdä mitään muuta, joten ehkä se johtuu vaan siitä...
Joten tämä nyt tästä, älkää ihmiset niin herkästi kimpaatukoo kun ette voi tietää aina kaikista asioista kaikkea....Ymmärrän ja tajuan kyllä ajatuksesi. Voihan se olla näinkin että kyseinen ihminen on jotenkin kateellinen sinulle tai jotain lapsellista "kaunaa" haluaa purkaa tällä syömättömyydellään sinuun.
- asdasda
Etenkin sukulaiset. Ok, nämä eivät siis koske tarjoamaasi ruokaan. Teepä niin että ilmoitat heille ennen seuraavaa vierailua sääntöjen muuttuneen. Et tarjoa heille kahviakaan etkä mitään muutakaan syötävää tai juotavaa. Jos haluavat syödä tai juoda niin tuovat syömisensä ja juomisensa itse. Astiat samoin, eihän sun nyt tarvi vaivautua heidän sotkujaan siivoamaan. Huonekalujen tarjoaminen näiden sukulaisten käytettäväksi on ihan yhtä turhaa puuhaa, nehän voisivat vaikka kulua käytössä. Oikeastaan kämppäsikin kuluu, niinpä koko sukulaisköörin vastaanotto voidaan toimittaa läheisessä metsässä tai ehkäpä suolla. Katsotaan sitten moniko nirppanokka tuosta porukasta karsiutuu todella sellaiseksi sukulaiseksi, johon voit luoda terveet, tasapuoliset ja ystävälliset välit.
Kaikenlaisia paskoja sitä onkin maailma pullollaan. Ne pitäis abortoida jo kohtuunsa. Jokaikinen. - marjaana
Niinkuin itsekin ajattelit, luultavasti he eivät halua rokottaa köyhän opiskelijan taloutta ja eivät siksi suostu syömään. Kyllä he varmasti sitten, kun valmistut ja pääset töihin, muuttavat tapansa.
Eräs aiempi vastaaja haukkui sukulaisensa tyttöystävää, joka on niin moukkamainen, ettei koske tarjottuun ruokaan, vaikka muut mättävät sitä hyvällä ruokahalulla. Lisäksi hän vielä ihmetteli, mahtaako kyseinen tyttö ollenkaan pitää hänestä. Sinulle sanoisin, että niitä syitä ei ehkä kannata heti lähteä etsinmään itsestäsi (maailmahan ei pyöri sinun navan ympärillä) tai tekemäsi ruoan laadusta, vaan luultavasti kyseinen tyttö ei vaan viihdy/jännittää ruokailu - ja kyläilytilanteita, jolloin hänelle on helpompaa jättää syöminen väliin. - miksei kelpaa
Onko kyse joistain yksittäisistä sukulaisista? Ehkä ne noudattavat jotain ruokavaliota, esim vähähiilarista/kasvispitoista tms, mutta eivät halua siitä sanoa?
- syömättömiä
Minä olen sellainen "moukka", joka ei mielellään syö ruokaa toisten luona, ellei sitten olla menty yökylään. Toki syön kohteliaasti, jos tarjotaan, mutta tunnen itseni vaivautuneeksi. Toivoisin, ettei minun takia kukaan laittaisi ruokaa. Ehkä se johtuu kotikasvatuksesta; meillä ei vieraille ole ollut tapana tarjota ruokaa, pelkkää kahvia ja kahvileipää vaan ja ehkä jotain suolaista purtavaa. Ehkä se johtuu siitä, että toisten seurassa syöminen on aina jännittänyt minua. Mieheni mielestä kuitenkin kuuluu asiaan syödä toisten luona ja tarjota vieraille ruokaa, joten olen yrittänyt opetella tätä tapaa. Tahdon vaan sanoa, että kaikki, jotka eivät halua syödä kylässä, eivät välttämättä tarkoita sitä pahalla. Se voi olla jollekkin outoa/vaikeaa. Antakaa jokaisen päättää, syökö vai eikö syö.
- Tulkkia kaivataan!
Anoppi on niiiiiiiiin nuorekas ja kaveriäiti, mutta poikaystävänsä valitulle(minulle) ei voi suoda edes sitä kohteliaisuutta, että kerrankin SÖISI JOTAIN KUN TARJOAN!! Ei kelpaa tuoreet marjat/hedelmät torilta, ei lempikarkit pussista. Tekemääni ruokaan ei kosketa, vaikka olen sen juuri hänen mieleisekseen valmistanut. Kyse ei ole vaatimattomuudesta; monesti on läsnäollessani mässännyt ja aina tarjoaa syötävää minulle. Ihmetyttää vaan, että olenko minä noin suuri uhka, että pitää salaa "vihata", loukata asiassa jossa minulla on varmat taidot/tiedot?
Joitakin vuosia sitten olimme poikaystäväni kanssa anoppini mökillä käymässä. Anoppini ostaa tietynlaista leikkelettä ja juustoa joka kerta, jotka söimme loppuun toisena päivänä. Kolmantena päivänä ajoimme läheiselle kaupalle ja ostimme tarjouksesta "parempia" leikkeleitä yms. tilalle. No, kuinkas kävikään: anoppi ei kuulemma ollut koskenutkaan niihin, syötti vaan lapsilleen ja kaiken huipuksi osti niitä seuraavalle visiittikerralle, ihankuin näyttääkseen jotain?? Tällä kertaa juustot ja makkarat olivat sen verran kalliita, ettemme uskaltaneet koskea niihin koko viikonloppuna... - marttyyri!
Minkä hemmetin takia sitä ruokaa pitää kauheella vaivalla vähistä rahoista laittaa jos tietää valmiiksi, etteivät syö?
Ei vieraasi ole itsekkäitä vaan sinä.
He ajattelevat ehkä juuri rahatilannettanne.
Jos sinut on kasvatettu siihen, että ruokaa pitää tarjota, ehkä heidät on kasvatettu siihen, ettei muutaman tunnin vierailulla syömään mennä vaan tapaamaan sukulaisia.
Kaikesta sitä pitää vaivaa nähdäkin...
Ja jos porukassa on joku joka ei syö vaikka muut syövät, ei kannata tuomita ylpeäksi. Tiedän parikin ihmistä jotka eivät kertakaikkiaan voi toisten seurassa syödä esim. juuri paniikkikohtauksen pelosta.
Sitä ei voi ymmärtää sellainen jolla ei tätä häiriötä ole.
Siitä ei kannata missään nimessä tehdä numeroa, se vain pahentaa tämän ihmisen tilannetta, joten antakaa hänen olla rauhassa.
Äitini on samanlainen ruuan kanssa hössöttäjä vaikka käymme usein, asuu lähellä.
Hän sairaana kantaa selkä vääränä tarjottavaa mitä ei kukaan halua. Meillä on paljon allergioita eikä edes voida syödä kaikkea, mutta hän ei sitä ota huomioon, vaan valittaa päiväkaupalla puhelimessa kuinka hän näki niin paljon vaivaa, eikä kellekkään kelvannut.
Todella äsryttävää. - kjlh
ottaa päähän se hössötys kyläilyn yhteydessä. Vanhaan aikaan oli tarjottava ruokaa y.m. kauempaa tulleille, koska ravintoloita ja baareja oli harvassa ja niissä tavalliset ihmiset ruokailivat harvoin. Nyt on autot ja pääsee liikkumaan nopeasti. Minusta kahvi ja kahvileipä yleensä riittää. Jotakin suolapalaa voi myös tarjota, mutta täydellistä ruoka setiiä ei tarvitse laittaa. Ystävyys ja seurustelu on mielestäni pääasia.
Meille anoppi AINA tulee ilmoittamatta. Mieluummin laittaisin niin paljon valmiiksi kuin mahdollista etukäteen, että ehtii siinä seurustellakin eikä vain häärätä keittiössä paniikissa ja yrittää saada jotakin tarjottavaa niistä mitä on.- ähky
"Meillä on paljon allergioita eikä edes voida syödä kaikkea, mutta hän ei sitä ota huomioon, vaan valittaa päiväkaupalla puhelimessa kuinka hän näki niin paljon vaivaa, eikä kellekkään kelvannut.
Todella äsryttävää."
Syömättömyys: voipi ruveta pieru ettimään ulospääsyä, ja kylässä ei voi rauhassa piereskellä, se on toosi noloa. Siksi jotkut ronkkii ja näykkii, eikä puhu mitään.
Ja todella, monet allergiat, eikä jaksa aina oudoille selittää tyyliin, en syö sitä enkä tätä.
(lakkaa tarjoamasta, anna vaan kahvia ja pullaa...)
nimim. kokemuksen syvä rinta-ääni se puhuu... - Annu
ähky kirjoitti:
"Meillä on paljon allergioita eikä edes voida syödä kaikkea, mutta hän ei sitä ota huomioon, vaan valittaa päiväkaupalla puhelimessa kuinka hän näki niin paljon vaivaa, eikä kellekkään kelvannut.
Todella äsryttävää."
Syömättömyys: voipi ruveta pieru ettimään ulospääsyä, ja kylässä ei voi rauhassa piereskellä, se on toosi noloa. Siksi jotkut ronkkii ja näykkii, eikä puhu mitään.
Ja todella, monet allergiat, eikä jaksa aina oudoille selittää tyyliin, en syö sitä enkä tätä.
(lakkaa tarjoamasta, anna vaan kahvia ja pullaa...)
nimim. kokemuksen syvä rinta-ääni se puhuu...Onhan se kamalaa joo kun vieraat eivät syö, mutta olepa joskus itse laittamatta ruokatarjoiluja jos kyrsii kun ei ruoka mene ja sitä jää sulle liikaa.Kokeile olla laittamatta siis muuta kuin kahvia.
- Aloittaja
Aloitusviestissä jo totesinkin, etten aio enää ruokaa noille sukulaisille laittaa, vain kahvia ja pullaa.
Toki tiedän myös näiden sukulaisteni allergiat ja mieltymykset, joiden mukaan ruoat tein. Olen myös vuosien varrella havainnut, ettei heille ole mitenkään vaikeaa syödä toisten seurassa. Hehän syövät toistensa luona vieraillessaankin.
Joten ehkä vastaus on sitten se, että he vain haluavat säästää rahojani. Kaippa sitten on vaan kahvitettava vieraita, kunnes taloudellinen tilanne paranee.
Kiitoksia vastauksistanne ja pohdinnoistanne. - samanlainen
Sukulaisesi pitävät sinua pikku reppanana, jonka ruokia ei vain kehtaa syödä, se on melkein kuin seksuaalista hyväksikäyttöä. Olet pikkutyttömäinen nainen, et sellainen matami jonka sapuskoja voisi syödä hyvällä omallatunnolla. Ehkä he tosiaan pitävät sinua liian köyhänä ja heppoisena, sellaisena jota pitää ruokkia ja jonka ei ole syytä muita ruokkia.
Älä stressaa. Kyllä se muuttuu kun olet aikuinen ja sulla on oma perhe, silloin sukulaistesi holhoava asenne sinuun muuttuu. - jouhikainen
Käymme anoppilassa pari kertaa vuodessa, yleensä ollaan samalla talonvahteina kun käyvät reissussa. Aina kun ovat palaamassa reissusta, leivon jotain, teen ruokaa (joka EI ole helppoa anopin keittiössä, josta puuttuu mausteet, paistinpannu on 33 v vanha...). Aina petyn, kun leipomukseni eivät sitten kelpaakaan kun palaavat. Luulevatko he, että leivoin itselleni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal323257- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478