Usein avioliiton kannattajat sanovat, että avoliitosta on helppo lähteä? Pienenkin riidan tultua.
Te jotka olette kokeneet avoeron tai olette eroamassa, kertokaa oliko se todella helppoa?
Itse en oikein usko siihen. Avoeroja tulee tietysti enemmän, koska avoliittoon mennään usein nopeammin kuin avioliittoon. Ensiksi kokeillaan yhdessä asumista ja vasta sitten mennään naimisiin. Eiköhän avioerojakin voisi tulla enemmän kuin nyt, jos kaikki menisi naimisiin samoin perustein kuin muuttaa yhteen (tietysti osa harkitsee avoliittokin tarkkaan). Ja ei asuisi ensiksi yhdessä.
Ehkä avioliitto koetaan epäonnistuneemmaksi, jos se hajoaa jo vuoden avioliiton jälkeen, avoero on vuoden jälkeen ehkä helpompi. (esim. kuka ulkopuolinen muistaa kenenkään lyhyitä avoliittoja, mutta jos on pari kertaa eronnut avioliitosta...). Mutta jos on oltu vuosia yhdessä ja on ehkä jopa lapsiakin niin onko eroaminen muka helpompaa avoliitossa? Ja jopa helppoa? Ei kun pakkaa vaan kamppeet ja häippäsee? Pienenkin riidan tultua?
Itse olen ollut avoliitossa jo 10 vuotta ja jos eroaisimme se oli todella kova paikka. Ei se lohduttaisi, että emme ole naimisissa! Emme ole riidelleet usein, mutta rajujakin riitoja on ollut. Ero ei ole käynyt mielessäni. Mies kyllä joskus uhkasi erolla. Suutuspäissään. Mutta niin on kyllä avioparitkin tehneet.
Ja jos eroaminen todella avoliitossa on helppoa niin sehän kertoo suhteesta paljon jos pari on yhdessä vuosia, jopa kymmeniä vaikka eivät ole edes naimisissa? Ei ole "pakko" olla yhdessä ja silti vaan ollaan. Koska halutaan olla. Niin kuin jotkut naimisissa olevat ajattelevat, että kun on naimisiin menty niin eihän sitä voi erota vaikka menee ihan päin peetä. Tietysti koska avoero oikeasti on raskas, silloin voidaan olla yhdessä vaikka suhde olisi jo kuollut ja kuopattu. Ollaan tavan vuoksi yhdessä tms.
Helppo avoero?
22
6318
Vastaukset
- Nipatin
kanssasi, ei se yhtään helpompaa ole erota -ainakaan pitkästä- avoliitosta kuin avioliitosta! Itse olen ollut avoliitossa nyt 8,5 vuotta ja yhteinen lapsikin meillä on, joten en kyllä usko että tästä ihan noin vaan hupsistakeikkaa tulis erottua! Mitään muuta eroa suhteellamme ei avioliittoon ole, paitsi että sormuksia meillä ei ole.
Eri asia tietysti on, jos pari muuttaa yhteen viikon kuluttua tapaamisesta, ja sitten eroavatkin kuukauden kuluttua, kun huomataan että tsiisus, mihin sikaan mä ihastuin! Silloin on ehkä panokset pikkusen pienemmät kuin pidemmissä avosuhteissa, ja erokin on hieman helpompi.
Toisaalta, tunnen ite tapauksen, jossa pari meni naimisiin 4kk kuluttua ensitapaamisesta, ja 8kk kuluttua ensitapaamisesta oli jo erottu. Jäi siinä naimisiinmenokiiruussa kuulemma morsiamelta sulhaselle kokonaan kertomatta, että sairastaa suht vaikeaa mielisairautta.. Eli näitäkin tapauksia on..
Mä olen sitä mieltä, että koskaan ei pitäis mennä naimisiin asumatta ensin yhdessä vähintään pari kuukautta, tai mieluummin puoli vuottakin. Voitais tolla jo ehkäistä monia ongelmia, joita syntyy, kun arki alkaa suhteessa. No, se oli vain mielipiteeni!- Rosa
Niin onhan näitä, jotka eroaa alle vuodessa vaikka ovat naimisissa. Muutkin kuin julkkikset...
- avomies-x
Minä olen sitä mieltä, että mikäli aikoo naimisiin, niin kyllä yhdessä kannattaa asutella vuosi pari vähintään. Muutama kuukausi menee hujauksessa ja ensihuumassa. Tämä toki vain oma mielipiteeni. Systeri asui ex-aviomistensä kanssa aina vain vähän aikaa yhdessä ja kas kummaa, molempien kanssa tuli ero.
Jaa, minä taas olen ollut avoliitossa jo reilut 15 vuotta ja meillä on kesällä 11 vuotta täyttävä poika.
- Senni
Itse pidän avioliiton solmimista sopimuksen allekirjoittamisena. Lupauksena olla yhdessä loppuelämä ja samalla kaikki tietävät että sen lupauksen voi rikkoa ja joskus voi vaan olla pakko vaikkei ikinä olisi halunnut. Samalla pidetään bileet. Avoliitto solmitaan kun päätetään muuttaa yhteen. Siitäkin voi erota. Kumpikaan ero ei ole helppo.
Mutta eniten siinä erossa varmasti sattuu juuri se erilleen muuttaminen. Se on konkreettista En ole ollut koskaan naimisissa mutta voisin kuvitella että vaikein vaihe olisi se kun kamat jaettaisiin ja muutettaisiin pois yhteisestä kodista. Avioero astuisi sitten joskus voimaan, mutta se tuskin sattuu enää niin paljoa kuin se erilleen muutto sattui. Näin ollen olen sitä mieltä ettei avoero ole yhtään avioeroa helpompi. Avioerossa sen yhteen muuttamisen lisäksi tosin tulee vielä rikottua se kirjallinen (ja Jumalalle annettu, jos siihen sattuu uskomaan) lupaus, mutta avoliitossakin monet parit lupaavat toisilleen olla yhdessä aina. Minua sattuisi enemmän sen lupauksen rikkominen kuin minkään muun.
Yhteiskunta laahaa perässä, avioero kuullostaa pahalta ja sen takia voi mennä vaikka hoitoon. Avoeroon suhtaudutaan paljon kevyemmin. "Onneksi ette sentään olleet naimisissa". Ihan kun se sattuisi sitten jotenkin vähemmän kun ei oltu naimisissa. - ak-i
ero kuin ero, riippuen suhteesta tietenkin, on vaikea. Itselläni meni viidenvuoden suhde poikki lähiaikoina. Ei tuntunut pahalta, mitä itsekin ihmettelin. Jälkeenpäin olen miettinyt, että johtui siitä että totuin tilanteeseen vaikka en ollut onnellinen. Sain kuitenkin silmä lopulta auki ja PITKÄN, kuukausien pohdinnan ja itsetutkiskelun jälkeen sain sanottua tuntemukseni ääneen. Nyt tuntuu hyvältä ja tiedän tehneeni oikean ratkaisun. Olemme edelleenkin väleissä, ystävinä suhteemme toimii paremmin ei elämänkumppaneina. Mutta niinkuin alkuperäisen viestin lähettäjä, olen samaa mieltä, ero voi olla erittäin vaikea riippumatta siitä onko takana avioliitto vai avoliitto. Avoliitto voi olla tunnetasolla vahvempi kuin avioliitto.
- tyttö vain
koville ottaa, on kyse millaisesta suhteesta tahansa. --itse ollut 5 vuotta avoliitossa ja homma näyttää pahasti tulleen tien päähän. KOSKAAN tämä suhde ei ole ollut helppo,
mutta viime kesästä lähtien on ollut enemmän
suossa rämpimistä. kumpikaan ei haluaisi antaa periksi, mutta alkaahan tämä aika mustalta vaikuttaa. ~~kirjoitti eräs jonka sydän on raskas
- .....
jospa "helpolla " lähdöllä tarkoitetaan sitä., ettei ole mitään virallisia toimituksia, ei paperisotaa..ei nimenvaihtoja ym.
- Rosa
Moni taitaa tarkoittaa enemmän, että on avioliitossa on sitoutuneempi. Jos on avioehto ja ei ole vaihtanut sukunimeä niin ei kai se nyt ihan kauhea paperisota ole? Jättäisikö joku sen takia eroamatta...
Mutta kai se on joku ulkoa tuleva paine. Kun on esim. pitänyt isot juhlat ja hehkuttanut naimisiin menoaan ja kohta eroaakin. Ja on luvannut tahtoa useiden ihmisten edessä tai ainakin parin todistajan ja vihkijän... Monessa virallisessa paperissa yksi siviilisääty on "eronnut". Avoero ei "roiku mukana..." - avoliitossakin
Meillä on (avo)miehen kanssa paljon yhteistä omaisuutta. Kyllä siinäkin saa aikansa setviä, jos niitä pitäisi alkaa jakamaan. Esim. myydä pois ja jakaa rahat tai toinen ostaa toiselta jonkun jne. Suurinosa arvokkaammasta omaisuudesta on molempien nimillä. Ja testamentti pitäisi muuttaa...
- Ice_n_Fire
Juuri avoeroprosessissa olevana voin sanoa, että ei ole helppoa. Kolme vuotta kun on saman katon alla asustellut niin kyllä hankalaa on.
Toisaalta ex-puolisolleni tuntui olevan helppoa. Oli vaan tietokoneelle kirjoittanut viestin, että on löytänyt toisen, eikä ole minua kohtaan enää tunteita. Jotta semmosta.
Käytännön puolikaan nyt ei niin paljon avioliitosta eroa. Muuta eroa ole, kuin se virallinen eropaperi, sellaista ei tarvitse. Muuten on kaikki omaisuuden jakaminen, asunnon etsiminen, muuttaminen, kaikenlaiset muuttoilmoitukset vähän jokapaikkaan. Ja kaikkein ikävintä, kun joutuu selittämään jokaiselle sukulaiselle ja tuttavalle, että mitä oikein tapahtui ja miksi jne. jne. - hjhjhjj
Toistakymmentä vuotta yhdessä. Nyt puolitoista vuotta erillään. Olen edelleen masentunut ja pahasti erakoitunut. Tuntuu, etten enää uskalla aloittaa toisen kanssa uudestaa. En oikeastaan tunne voivanikaan, sillä olen edelleen jotenkin hänessä kiinni. Omalta puoleltani rakkaus ei loppunut, kyse oli pikemminkin sietokyvystä. En tosiaan tiedä miten jatkaa.
- jopis
kyllä nykyään avioero on eroa hakeneelle liian helppo.Ite toisena osapuolena on tietenkin hyvä sanoanäia.mutta jos elämä yhdessä rakennetaan luottamuksen varaan,niin minusta on kyllä kohtuutonta jos muija vain ilmoittaa ettei enää jatka yhteiseloa.Itelle kävi näin ja sanon että kuolemakin olisi ollut helpompi kärsiä.Mulle jäi 4 alaikäista lasta ja vain heidän takiaan olen jaksanut.Nyt alkaa jo vähän menemään paremmin,mutta kyllä välillä.......aa.Saapa nähdä vieläkö joskus löytäs sen niin kutsutun OIKEAN.Hyvää kevään jatkoa kaikille,ehkä aurinko vielä vielä joskus paistaa.
- itse kokenut
Ei avo ero ole helppoa varsinkaan jos toinen osa puoli vain ilmoittaa että se on loppu nyt,vain ja ainoastaan siksi että omien mokailujensa jälkeen ei pysty vastaamaan esitettyihin kysymyksiin,miksi,ajatteletko ennen kun teet,eikö mikään merkitse mitään(yhteiset lapset)ja kuitenkin on eletty normaalia perhe elämää n:1v tietäen mitä tulossa,ja ajallisesti vuodessa kyllä voisi asiat puhua selväksi ja yrittää jatkaa,meiltä ihmisiltä on se tosi asia unohtunut että rakkautta annetaa ei oteta toiselta,ja miksi toinen vaatii toiselta enemmän mitä itse pystyy tekemään,mieli sanontani onkin näitä ihmisiä kohtaan TUNNEVAMMAINEN vailla mitään rakentavaa ajattelua,huom:varsinkin jos takana ennestään suhteita jotka kestäneen 4-6v ja taas palaa samalle radalle,ELI ELÄMÄN MOTTO:VASTAA NIIHIN TEKOIHIN JOITA TEET JA RAKASTA PUOLISOASI HUONOINA JA HYVINÄ PÄIVINÄ,RIIDAT SOVITAAN HETI JA SILLÄ SIISTI, TÄMÄN KIRJOITTI MIES JOKA KOKENUT TOD,HELVETILLISEN AVOERON.
Kerran olen eronnut avoliitosta ja vaikeaa se oli, Henkisesti että materialisesti. Tavaroita piti jakaa, mikä meillä päätyi siihen, että miehelle jäi oikeastaan kaikki, vaikka minä muutin pois.
Erotessa ei juurikaan riidelty, vasta sitten eron jälkeen ja viimeisin riita oli yli kaksi vuotta eron jälkeen. Riitelimme siitä, että saanko takaisin "perhekalleuden" joka oli erossa unohtunut eksäni luokse. Poliisilla uhkaamalla esine palautui minulle.
Väleissä ei olla entisen avomieheni kanssa ollenkaan, enkä tunne siihen mitään tarvettakaan, molemmilla on uusi elämä.
Periaatteessa avoero on helpompi kuin avioero, koska paperisota on mahdollisesti pienempi, mutta henkisesti molemmat ovat yhtä rankkoja. Ainakin voisin kuvitella niin, vaikka en ole naimisissa ollutkaan.- kommentoi
Minut jätettiin pari vuotta sitten. Ex-vaimo vei kamansa, ja vähän muutakin poissa ollessani. Kuutisen vuotta raahasin häntä eri neuvoloihin, enkä saanut ainuttakaan rakentavaa ehdotusta vaimon taholta. Eri instannssien sympatiat olivat kyllä puolellani, mutta ex pysyi kylmänä kuin jää. Se aika oli henkistä kidutusta viimeisen päälle.
Kun hän sitten häipyi, väistyi musta pilvi päältäni. Tunsin vain suunnatonta helpotusta, joka jatkuu yhä. Tuntuu, että en voisi olla onnellisempi.
Ei ero mitään, mutta se vaimon täydellinen tunteettomuus, oli jotain sanoin kuvaamatonta.
Avoliitossa tuskin ketään kidutetaan näin kauan ja hartaasti?- joneshki
kyllä kidutusta on myös avoliitoissa,minulla kesti x-vaimon kanssa,6v oloaikana ainostaan viimeisen vuoden,oli kuin jääkaappi,ja välinpitämätön.
- kaks eroo takana
Olen mies , kohta 40. takana kaksi suhdetta, joista ero. jäkimmäisessä vaimo halusi kokeilla uusia tuulia ja miehiä. ero oli kipeä. meni muutama kk ennenkuin tajusi , että pitää elää itsekin. nyt oon onnellisesti tulossa isäksi uuden kumppanini kanssa.
- särkynyt sydän
me oltiin 12vuotta yhdessä ja yksi lapsi. Mieheni ilmoitti vaan eräs sunnuntai että hän lähtee. Lapsi itki isälleen että älä lähde, mutta ei hän kuunnellut. Miehelle se oli helppoa mutta minulle ja lapselle ei. Kyllä joillekkin lähteminen on helppoa. Itse en voisi tehdä noin.
t.särkynyt sydän- minä
kaikkea hyvää teille ja siunausta
- @@@
minä kirjoitti:
kaikkea hyvää teille ja siunausta
Mulla ero on ollu yhtä helvettiä,mun kumppanini kävi vieraissa yhtenään kaksi ekaa annoin anteeksi,mutta tää kolmas ja viimeinen oli pitkä suhde mun selän takana ja se narahti taas ja heitin ulos ja hain avioeron,onnex lapset jo melkee aikuisia siin mieles helppo.No sit se helvetti sit alko kun se katkeroitu mulle ja sen uuski kumppani kävi mun kimppuun osituksessa se yrittää ottaa kaiken itelleen ja uudelle kaverilleen ja 20v avion jälkeen on jotain jaettaavaakin jo,no nyt 3v jälkeen osituski alkaa jo selviin tuomarien kanssa,rahaa hänen kiukutteluus on palanu junkun verran,kun kaikki selvii niin en vähään aikaan katso miehiä päinkään nautin sinkkuudesta täysin,ja varmaan joskus vielä löydän sen oikean ja rehellisen ystävän,avioon en enää mee koskaan,en jaa enää omaisuuttani toiseen kertaan....
- Ankkalammikon Lisbeth
Avoliitto on usein pelkkö käytännön naintisuhde. Ei siitä eroon pääseminen kovin vaikeaa ole. Parempia partnereita löytyy aina, jos haluaa synnissä rypeä.
- leannA
kyllä avoliitto on ihan samanlainen ihmissuhde kuin avioliittokin, jossa ollaan yhdessä ihmisen kanssa jota rakastaa (tai ainakin joskus on rakastanut).
ei avoliittokaan pitkään kestä, jos se on vain käytännön naintisuhde, niinkuin sanoit. vai väitätkö, että olet ollut avoliitossa jo 10 vuotta ja se on vain naintisuhde, ja molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511427- 639830
- 1465574
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792593