Veritulppa pillereistä?

Johanna

Aina silloin tällöin lehdissä julkaistaan tutkimuksia joissa varoitellaan e -pillereiden
mahdollisesti aiheuttamasta tulppavaaroista.
Itseäni kyseinen asia askarruttaa kovasti. Kuinka
moni on saanut tulpan käyttäessään e -pilsuja?
Kokemuksia? Tietysti tulppa on monen asian summa,
mutta silti....

9

895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sai

veritulpan pillereistä. Loppupeleissä on kuitenkin suht harvinainen.

• kun suksi ei luista...tai kun e-pillerit ei käy :) Eli siskollani oli pari vuotta sitten keuhkoveritulppa, oli jopa aika lähellä kuolemaa. Syykin selvisi. Geenivirhe. Toki siskollani oli jalkakin leikattu jokin aika sitten ja sieltä jalastahan se veritulppa oli lähtenyt liikkeelle sinne keuhkoihin. Noh, joka tapauksessa siskoni söi pillereitä ja se edesauttoi veritulpan syntyä. Siskoni joutui lopettamaan pillerien syönnin eikä hänelle annettu edes minipillereitä (niitä yleensä annetaan tälläsille geenivirheisille), koska oli suuri pelko että tulisi veritulppa uudelleen.

Noh, kun siskoltani löydettiin se geenivirhe, niin minäkin menin verikokeisiin (toki puoltoista vuotta myöhemmin...se vain jotenkin jäi :)). Selvisi, että minullakin on kyseinen geenivirhe. Normaalit e-pillerit lopetin heti ja aloitin minipillerit. Minulle ne siis annettiin, koska ei ainakaan tällä hetkellä ole mitään suurta vaaraa, että tulisi veritulppa. Mutta toki siis mulla on suurempi riski saada veritulppa kuin esim. kaverillani jolla ei ole sitä geenivirhettä.

Ja tämä geenivirhe ei aiheuta oikeestaan mitään erikoisuuksia...mutta tupakointi ja ylipaino voi kans lisätä riskiä saada veritulppa. Ja sitten joskus kun olen raskaana niin mua luultavasti tarkkaillaan enemmän kuin normaalisti, koska silloin on aika suuri riski (ilmeisestikin) saada veritulppa. Että tällästä.

• mutta vinkiksi

Mahdollisesti kun aiot hankkiutua raskaaksi voit joutua pistämään hepariinia itseesi varmuuden vuoksi. Riskinä on se, että saat keskenmenoja (istukkaan tulee helpolla) tai sitten itsellesi vakavamman veritulpan. :(

Mutta ole onnellinen, että et ole joutunut kokemaan tulppia/keskenmenoja vaan olet saanut asian selville helpommalla. Ja onneksi siskosi selvisi :)

T: saman kokenut

• mutta vinkiksi kirjoitti:

Mahdollisesti kun aiot hankkiutua raskaaksi voit joutua pistämään hepariinia itseesi varmuuden vuoksi. Riskinä on se, että saat keskenmenoja (istukkaan tulee helpolla) tai sitten itsellesi vakavamman veritulpan. :(

Mutta ole onnellinen, että et ole joutunut kokemaan tulppia/keskenmenoja vaan olet saanut asian selville helpommalla. Ja onneksi siskosi selvisi :)

T: saman kokenut

Sisko sanoi että hän ainakin joutuu niit pistelemään jos joskus tulee raskaaksi. Itsestäni en vielä tiedä. Toki mielummin pistän kuin pelkään koko ajan. Ja todellakin onneksi sain tämän tällälailla selville ja onneksi siskoni selvisi...oli siis todella lähellä ettei selvinny...

• veritulppia

Minä söin pillereitä ja sain useamman tulpan kerralla. Osasyy oli pillereissä, mutta myöhemmin minulla todettiin tutkimuksissa tauti, joka oli pääsyy tulppiin. En siis enää saa syödä/käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Lisäksi joudun syömään loppuelämäni verenohennuslääkkeitä jotta tulpat ei uusiutuisi.

• Kysyjä.

Kertokaahan vielä veritulpan kokeneet tai kokeneiden läheiset, millaiset oireet veritulpassa on! Kiitos.

• Gicelle

Oireet on lueteltu jokaisessa pilleripakkauksessa. Toisen jalan kova kipu tai turvotus sekä rintakipu ovat esimerkkejä oireista. Pakkauksessa myös sanotaan että veritulppariski on pillereitä käyttäessä suurempi kuin ellei käytä pillereitä mutta pienempi kuin raskaana ollessa. Lisäksi pakkausselosteessa on lukuja kuinka suuri todennäköisyys tulppaan on (3 tai 4 tulppa tapausta 10 000 pillereitä käyttävästä naisesta).
        Minä jouduin viimekesänä sairaalaan keuhkoveritulppa epäilyn takia mutta tuntui ettei kukaan edes pitänyt tulppaa kovin todennäköisenä (nuori perusterve ihminen, en tupakoi eikä "sukutaustaa"). Silti tutkittiin eikä mitään sitten löytynyt.

• Siskollanihan oli keuhkoveritulppa. No, hän on aina ollut tosi hirvee jännittämään ja me oltiin sukujuhlissa..ja siskollani oli kepit..jalkaa kun oli operoitu. Vasta vähän aikaa oli kulunut juhlien alusta kun siskoni oli todella vaikea hengittää. Kaikki tietysti ajatteli että se johtuu jännittämisestä. No, siskoni yritti kaikki mahdolliset konstit, että saisi paremmin hengitettyä, sitä ei kuitenkaan tapahtunut.

Sukulaisemme on sairaanhoitaja (ja siskoni kummitäti) ja hän yritti tutkia siskoani...mittasi pulssia jne. Hän yritti saada toisen sukulaisemme (joka on lääkäri) tutkimaan siskoani, mutta hän ei ottanut koko juttua tosissaan, koska tiesi, että siskoni on kova jännittämään.

Siskoni oli lähdössä kotiin..hän käveli..tai siis yritti kävellä autolle, mutta ei jaksanut, koska ei saanut henkeä. Isäni talutti siskoni autolle ja minä hain lääkärisukulaisemme paikalle. Lääkäri tutki siskoani ja sanoi, että nyt lähdetään.

Siinä vaiheessa sukulaislääkärimme vasta tajusi, että nyt on tosi kyseessä. Isä, äiti, siskoni ja sukulaislääkäri lähtivät hurjaa vauhtia sairaalaan ja sukulaisemme selitti tilanteen sielä oleville lääkäreille. Epäilen, että siskoni sai sairaalassa nopeampaa parempaa ja oikeaa hoitoa, koska sukulaisemme oli mukana. Eli vaikka hän ei aluksi meinannut uskoa/tajuta niin ajattelen silti että hän pelasti siskoni.

Tuli sitten kerrottua koko juttu. Mutta siis pääjuttuhan oli se että siskoni ei meinannut saada henkeä. :)

• Nimetön
        Kirsikk.a kirjoitti:

Siskollanihan oli keuhkoveritulppa. No, hän on aina ollut tosi hirvee jännittämään ja me oltiin sukujuhlissa..ja siskollani oli kepit..jalkaa kun oli operoitu. Vasta vähän aikaa oli kulunut juhlien alusta kun siskoni oli todella vaikea hengittää. Kaikki tietysti ajatteli että se johtuu jännittämisestä. No, siskoni yritti kaikki mahdolliset konstit, että saisi paremmin hengitettyä, sitä ei kuitenkaan tapahtunut.

Sukulaisemme on sairaanhoitaja (ja siskoni kummitäti) ja hän yritti tutkia siskoani...mittasi pulssia jne. Hän yritti saada toisen sukulaisemme (joka on lääkäri) tutkimaan siskoani, mutta hän ei ottanut koko juttua tosissaan, koska tiesi, että siskoni on kova jännittämään.

Siskoni oli lähdössä kotiin..hän käveli..tai siis yritti kävellä autolle, mutta ei jaksanut, koska ei saanut henkeä. Isäni talutti siskoni autolle ja minä hain lääkärisukulaisemme paikalle. Lääkäri tutki siskoani ja sanoi, että nyt lähdetään.

Siinä vaiheessa sukulaislääkärimme vasta tajusi, että nyt on tosi kyseessä. Isä, äiti, siskoni ja sukulaislääkäri lähtivät hurjaa vauhtia sairaalaan ja sukulaisemme selitti tilanteen sielä oleville lääkäreille. Epäilen, että siskoni sai sairaalassa nopeampaa parempaa ja oikeaa hoitoa, koska sukulaisemme oli mukana. Eli vaikka hän ei aluksi meinannut uskoa/tajuta niin ajattelen silti että hän pelasti siskoni.

Tuli sitten kerrottua koko juttu. Mutta siis pääjuttuhan oli se että siskoni ei meinannut saada henkeä. :)

Nyt alkoi pelottaa :( Aloitin e-pillerien käytön muutama kuukausi sitten. Ensimmäisen liuskan aikana vasen jalkani kipuili (siinä on ainoa suonikohjuni), mutta entuudestaan tiesin, että liikunta auttaa kipuun, joten lähdin aina lenkille. Jalka on siis kipuillut ennenkin samalla tavoin ja liikunta on auttanut. Nyt olen kärsinyt parin päivän ajan hengenahdistuksesta, en saa vedettyä keuhkoja täyteen ilmaa ja olo on tukala. Toivottavasti nämä asiat eivät ole yhteydessä toisiiinsa! Pitäisikö minun ottaa yhteys lääkäriin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      353
      2517
    2. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      433
      2463
    3. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      112
      1401
    4. Mitkä eleet

Kaivatullasi viehättävimmät?
      Ikävä
      42
      1124
    5. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      67
      888
    6. Kaipaan sinua ja

Pelkään etten merkitse mitään
      Ikävä
      56
      833
    7. Etkö sinä ymmärrä että minähän

Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s
      Ikävä
      26
      831
    8. Olet vain todella

Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.
      Ikävä
      39
      805
    9. Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?

Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi
      Pyhäjärvi
      117
      762
    10. En vaan jaksa

Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      30
      729
    Aihe