ikävä äiti

masis taas

Olen aina ollut hieman pyylevä, tosin kuitenkin nuorena aina ihan normaalipainon rajoissa. Olen myös saanut kuulla tästä "pyöreydestäni" koko elämäni ajan äidiltäni ja mummiltani. Lukion jälkeen muutettuani asumaan yksin olen pikkuhiljaa alkanut pyöristyä enemmän ja tavattuani nykyisen miesystäväni sitäkin enemmän. Siinä vaiheessa, kun minulla oli noin 10 kiloa ylipainoa, alkoi äitini jatkuva huomauttelu sattumaan todella paljon. Aloin ahmia ruokaa ja oksentaa.. lopulta olin siinä pisteessä, etten aina saanutkaan oksennettua vaan saatoin vetään kattilallisen makaroonia ja tonnikalaa ja jälkiruoaksi sipsipussin. Mahani on täynnä raskausarpia ja ylipainoa löytyy 30 kiloa. En ole kertonut tästä ahmimisesta tai oksentelusta kenellekään.. äitini itse on pituiseni, mutta painaa ainakin 50 kiloa vähemmän.. ja jaksaa jankuttaa ja arvostella " epänormaalin suurta mahaani" "sinun on varmaan tosi vaikea liikkua" "ala laihuttaa" "eikö sinua hävetä" jne jne.. olisin oikeesti tosi onnellinen ilman näitä kommenteja..
Nyt kuitenkin viimeisten vierailujeni aikana, äitini ei maininnut mitään pahempaa.. ainoastaan naureskeli, kun en saanut saappaita ylös asti kiinni.. no, jotenkin sain koottua itseni näiden kahden kerran takia siten, että olen vihdoinkin päässyt kiinni terveelliseen ruokavalioon ja tavoitepainon saavuttamiseen. Lisäksi olen lisännyt liikuntaa ja olen muutenkin onnellisempi..
Nyt kuitenkin äitini hyökkäsi kimppuuni s-postilla lähettämällä linkkejä laihdutusartikkeleihin. Sattuu tosi paljon. Ymmärrän kyllä äitini huolen ja pointin, mutta en jaksa häntä. Nyt vain itken ja mieleni tekisi vetää kilo karkkia naamaan. Antaisi minun olla.
Onko kenelläkään samanlaisia sukulaisia? tai vastaavaa kokemusta? Miten olette selvinny?

11

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaa..

Siis onhan noita kommentteja koko suvulta tullut. Muistan joskus yläasteella kun mummoni sanoi "Ohhoh sulla vatsa pömpöttää!" ei tuntunu kovin kivalle.. ja sitten kummitädin kommentti "Ootpas sinä lihonu!" enää en oo kuullu kyseisiä kommentteja ku oon laihtunut niistä ajoista :)

Voisko kyseessä olla, että äitisi on vaan huolissaan ylipainostasi? Huomattavaan ylipainoon liittyy kuitenkin niin paljon terveysriskejä. Entä onko äitisi joskus itse ollut pyöreämpi? Jos hän omalla tavallaan tsemppaa (???) sinua laihtumaan.

Voimia sinulle ja muista, että hyvän päätöksen olet tehnyt jos olet terveellisemmät elämäntavat ottanut käyttöön :)

Aurinkoista talven jatkoa!!!

• anna palaa!

Hepskukkuu! Hiukan piristystä päivään, et todellakaan ole yksin tämän asian kanssa! Näitä masentajia on joka puolella. Valitettavasti se vain osui sinun äidiksi... Minulla taas on hiukan päinvastaista. Minun äitini kehottelee laihduttamaan ja ym. ns. "piruilee" ja jos minä todellakin aloitan laihduttamisen niin äitini aloittaa kakkujen ja rasvaisten ruokien teon etten vain pystyisi laihduttamaan. (olipas pitkä lause =) Minä rakastan kyllä äitiäni, ja ymmärrän kyllä miksi hän näin tekee. Se aiheutuu äitini lihavuudesta...hän haluaa myös muiden epäonnistuvan kuten hän.

En tiedä sinusta, mutta minä olen sen verran itsepäinen ja tempperamenttinen että sanoisin suorat sanat sinun äidillesi. Hän kyllä tarkoittaa hyvää, mutta hänen täytyisi ymmärtää että laihdutus kuuluu ainostaan sinulle. Hänen pitäisi tukea eikä haukkua. Tai no tehdä yhtä kierosti kuin minun isäni...hän vain mainitsee että hänen suurin toiveensa olisi ettei hän joutuisi viemään minua hautaan ennen hänen kuolemaansa.

No nyt minun mielestäni sinun täytyisi vain ryhdistäytyä ja näyttää äidillesi taivaan mallit. Tietysti hyvähän minun on sinua neuvoa...aivan kuin sinun äitisi.

Mutta muista se että laihdutus lähtee ainoastaan sinusta itsestäsi, siihen ei pysty kukaan muu vaikuttamaan. Ja minä kyllä uskon aivan vilpittömästi että sinä pystyt siihen.

Anna palaa! Pistä äitisi putoamaan persuksilleen! ;D

• iso tyttö
        anna palaa! kirjoitti:

Hepskukkuu! Hiukan piristystä päivään, et todellakaan ole yksin tämän asian kanssa! Näitä masentajia on joka puolella. Valitettavasti se vain osui sinun äidiksi... Minulla taas on hiukan päinvastaista. Minun äitini kehottelee laihduttamaan ja ym. ns. "piruilee" ja jos minä todellakin aloitan laihduttamisen niin äitini aloittaa kakkujen ja rasvaisten ruokien teon etten vain pystyisi laihduttamaan. (olipas pitkä lause =) Minä rakastan kyllä äitiäni, ja ymmärrän kyllä miksi hän näin tekee. Se aiheutuu äitini lihavuudesta...hän haluaa myös muiden epäonnistuvan kuten hän.

En tiedä sinusta, mutta minä olen sen verran itsepäinen ja tempperamenttinen että sanoisin suorat sanat sinun äidillesi. Hän kyllä tarkoittaa hyvää, mutta hänen täytyisi ymmärtää että laihdutus kuuluu ainostaan sinulle. Hänen pitäisi tukea eikä haukkua. Tai no tehdä yhtä kierosti kuin minun isäni...hän vain mainitsee että hänen suurin toiveensa olisi ettei hän joutuisi viemään minua hautaan ennen hänen kuolemaansa.

No nyt minun mielestäni sinun täytyisi vain ryhdistäytyä ja näyttää äidillesi taivaan mallit. Tietysti hyvähän minun on sinua neuvoa...aivan kuin sinun äitisi.

Mutta muista se että laihdutus lähtee ainoastaan sinusta itsestäsi, siihen ei pysty kukaan muu vaikuttamaan. Ja minä kyllä uskon aivan vilpittömästi että sinä pystyt siihen.

Anna palaa! Pistä äitisi putoamaan persuksilleen! ;D

Minulla oli samanlainen ongelma exäni kanssa. Hän toivoi että laihduttaisin, mutta muisti samaan hengenvetoon sanoa, että tykkää juuri sellaisena minusta. Kun sitten sanoin, että laihdutan itseni takia, niin hän kysyi: No mitäs vaaka sitten näyttää? Varsinkin juuri kun aloitin laihduttamista, tuo kommentti oli melko lannistava.

Lisäksi hän itse oli joskus laihduttanut 15kg syömällä 3 kk siten, että hän söi päivässä purkin tonnikalaa ja jonkun verran hapankorppuja. Sitä hän jaksoi mainostaa: Kun näin syöt niin laihdut ihan varmasti. Tiesin, että en siihen pysty, joten lannistuin lisää.

Ja kun sitten olin jo lannistettu, niin hän osti herkkuja ja rasvaista ruokaa kotiin. No tokihan minä sitten seurana söin...

Sitten muista syistä erosin hänestä ja saman tien aloitin tosissani laihduttamisen. Yhtäkkiä laihduttaminen onnistuikin, kun ei ollut joku koko ajan hengittämässä niskaan :)

Alkuperäiselle: Äitini oli joskus samanlainen, muisti muistuttaa ylipainostani. Sitten kun se tuntui todella pahalle sanoi hänelle siitä. Kerroin, että se tuntuu pahalle. Kerro että tiedät itsekin terveyshaitat ja pyydä, että saat tehdä elämäntapamuutoksen/laihdutuskuurin/dieetin itse.

• Lilulei

Hei!
      Sinun äitisi täytyisi saada ymmärtämään kuinka paljon hän sinua loukkaa sanomisillaan ja teoillaan. Kirjoita vaikka sähköpostia tai tavallinen kirje, jossa kerrot, että hänen tapansa ei auta edistymistäsi vaan saa sinulle vain todella pahan mielen. Jos hän ei kykene kannustamaan sinua tässä asiassa (vaikka sinusta kovasti varmaan välittääkin), niin sopikaa vaikka että sinun painostasi ei puhuta. Se on sinun, ei hänen asiansa! Pistä stoppi itsesi huonolle kohtelulle. Stemppiä ja jaksamista ihan valtavasti!
      ps. niin, ja hyvää ystävänpäivää!

• titi u

Mulla on jo vuosia ollut samanlainen tilanne oman äitini kanssa. Mulla on myös reilusti ylipainoa, eli siellä reippaasti yli satasen. Lihoin myös vasta muutettuani pois kotoa.Olen myös saanut vihjeitä ja ohjeita yli oman tarpeen. Kuinka monta kertaa olenkaan itkenyt kotimatkalla pahoitettuani mieleni äidin sanoista. Minulla oli myös tuo sama reaktio, että syön saakeli kiusallani... omapa on asiani. Nyt kun olen itse äiti on asiaan saanut myös toisen näkökulman. Katsoin 4D-dokkaria lihavista lapsista ja ajattelin etten ymmärrä kuinka lastaan rakastavat vanhemmat voi antaa lapsen tehdä itselleen tuollaista. Yhtäkkiä ymmärsin vähän myös äitiäni. Keinot hänellä on olleet väärät, mutta syyt ainaiseen naputukseen voin nyt ymmärtää. Minäkin rakastan lapsiani ja haluan heidän olevan terveitä, eikä riskeerata omaa terveyttään liian syömisen vuoksi. Voisitko puhua äidillesi että hänen sanansa todella satuttavat sinua. Kerro että arvostat hänen huolehtimistaan, mutta että positiivinen kannustaminen voisi tehota paremmin. Itse en koskaan tuohon pystynyt ja nyt se on jo myöhäistä.

• mulla

Eli mulla asia niin että isäni huomauttelee ja sanoo mm. että ei sun kannata enää syödä ym. Asun poissa kotoa ja aina siellä käydessä olo on vaivaantunut isäni takia, vedän vatsaa sisään, syön vasta kun hän menee nukkumaan ym. Ja sattuu todella paljon kun noin rakas ja läheinen sanoo pahasti! Itku silmässä monesti olen.. Jaksamista siis meille kaikille!

• : (

Minullakin oli ylipainoa reilusti noin 40-50 kiloa joita olen nyt pudottanut 25, koska on maaliskuussa tiedossa isommat juhjat suvun kesken. Aina kun on ollut juhlat niin olen saannut kuulla isältäni kommentteja kaikkien kuulen...älä ota enenpää ku oot jo niin lihava jne... tosi noloa...kolme vuotta takaperin laihduin 33 kiloa ja silloin isäni kommentti oli että älä hävitä isoiksi jäänneitä vaatteita, sillä sä kuitenkin lihot takas entisiin mittoihisi ja valitettavasti hän oli oikeassa. Tällä kertaa ole päättänyt onnistua (toivottavasti).

• ...
        : ( kirjoitti:

Minullakin oli ylipainoa reilusti noin 40-50 kiloa joita olen nyt pudottanut 25, koska on maaliskuussa tiedossa isommat juhjat suvun kesken. Aina kun on ollut juhlat niin olen saannut kuulla isältäni kommentteja kaikkien kuulen...älä ota enenpää ku oot jo niin lihava jne... tosi noloa...kolme vuotta takaperin laihduin 33 kiloa ja silloin isäni kommentti oli että älä hävitä isoiksi jäänneitä vaatteita, sillä sä kuitenkin lihot takas entisiin mittoihisi ja valitettavasti hän oli oikeassa. Tällä kertaa ole päättänyt onnistua (toivottavasti).

älä ole ollenkaan tuolla asenteella, että "toivottavasti". Olen vaan itse huomannut että aika oleellista tällaisessa isossa laihdutusurakassa on tuo hyvä itsetunto ja varmuus siitä että mä todellakin onnistun tässä. Todella hienosti olet jo saanut painoa pudotettua. Onnittelut siitä!

• kurjaa
        ... kirjoitti:

älä ole ollenkaan tuolla asenteella, että "toivottavasti". Olen vaan itse huomannut että aika oleellista tällaisessa isossa laihdutusurakassa on tuo hyvä itsetunto ja varmuus siitä että mä todellakin onnistun tässä. Todella hienosti olet jo saanut painoa pudotettua. Onnittelut siitä!

Lähetä sinä puolestasi tämän keskusteluketjun linkki äitillesi sähköpostilla. Se on rohkeutta vaativa teko, mutta kannattaa. Minä olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, juttelin siitä eräällä toisella keskustelupalstalla ja lähetin lopulta pitkän keskustelun äidilleni. Äitini oli katsellut asiaa aivan toisesta näkökulmasta, eikä ollut tajunnut, mitä hän minulle tekee.

Tällä kaikella oli hyvät lopputulokset. Olen kolmessa vuodessa saanut karistettua ylimääräiset 37 kiloa, äiti tukena, muttei päällepäsmärinä ja "kiusaajana", kuten aiemmin. Nyt olen normaalipainoinen ja ihailen uutta itseäni äitini kanssa!

• masis meni
        kurjaa kirjoitti:

Lähetä sinä puolestasi tämän keskusteluketjun linkki äitillesi sähköpostilla. Se on rohkeutta vaativa teko, mutta kannattaa. Minä olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, juttelin siitä eräällä toisella keskustelupalstalla ja lähetin lopulta pitkän keskustelun äidilleni. Äitini oli katsellut asiaa aivan toisesta näkökulmasta, eikä ollut tajunnut, mitä hän minulle tekee.

Tällä kaikella oli hyvät lopputulokset. Olen kolmessa vuodessa saanut karistettua ylimääräiset 37 kiloa, äiti tukena, muttei päällepäsmärinä ja "kiusaajana", kuten aiemmin. Nyt olen normaalipainoinen ja ihailen uutta itseäni äitini kanssa!

Kiitti kaikille kannustuksesta. Ehkä vielä kerronkin äidilleni tästä. En sortunut eilen syömään, mutta tupakalla kävin hermosavut ottamassa :)
        Huh, kyllä namä läskit vielä tästä lähtee.
        Tänään otin 50 grammaa uuniomenajäätelöä, kun niin kovin teki mieli jotain hyvää (en ole viikkoihin syönyt mitään makeaa), nyt ei vaan mahassa tunnu niin hyvältä :) on ilmeisesti elimistö jo tottunut kevyempään ruokaan.

• ärsyyntynyt

Mulla mies huomauttelee.
      Ja hänen mielestään se on MOTIVOINTIA, valla OLEN sanonut monta kertaa, että se ei paranna asiaa vaan pahentaa. ja hänen takiaan en laihduta vaan itseni takia. ..
      Viimeeksi loukkaannuin tosi pahasti, kun kävin vaakalla ja hän sanoi, että lopeta se vaakassa ramppaaminen ja TEE jotakin. Ja kun olen tämän vuoden laskenut pisteitä ja käynyt lenkilläa tai liikkunut muuten joka päivä. Että mitäköhän minun pitäisi tehdä?? joku ihmeen kuuri varmaan etten söisi mitään... Itse haluan oopia syömään terveellisesti ja laihtuakin terveellisesti! Hän itse ei ole koskaan ollut ylipainoinen, eikä välitä makeasta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      29
      3245
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      23
      1528
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe