Millainen autopolitiikka

autoetuilija

Millaisia on teidän firmojen autopolitiikat,
mitä saa ottaa, mitä rajoja laitettu, merkit, värit jne entä oma auto?

- Meillä käyttöetua sekä vapaata.
Asema yrityksessä tietysti ratkaisee sen.

- Autot liisataan Leaseplanilta
- Merkkejä varmaan 10 mistä valita
(kaikki tyyppilliset löytyy).
- Värillä ei väliä, ei urheilu/erikoisautoja.

- Oma esimies viime kädessä päättää,
"ohjeellisia" rajoja auton hinnassa.

Mm. itselläni raja on n. 40.000e mutta kun kyseessä kokonaispalkka -ajattelu, mitä kalliimpi auto sitä vähemmän rahapalkkaa.
Se rajottaa suurempaa intoilua kummasti.

Omani vapaa Vectra 2.2 wagon automaatti muutamalla lisäherkulla, normipeli siis.

14

9623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edustajareppana

      Meillä;

      kaikki Fordeja ja harmaa värinä.

      Pomoilla Mondeot, farkkuja ja sedaneja.
      Tj ja myyntijohtaja ajaa 3.0 V6.llä,
      meillä edustajilla Focus farkut.

      Itsellä Focus Trend 1.6 wagon käyttöedulla.
      Todellinen peruspenttipeli.Edullinen tosin.

    • aanelonen

      Alla nyt A4 jonka liisari päättymässä.
      Pomo on asettanut rajaksi 40.000 euroa ja taisin löytää siihen mielenkiintoisen vaihtoehdon:

      uusi Alfa 159 2,4JTDM hinta jää meinaan juuri
      alle 40 mutta voimaa dieselistä löytyy 200!
      Ei ole ennen diesel kiinnostanut mutta toi Alfa saattaa olla hyvä vaihtoehto, ainakin jos voimaa kaipaa

    • ammattilainen

      Oma esimies ja tj/omistaja on antanut täysin vapaat kädet valita auto, kunhan ottaa sellaisen mitä kehtaa siltä mennä pyytämään.

      Valitsin V70 2.5t AWD pikku lisäherkuilla.
      Pari kuukautta ollut ja tosi tyytyväinen olen.
      Etu on vapaa ja verotusarvo lisätään rahapalkan
      päälle, joten minun kohdalla ehkä jopa ihan oikea autoetu kyseessä.

    • Työsuhdeautoilija

      Ei juuri mitään rajoituksia, pomo sanoi vain että "ei mitään tuhottoman kallista", ja kun kavereiden autoja katselee, niin ainakaan 50ke ei ole tuhottoman kallis.

      Mutta intoa meilläkin rajoittaa se, että bruttopalkasta vähennetään n. 80% auton leasinghinnasta.

      • autoetuilija

        "bruttopalkasta vähennetään n. 80% auton leasinghinnasta. "

        siis mitä? Palkasta vähennetään liisarihinta?
        Ja sitten vielä maksat verot..no ei todellakaan kannata ottaa teidän firmassa autoa! HAlooo!
        Tuohan on selvä autorangaistus, eikä mikään etu!

        Tulee meinaan käyttäjälle todella kalliiksi.
        Ei ole ennen kuullut moisesta


      • käytäntö
        autoetuilija kirjoitti:

        "bruttopalkasta vähennetään n. 80% auton leasinghinnasta. "

        siis mitä? Palkasta vähennetään liisarihinta?
        Ja sitten vielä maksat verot..no ei todellakaan kannata ottaa teidän firmassa autoa! HAlooo!
        Tuohan on selvä autorangaistus, eikä mikään etu!

        Tulee meinaan käyttäjälle todella kalliiksi.
        Ei ole ennen kuullut moisesta

        Näin toimitaan useissa suurissa konserneissa. On paljon ihmisiä, jotka eivät halua työsuhdeautoa. Ei heitä voi ruveta syrjimään! Siksi autoetu on yleensä osa kokonaispalkkaa. Jos ei ota autoetua, saa enemmän rahapalkkaa. Jos taas ottaa auton, niin silloin ottaa osan palkasta autona, ja osan rahana, joten rahapalkkaa pienennetään.


      • autoetuilija
        käytäntö kirjoitti:

        Näin toimitaan useissa suurissa konserneissa. On paljon ihmisiä, jotka eivät halua työsuhdeautoa. Ei heitä voi ruveta syrjimään! Siksi autoetu on yleensä osa kokonaispalkkaa. Jos ei ota autoetua, saa enemmän rahapalkkaa. Jos taas ottaa auton, niin silloin ottaa osan palkasta autona, ja osan rahana, joten rahapalkkaa pienennetään.

        Minulla on ollut 15 vuotta autoetu, olen ollut suurissakin firmoissa ja voisin väittää ettei tämä mikään "yleinen käytäntö" ole.

        "ei heitä voi ruveta syrjimään" ,mitä sä oikeen
        höpötä? Siis autoetu usein annetaan sen takia että työtehtävissä tarvitsee autoa. Ei ole kyse mistään syrjinnästä.

        Kokonaispalkka ajattelu on asia eri kuin se että joutuu maksamaan liisarikulut - se on rangaistus!

        Eihän sihteeri maksa pc:n tai kopiokoneen vuokria
        tai keittiön kokki maksa käyttämästään uunista?
        Tai maksatko sinä työpöydästä,tuolista jolla istut tai otetaanko palkastasi tilavuokria?


      • Jaska
        autoetuilija kirjoitti:

        Minulla on ollut 15 vuotta autoetu, olen ollut suurissakin firmoissa ja voisin väittää ettei tämä mikään "yleinen käytäntö" ole.

        "ei heitä voi ruveta syrjimään" ,mitä sä oikeen
        höpötä? Siis autoetu usein annetaan sen takia että työtehtävissä tarvitsee autoa. Ei ole kyse mistään syrjinnästä.

        Kokonaispalkka ajattelu on asia eri kuin se että joutuu maksamaan liisarikulut - se on rangaistus!

        Eihän sihteeri maksa pc:n tai kopiokoneen vuokria
        tai keittiön kokki maksa käyttämästään uunista?
        Tai maksatko sinä työpöydästä,tuolista jolla istut tai otetaanko palkastasi tilavuokria?

        Et taida oikein ymmärtää, mistä on kysymys. Autoedun saaja ei maksa liisarikuluja vaan hänen rahapalkastaan vähennetään esim. mainitut 80 % liisarimaksuista. Rahapalkan päälle lisätään autoedun verotusarvo ja sen summan mukaan maksetaan verot. Kokonaispalkka pysyy suurinpiirtein samana. Käytännössä käteen jäävä rahamäärä vähenee suurin piirtein palkasta vähennettyjen liisarimaksujen verran eli loppujen lopuksi autoedun kustannus sen saajalle on suurin piirtein sama kuin vastaavan oman auton kustannus.

        Tämä todellakin on käytäntö isoissa firmoissa silloin, kun työskennellään tehtävissä, joissa autoa ei tarvita työajoihin. Autoetu on tapa maksaa osa palkasta rahapalkan lisäksi. Jos autoetu lisättäisiin rahapalkan päälle, se tulisi työnantajalle paljon kalliimmaksi ja lisäksi se syrjisi niitä työntekijöitä, jotka eivät halua autoetua. Rahapalkan päälle maksettuna autoetu on todellinen etu, mutta sellainen käytäntö ei ole kovin yleistä.


      • HR manager
        Jaska kirjoitti:

        Et taida oikein ymmärtää, mistä on kysymys. Autoedun saaja ei maksa liisarikuluja vaan hänen rahapalkastaan vähennetään esim. mainitut 80 % liisarimaksuista. Rahapalkan päälle lisätään autoedun verotusarvo ja sen summan mukaan maksetaan verot. Kokonaispalkka pysyy suurinpiirtein samana. Käytännössä käteen jäävä rahamäärä vähenee suurin piirtein palkasta vähennettyjen liisarimaksujen verran eli loppujen lopuksi autoedun kustannus sen saajalle on suurin piirtein sama kuin vastaavan oman auton kustannus.

        Tämä todellakin on käytäntö isoissa firmoissa silloin, kun työskennellään tehtävissä, joissa autoa ei tarvita työajoihin. Autoetu on tapa maksaa osa palkasta rahapalkan lisäksi. Jos autoetu lisättäisiin rahapalkan päälle, se tulisi työnantajalle paljon kalliimmaksi ja lisäksi se syrjisi niitä työntekijöitä, jotka eivät halua autoetua. Rahapalkan päälle maksettuna autoetu on todellinen etu, mutta sellainen käytäntö ei ole kovin yleistä.

        Kokonaispalkka-ajattelu tarkoittaa sitä, että työnantaja määrittelee työtehtävän vaativuuden mukaan kokonaispalkan, esimerkiksi 5000e kuussa. Sitten työntekijälle tarjotaan mahdollisuus ottaa koko summa rahapalkkana, tai osa tuosta 5000e rahapalkkana ja osa esimerkiksi autoetuna tai asuntoetuna. Meidän firmassa työnantaja subventoi mahdollisesti otettavaa autoetu-komponenttia palkassa niin, että kokonaispalkaan lasketaan mukaan 75% todellisesta leasing vuokrasta.

        Siis jos todellinen leasing-vuokra on vaikkapa 800e kuussa, niin rahapalkasta vähennetään 600e (=0.75x800), minkä osan työntekijä ottaa siis auton muodossa. Veroja työntekijä maksaa summasta joka on 4400 (auton verotusarvo).

        Leasing hinnat ovat meidän yrityksen muutaman tuhannen auton autokannalla sen verran kilpailukykyiset, että tulee työntekijälle hieman halvemmaksi kuin oman auton pitäminen. Ei myöskään syrji niitä, jotka autoa eivät halua. Noista muutamasta tuhannesta todennäköisesti alle 10% tarvitsee oikeasti autoa työssään, joten on aidosti vain vaihtoehtoinen tapa ottaa osa palkasta.

        P.S. Autovalikoimaa ei ole mitenkään rajattu. Saa ottaa ihan minkä tahansa virallisesti Suomeen maahantuotavan auton. Ja vaikka koko kuukausipalkan saa käyttää "rytsölöintiin". On työntekijän oma asia, miten haluaa kokonaispalkan jakautuvan rahapalkan ja auton kesken.


      • autoetuilija
        Jaska kirjoitti:

        Et taida oikein ymmärtää, mistä on kysymys. Autoedun saaja ei maksa liisarikuluja vaan hänen rahapalkastaan vähennetään esim. mainitut 80 % liisarimaksuista. Rahapalkan päälle lisätään autoedun verotusarvo ja sen summan mukaan maksetaan verot. Kokonaispalkka pysyy suurinpiirtein samana. Käytännössä käteen jäävä rahamäärä vähenee suurin piirtein palkasta vähennettyjen liisarimaksujen verran eli loppujen lopuksi autoedun kustannus sen saajalle on suurin piirtein sama kuin vastaavan oman auton kustannus.

        Tämä todellakin on käytäntö isoissa firmoissa silloin, kun työskennellään tehtävissä, joissa autoa ei tarvita työajoihin. Autoetu on tapa maksaa osa palkasta rahapalkan lisäksi. Jos autoetu lisättäisiin rahapalkan päälle, se tulisi työnantajalle paljon kalliimmaksi ja lisäksi se syrjisi niitä työntekijöitä, jotka eivät halua autoetua. Rahapalkan päälle maksettuna autoetu on todellinen etu, mutta sellainen käytäntö ei ole kovin yleistä.

        "Käytäntö isoissa firmoissa", no ehkä teillä mutta ei todellakaan "yleinen" mitä itse tiedän.

        Mm. eräässä isossa pörssiyhtiössä on myös käytössä yleinen kokonaispalkka-ajattelu.

        Sama rahapalkka,oli autoa tai ei.
        Jos otat auton,rahapalkka sisältää verotusarvon, joten itse rahapalkka pienenee mutta huom: liisarimaksuja ei veloiteta edunsaajalta vaan ne tietysti maksaa työnantaja. Liisarimaksut ovat eri kustannuksia myös työnantajalle, eivät sinäänsä liity palkanmaksuun.

        Rahapalkan päälle maksettu etu ei ole harvinainen vaan ihan normikäytäntö mm. myyntitehtävissä oleville. Tosin, sehän on neuvottelukysymys kuinka palkka esitetään.
        Esim:
        3000 auto tai 3500 sis. tietty auto? Eikö.


      • Jaska
        autoetuilija kirjoitti:

        "Käytäntö isoissa firmoissa", no ehkä teillä mutta ei todellakaan "yleinen" mitä itse tiedän.

        Mm. eräässä isossa pörssiyhtiössä on myös käytössä yleinen kokonaispalkka-ajattelu.

        Sama rahapalkka,oli autoa tai ei.
        Jos otat auton,rahapalkka sisältää verotusarvon, joten itse rahapalkka pienenee mutta huom: liisarimaksuja ei veloiteta edunsaajalta vaan ne tietysti maksaa työnantaja. Liisarimaksut ovat eri kustannuksia myös työnantajalle, eivät sinäänsä liity palkanmaksuun.

        Rahapalkan päälle maksettu etu ei ole harvinainen vaan ihan normikäytäntö mm. myyntitehtävissä oleville. Tosin, sehän on neuvottelukysymys kuinka palkka esitetään.
        Esim:
        3000 auto tai 3500 sis. tietty auto? Eikö.

        Nyt menee käsitteet vähän sekaisin.

        Rahapalkka on palkka, joka maksetaan rahana. Autoetu ei voi olla osa rahapalkkaa.

        Kokonaispalkka on palkka, joka sisältää rahapalkan ja kaikki edut, myös mahdollisen autoedun.

        Palkkaus voidaan sopia kokonaispalkkana, jolloin mahdollinen autoetu on osa sitä ja sen käyttäminen laskee rahapalkkaa.

        Autoetu voidaan sopia myös tulevaksi rahapalkan päälle. Tällainen käytäntö on käytössä lähinnä vain silloin, kun työntekijä tarvitsee autoa työajoihin. Tämä ei voi olla käytäntönä silloin kun työntekijä ei tarvitse autoa työajoihin. Se asettaa työntekijät keskenään eriarvoiseen asemaan ja on siten syrjivää.


      • Työsuhdeautoilija
        Jaska kirjoitti:

        Nyt menee käsitteet vähän sekaisin.

        Rahapalkka on palkka, joka maksetaan rahana. Autoetu ei voi olla osa rahapalkkaa.

        Kokonaispalkka on palkka, joka sisältää rahapalkan ja kaikki edut, myös mahdollisen autoedun.

        Palkkaus voidaan sopia kokonaispalkkana, jolloin mahdollinen autoetu on osa sitä ja sen käyttäminen laskee rahapalkkaa.

        Autoetu voidaan sopia myös tulevaksi rahapalkan päälle. Tällainen käytäntö on käytössä lähinnä vain silloin, kun työntekijä tarvitsee autoa työajoihin. Tämä ei voi olla käytäntönä silloin kun työntekijä ei tarvitse autoa työajoihin. Se asettaa työntekijät keskenään eriarvoiseen asemaan ja on siten syrjivää.

        Ketjussa oli muutama hyväkin vastaus.

        Niin, siis meillä tuon auton saa kuka tahansa, tarvitsi sitä tai ei. Eikä yritys todellakaan ole suuri. Yritys vain haluaa tarjota työntekijöilleen ostamista edullisemman tavan ajaa mieluisallaan autolla.

        Sehän on selvä, että ostamalla pari vuotta vanha ja tinkaamalla ja hyvällä tuurilla varmasti selviää halvemmalla, mutta minä ainakin arvostan hyvin ennustettavaa autoon menevää rahan määrää, huollon helppoutta (huoltoajan vara-auto) ja huolettumuutta siitä, onko joku käynyt pistämässä yön aikaan auton palasiksi.


    • kävi näin

      käyttöetuautoksi tuli Ford Connect, sopimus 3v./70 000 km.
      Puolentoista vuoden jälkeen huomattiin, et km:t ei riitä -> taloon ostettiin vanha paku.
      Tuli käsky, että aja työajot tuolla, mutta jätä oma käyttöetuautosi pihalle muiden käyttöön.
      Muiden pitäisi ostaa käyttämänsä bensat, ja laskuttaa kilometrit talolta, mutta kun muiden keikat ovat lyhyitä ajoja, niin ne ei viitsi koskaan tankata.
      Eli minä maksan bensat myös muiden ajoista, ja käyttöetuni verot. Ja odotan innolla, että kilometrit täyttyisi, niin pääsisi koko autoriesasta!

      • Masa

        Taidat olla kuule aika reppana...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1433
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1237
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1219
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1120
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1068
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      315
      991
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe