Tervehdys musiikin ystävät!
Olen tässä muutaman vuoden soitellut pianoa, pidän erityisesti jazz-musiikista. Haluaisinkin itse oppia soittamaan pianolla hieman jazzahtavammin ja pitäisi löytää jokin hyvä perusteos jolla pääsee alkuun jazzin soinnuista ja melodioista.
Suositelkaa kommenttien kanssa, kiitos!
Kiitos!
Jazzin perusteita pianistille?
10
977
Vastaukset
- jazz...
be-bop: Thelenious Monk, Bud Powell
hard-bop: Red Garland (Miles Davisin 50-luvun kvintetissä), Bobby Timmons(Art Blakey's jazz messengers), Horace Silver, Tommy Flanagang, Cedar Walton
cool jazz: Dave Brubeck, Mulgrew Miller
Modal mainstreme: Bill Evans, McCoy Tyner, Wynton Kelly (omat levyt John Coltranen 60-luvun kvintetinlevyt), Herbie Hancock (omat Miles Davisin 60-luvun kvintetin levyt, Head Hunters 70-luvulla)
ECM: Keith Jarrett, John Taylor
Early Jazz/Rock: Joe Zawinul(Weather Report), Chick Corea (acoustic ja electrick bändit) Jan Hammer (Mahavishnu Orchestra) Etninstä jazzia, mm Oregon (Ralph Townerin bändi)
R&B/Fusion: esim. Russell Ferrante (Yellowjackets), Don Grolnick (Steps ahead, Brecker Bros), Tom Schuman (Spyro Gyra), Bob James...
-ennen be-bopia mm Jelly Roll Morton, Art Tatum, Ahmad Jamal jne- se teki
mutta tulihan sieltä lopuksi edes Art Tatum ...
- lisäys ed.
Parhaita kotimaisia Kaj Backlundin Improvisointi Pop&jazz-musiikissa (teoriapainotteinen) Max Tabellin 2004 julkaisema, sekä ulkomaisista ehdoton ykkönen on Mark Levinen jazz piano book
- jazz...
Levinen kirjasta tykkäävät eritoten jazz-poliisit joihin minä kuulun vankasti. Me emme voi sietää fuusiojazzia joka on kakkaa.
- Herra Huuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Suomalaisia jazz pianisteja löytyy mm. Lenni-Kalle Taipale ja Seppo Hovi.
- Jazz Poliisi
Lenni-Pelle ei ole jazzista kuullutkaan.
- Herra Huuuuuuuuuuuuuuuu
Jazz Poliisi kirjoitti:
Lenni-Pelle ei ole jazzista kuullutkaan.
Sä oot vain kateellinen paska!
- Jazz Poliisi
Herra Huuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:
Sä oot vain kateellinen paska!
kalikka kalahtaa niin se jazz-poliisi mölähtää.
- yberpoliisi
Jazz Poliisi kirjoitti:
kalikka kalahtaa niin se jazz-poliisi mölähtää.
eli omaan jalkaas ?
- swingari
Mikäli siis haluat soittaa swingahtavaa jazzia, vanhoja hyviä Sentimental Mood,A train, ol`man mose and so forth, kokeile
It`s easy to play jazz 1 ja 2.
Rytmiin ja fiiliksiin pääsee kiinni nopeasti ja biisitkin saa svengaamaan kun näissä ei ole "liikaa nuotteja".
Kirjastosta saa myös jazzin alkeet -kirjoja, jotka auttavat eri rytmityksissä. Valitettavasti en muista, mitä nuotistoja olen aiemmin kahlannut läpi. Olisi itsellänikin paikallaan kerrata aina silloin tällöin...
Hv fun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029