Jazzin perusteita pianistille?

Jatsia

Tervehdys musiikin ystävät!

Olen tässä muutaman vuoden soitellut pianoa, pidän erityisesti jazz-musiikista. Haluaisinkin itse oppia soittamaan pianolla hieman jazzahtavammin ja pitäisi löytää jokin hyvä perusteos jolla pääsee alkuun jazzin soinnuista ja melodioista.

Suositelkaa kommenttien kanssa, kiitos!

Kiitos!

10

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jazz...

      be-bop: Thelenious Monk, Bud Powell

      hard-bop: Red Garland (Miles Davisin 50-luvun kvintetissä), Bobby Timmons(Art Blakey's jazz messengers), Horace Silver, Tommy Flanagang, Cedar Walton

      cool jazz: Dave Brubeck, Mulgrew Miller

      Modal mainstreme: Bill Evans, McCoy Tyner, Wynton Kelly (omat levyt John Coltranen 60-luvun kvintetinlevyt), Herbie Hancock (omat Miles Davisin 60-luvun kvintetin levyt, Head Hunters 70-luvulla)

      ECM: Keith Jarrett, John Taylor

      Early Jazz/Rock: Joe Zawinul(Weather Report), Chick Corea (acoustic ja electrick bändit) Jan Hammer (Mahavishnu Orchestra) Etninstä jazzia, mm Oregon (Ralph Townerin bändi)

      R&B/Fusion: esim. Russell Ferrante (Yellowjackets), Don Grolnick (Steps ahead, Brecker Bros), Tom Schuman (Spyro Gyra), Bob James...

      -ennen be-bopia mm Jelly Roll Morton, Art Tatum, Ahmad Jamal jne

      • se teki

        mutta tulihan sieltä lopuksi edes Art Tatum ...


    • lisäys ed.

      Parhaita kotimaisia Kaj Backlundin Improvisointi Pop&jazz-musiikissa (teoriapainotteinen) Max Tabellin 2004 julkaisema, sekä ulkomaisista ehdoton ykkönen on Mark Levinen jazz piano book

    • jazz...

      Levinen kirjasta tykkäävät eritoten jazz-poliisit joihin minä kuulun vankasti. Me emme voi sietää fuusiojazzia joka on kakkaa.

    • Herra Huuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Suomalaisia jazz pianisteja löytyy mm. Lenni-Kalle Taipale ja Seppo Hovi.

      • Jazz Poliisi

        Lenni-Pelle ei ole jazzista kuullutkaan.


      • Herra Huuuuuuuuuuuuuuuu
        Jazz Poliisi kirjoitti:

        Lenni-Pelle ei ole jazzista kuullutkaan.

        Sä oot vain kateellinen paska!


      • Jazz Poliisi
        Herra Huuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Sä oot vain kateellinen paska!

        kalikka kalahtaa niin se jazz-poliisi mölähtää.


      • yberpoliisi
        Jazz Poliisi kirjoitti:

        kalikka kalahtaa niin se jazz-poliisi mölähtää.

        eli omaan jalkaas ?


    • swingari

      Mikäli siis haluat soittaa swingahtavaa jazzia, vanhoja hyviä Sentimental Mood,A train, ol`man mose and so forth, kokeile
      It`s easy to play jazz 1 ja 2.
      Rytmiin ja fiiliksiin pääsee kiinni nopeasti ja biisitkin saa svengaamaan kun näissä ei ole "liikaa nuotteja".

      Kirjastosta saa myös jazzin alkeet -kirjoja, jotka auttavat eri rytmityksissä. Valitettavasti en muista, mitä nuotistoja olen aiemmin kahlannut läpi. Olisi itsellänikin paikallaan kerrata aina silloin tällöin...

      Hv fun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe