Itse paljon autokauppaa tehneenä olen huomannut, että liikkeillä on hyvin erilaisia "toivomuksia" maksutavasta. Yleensä kun puhutaan käytetyn alle 20.000 euron hintaisen auton kaupasta, parhaiten kelpaa käteinen. Yhdessä isossa liikkeessä (Raisiossa) jopa sanottiin, että käteinen on ainoa suositeltava maksutapa. Mutta silloin jos ostaa uutta autoa, mitä en ole montaa kertaa tehnyt, otetaan maksu yhtä hyvin myös tilisiirtona. Luonnollista, koska auton toimituskin kestää, ja liike ehtii varmistua rahan saannista ennen auton luovutusta.
Itse maksan mieluiten käteisellä, samoin myyn. Maksu tulee välittömästi konkreettisena käteen ja sen voi samantien käyttää miten haluaa. Kun vielä vuodesta 2008 lähtien alle 80.000 e hintaisia autoja ei tarvitse ilmoittaa verottajalle, voi sen jälkeen pirssejä ja pääomia alkaa liikutella täysin vapaasti. Lisätietoja osoitteesta www.vero.fi .
Maksatko käteisellä vai tilille?
28
25283
Vastaukset
- Pennonen
jo vuosia maksanut autoni pankkikortilla liikkeessä tai liike on laskuttanut minua.
- mylly-pekka
Eihän uutta autoa ennakkoon makseta!
Raha liikkuu vasta kun uusi auto on yhdessä myyjän ja ostajan tarkastettu. Sitten vain maksetaan pankkikortilla ja ostaja saa heti auton paperit mukaansa.
Onhan näitä juttuja liikkeistä, jotka vaativat etumaksua kaupanteossa. Sellainen on vähintään arveluttavaa. Ei taida olla firmalla oikein likvideettiä. Entäpä jos tekee konkan ja olet maksanut autosi jo ennakkoon?!- joojooo..
Myyjänä alkaisi todella epäilyttämään jos joku ostaja todella tyrkyttäisi pankkikorttia tuhansien eurojen autokaupassa..Ensinnäkään pankit eivät suorita tuhansieneurojen pankkikorttiostoksia...toiseksekseen myyjä ei voi varmistua pankkikorttiostossa että onko sillä tilillä yleensä katetta...
- asialla..
Näytetään jotain tiliotekuittia jossa on reilusti rahaa.. kortti mankeliin ja tehdään autosta paperit..automyyjä ihmettelee kun rahoja ei kuulu tilille (oli mankeloitu katteetonta tiliä)..rahoja ei tullut mutta auto meni...
eikö se Aurakin toiminut jotenkin näin.. - busa
joojooo.. kirjoitti:
Myyjänä alkaisi todella epäilyttämään jos joku ostaja todella tyrkyttäisi pankkikorttia tuhansien eurojen autokaupassa..Ensinnäkään pankit eivät suorita tuhansieneurojen pankkikorttiostoksia...toiseksekseen myyjä ei voi varmistua pankkikorttiostossa että onko sillä tilillä yleensä katetta...
Olen ostanut uuden auton pankkikortilla, liike jopa ehdotti sitä itse. Ei mitään ongelmaa. Ja miten niin ei voi varmistua katteesta, eikös ne maksupäätteet nimenomaan sitä tee...
- toimintaa mulakin
busa kirjoitti:
Olen ostanut uuden auton pankkikortilla, liike jopa ehdotti sitä itse. Ei mitään ongelmaa. Ja miten niin ei voi varmistua katteesta, eikös ne maksupäätteet nimenomaan sitä tee...
viimeksi ostin 8900eur hintaisen käytetyn Inchapelta. Pankkikortti kävi ok, ja palvelu oli hyvää.
- japi
busa kirjoitti:
Maksupäätteet tosiaan varmentavat nykyään automaattisesti kaikki tietyn eurorajan yli menevät tapahtumat, eli tarkistavat että tilillä on rahaa.
Jossain saattaa vielä olla käytössä vanha mankeli, jolla kortti höylätään "manuaalisesti". Mutta myös siinä suuremmat ostokset pitää varmentaa, eli myyjän soittaa palvelunumeroon josta kortin tietojen perusteella tehdään sama varmennus kuin minkä maksupääte tekee automaattisesti.
Käteisen rahan mukana kantaminen on kuitenkin aina riskialtista ja lisäksi teoriassa rahan alkuperäkin voi olla hämärän peitossa (mahdollinen rahanpesu). - Mylly-Pekka
asialla.. kirjoitti:
Näytetään jotain tiliotekuittia jossa on reilusti rahaa.. kortti mankeliin ja tehdään autosta paperit..automyyjä ihmettelee kun rahoja ei kuulu tilille (oli mankeloitu katteetonta tiliä)..rahoja ei tullut mutta auto meni...
eikö se Aurakin toiminut jotenkin näin..T. Aura osti autoja yksityisiltä myyjiltä ja harvalla yksityisellä myyjällä on maksupäätettä, johon pankkikorttia voisi tarjota.
Harvassa taitavat olla ne perinteiset mankelit, eikä sellaisella tehtyyn maksuun pidä luottaakaan.
Sellainen nykyaikainen sähköinen pankkikortin lukija ottaa suuremmissa maksutapahtumissa yhteyden pankkiin ja varmistaa tilillä olevan rahaa. Kone tekee samalla katevarauksen sinne tilille, jonka jälkeen tilinomistaja ei niitä rahoja enää saa pois omalta tililtäänkään.
On siis täysin luotettava maksutapa autokaupalle.
- Piruparka
Ostin äskettäin käytetyn ja liike halusi maksun mieluummin tilisiirtona kuin kortilla. Verkkoyhteys vain käyntiin ja asia oli selvä. Hulluhan tällaisia summia seteleinä mukanaan kantaa.
- Jore
Itse suunnittelen maksavani vanhalla kunnnon pankkivekselillä, eli kansanomaisemmin shekillä. Se on turvallinen ja helppo tapa, vaatii tosin pankissa käynnin. Kortilla maksaisin muuten, mutta kun en viitsi noita kortin turvarajoja muutella/poistaa yhden päivän takia.
- sssssssssssssssssssssssssss
Jore kirjoitti:
Itse suunnittelen maksavani vanhalla kunnnon pankkivekselillä, eli kansanomaisemmin shekillä. Se on turvallinen ja helppo tapa, vaatii tosin pankissa käynnin. Kortilla maksaisin muuten, mutta kun en viitsi noita kortin turvarajoja muutella/poistaa yhden päivän takia.
2viikkoa maksuaikaa
- Pennonen
Jore kirjoitti:
mitään vitun turvarajoja ole jos kortinlukijalla vingutetaan. Voit siirtää vaikka koko tilisi saldon autoliikkeelle jos tarve vaatii. Eri asia käteisnostoissa.
- Jore
Pennonen kirjoitti:
mitään vitun turvarajoja ole jos kortinlukijalla vingutetaan. Voit siirtää vaikka koko tilisi saldon autoliikkeelle jos tarve vaatii. Eri asia käteisnostoissa.
Jos vanhalla mankelilla höylätään, niin sitten ei olekaan turvarajoja, mutta kyllä ainakin Nordean korteissa on omat rajansa korttiostoille ja -nostoille. Ne ovat tietysti vapaaehtoisia, joten ihan mahdollista, että niitä ei ole valittuna.
- andy
Pennonen kirjoitti:
Pankkikorttiostoksen yläraja on tietääkseni 30000€/kerta (mikä varmaan riittää kyllä useimmissa autokaupoissa). Sitä en tiedä voiko tuon kiertää vinguttamalla korttia useamman kerran pienemmissä erissä.
- automyyjätär
Jore kirjoitti:
Jos vanhalla mankelilla höylätään, niin sitten ei olekaan turvarajoja, mutta kyllä ainakin Nordean korteissa on omat rajansa korttiostoille ja -nostoille. Ne ovat tietysti vapaaehtoisia, joten ihan mahdollista, että niitä ei ole valittuna.
useamman vuosikymmentä tehneenä ei ole koskaan tullut vastaan että asiakkaan kortilla maksettaessa olisi nostoraja tullut vastaan (pois lukien jos limiitti ei riitä).26tonniakin on vingutettu, eipä ole herjannut.
- omalta tililtä ostaa mitä
Jore kirjoitti:
Haluaa, olin itsekin siinä uskossa että oli nordean tilillä rajoitukset vaan koskivat käteisnostoja eli jos korttiasi vingutat niin eihän se ole käteisnosto ja vastapuolihan joutuu ja pitää varmistua kortin omistajasta.
- busa
andy kirjoitti:
Pankkikorttiostoksen yläraja on tietääkseni 30000€/kerta (mikä varmaan riittää kyllä useimmissa autokaupoissa). Sitä en tiedä voiko tuon kiertää vinguttamalla korttia useamman kerran pienemmissä erissä.
Näin on, 30kE on raja.
- ....
-Koska ei ole rikkaita vanhempi sponsoroimassa
-Ei vetovoittoja
-Ei hyväpalkkaista työtä
-Perhe elätettävänä
-Omakotitalo vaatii huolenpitoa
-yksinkertaisesti jos tilistä jää 200 euroa ns. ylimääräistä ei ole mitään mahdollisuutta ostaa ikinä auton suuruisia ostoja käteisellä , se on ihan sula mahdottomuus ?- Hopo
Tilasin Turkulaiselta välittäjältä (I.Peltonen) auton ja maksoin käteisellä. No kuittia ei saanut edes pyytämällä. Sitten muutaman kuukauden kuluttua autossa ilmeni vikoja ja kysyin peltoselta josko on mitään takuuta hän vastasi että en ota mitään vastuuta koko autosta jolloin otin yhteyttä kuluttajavalituslautakuntaan kun sieltä oli soitettu peltoselle niin väitti että ei ole toimittanut minulle mitään autoa.
- kuten totesit
Hopo kirjoitti:
Tilasin Turkulaiselta välittäjältä (I.Peltonen) auton ja maksoin käteisellä. No kuittia ei saanut edes pyytämällä. Sitten muutaman kuukauden kuluttua autossa ilmeni vikoja ja kysyin peltoselta josko on mitään takuuta hän vastasi että en ota mitään vastuuta koko autosta jolloin otin yhteyttä kuluttajavalituslautakuntaan kun sieltä oli soitettu peltoselle niin väitti että ei ole toimittanut minulle mitään autoa.
Välitti vaan auton eli kenen nimi oli luovarissa/rekisteriotteessa joka oli sinulle myynneen henkilön tai liikkeen se vastaa ajoneuvosta.
Vanha häkkikauppias kikka on otettu myyntitilille eli ostat samoilla ehdoilla kuin yksityiseltä. - hopo
kuten totesit kirjoitti:
Välitti vaan auton eli kenen nimi oli luovarissa/rekisteriotteessa joka oli sinulle myynneen henkilön tai liikkeen se vastaa ajoneuvosta.
Vanha häkkikauppias kikka on otettu myyntitilille eli ostat samoilla ehdoilla kuin yksityiseltä.Välittäjä ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut mitään auton kauppaan liittyvää luovaria tai kauppakirjaa saksan päästä.Auto on liikkeestä ostettu. Kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä että välittäjällä on vastuu vioista ja päätöstä odotellaan viranomaisilta.Myös harmaantalouden tutkimus osasto on kiinnostunut kuitittomasta kaupasta ja kiittivät tiedosta.
- Ihmeteltäväksi
hopo kirjoitti:
Välittäjä ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut mitään auton kauppaan liittyvää luovaria tai kauppakirjaa saksan päästä.Auto on liikkeestä ostettu. Kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä että välittäjällä on vastuu vioista ja päätöstä odotellaan viranomaisilta.Myös harmaantalouden tutkimus osasto on kiinnostunut kuitittomasta kaupasta ja kiittivät tiedosta.
Historia ei todennäköisesti kestä päivänvaloa ja edelleen kysyn vaikka ostit Liikkeesta sen autosi ,oliko Rekisteröintitodistus.OsaII/Ilmoitusosassa, Rekisteriin merkitty omistaja liike vai joku muu ja jos siellä on yksityinen henkilö niin heikosti menee.
Häkkikauppias kikka. - kertoo kaiken
Hopo kirjoitti:
Eikös se I. Peltosen pulju sijaitse Kiertotähdentiellä! :)
Kadunnimi kertoo kaiken. - Näin juuri
Oikein hyvä. Näin juuri. Jos vähäkin tulee enemmän kuin menee kuukaudessa, niin siitä pitää päästä eroon.!!! onnitteluni.
Ja jos 200€ kuukaudessa jää yli niin sittenhän puolen vuoden kuluttua sinulla on auton hinta kädessä. Mihin tarvitaan yli 10% GE velkakierrettä?
- joopa
Tilisiirtona tiskillä tai nettipankissa.
Kuka hullu nyt semmosia summia käteistä raahaa mukanaan, jos vaikka hukkuu.
Tästä uli mieleeni taannoinen lehtijuttu kun belgialaismies oli lähtenyt hakemaan autoa saksasta, jotain 60 000e käshiä laukussa. Unohti sitten laukkunsa Brysseli-Berliini -junaan. Laukkua ei löytynyt. Jätkää vitutti. - Jimnyx
Ostin pikkumaasturin vuonna 2001. Iloinen yllätys oli, että autokaupassa voi maksaa pankkikortilla kuten vaikka Siwassa tai Ärrälläkin. Nimi vain kuittaukseksi ja baanalle!
- Jaska
Minä en liikuta rahaa ollenkaan autokaupassa. Entinen auto menee käsirahaksi ja uusi auto tulee aina osamaksulla. Rahaa ei tarvita kaupantekohetkellä.
- hopo
Joo sielläpä se. Tänään tuli tieto kuluttajaneuvojalta että peltonen on antanut uuden vastineen edelliseen selvitykseeni(jo kolmas). Peltonen myös epäili että minulla on suhde kuluttaja viranomaisen kanssa kun otti asian käsiteltäväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087