eli, kumpia kannattaisi laittaa 2 kpl, jotta saisi sellaisen siististi soivan setin, en tarkoita mitään paine juttua vaan silleen että se soisi oikein terävästi, joku saattaa pian tietää mitä tarkoitan. Eli kuuntelen esim. Dance , heavy tai rock musaa niin subit hakkais silleen terävästi ja kovaa ja puhtaasti. Subit ois tälläiset http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/spl-v-12s4.htm tai http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/spl-v-10s4.htm ja vahvarina tämä http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-4002.htm
10 tuumaset vaiko 12 tuumaset
39
4426
Vastaukset
- hmm hmm
osta pelkästään yhtä laadukkaampaa subia? Vaikkapa powersetilta DLS MW12?
- Metallinystävä
Ei kaksi samalle taajuudelle viritettyä bassoa riitä. Otappa aivot narikasta ja mieti.. Montako eri matala taajuuksista äänilähdettä yhtyeestä löytyy? Rummut, montako taajutta? Basso, montako taajuutta? Solisti?
Joudut edellämainittujen seikkojen takia asentamaan bassot vähintään kahdelle taajuudelle ettei musiikki puuroudu!
Tekno/dance on taas oma lukunsa, jossa basso(kommpi) hakkaa aina samalla taajuudella ;)- vedät
joka instrumentille niinq edelläselostaneen neron mukaan supparit: esim mä vetäsin koko rumpusetille omat supparit, hihatille yks 6,5 se kelpaa hyvi, sit snarelle sellane 4" ja tota noinnii tuplabasaril tietenki 24" et kuuluu jumputus ja kaikki samaa poksii ..sit tietenki kitaran kielille omat supparit et kuuluu ku pleksi kolahtaa kieleen´ja tota tietenki siihe tarvitaa suppari ku vaihdetaa mikkien tajuutta tota siihenki oma suppari et kuuluu se pieni suhina ku väännetää nappulaa. tarvittaessa asenna ajoneuvon kattoon, kitos.
- valinta edessä
vedät kirjoitti:
joka instrumentille niinq edelläselostaneen neron mukaan supparit: esim mä vetäsin koko rumpusetille omat supparit, hihatille yks 6,5 se kelpaa hyvi, sit snarelle sellane 4" ja tota noinnii tuplabasaril tietenki 24" et kuuluu jumputus ja kaikki samaa poksii ..sit tietenki kitaran kielille omat supparit et kuuluu ku pleksi kolahtaa kieleen´ja tota tietenki siihe tarvitaa suppari ku vaihdetaa mikkien tajuutta tota siihenki oma suppari et kuuluu se pieni suhina ku väännetää nappulaa. tarvittaessa asenna ajoneuvon kattoon, kitos.
no siinähän sitä olikin sitten kaikki mahollise, mites siten ku haluan kuunella sitä dancea, niin laitanko sille vaan jonkun 22 tuumasen Mtx:än http://www.davidnavone.com/richardclark/woofer3.jpg http://www.termpro.com/dbdrag/photos/E4452W1M6842P3C.jpg
- Metallinystävä
vedät kirjoitti:
joka instrumentille niinq edelläselostaneen neron mukaan supparit: esim mä vetäsin koko rumpusetille omat supparit, hihatille yks 6,5 se kelpaa hyvi, sit snarelle sellane 4" ja tota noinnii tuplabasaril tietenki 24" et kuuluu jumputus ja kaikki samaa poksii ..sit tietenki kitaran kielille omat supparit et kuuluu ku pleksi kolahtaa kieleen´ja tota tietenki siihe tarvitaa suppari ku vaihdetaa mikkien tajuutta tota siihenki oma suppari et kuuluu se pieni suhina ku väännetää nappulaa. tarvittaessa asenna ajoneuvon kattoon, kitos.
Sulla taitaa päivän kohokohta olla sissijuuston vetäminen sängyn alla..
Jos osaat kuunnella musiikkia niin kuuntele ja huomaat ettei jokainen instrumentti soi yhtäaikaa. Ymmärssitkä Aij..
Metalli musiikissa tulee matalillataajuuksilla istrumenttien päällekkäisyyksiä sitä enemmän, mitä laajempi elementtien taajuusalue on.
Jos et rummuttaisi sitä peittoasi noin innolla, niin huomaisit että yksi elementti ei voi toistaa kovinkaan laajaa aluetta, koska edelleen soittimia on useampi jotka tuottaa 20-150hz välistä ÄääÄäntä.
Vai etkö meinaa vieläkään ymmärtää, kokeillaan näin.. Jos elementin ripustukset jo repeää pelkän bassistin soittaessa. Mitä se elementti tekee, kun tulee kehiin rummut (Peak)? Tai kun Panteran solisti vielä rupeaa kaiken lisäksi laulamaan?
No sinä voit ihan rauhassa ne nappulat heittää sinne peiton kattoon.. - juttu vaan
haluisin tietää että miten tekno/dance-musiikkikomppi voi hakata aina samalla taajuudella?
ei vaan mene kaaliin sitten millään.
olis kiva tietää tämmöinenkin asia. - Metallinystävä
juttu vaan kirjoitti:
haluisin tietää että miten tekno/dance-musiikkikomppi voi hakata aina samalla taajuudella?
ei vaan mene kaaliin sitten millään.
olis kiva tietää tämmöinenkin asia.tekno on konemusiikkia ja äänet on tietokoneelta. Tietokoneella olevien sointujen vääristymät on otettu pois tai korjettu. Tietokonemusiikin teko ei tarvitse akustista huonettakaan..
Metalli musiikki on taas elävää. Musiikki soitetaan aina studiossa jossa musiikin sointuja yritetään parantaa erinäisillä akustisilla ratkaisuilla. Oikeissa soittimissa on mukana soittimien "ominais särö" ja esim. tämän vuoksi soinnut elävät kokoajan.
Mutta en sitä sano että eikö sen komppin taajuus tekno kappaleessa VOISI muuttuakkin. Mutta tämä on taas tätä, että lehmätkin VOISI lentää, JOS.. (voivottelua ja jossittelua..) Tosi asia on kuitenkin niin, että teknossa taajuudenvaihto VOI olla mahdollista, mutta metallimusiikissa se on TODENNÄKÖISTÄ. - näinköhän
Metallinystävä kirjoitti:
tekno on konemusiikkia ja äänet on tietokoneelta. Tietokoneella olevien sointujen vääristymät on otettu pois tai korjettu. Tietokonemusiikin teko ei tarvitse akustista huonettakaan..
Metalli musiikki on taas elävää. Musiikki soitetaan aina studiossa jossa musiikin sointuja yritetään parantaa erinäisillä akustisilla ratkaisuilla. Oikeissa soittimissa on mukana soittimien "ominais särö" ja esim. tämän vuoksi soinnut elävät kokoajan.
Mutta en sitä sano että eikö sen komppin taajuus tekno kappaleessa VOISI muuttuakkin. Mutta tämä on taas tätä, että lehmätkin VOISI lentää, JOS.. (voivottelua ja jossittelua..) Tosi asia on kuitenkin niin, että teknossa taajuudenvaihto VOI olla mahdollista, mutta metallimusiikissa se on TODENNÄKÖISTÄ.teen leadia vaikkapa jollakin synalla, oli sitten softa tai rauta, niin kyllä mikään vehkeen ominaisuus ei korjaa sointuja minnekään jos itse en niin halua.
- Metallinystävä
näinköhän kirjoitti:
teen leadia vaikkapa jollakin synalla, oli sitten softa tai rauta, niin kyllä mikään vehkeen ominaisuus ei korjaa sointuja minnekään jos itse en niin halua.
Jos otat tietokoneeseen tai syntikkaan äänen talteen jota haluat käyttää musiikin teossa.
Pamautat vasaralla säilykepurkkiin ja ääni on nyt nauhoitettuna tietokoneessa. Nyt haluat käyttää tätä ääntä musiikissasi. Voit nopeuttaa ääntä, muuttaa tasoja, poistaa tasoja, hidastaa ääntä, vaihtoehtoja on lukuisia.
Analogisesti ääni syntikkaan, digitaalisesta syntikasta analogisesti tietokoneeseen, tietokoneella musiikin teko/sovitus, tietokoneelta cd.lle. Jokaisen tällaisen muokkauksen yhteydessä kone ns. pyöristää koodit.
Ja taas ollaan JOS jutuissa..
Teknossa on mahdollista ja metallissa on TODENNÄKÖISTÄ että sointujen taajuudet elävät. - jos on näin että
Metallinystävä kirjoitti:
Jos otat tietokoneeseen tai syntikkaan äänen talteen jota haluat käyttää musiikin teossa.
Pamautat vasaralla säilykepurkkiin ja ääni on nyt nauhoitettuna tietokoneessa. Nyt haluat käyttää tätä ääntä musiikissasi. Voit nopeuttaa ääntä, muuttaa tasoja, poistaa tasoja, hidastaa ääntä, vaihtoehtoja on lukuisia.
Analogisesti ääni syntikkaan, digitaalisesta syntikasta analogisesti tietokoneeseen, tietokoneella musiikin teko/sovitus, tietokoneelta cd.lle. Jokaisen tällaisen muokkauksen yhteydessä kone ns. pyöristää koodit.
Ja taas ollaan JOS jutuissa..
Teknossa on mahdollista ja metallissa on TODENNÄKÖISTÄ että sointujen taajuudet elävät.mulla onkin analogisyna? siinä ei ole mitään ykkösiä ja nollia.
analogisynasta analogisesti koneelle ->masteroituna cdlle.
vaikkapa kitara:
analogisesti koneelle ->masteroituna cdlle.
ykkösiä ja nollia molemmissa lopputuloksissa.
sama pyöristys. - Metallinystävä
jos on näin että kirjoitti:
mulla onkin analogisyna? siinä ei ole mitään ykkösiä ja nollia.
analogisynasta analogisesti koneelle ->masteroituna cdlle.
vaikkapa kitara:
analogisesti koneelle ->masteroituna cdlle.
ykkösiä ja nollia molemmissa lopputuloksissa.
sama pyöristys.:-)
- ninäpä taas
Metallinystävä kirjoitti:
:-)
ei muuten ole vitsi.
- Metallinystävä
ninäpä taas kirjoitti:
ei muuten ole vitsi.
Onko syntikassasi analoginen linjaulostulo? Tuottaako syntsasi äänen hyödyntämällä digitalitekniikkaa-> logiikkapiirejä?
Onko nyt syntsasi digitaalinen soitin jonka linja ulostulo on vain analoginen? Älä sekoita digitaalista ja analogista ulostuloa Logiikkapiirien digitaaliseen äänen tuottamiseen!
"Analogisessa singaalissa on useita tiloja. Analogisingaalissa jännitteen jokaisella arvolla on merkitystä, ja merkityksellisten jännnitearvojen määrä on ääretön.
Digitaalitekniikan rakenneosat on loogiset piirit. Niiden toiminnan ymmärtäminen ja suunnittelu on yksinkertaisempaa kuin analogia piirien. Logiikkapiireillä on siis kaksi tilaa >>0>> tai >>1>>." - hyvin
Metallinystävä kirjoitti:
Onko syntikassasi analoginen linjaulostulo? Tuottaako syntsasi äänen hyödyntämällä digitalitekniikkaa-> logiikkapiirejä?
Onko nyt syntsasi digitaalinen soitin jonka linja ulostulo on vain analoginen? Älä sekoita digitaalista ja analogista ulostuloa Logiikkapiirien digitaaliseen äänen tuottamiseen!
"Analogisessa singaalissa on useita tiloja. Analogisingaalissa jännitteen jokaisella arvolla on merkitystä, ja merkityksellisten jännnitearvojen määrä on ääretön.
Digitaalitekniikan rakenneosat on loogiset piirit. Niiden toiminnan ymmärtäminen ja suunnittelu on yksinkertaisempaa kuin analogia piirien. Logiikkapiireillä on siis kaksi tilaa >>0>> tai >>1>>."on tiedot opiskeltu.
tuli vaan mieleen että miksei esim moog:issa ole lainkaan d/a-muunnosta äänen tuottamisessa jos se kerran on digitaalinen? ja silti tulee signaali analogisena ulos.
sisällä olevaa "äänentuottaja"-oskillaattoria ohjataan analogisesti tuotetulla jännitteellä eikä logiikkapiirillä.
mutta palataanpa tuohon alkukysymykseen mistä kaikki alkoi eli että miten voi laittaa autossa bassot vähintään kahdelle taajuudelle? - Metallinystävä
hyvin kirjoitti:
on tiedot opiskeltu.
tuli vaan mieleen että miksei esim moog:issa ole lainkaan d/a-muunnosta äänen tuottamisessa jos se kerran on digitaalinen? ja silti tulee signaali analogisena ulos.
sisällä olevaa "äänentuottaja"-oskillaattoria ohjataan analogisesti tuotetulla jännitteellä eikä logiikkapiirillä.
mutta palataanpa tuohon alkukysymykseen mistä kaikki alkoi eli että miten voi laittaa autossa bassot vähintään kahdelle taajuudelle?Jakosuotimella joko passiivisella tai aktiivisella, jossa on linja lähdöt esim. Low-speakkerille ja mid-bassoille. Nyt kun on toistettavaa taajuusaluetta kavennettu subbaritkaan ei puuroudu niin helposti.
Tämä subbari-midbasso yhdistelmä toki vaatii enemmän valuuttaa, mutta kun alusta asti tietää mitä haluaa voi kokonaisuutta paremmin rakentaa pikkuhiljaa..
Ja elementit pitää tietysti ostaa sen mukaan miten haluaa taajuus-alueita jakaa ja minkälaisia koteloita ko. elementit tarvitsee. Kuten tuolla aiemmin mainitsin esimerkin 1kpl 12-15" takaboksiin matalemmille ja 2kpl 8-10" oviin korkeammille, yksi per ovi ;)
Ja mainittakoon vielä lopuksi, että hyvin rakennettu kokonaisuus tietenkin toistaa kaikenlaista musiikkia paremmin, kuin heikosti rakennettu.
Lisäksi mainitsen vielä, että vaikka hevi/metalli musiikissa esiintyy säröä(johtukoon se sitten soittimien ominais säröistä tai mistä tahansa) se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö sen musiikin kuuntelussa tarvitsisi panostaa laitteisiin niin paljon.
The END - viilaamista
Metallinystävä kirjoitti:
Jakosuotimella joko passiivisella tai aktiivisella, jossa on linja lähdöt esim. Low-speakkerille ja mid-bassoille. Nyt kun on toistettavaa taajuusaluetta kavennettu subbaritkaan ei puuroudu niin helposti.
Tämä subbari-midbasso yhdistelmä toki vaatii enemmän valuuttaa, mutta kun alusta asti tietää mitä haluaa voi kokonaisuutta paremmin rakentaa pikkuhiljaa..
Ja elementit pitää tietysti ostaa sen mukaan miten haluaa taajuus-alueita jakaa ja minkälaisia koteloita ko. elementit tarvitsee. Kuten tuolla aiemmin mainitsin esimerkin 1kpl 12-15" takaboksiin matalemmille ja 2kpl 8-10" oviin korkeammille, yksi per ovi ;)
Ja mainittakoon vielä lopuksi, että hyvin rakennettu kokonaisuus tietenkin toistaa kaikenlaista musiikkia paremmin, kuin heikosti rakennettu.
Lisäksi mainitsen vielä, että vaikka hevi/metalli musiikissa esiintyy säröä(johtukoon se sitten soittimien ominais säröistä tai mistä tahansa) se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö sen musiikin kuuntelussa tarvitsisi panostaa laitteisiin niin paljon.
The ENDKovinkaan moni ei rupea auton oviin työstämään 8" tai 10" subia. Siinä on meinaa helkutin moinen homma upottaa tuon kokoinen elementti oveen ja ovea saa resonoinnin takia vahvistaa ja eristää ihan mielettömästi. Toiseksi auton oven massa kasvaa ja oven saranat eivä välttämättä kestä kauaa. Joten pysytään vaan niisä 5.25" ja 6.5" mid bassoissa ja laitetaan ne 8" ja 10" subit etusubiksi vaikkapa hansikkalokeron tilalle.
- Metallinystävä
viilaamista kirjoitti:
Kovinkaan moni ei rupea auton oviin työstämään 8" tai 10" subia. Siinä on meinaa helkutin moinen homma upottaa tuon kokoinen elementti oveen ja ovea saa resonoinnin takia vahvistaa ja eristää ihan mielettömästi. Toiseksi auton oven massa kasvaa ja oven saranat eivä välttämättä kestä kauaa. Joten pysytään vaan niisä 5.25" ja 6.5" mid bassoissa ja laitetaan ne 8" ja 10" subit etusubiksi vaikkapa hansikkalokeron tilalle.
Ok, ok pysytään niissä pienemmissä. Voihan ne subit laittaa penkin allekkin.
En kyllä sanonut että on helppo saada ne subit oviin, mutta ei mahdoton. Oven kahvan kiinnitys ruuvejakin voi käyttää hyväksi jos tekee erillisen kotelon minkä kiinnittää. Kotelo ei tietysti saa olla kovin painavakaan, mikä tuo omat haasteensa juuri saranoiden takia. JA KATSASTUSMIESKÄÄN EI TYKKÄÄ JONKUN MALLISISTA KOTELOISTA OVISSA (Kokemusta on).
Mutta edellä mainitussa kannatta käyttää asiantuntia apua!
The the end.
- make37
yhden "no kunnolisesn ja kunnolisen mutta kyllä yksi 12t:en riittää varsinkin kun laitat sen kunnollisilla asennus kamoilla ja eikä konkkakaan ole pahitteeksi.
- valinta edessä
sittenkin laittaa 2 kpl 10 tuumasia subeja, eipähän tule ainakaan liian paine voittosta, ja konkka kyl on mielessä asentaa mutta vasta alku kesästä
- matias
valinta edessä kirjoitti:
sittenkin laittaa 2 kpl 10 tuumasia subeja, eipähän tule ainakaan liian paine voittosta, ja konkka kyl on mielessä asentaa mutta vasta alku kesästä
tuuman elementillä homma hoituu paljon halvemmalla.
Painettakin saat suunnilleen saman kuin kahdella kymppituumaisella.
Suunnittele sille simulointiohjelmalla optimikotelo ja valitse kunnon vahvistin hyvillä suodatuksilla.
Yhdellä elementillä pysyy kotelotilavuudetkin aisoissa.
Jätä nämä sissijuustoteoriat kuuntelematta.
Pa-puolella ammattiäänentoistolaitteissa pärjätään parilla 18 tuumaisella yllättävänkin isoilla foorumeilla, eikä niitä ole viritelty mitenkään toisistaa poikkeavasti. - metallinystävä
matias kirjoitti:
tuuman elementillä homma hoituu paljon halvemmalla.
Painettakin saat suunnilleen saman kuin kahdella kymppituumaisella.
Suunnittele sille simulointiohjelmalla optimikotelo ja valitse kunnon vahvistin hyvillä suodatuksilla.
Yhdellä elementillä pysyy kotelotilavuudetkin aisoissa.
Jätä nämä sissijuustoteoriat kuuntelematta.
Pa-puolella ammattiäänentoistolaitteissa pärjätään parilla 18 tuumaisella yllättävänkin isoilla foorumeilla, eikä niitä ole viritelty mitenkään toisistaa poikkeavasti.Oletko kuullut mid-bassoista? Isompi basso takana toistaa matalia bassoja ja midit korkeampia bassoja?
Edelleenkään et yhdellä laajalle alueelle viritetyllä subilla tee yhtään mitään (tulee sieltä tosin bassoa mikä helposti puuroutuu)!
Olen sitä mieltä, että osta yksi 12"- 15" matalille bassoille ja kaksi 8"-10" mid bassoa oviin! Kunnollinen suodin missä on suodatukset sekä lowspeakkerille että mideille. Näillä pärjäät jo pitkälle. - Metallinystävä
matias kirjoitti:
tuuman elementillä homma hoituu paljon halvemmalla.
Painettakin saat suunnilleen saman kuin kahdella kymppituumaisella.
Suunnittele sille simulointiohjelmalla optimikotelo ja valitse kunnon vahvistin hyvillä suodatuksilla.
Yhdellä elementillä pysyy kotelotilavuudetkin aisoissa.
Jätä nämä sissijuustoteoriat kuuntelematta.
Pa-puolella ammattiäänentoistolaitteissa pärjätään parilla 18 tuumaisella yllättävänkin isoilla foorumeilla, eikä niitä ole viritelty mitenkään toisistaa poikkeavasti.On hiukan eri asia kuin autostereot. Pa kamoilla tuotetaan ääntä mahdollisimman isolle yleisölle ja niiden äänenlaatu ei ole paras mahdollinen. En huolisi niitä kotiteatteriini!
- Metallinystävä
Metallinystävä kirjoitti:
On hiukan eri asia kuin autostereot. Pa kamoilla tuotetaan ääntä mahdollisimman isolle yleisölle ja niiden äänenlaatu ei ole paras mahdollinen. En huolisi niitä kotiteatteriini!
Tekstit kokonaisuudessaan:
http://www.mr-dj.org/opas_6.php
Poiminto:
6.1.3 Taajuusvaste [Engl. Frequency response]:
Taajuusvaste kertoo sen, kuinka tasapainoisesti kaiutin toistaa musiikkia. Ääniaallot ovat eripituisia riippuen taajuudesta: Bassotaajuuksiksi kutsutaan taajuuksia alle 160Hz:n. Keskiääniksi luetaan taajuudet 160Hz ja 4000Hz väliltä. Diskantit ovat sitten taajuudet yli 4000:n Hertzin. Rajat eivät suinkaan ole standardisoituja arvoja, vaan em. arvot ovat melko yleisesti käytössä, ja ovat enemmänkin suuntaa-antavia.
Taajuusvasteet ilmoitetaan usein /-7dB:llä ja huippukaiuttimissa myös /-3dB:llä. Kohtuullinen hifi-kaiutin toistaa 35-20kHz /-7dB:llä.
Miten taajuudet sitten liittyvät itse äänentoistimeen. Tässä vaiheessa on hyvä tietää Mitä tarkoittaa Hertzi 'Hz', Hertzi tarkoittaa värähdystä sekunnissa. Eli jos elementin sanotaan toistavan 20Hz tarkoittaa se sitä, että elementti pumppaa sekunnin aikana 20kertaa. Tämä on melkoisen helppo suoritus, mikäli äänenvoimakkuus on pienissä lukemissa. Mitä voimakkaammaksi äänenpaine tulee, sitä pidemmän liikkeen elementti joutuu tekemään. Hyvin matalilla taajuuksilla elementin liikerata ei vaan yksinkertaisesti riitä voimakkaaseen äänentoistoon. Tästä johtuu että usein PA-käytössä alimmat taajuudet leikataan pois. Puhutaan nk. Low-Cut'sta. Low-cut taajuus on yleisesti 30-40hz välillä.
6.1.4 Vaihevirhe ja vaihe-ero
Ääni on aaltomaista liikettä. Vaihe-eron on helpoiten ymmärrettävissä näin: Jos kaksi kaiutin-elementtiä lyövät samaan suuntaan samanaikaisesti, syntyy kaksi aaltoa jotka kulkevat samaan suuntaan. Jos toisessa kaiuttimessa johdot käännetään toisinpäin, syntyy ilmiö jota kutsutaan vaihevirheeksi. Toinen elementti lyö eteenpäin, ja toinen lyökin sisäänpäin. Ilmiö on seuraavanlainen: Kaiuttimista lähtevät ääniaallot ovat vastakkaisen muotoiset. Toisen kaiuttimen edestä aalto kasvaa ensiksi huippuunsa ja laskee sitten alas. Kun taas toisen kaiuttimen edestä aalto laskee ensiksi alas, ja kasvaa sitten huippuunsa. Nämä aallot kumoavat toisensa. Tätä voit helposti kokeilla kääntämällä toisen kaiuttimen kaapelit toisinpäin. Seuraus on se, että alataajuuksia ei kuulu ollenkaan, ja ylätaajuudet kuuluvat jostain todella epä- määräisestä suunnasta.. vaikuttaa aivan kuin kyseessä olisi kahden kaiuttimen surround (joka on muuten fyysinen mahdottomuus). Jos matalia taajuuksia silti kuuluu, on mahdollista että huoneesi rakenne tekee oman vaihevirheen, joka taas kumoutuu silloin kun kaiuttimesi itseasiassa ovat vastakkaisessa vaiheessa.
6.1.5 Kaiutinrakenne [Engl. Enclosure type]:
Kaiuttimen virityksellä tarkoitetaan kaiuttimen kotelon rakennetta. Kaiuttimen kotelon viritys koskee lähestulkoon ainoastaan bassotoistoa. Erilaisia kotelon viritystapoja ovat ainakin seuraavat: Suljettu kotelo, refleksiviritteinen, passiivi-viritteinen, Kaksoiskammio (= Kaistanpäästö/band-bass), transmissiolinja, sekä torvikaiutin.
Suljettu:
Suljetun kotelon etu on basso-elementin lyhyt liikerata. Koteloon syntyvä vastapaine estää elementtiä pohjaamasta, ja kaiuttimeen voidaan syöttää tehoa jonkun verran ennenkuin elementin liikerata kasvaa liian suureksi. Liikeradan rajoittuneisuudesta johtuen kaikkein alimmat äänet jäävät toistumatta (mutta mitään low-cut kytkimiä ei tarvita).
Refleksi:
Refleksikaiuttimen tunnistaa yhdestä tai useammasta putkesta jota kaiuttimessa on. Refleksikotelon etu suljettuun on se, että kun refleksiputki viritetään tietylle taajuudelle (halkaisijaa ja pituutta muuttamalla) voimistaa se bassotoistoa viritystaajuuden ympäristössä usean dB:n verran. Ongelmia tulee sitten kun kaiuttimella yritetään toistaa taajuuksia jotka ovat viritystaajuuden alapuolella. Näiden taajuuksien toistaminen aiheuttaa hallitsematonta liikeradan kasvua elementissä. Elikkä low-cut kytkintä tosissaan tarvitaan. Refleksivirityksen toinen ongelma on putken virtausäänet. Isoilla elementeillä virtausnopeus kasvaa niin suureksi, että putkesta alkaa kuulua ylimääräisiä ääniä. Ongelman voi välttää kasvattamalla putken kokoa (Tässä on yksi syy miksi PA-kaiuttimissa käytetään isoja putkia, ja/tai useampia putkia).
Passiivi:
Passiivielementti tunnetaan myös nimillä passiivivärähtelijä, passiivisäteilijä (engl. passive radiator). Refleksiputken sijaan kaiutin voidaan virittää nk. passiivi-elementin avulla. Passiivielementti on saman- näköinen kuin tavalinenkin elmenttin, paitsi että siinä ei ole minkäänlaisia sähköisiä osia. Etuna refleksiviritykseen on juuri virtausäänien puuttuminen. Passiivi-viritys sopii hyvin pieniin kaiuttimiin joissa putken halkaisija olisi liian pieni, tai putki ei mahtuisi koteloon ollenkaan. Myös osa isommista kaiuttimista viritetään passiivielementin avulla.
Kaksoiskammio:
Kaksoiskammio on tunnettu paremmin nimillä Kaistapäästö / Band-bass. Band-bass systeemiä käytetään lähes- tulkoon ainoastaan alapääkaiuttimissa, eli subbareissa. Rakenteeltaan band-bass-kaiutin on suljetun ja refleksikaiuttimen välimuoto. Elementti sijoitetaan kaiuttimen sisälle. Toinen kammio on suljettu, ja toinen kammio taas refleksiviritetty. Tämän rakenteen etu verrattuna refleksikoteloon on juuri viritystaajuuden alapuolella olevien taajuuksien toisto. Elementin liikerata ei kasva hallitsemattomasti alimpien taajuuksien toistossa, toisaalta ko. rakenne myös vaimentaa alimmat sekä ylimmät taajuudet tehokkaasti. Tästä nimitys 'kaistanpäästö'
.
Transmissiolinja:
Kaiuttimen sisällä kulkee pitkä (supistuva) putki, jonka tarkoituksena on vahvistaa elementin toistorajan alapuolelle jääviä taajuuksia. Ongelmalliseksi viritystavaksi tämän tekee se, että putken sisälle muodostuu myös haitallisia resonansseja joita voi yrittää vaimentaa vaimennusmateriallilla. Vaimennusmateriaali taas heikentää rakenteen tehokkuutta. Transmissiolinjakaiutin on rakenteensa puolesta myös hyvin kookas kaiutin.
Torvikaiutin:
Tätäkin rakennetta näkee usein vain alapääkaiuttimissa. Rakenne on hieman samantyylinen Transmissiolinjan kanssa. Elementin taka(/etu) puolelta johdetaan matemaattisen yhtälön mukaan laskettu kanava, joka muuttaa elementin liikkeen muita rakenteita paremmin ilmahiukkasten liikkeeksi. Torvikaiutin antaa tietyllä teholla suuremman äänenvoimakkuuden, mutta riittävän alas ulottuvan bassotoiston edellyttämiseksi tarvitaan varsin suurta koteloa. "Torvisubbari" on varsin omiaan iskuäänien toistamiseksi. Varsin sopiva discosubbari siis.
Pa-kaiuttimeksi suljettu kotelo ei välttämättä käy. Tehot ovat sitä luokkaa että elementit tarvivat useamman tunnin soiton aikana jonkin hyvän tavan jäähtyä, ja mikäs sen parempi kuin jäähdytysilman kulkeminen refleksi- putken tai torven kautta.
Joskus kaiuttimen valmistaja tekee kotelosta refleksi-viritteisen vaikka elementtien tekniset arvot kertoo elementin sopivan paremmin suljettuun koteloon. Jos bassotoisto tuntuu kumisevan, eikä soi riittävän tarkasti kannattaa kokeilla tukkia kaiuttimen refleksiputket esm sukilla (tai jos on pa-kaiutin, niin t-paidalla). Äänentoiston parannus perustuu siihen että suljetun kotelon toisto on helpommin hallittavissa, ja koteloraken- teesta johtuen alimmat taajuudet eivät vahvistu refleksi-kotelon tavoin (kotelon taajuusvaste on lähempänä elementin omaa taajuusvastetta). Myös viritystaajuuden alle jäävien taajuuksien aiheuttama elementin holtiton liike jää suljetussa kotelossa pois. Kannattaa kuitenkin varoa ettei putken tuke lennä kesken soittamisen pihalle, silloin elementtin ripustukset saattavat vahingoittua yllättävästä vastavoiman (suljetussa kotelossa kotelon sisäinen paine kasvaa/vähenee elementin liikkeen myötä, elementti ei myöskään pohjaa niin helposti) puutteesta. - matias
Metallinystävä kirjoitti:
On hiukan eri asia kuin autostereot. Pa kamoilla tuotetaan ääntä mahdollisimman isolle yleisölle ja niiden äänenlaatu ei ole paras mahdollinen. En huolisi niitä kotiteatteriini!
kysymys johon vastasin koski nimenomaan subbarin valintaa. Kysymys sivusi myös subbarivahvistina.
Midbassot ym. eivät siihen kuulu.
Eri asia jos olisi ollut kysymyksessä koko setin
suunnittelu.
Koko setin suunnittelua ei kannata näillä palstoilla tehdä, keskustelun mukaan mahtuu kaikenlaista vittuilijaa, ns. asiantuntijoita joiden mielesta se yhden kerran mutu-tuntumalla rakennettu laitteisto on maailman paras ym. ym...
Asialliset infot hukkuu tähän pas...
Jos on vähänkin epävarmuutta, en kysyjänä lähtisi itse suunnittelemaan autoon mitään laitteistoja ilman ammattiapua.
Kun on joutunut korjailemaan kymmeniä mitä kummallisempia autoasennuksia, ei voi kuin ihmetellä mistä jengi on tietonsa hankkinut.
Tein aikoinaan ammatikseni myös Pa-puolen asennuksia ja miksauksia ja minun mielestäni monikin nykyajan PA-laitteisto hakkaa äänen laadun suhteen montakin kotipakettia.
Leluja toki löytyy tälläkin puolella. Niitä voi hakea erilaisista karaokepaikoista ym.
Mutta 80-luku ja sen ajan PA-laitteet ovat menneet ja laatu on nykyään ihan eri luokkaa.
Se miksi ne eivät aina soi hyvin, johtuu useimmiten niistä akustisista tiloista missä operoidaan.
Siinä asiassa olen kyllä samaa mieltä etten minäkään ottaisi PA-laitteita kotiini olohuoneeseen.
Mutta se ei johdu äänenlaadusta vaan siitä että olkkariin on paremminkin sopivia laitteita. - Metallinystävä
matias kirjoitti:
kysymys johon vastasin koski nimenomaan subbarin valintaa. Kysymys sivusi myös subbarivahvistina.
Midbassot ym. eivät siihen kuulu.
Eri asia jos olisi ollut kysymyksessä koko setin
suunnittelu.
Koko setin suunnittelua ei kannata näillä palstoilla tehdä, keskustelun mukaan mahtuu kaikenlaista vittuilijaa, ns. asiantuntijoita joiden mielesta se yhden kerran mutu-tuntumalla rakennettu laitteisto on maailman paras ym. ym...
Asialliset infot hukkuu tähän pas...
Jos on vähänkin epävarmuutta, en kysyjänä lähtisi itse suunnittelemaan autoon mitään laitteistoja ilman ammattiapua.
Kun on joutunut korjailemaan kymmeniä mitä kummallisempia autoasennuksia, ei voi kuin ihmetellä mistä jengi on tietonsa hankkinut.
Tein aikoinaan ammatikseni myös Pa-puolen asennuksia ja miksauksia ja minun mielestäni monikin nykyajan PA-laitteisto hakkaa äänen laadun suhteen montakin kotipakettia.
Leluja toki löytyy tälläkin puolella. Niitä voi hakea erilaisista karaokepaikoista ym.
Mutta 80-luku ja sen ajan PA-laitteet ovat menneet ja laatu on nykyään ihan eri luokkaa.
Se miksi ne eivät aina soi hyvin, johtuu useimmiten niistä akustisista tiloista missä operoidaan.
Siinä asiassa olen kyllä samaa mieltä etten minäkään ottaisi PA-laitteita kotiini olohuoneeseen.
Mutta se ei johdu äänenlaadusta vaan siitä että olkkariin on paremminkin sopivia laitteita.Itselläni hieraisi alkuperäisessä kysymyksessä se yleinen harhaluulo, ettei metallimusiikki tarvitsisi niin hyviä laitteita kuin teknopoppi..
Yritin oikaista tätä yleistä harhaluuloa ja halusin myös avartaa tätä "yhden elementin/taajuuden" kapeakatseisuutta. Tarkoituksenani oli luoda kuvaa kokonaisuudesta ja tuoda esille hyvihyvin pienenosan niistä ongelmista mitä laitteistovalintoja tehdessä tulisi ottaa huomioon.. Nälkä kasvaa syödessä ilmiö:)
Olen myös kanssasi samaamieltä, että jos suunnittelee tällaista isompaa kokonaisuutta bassot, mid-bassot, ... niin kannattaa käyttää asiantuntia apua LIVENÄ!!
Joo, ja pa-kamat kyllä osaa viedä kanssa tilaa ;)
- kameli
Totta on se, että yhdellä laadukkaammalla 12-tuumaisella saa reilusti paremman äänen kuin kahdella samalla hinnalla! Eli jos vahvistin on edelleen sama kuin aloitusviestissä, niin suosittelen sille seuraavia subeja:
Hertz HX 300: http://www.powerset.fi/autohifi/hertz/hz-hx300.htm
DLS MW12: http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-mw12.htm
Näillä saa reilusti paremman laatuisen äänen kuin kahdella 100 € subilla. Tarjousta pyytäessä ainakin Hertzistä vielä hinta putoaa alemmas.. Eli suosittelen jompaa kumpaa näistä!- soundworks
Suosittelen ottamaan harkintaan myös Predator 10"..Soi todella makeasti n: 30L refleksissä viritettyna n: 30-35Hz..Olen tätä monessa autossa kuullut ja nyt laitoin sen itsellenikin..Ainakin eilen soiteltiin Kaapelitehtaan pihalla Avantasiaa reippaalla volumella ja meinasi Caarinan kontin luukku tulla pihalle..Tuplabasarit tuli aika kivasti potkulla ;) Sisällä painetta vähintäänkin riittävästi kun tukkakin ruoesi heilumaan. Mulla on 29L kotelo ja viritys 30Hz..Putki halk:67mm x pituus 22cm
http://www.soundworks-shop.com/sivut/kauppa.php?sivu=tuote&id=458
Toinen vaihtoehto on laittaa Hertxin HX250 subi..Menee pieneen koteloon, soi hifistyneesti ja jämäkästi= Soundissa on munaa!!! :) Refleksissä herkkyyttä lisää..
http://www.soundworks-shop.com/sivut/kauppa.php?sivu=tuote&id=770
Olen ajellut autossani useita elementtejä ja useimilla saavutetaan yli 130db äänenpainetta normaali autossa. Eli suosittelen ostamaan ennemmin yhden järeän kuin kaksi heiveröistä..lisäksi riittävä määrä tehoa perään, niin soundissa on voimaa ja dynamiikkaa..Eli toi Släpärin S-4002 on hyvä vaihtoehto ajamaan subia..Mitattua tehoa 591w RMS 4ohmiin..
http://www.soundworks-shop.com/sivut/kauppa.php?sivu=tuote&id=839 - kameli
soundworks kirjoitti:
Suosittelen ottamaan harkintaan myös Predator 10"..Soi todella makeasti n: 30L refleksissä viritettyna n: 30-35Hz..Olen tätä monessa autossa kuullut ja nyt laitoin sen itsellenikin..Ainakin eilen soiteltiin Kaapelitehtaan pihalla Avantasiaa reippaalla volumella ja meinasi Caarinan kontin luukku tulla pihalle..Tuplabasarit tuli aika kivasti potkulla ;) Sisällä painetta vähintäänkin riittävästi kun tukkakin ruoesi heilumaan. Mulla on 29L kotelo ja viritys 30Hz..Putki halk:67mm x pituus 22cm
http://www.soundworks-shop.com/sivut/kauppa.php?sivu=tuote&id=458
Toinen vaihtoehto on laittaa Hertxin HX250 subi..Menee pieneen koteloon, soi hifistyneesti ja jämäkästi= Soundissa on munaa!!! :) Refleksissä herkkyyttä lisää..
http://www.soundworks-shop.com/sivut/kauppa.php?sivu=tuote&id=770
Olen ajellut autossani useita elementtejä ja useimilla saavutetaan yli 130db äänenpainetta normaali autossa. Eli suosittelen ostamaan ennemmin yhden järeän kuin kaksi heiveröistä..lisäksi riittävä määrä tehoa perään, niin soundissa on voimaa ja dynamiikkaa..Eli toi Släpärin S-4002 on hyvä vaihtoehto ajamaan subia..Mitattua tehoa 591w RMS 4ohmiin..
http://www.soundworks-shop.com/sivut/kauppa.php?sivu=tuote&id=839Predator on kyllä äänenlaadullisesti todella nautittavan kuuloinen elementti, sekä 10-tuumaisena että 12-tuumaisena. Soveltuvat kyllä hyvin rock/metalli -musiikkiinkin. Myös Hertzn HX -sarjalaiset ovat todella hyviä subeja.
- hifisti87
kameli kirjoitti:
Predator on kyllä äänenlaadullisesti todella nautittavan kuuloinen elementti, sekä 10-tuumaisena että 12-tuumaisena. Soveltuvat kyllä hyvin rock/metalli -musiikkiinkin. Myös Hertzn HX -sarjalaiset ovat todella hyviä subeja.
en halua hertziä haukkua, mutta predatorien rinnalla hertzit ovat aivan leluja.
- Tumppi-82
itse laittaisin 10 tuumaiset. Autossani on 2kpl 10 tuumaisia boschmannin subeja, vahvistimena toimii spl pro:n 250. Bassotoisto on todella syvä ja jämäkkä
- hifisti87
metallurgi kirjoitti:
Boscmanit kyllä kuuluu samaan sarjaan kuin machammer.
tekee, mutta tuskin tässä edes on alkup. Tumppi kirjotellut, vaan joku apina
- Tumppi-82
hifisti87 kirjoitti:
tekee, mutta tuskin tässä edes on alkup. Tumppi kirjotellut, vaan joku apina
arvasit oikein, joku fagotti on kirjoitellut minun nickillä.
Täytyy varmaan rekisteröityä ja varata nikki...
- seppo2
joku alkaa kitistä viel siitä ettei iso elementti pysy menossa mukana vaan jää "jälkeen".
- valinta edessä
joka tapauksessa kävin tänää hakemassa 2 kpl 12 tuumasia.
- JOE
Saat kyllä kahdella 8" kanssa hyvät soundit sopivan vahvarin kanssa.
- kameli
Kannattavampaa olisi edelleen hankkia YKSI laadukkaampi 10-12 tuumainen kuin kaksi heikompaa.. Saa REILUSTI paremman äänen sekä painettakin jopa enemmäm.
- ...
Itse pistäisin 15" Jensseenin
- valinta edessä
työnnä sinä jenssenit omaan anukseen,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042935Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391550Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121138Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze117957Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773