skleroderma?

turhaako hermoilen

Kertokaa te joilla on todettu skleroderma, voiko sen mahdollisuuden sulkea pois kokeilla, tai todeta oireista ettei minulla ole sitä? Minua pelottaa tämän sairauden mahdollisuus, koska olen lukenut siitä kauheita asioita. Minulla on väsymystä ja nivelsärkyä ollut pitkään, samoin ruoansulatusvaivoja, jotka kaikki mainitaan skleroderman oireiksi, mutta saattavat hyvin merkitä muutakin. Pahinta on valkosormisuus. Sitä on ollut minulla pari vuotta mutta tänä talvena se on ollut tosi paha. Kummastakin kädestä on ulkona mennyt monia kertoja kolme sormea valkoisiksi, viimeksi sillä tavalla että seurasi sormenpäiden haavautuminen ja kolmen päivän kipu ja särky. Minun täytyy pukeutua todella paksusti ja silti sormeni menevät valkoisiksi varsinkin kun menen kylmään autoon ennen kuin se on lämmennyt. Sormeni ovat myös alkaneet tulla kankeiksi ja valkenevien sormien päiden iho on tunnoltaan heikko ja karhea. Johtuuko tämä vain sormien toistuvista valkoisuuskohtauksista, vai onko olemassa skleroderman mahdollisuus? Kannattaako mennä lääkärille, eli onko tosiaan koetta, joka sulkisi pois tai vahvistaisi pelkäämäni taudin?

39

32086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukemalla.

Kannattaako luke kakkia juttuja?

Jos ihminen lukee esim lääkärikirjaa niin kaikenlaisia oireita alkaa tuntua. Ainakin 100 diagnoosia löytyy joihin omat tuntemukset sopivat. Silti on kysymyksessä terve ihminen, jollei luulosairaus ole kovin vakava.

• se sama

Anteeksi kun kehtasin kysyä, en kai olisi saanut. Kiva kun kärsii yöllä säryistä niin ettei saa unta edes vahvoilla särkylääkkeillä ja joku haukkuu luulosairaaksi. Kiva mennä lääkäriin kun alkaa pelätä että sekin vain haukkuu, eihän kipujaan voi todistaa. Kiitos myötätunnosta, kysyin ihan tosissani neuvoa, ensimmäistä kertaa netissä, mutta enpä kysy enää koskaan mitään, koska netissä ei taida liikkua muita kuin idiootteja. Onko tällä palstalla kaikki yhtä armottomia kuin sinä joka vastasit? Tiedoksi vain seuraava. En todella alkanut ensin selata lääkärikirjoja. En koskaan lue lääkärikirjoja. Eräs ystävä näki käteni sillä hetkellä kun ne olivat menneet vitivalkoisiksi ja katsoi sormiani ja sanoi että nuohan on ihan tönköt ja sairaan näköiset kädet, ei mitkään ihmisen kädet, iho on kamalan kireällä ja kumman kova. En ollut itse edes tajunnut tätä ennen miten käteni olivat muuttuneet. Sitten hän sanoi tämän taudin nimen ja sanoi että voisikohan sulla olla se, mene lääkäriin. Silloin vasta katsoin kirjastossa ja netissä mikä on skleroderma ja pelästyin kuvausta, koska minulla oli muitakin tautiin sopivia oireita kuin kovettuvat kädet. Olisin tahtonut vain jonkun tautia sairastavan kertovan minulle, ettei minun tarvitse pelätä, että voi mennä lääkärille, taudin voi todeta tai sulkea pois ja että joitain lääkkeitä on jotka auttaisivat... mutta turhaan. Olen surullinen.

• nntt
        se sama kirjoitti:

Anteeksi kun kehtasin kysyä, en kai olisi saanut. Kiva kun kärsii yöllä säryistä niin ettei saa unta edes vahvoilla särkylääkkeillä ja joku haukkuu luulosairaaksi. Kiva mennä lääkäriin kun alkaa pelätä että sekin vain haukkuu, eihän kipujaan voi todistaa. Kiitos myötätunnosta, kysyin ihan tosissani neuvoa, ensimmäistä kertaa netissä, mutta enpä kysy enää koskaan mitään, koska netissä ei taida liikkua muita kuin idiootteja. Onko tällä palstalla kaikki yhtä armottomia kuin sinä joka vastasit? Tiedoksi vain seuraava. En todella alkanut ensin selata lääkärikirjoja. En koskaan lue lääkärikirjoja. Eräs ystävä näki käteni sillä hetkellä kun ne olivat menneet vitivalkoisiksi ja katsoi sormiani ja sanoi että nuohan on ihan tönköt ja sairaan näköiset kädet, ei mitkään ihmisen kädet, iho on kamalan kireällä ja kumman kova. En ollut itse edes tajunnut tätä ennen miten käteni olivat muuttuneet. Sitten hän sanoi tämän taudin nimen ja sanoi että voisikohan sulla olla se, mene lääkäriin. Silloin vasta katsoin kirjastossa ja netissä mikä on skleroderma ja pelästyin kuvausta, koska minulla oli muitakin tautiin sopivia oireita kuin kovettuvat kädet. Olisin tahtonut vain jonkun tautia sairastavan kertovan minulle, ettei minun tarvitse pelätä, että voi mennä lääkärille, taudin voi todeta tai sulkea pois ja että joitain lääkkeitä on jotka auttaisivat... mutta turhaan. Olen surullinen.

Kyllä netistä voit kysellä jatkossakin, kyllä noiden *****-viestien sekaan aina joku ihan oikeakin vastaus mahtuu.
        Sklerodermasta en juuri mitään tiedä, itsellä vaan talvella sormet aina verillä ja kipeät, iho vaan halkeilee ja verta tihkuu.. (ei valkoiset kylläkään), ja joskus törmäsin tohon tautiin kun yritin etsiä jotain tietoa, miten tota vois helpottaa.

Valkosormisuus voi johtua muistakin syistä, esim. verenkiertohäiriöstä (kylmässä verisuonet supistuvat äkillisesti ja ääreisosien hapensaanti heikkenee, josta valkoisuus). Mene nyt rohkeasti lääkäriin, jospa saisit tuohon vaivaasi apua, tai ainakin mielenrauhan jos vakavat syyt saadaan suljettua pois.

• valkosormi
        se sama kirjoitti:

Oikean käden nimetön ja keskisormi menevät aina joskus valkoisiksi ja turran tunnottomiksi.
        Kävin ihan äsken lääkärissä, ja arvioina oli valkosomisuus, Raynaud´n oireyhtymä. Otettiin verikokeet reumatutkimusta varten. Reilun viikon kuluttua pitäisi olla tulokset niistä.

Lääkärikirjoja ei kannatakaan lukea, mutta lääkärille pitää mennä, eikä jäädä pohtimaan mikä vaivaa.

• valkosormi
        valkosormi kirjoitti:

Oikean käden nimetön ja keskisormi menevät aina joskus valkoisiksi ja turran tunnottomiksi.
        Kävin ihan äsken lääkärissä, ja arvioina oli valkosomisuus, Raynaud´n oireyhtymä. Otettiin verikokeet reumatutkimusta varten. Reilun viikon kuluttua pitäisi olla tulokset niistä.

Lääkärikirjoja ei kannatakaan lukea, mutta lääkärille pitää mennä, eikä jäädä pohtimaan mikä vaivaa.

luulin vastaavani uudempaankin juttuun, vaan olipa kaksi vuotta vanha :)

• sklero 92
        se sama kirjoitti:

Hei. Kyllä sinun kannattaa mennä lääkäriin verikokeista löytyy melko varmasti vastaus murheisiisi. Itse olen sairastanut mokomaa tautia kohta kaksikymmentä vuotta ja teen töitä yksityisyrittäjänä 7pv/vk.
        välillä on huonoja hetkiä ja kylmyys vaivaa mutta olen elänyt ihan normaalia elämää ei tämä sairaus välttämättä mikään kauhutarina ole asenne auttaa siinnäkin.Mutta oireesi kyllä sopivat hyvin tähän tautiin.
        rohkeasti vaan lääkäriin siellä se selviää.

• kandi

Suosittelen lääkärissä käyntiä. Valkosormisuuteen on paljon mahdollisia syitä, eikä skleroderma ole niistä todellakaan tavallisin. Tuo haavautuminen ja tunnottomuus ei kyllä ihan normaalilta kuullosta. Ruuansultusvaivat ja väsymys on niin tavallisia vaivoja, ettei niiden perusteella voi mitään tiettyä tautia epäillä. Nivelvaivojakin on moneen lähtöön: missä nivelissä, milloin pahimmillaan (aamuisin? iltaisin? rasituksen jälkeen?). Toivottavasti vaiva selviää!

• tarjajonna

Ehkä olet jo käynyt lääkärillä.Minä sairastan sklerodermaa, oireilu alkoi muutamia vuosia sitten,mutta dgn.ei ollut heti selvä.Kyse on harvinaisesta sidekudosreumasta, joten käypä www.reumaliitto.fi sivuilla,sieltä saaat lisävinkkejä.Valkosormisuus, josta kärsit on nimeltään Raynoidin oireyhtymä, se voi olla ihan oma sairaus tai se voi olla alku sklerodermalle.Sklerodermadgn. saadaan joko veressä olevilla vasta-aineilla tai pätevä reumatautien erik.lääkäri pystyy sen näkemään muutenkin.Kaikilla ei vasta-aineita välttämättä esiinny, tärkeintä on oppia elämään sairauden kanssa,joten hakeudu reumalääkärille ja siitä asia lähtee rullaamaan eteenpäin.Lohdutukseksi sinulle, kyllä tämän sairauden kanssa pärjää.terveisin tarjajonna

• Sivusta seuraaja

Toivottavasti olet jo hakeutunut lääkäriin. Äidilläni on skleroderma, todettu kymmenkunta vuotta sitten. Kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa itseään. Kuten varmaan jo tiedätkin, sklerodermaa on kahta eri muotoa. Toinen rajoittuu lihaksiin ja toinen vaikuttaa sisäelimiin... Tsemppiä ja kaikkea hyvää! Hoida itseäsi tosissaan ja vaadi lääkäriltä kunnon hoitoa sikäli kun sinulla tämä sairaus todetaan.
        Mukavaa loppuvuotta ja joulun odotusta!

• 55 v nainen
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

Toivottavasti olet jo hakeutunut lääkäriin. Äidilläni on skleroderma, todettu kymmenkunta vuotta sitten. Kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa itseään. Kuten varmaan jo tiedätkin, sklerodermaa on kahta eri muotoa. Toinen rajoittuu lihaksiin ja toinen vaikuttaa sisäelimiin... Tsemppiä ja kaikkea hyvää! Hoida itseäsi tosissaan ja vaadi lääkäriltä kunnon hoitoa sikäli kun sinulla tämä sairaus todetaan.
        Mukavaa loppuvuotta ja joulun odotusta!

Löysin sattumalta tämän aiheen, joka on ollut itselleni ajankohtainen 5 vuotta. Sormen valkeneminen sai minut menemään lääkäriin ja tehtyjen verikokeitten perusteella tuli diagnoosiksi tämä itselleni siihen mennessä täysin tuntematon tauti. Itselläni ovat vasta-aineet tosi korkeat, tuhansia, kun noin 300 on normaalin ylärajoilla, muistaakseni. Toistaiseksi tauti on edennyt hitaasti, vain sormien ja varpaitten valkeneminen kylmässä on lisääntynyt, eikä tahdo tarjeta pyöräillä, vaikka olisi lapaset ja nahkakintaat käsissä ja varpaita palelee aina.
        Reumapalstalta tuntuu hirveältä lukea tämän taudin oireista ja mihin mahdollisesti vuosien mittaan päädytään. Mutta itse käyn kontrollissa vuosittain reumalääkärillä (reuma on ollut jo yli 20 vuotta seuralaisenani, onneksi enimmäkseen lievänä, välillä oireettomanakin vuosia) ja silloin otetaan sydänfilmi, puhalluskokeet ja verikokeita. Muuta poikkeavaa ei ole kuin nuo tosi korkeat vasta-ainelukemat! Se tuntuu pelottavalta, mutta toisaalta 5 vuotta olen jo selvinnyt ilman sen kummempaa.
        Lääkitystä kokeiltiin aluksi, muistaakseni Oxiklorin, mutta se aiheutti huimausta. Nyt oli toinen lääkäri ja hän määräsi Adalat-verenpainelääkettä. Olen syönyt sitä nyt noin kuukauden ja tunnustellut ja miettinyt vaikutusta. Ihan kuin vähän olisi helpottanut sormien kylmeneminen, mutta toisaalta olo tuntuu välillä voimattomalta, mikä näyttää olevan lääkkeen yksi sivuvaikutus.
        Lääkettä ei taida oikein olla tähän tautiin. Olen ajatellut, että eletään päivä kerrallaan eikä murehdita tulevaa liiaksi. Itselläni on kuopus rippikouluikäinen ja kyllä tässä äiti olisi tarpeen vielä hänelle ja armeijaan menevälle esikoisellekin ehkä. Sairauksia perheessä on muutenkin ihan riittämiin.
        Oletkohan sinä, joka tämän aiheen aloitit joskus viime vuonna saanut jo selkoa tilanteeseesi?
        Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin kohtalotovereille tsemppiä.

• tartsu79
        55 v nainen kirjoitti:

Löysin sattumalta tämän aiheen, joka on ollut itselleni ajankohtainen 5 vuotta. Sormen valkeneminen sai minut menemään lääkäriin ja tehtyjen verikokeitten perusteella tuli diagnoosiksi tämä itselleni siihen mennessä täysin tuntematon tauti. Itselläni ovat vasta-aineet tosi korkeat, tuhansia, kun noin 300 on normaalin ylärajoilla, muistaakseni. Toistaiseksi tauti on edennyt hitaasti, vain sormien ja varpaitten valkeneminen kylmässä on lisääntynyt, eikä tahdo tarjeta pyöräillä, vaikka olisi lapaset ja nahkakintaat käsissä ja varpaita palelee aina.
        Reumapalstalta tuntuu hirveältä lukea tämän taudin oireista ja mihin mahdollisesti vuosien mittaan päädytään. Mutta itse käyn kontrollissa vuosittain reumalääkärillä (reuma on ollut jo yli 20 vuotta seuralaisenani, onneksi enimmäkseen lievänä, välillä oireettomanakin vuosia) ja silloin otetaan sydänfilmi, puhalluskokeet ja verikokeita. Muuta poikkeavaa ei ole kuin nuo tosi korkeat vasta-ainelukemat! Se tuntuu pelottavalta, mutta toisaalta 5 vuotta olen jo selvinnyt ilman sen kummempaa.
        Lääkitystä kokeiltiin aluksi, muistaakseni Oxiklorin, mutta se aiheutti huimausta. Nyt oli toinen lääkäri ja hän määräsi Adalat-verenpainelääkettä. Olen syönyt sitä nyt noin kuukauden ja tunnustellut ja miettinyt vaikutusta. Ihan kuin vähän olisi helpottanut sormien kylmeneminen, mutta toisaalta olo tuntuu välillä voimattomalta, mikä näyttää olevan lääkkeen yksi sivuvaikutus.
        Lääkettä ei taida oikein olla tähän tautiin. Olen ajatellut, että eletään päivä kerrallaan eikä murehdita tulevaa liiaksi. Itselläni on kuopus rippikouluikäinen ja kyllä tässä äiti olisi tarpeen vielä hänelle ja armeijaan menevälle esikoisellekin ehkä. Sairauksia perheessä on muutenkin ihan riittämiin.
        Oletkohan sinä, joka tämän aiheen aloitit joskus viime vuonna saanut jo selkoa tilanteeseesi?
        Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin kohtalotovereille tsemppiä.

hei=)
        olen 28v nainen ja sain syksyllä kuulla että saatan sairastaa erikoista sairautta oireet viittaavat niin. verikokeita on tehty ja reuma vasta aineet on normaalit . joku toinen arvo on korkea mikä paljasti että kyseessä saattaa olla sleroderma. tammikuussa jatkotutkimuksia sairauden diaknoimiseen tampereella. tämä epätietosuus on kaikkein pahinta kun ei tiedä mitä sairastaa ja miten sitä hoidetaan, mutta kokeitten avulla se toivottavasti selviytyy ja voi alkaa perehtymää sairauden hoitoon ja yleeensäkin saaada tietoas sairauden kulusta . tsemppiä kaikille kanssa eläjille reumasairauden kanssa.

• Anni Vilhelmiina

Hei,

Minäkin olen sklerodermapotilas, 65-vuotias isoäiti. Ensimmäiset oireet havaitsin lähes 40 vuotta sitten. Diagnoosin sain kuitenkin vasta 30 vuotta myöhemmin. Siihen asti erilaisia oireitani (käsien ihon muutokset ja kivut, ruoansulatuskanavan ongelmat ja kohonnut verenpaine) hoidettiin erillisinä vaivoina.

Lääkäriin on syytä hakeutua jo pelkän valkosormisuuden takia, koska siihen on olemassa verenkiertoa parantavaa ja valtimoiden supisteluherkkyyttä hillitsevää lääkitystä (esim. Adalat Oros). Valkosormisuus ei aina merkitse sklerodermaa, vaikkakin se on ehkä kaikkein yleisin skleroderman oire. Viime kädessä sklerodermadiagnoosi varmistetaan verikokeen avulla.

Siihen voi varautua, että kaikki lääkärit eivät tunne riittävästi sklerodermaa (lisäksi ns. kodin lääkärikirjat antavat käsittämättömän puutteellisen kuvan sairaudesta). Oma työpaikkalääkärini katseli ihmetellen käsiäni ja sanoi, ettei hän edes opiskeluaikanaan ole nähnyt yhtään sklerodermapotilasta. Reumatologeille sairaus on tuttu, koska se kuuluu harvinaisten reumasairauksien ryhmään. Kuitenkin sairauden hoidossa tarvitaan useiden eri alojen lääkäreitä. Itse olen ollut sekä gastroenterologin ("mahalääkäri") että kardiologin ("sydänlääkäri") hoidossa. Keuhkojen, sydämen ja verenkiertoelimistön kuvaukset kuuluvat asiaan, ruoansulatuskanavaa tutkitaan tähystysten avulla. Jotkut muut potilaat tarvitsevat hoitaviksi lääkäreiksi muitakin spesialisteja.

Skeleroderma on vakava ja harvinainen sairaus, joka voi olla oireiltaan ja vakavuusasteeltaan hyvinkin yksilöllinen. Itselläni on suhteellisen lievä oireyhtymä (CREST), jossa harmina on lähinnä eräät ulkonäkömuutokset, käsien iho-ongelmat ja kipeys sekä moninaiset ruoansulatusvaivat. Viimeksi mainitut rajoittavat eniten elämääni.

Mukava sairaus skleroderma ei ole, mutta kyllä sen kanssa voi oppia elämään eikä se välttämättä muodostu erityiseksi rajoitukseksi. Varsinaista parantavaa hoitoa ei ole, mutta oireita voidaan hoitaa. Pelko ja murhemieli ei auta eteenpäin. Asioista voi ottaa selvää, olla "realistinen optimisti", hoitaa itseään parhaansa mukaan ja iloita monista elämän hyvistä asioista!

• ensimmäinen kysyjä

Hei!
        Olen viestiketjun ensimmäinen kysyjä, joka kertoi valkoisista sormista ja kivuista. Lämmin kiitos teille asiallisille vastaajille ja kohtalotovereille. Sen tahtoisin vielä sanoa tuolle luulosairausssyytteen esittäjälle, jos hän vielä tälle palstalle eksyy, että minulle oli suuri hyöty siitä, että osasin kertoa lääkärille mitä etsiä sen perusteella, että olin ottanut itse etukäteen selvää mahdollisista taudeista, joihin oireeni voisivat viitata. En ollut luulosairas, vaan minulla todettiin CREST, kuten edellisellä kirjoittajana. Se on melko lievä ja ennuste (jota näissä taudeissa on kyllä vaikea antaa) on hyvä, eikä minulla ollut pahimpia skleroderman muotoja, joten pidän itseäni onnekkaana. Tämän kanssa tulen toimeen, kun tiedän miten hoitaa sitä. Neuvoni muille on, että kannattaa ottaa taudistaan hiukan selvää ennen kuin menee lääkärille (ja parasta on mennä, jos oireet huolestuttavat!). Muuten ei ehkä huomaa itsekään, että jotkut aivan erillisen näköiset oireet kuuluvat samaan tautiin, niin kuin tässä tapauksessa. Ja lääkäreille nämä taudit ovat välillä aivan outoja, ellei osaa mennä suoraan reumaspesialistin puheille. Nyt yritän elää kylmän ajan yli ilman että käteni, jalkani ja niveleni kärsivät liikaa, ja odotan kesän lämpöä, jolloin minulla on aina parempi olo. Rohkeutta ja voimaa kaikille teille muillekin!

• CREST minäkin
        ensimmäinen kysyjä kirjoitti:

Hei!
        Olen viestiketjun ensimmäinen kysyjä, joka kertoi valkoisista sormista ja kivuista. Lämmin kiitos teille asiallisille vastaajille ja kohtalotovereille. Sen tahtoisin vielä sanoa tuolle luulosairausssyytteen esittäjälle, jos hän vielä tälle palstalle eksyy, että minulle oli suuri hyöty siitä, että osasin kertoa lääkärille mitä etsiä sen perusteella, että olin ottanut itse etukäteen selvää mahdollisista taudeista, joihin oireeni voisivat viitata. En ollut luulosairas, vaan minulla todettiin CREST, kuten edellisellä kirjoittajana. Se on melko lievä ja ennuste (jota näissä taudeissa on kyllä vaikea antaa) on hyvä, eikä minulla ollut pahimpia skleroderman muotoja, joten pidän itseäni onnekkaana. Tämän kanssa tulen toimeen, kun tiedän miten hoitaa sitä. Neuvoni muille on, että kannattaa ottaa taudistaan hiukan selvää ennen kuin menee lääkärille (ja parasta on mennä, jos oireet huolestuttavat!). Muuten ei ehkä huomaa itsekään, että jotkut aivan erillisen näköiset oireet kuuluvat samaan tautiin, niin kuin tässä tapauksessa. Ja lääkäreille nämä taudit ovat välillä aivan outoja, ellei osaa mennä suoraan reumaspesialistin puheille. Nyt yritän elää kylmän ajan yli ilman että käteni, jalkani ja niveleni kärsivät liikaa, ja odotan kesän lämpöä, jolloin minulla on aina parempi olo. Rohkeutta ja voimaa kaikille teille muillekin!

Minullakin (59 v.) diagnosoitiin CREST 4 vuotta sitten. Valkosormisuus on pahin oireeni, kahdet vanttuut päällekkäin pärjään jotenkuten ulkona. Lidlistä löytämistäni pienistä lämpötyynyistä, jotka "käynnistetään" metalliläpyskää taittelemalla, on erittäin suuri apu, kun sormet menevät tunnottomiksi. Muuten pärjään (toistaiseksi) ihan ruokavaliolla ja välttämällä iltasyömistä ja runsaita aterioita. Jokaisella on jotakin, meillä tämä. Ties mitä tulee vielä myöhemmin, mutta sitä ehtii surra sitten kun sen aika on.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjje
        CREST minäkin kirjoitti:

Minullakin (59 v.) diagnosoitiin CREST 4 vuotta sitten. Valkosormisuus on pahin oireeni, kahdet vanttuut päällekkäin pärjään jotenkuten ulkona. Lidlistä löytämistäni pienistä lämpötyynyistä, jotka "käynnistetään" metalliläpyskää taittelemalla, on erittäin suuri apu, kun sormet menevät tunnottomiksi. Muuten pärjään (toistaiseksi) ihan ruokavaliolla ja välttämällä iltasyömistä ja runsaita aterioita. Jokaisella on jotakin, meillä tämä. Ties mitä tulee vielä myöhemmin, mutta sitä ehtii surra sitten kun sen aika on.

Pari pientä korjausta nyt ensinnäkin. Usein sanotaan valkosormisuuden olevan itse skleroderman oire, mutta todellisuudessa valkosormisuudessa on kyse Raynaud'n oireyhtymästä, kuten joku jo aikaisemmin mainitsi. Tarkkoja kun ollaan, Raynaud'n oireyhtymä on siis toisinaan skleroderman ensi oire. Raynaud'n taudista eli primäärisestä Raynaud'n oireyhtymästä puhutaan, kun potilas ei sairasta Raynaudn' oireyhtymän lisäksi reuma/autoimmuuni sairuksia. Raynaud voi siis esiintyä myös ns. terveillä ihmisillä, joille ei myöhemmin kehity sklerodermaa.

Sklerodermahan voidaan luokitella pariin eri tyyppiin joissa molemmissa on monia eri "alalajeja". Itse keskustelen asiasta päivittäin englanniksi, joten oikeat suomenkieliset termit saattavat olla hieman hakusessa. Systeemisessä skleroosissa (systemic sclerosis) skleroderma vaikuttaa sisäelimiin. Lineaarinen skleroderma (linearic scleroderma) taas vaikuttaa lähinnä iholla, jonka kiristymisen vaikutuksesta esim nivelien liikkuvuus vähenee, rasvakudos katoaa, ja lihakset surkastuvat. Samalla tavalla voi käydä myös systeemisessä muodossa.

Toisinaan puhutaan myös mm. morpheasta. Joissain lähteissä lineaarinen skleroderma ja morphea ovat sama asia, joissain eri asia.

Skleroderma on mysteeri: ei ole tietoa aiheuttajasta, parannuskeinosta, eikä taudinkulkua voi ennustaa. Kaikki on hyvin yksilöllistä. Skleroderma saattaa myös lopettaa etenemisensä kuin salaman iskusta moneksi vuodeksi, ja jatkaa taas levittäytymistä vuosien päästä.

Itse olen sairastanut lineaarista sklerodermaa yli 10 vuotta. Olen perehtynyt aiheeseen melko pitkälti ja pidän yhteyttä lähes päivittäin ympäri maailmaa ihmisiin, jotka ovat samassa tilanteessa. Suomesta kun näitä potilaita saa hakea. Mielestäni on tärkeää saada vaihtaa ajatuksia ja tietoja, neuvoja yms.

Tällä hetkellä jännitän erään USAlaisen ystäväni kantasolun siirtoa. Tiedän tapauksia, joilla systeeminen skleroosi on parannettu kanta solu siiroolla ja kemoterapialla. Suomessa tätä kokeellisella asteella olevaa hoitokeinoa tuskin käytetään. Itse olen kokeillut muutamia erilaisia lääkkeitä, tällä hetkellä kaikista parhaalta iholle näyttää valohoito, jota saan 3 kertaa viikossa sairaalassa muutaman minuutin ajan. Katsotaan hoitojakson päätyttyä miten käy.

Pahinta tässä on ehkä se, että koskaan ei tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Toiseksi pahinta on varmaankin se, ettei koskaan tiedä, mikä auttaa ja mikä ei. Aina joutuu kokeilemaan suunnilleen sataa eri hoito vaihtoehtoa, jos niistä vaikka yksi sopisi juuri minulle.

• Nimetön
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjje kirjoitti:

Pari pientä korjausta nyt ensinnäkin. Usein sanotaan valkosormisuuden olevan itse skleroderman oire, mutta todellisuudessa valkosormisuudessa on kyse Raynaud'n oireyhtymästä, kuten joku jo aikaisemmin mainitsi. Tarkkoja kun ollaan, Raynaud'n oireyhtymä on siis toisinaan skleroderman ensi oire. Raynaud'n taudista eli primäärisestä Raynaud'n oireyhtymästä puhutaan, kun potilas ei sairasta Raynaudn' oireyhtymän lisäksi reuma/autoimmuuni sairuksia. Raynaud voi siis esiintyä myös ns. terveillä ihmisillä, joille ei myöhemmin kehity sklerodermaa.

Sklerodermahan voidaan luokitella pariin eri tyyppiin joissa molemmissa on monia eri "alalajeja". Itse keskustelen asiasta päivittäin englanniksi, joten oikeat suomenkieliset termit saattavat olla hieman hakusessa. Systeemisessä skleroosissa (systemic sclerosis) skleroderma vaikuttaa sisäelimiin. Lineaarinen skleroderma (linearic scleroderma) taas vaikuttaa lähinnä iholla, jonka kiristymisen vaikutuksesta esim nivelien liikkuvuus vähenee, rasvakudos katoaa, ja lihakset surkastuvat. Samalla tavalla voi käydä myös systeemisessä muodossa.

Toisinaan puhutaan myös mm. morpheasta. Joissain lähteissä lineaarinen skleroderma ja morphea ovat sama asia, joissain eri asia.

Skleroderma on mysteeri: ei ole tietoa aiheuttajasta, parannuskeinosta, eikä taudinkulkua voi ennustaa. Kaikki on hyvin yksilöllistä. Skleroderma saattaa myös lopettaa etenemisensä kuin salaman iskusta moneksi vuodeksi, ja jatkaa taas levittäytymistä vuosien päästä.

Itse olen sairastanut lineaarista sklerodermaa yli 10 vuotta. Olen perehtynyt aiheeseen melko pitkälti ja pidän yhteyttä lähes päivittäin ympäri maailmaa ihmisiin, jotka ovat samassa tilanteessa. Suomesta kun näitä potilaita saa hakea. Mielestäni on tärkeää saada vaihtaa ajatuksia ja tietoja, neuvoja yms.

Tällä hetkellä jännitän erään USAlaisen ystäväni kantasolun siirtoa. Tiedän tapauksia, joilla systeeminen skleroosi on parannettu kanta solu siiroolla ja kemoterapialla. Suomessa tätä kokeellisella asteella olevaa hoitokeinoa tuskin käytetään. Itse olen kokeillut muutamia erilaisia lääkkeitä, tällä hetkellä kaikista parhaalta iholle näyttää valohoito, jota saan 3 kertaa viikossa sairaalassa muutaman minuutin ajan. Katsotaan hoitojakson päätyttyä miten käy.

Pahinta tässä on ehkä se, että koskaan ei tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Toiseksi pahinta on varmaankin se, ettei koskaan tiedä, mikä auttaa ja mikä ei. Aina joutuu kokeilemaan suunnilleen sataa eri hoito vaihtoehtoa, jos niistä vaikka yksi sopisi juuri minulle.

Kerron hieman taustastani, koska omalle kohdalle osuneita asioita ei ole vielä käsitelty tässä ketjussa ja oletan, että joillekkin voisi olla hyötyä omasta kokemuksestani.

Sairastuin iholle rajoittuneeseen sklerodermaan vuonna 2002 tammikuussa. Olin lopettelemassa imetystä, joka oli kestänyt vuoden ja neljä kuukautta. Olen pieni ihminen (153/50) ja suuren vauvan imettäminen kostautui terveyden menettämisenä. Tosin kohdallani skleroderma olisi kuitenkin jossakin vaiheessa puhjennut. Tuohon päätelmään ovat lääkäritkin tulleet.

Kaikki alkoi siis rintoihini tulleista ihomuutoksista. Alkuun epäiltiin ihosyöpää, mutta tutkimusten ja koepalan jälkeen selvisi, että kyseessä on skleroderma. Nyt tulee sitten tärkein pointti! Samaan aikaan minulla todettiin borrelioosi eli punkin puremasta aiheutunut tauti. Lääkärini mukaan usealla skleroderma potilaalla todetaan myös borrelioosi. Tauti oli siis ollut minulla piilevänä lapsesta saakka ja edelleenkin lääkäreiden mukaan pitkä imetys, joka veti kroppani liian koville laukaisi borrelioosin, joka puolestaan altisti minut sklerodermalle. Tämä on siis kaikki lääkäreiden pohdintaa eikä oman mielikuvitukseni tuotosta. Ajattelin, että ovatkohan toiset sklerodermaan sairastuneet sairastaneet myös borrelioosin?? Tälle ei löydy tieteellistä todistelua, mutta mielestäni se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei yhteys olisi mahdollinen.

• Crest-nainen 49 v.
        Nimetön kirjoitti:

Kerron hieman taustastani, koska omalle kohdalle osuneita asioita ei ole vielä käsitelty tässä ketjussa ja oletan, että joillekkin voisi olla hyötyä omasta kokemuksestani.

Sairastuin iholle rajoittuneeseen sklerodermaan vuonna 2002 tammikuussa. Olin lopettelemassa imetystä, joka oli kestänyt vuoden ja neljä kuukautta. Olen pieni ihminen (153/50) ja suuren vauvan imettäminen kostautui terveyden menettämisenä. Tosin kohdallani skleroderma olisi kuitenkin jossakin vaiheessa puhjennut. Tuohon päätelmään ovat lääkäritkin tulleet.

Kaikki alkoi siis rintoihini tulleista ihomuutoksista. Alkuun epäiltiin ihosyöpää, mutta tutkimusten ja koepalan jälkeen selvisi, että kyseessä on skleroderma. Nyt tulee sitten tärkein pointti! Samaan aikaan minulla todettiin borrelioosi eli punkin puremasta aiheutunut tauti. Lääkärini mukaan usealla skleroderma potilaalla todetaan myös borrelioosi. Tauti oli siis ollut minulla piilevänä lapsesta saakka ja edelleenkin lääkäreiden mukaan pitkä imetys, joka veti kroppani liian koville laukaisi borrelioosin, joka puolestaan altisti minut sklerodermalle. Tämä on siis kaikki lääkäreiden pohdintaa eikä oman mielikuvitukseni tuotosta. Ajattelin, että ovatkohan toiset sklerodermaan sairastuneet sairastaneet myös borrelioosin?? Tälle ei löydy tieteellistä todistelua, mutta mielestäni se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei yhteys olisi mahdollinen.

Hienoa löytää informaatiota myös suomenkielisenä! Kun 14 vuotta sitten sain todella pahoja valkosormisuusvaivoja, kävin näyttämässä käsiäni työpaikan lääkärille. Hän passitti minut verikokeisiin, jossa tumavasta-aineet olivat reilusti koholla. Diagnoosiksi tuli skleroderman rajoittuneempi CREST-variantti. Olen siihen tyytyväinen, että diagnoosi tuli varhaisessa vaiheessa.

Vasta kolme vuotta sitten sain vatsavaivoja ja olenkin luopunut maitotuotteiden käyttämisestä kokonaan omaehtoisesti. Joku muukin oli tehnyt samoin - luin juuri netistä artikkelin.

Arvelen, että laukaisevana tekijänä saattoi aikanaan olla Mycoplasma-bakteeritulehdus, jonka sairastin muutamaa kuukautta ennen oireiden alkamista.

Vuosittain käyn kontrolleissa niinkuin kai valtaosa meikäläisistä. Liikunta tekee hyvää verenkierrolle ja tietysti ilmastonmuutos on hyvä asia. Talvia pelkään etukäteen silti joka syksy ja yritän päästä etelän lämpöön pariksi viikoksi kylmimpään aikaan vuodesta. Turvotusta on tasaisesti joka puolella - iho on hyvässä kunnossa toistaiseksi.

Saman vaivan kanssa elävää en ole koskaan tavannut.

• odotan nyt
        Crest-nainen 49 v. kirjoitti:

Hienoa löytää informaatiota myös suomenkielisenä! Kun 14 vuotta sitten sain todella pahoja valkosormisuusvaivoja, kävin näyttämässä käsiäni työpaikan lääkärille. Hän passitti minut verikokeisiin, jossa tumavasta-aineet olivat reilusti koholla. Diagnoosiksi tuli skleroderman rajoittuneempi CREST-variantti. Olen siihen tyytyväinen, että diagnoosi tuli varhaisessa vaiheessa.

Vasta kolme vuotta sitten sain vatsavaivoja ja olenkin luopunut maitotuotteiden käyttämisestä kokonaan omaehtoisesti. Joku muukin oli tehnyt samoin - luin juuri netistä artikkelin.

Arvelen, että laukaisevana tekijänä saattoi aikanaan olla Mycoplasma-bakteeritulehdus, jonka sairastin muutamaa kuukautta ennen oireiden alkamista.

Vuosittain käyn kontrolleissa niinkuin kai valtaosa meikäläisistä. Liikunta tekee hyvää verenkierrolle ja tietysti ilmastonmuutos on hyvä asia. Talvia pelkään etukäteen silti joka syksy ja yritän päästä etelän lämpöön pariksi viikoksi kylmimpään aikaan vuodesta. Turvotusta on tasaisesti joka puolella - iho on hyvässä kunnossa toistaiseksi.

mitä tuleman pitää! Minulla oli kaikkea kummallisia oireita. Sydän hakkasi, oli ihottumaa, jalat ja kädet turposi, kamala väsymys ja niveliä kolotti...kävin parikin kertaa lääkärillä ja minulle sanottiin, että se on stressiä!

Yritin kyllä väittää vastaan, mutta ei se mitään auttanut, joten kärsin hiljaa itsekseni. Kunnes aivan tavallisen virtsakokeen yhteydessä huomattiin punasoluja ja alettiin varmuuden vuoksi tutkia enemmän vaikka heitot olivat pieniä. Papa kokeen yhteydessä kerroin asiasta terveydenhoitajalle, joka sanoi asian olevan ihan normaalia naisilla ja minun turhaan huolehtivan! Jatkoin kuitenkin tutkimuksissa käyntiä, koska lääkäri niitä viimeinkin minulle oli määrännyt ja jo alkoi löytyä kaikkea kummallisia lukemia...tumavasta-aineet yli kymmenentuhatta yms. Myös munuaisista löytyi pientä vikaa. Eli mikäli olen ymmärtänyt oikein...minulla pitäisi olla skleroderma, mutta kun minulla ei tällä hetkellä ole mitään oireita, niin kait minulla ei sitten ole mitään sairautta. Mutta se tieto, että arvot ovat sitä luokkaa, pistää nyt elämään kuin viimeistä päivää, koska jonain päivänä se varmaan iskee todella kovasti, koska oli aika kun tuntui, että ei aamulla jaksa millään nousta ja töistä tullessa piti heti mennä lepäämään. Nyt käyn puolen vuoden välein kontrollissa sairaalassa ja aina kauhulla odotan mitä uutta...

Tämä epätietoisuus tässä varmaan on pahinta, ja se todella pistää nyt ottamaan elämästä kaiken irti mitä saa! Hyvin harvoin annan masennukselle valtaa, mutta yritän nyt kyllä myös pitää parempaa yleiskuntoa yllä, siitä uskon olevan ehkä eniten hyötyä...

Ja tulipa tässä taas todistettua, kuinka monta kertaa oudot oireet pistetään stressin piikkiin, kun ei muuta keksitä. Ja sitten vähätellään, ilmeisesti syynä on kunnallisen sairaanhoidon säästötoimet, toivottavasti ei ammattitaidottomuus kuitenkaan. Onnekseni kohdalleni osui viimein sellainen lääkäri, joka kylläkin aivan sattumalta löysi taudin ja nyt jos oireet uusiutuvat, tiedän nopeasti saavani apua jos se vain on mahdollista...

Jos jollain on jotain kerrottavaa sairaudesta, lukisin mielelläni muidenkin ajatuksia. Kuten todettu, taitaa olla aika erikoinen tauti. Minä olen nyt nelikymppinen nainen, joten tämä on kait vasta alkua.

• tartsu79

hei=) minulla todettiin viime tammikuussa 08 skleroderma. sormivalkoisuutta ilmeni tammi-helmikuussa07 ja sitä lähdin lääkäriin näyttämään, tullessani pois oli mukana niska rentoutumis lääkkeet 10krt fysikaallista hierontaa . ei auttanut oiret pahenivat turvotuksin ja valkoisuus muuttui sinisyyteen, kokeita tehtiin ja reumakokeisiin ja negatiivinen eli ei mitään . onneksi laittoivat jatkotutkimuksiin tarkemmin sormeni olivat turvoksissa ja jäykät eikä paljon niillä toimia tehty. kesä meni särkylääkkeiden avulla lääkäriin pääsin syksyllä07 kokeita tehtiin ja epäillys heräsi skleroderman olemassa olosta minussa mutta erikoislääkäriin sain lähetteen ja pääsin sitten tammikuussa08 ja sieltä saamani lääke määräyksillä olen silmittömän nopeasti palautunut ennalleni "melkein" liikkuminen on vaivatonta,kotrolli käynnit jännittävät aina paljon kun ei tiedä mitä sisuksissa jyllää..... toivoisin niin paljon löytäväni kanssa ihmisen jonka kanssa jakaa tuntoja ja kokemuksia sairauden kanssa elämisestä. tsemppiä kaikille ja pidetään lippu korkealla. kyllä se aurinko risukasaankin. hyvää joulun odotusta .... =)

• crest-nainen 49 v

Kurjaa, että on näin kovia pakkasia. En juuri uskalla ulkoilla, sillä lääkäri varoitti minua aiemmin asiasta. Keuhkoihin voi kylmällä säällä tulla samankaltainen reaktio kuin sormiin (spasmi) ja sehän lienee silloin vaarallista! Kateellisena katselen ikkunan ohi hiihtäviä kansalaisia.

Sormien iho on kylmistä säistä huolimatta ollut melko hyvä. Olen laitattanut rakennekynnet ja ne suojaavat sormenpäitä todella hyvin. Omat kynnet kun eivät kasva juuri ollenkaan verenkierron heikkouden takia. Olen kuullut, että jotkut tulevat lähetteellä rakennekynsien laittajalle ja saavat ne siten edullisemmin. Itse en ole vielä edennyt asiassa.

Isoäiti kirjoitti ylempänä ulkonäkömuutoksista. Millisia ne ovat olleet?

Hyvää kevättä kaikille!

• since 2009
        Nimetön kirjoitti:

Hei! Etsin tietoa sklerodermasta ja borrelioosista joten päädyin tälle sivulle. Minäkn aloin epäilemään että skleroderma on tullut borrelioosista nimittäin mun siskon lapsella joka on leikki-ikäinen todettiin alkuvuodesta skleroderma ja nyt kun asiaa on tutkittu, löydettiin verestä paljon borrelioosin aineita eli häntä on mahdollisesti viime kesänä purrut punkki josta on tullut borrelioosi ja myöhemmin kehittynyt skleroderma. Nyt hän aloittaa borrelioosia vastaan antibioottikuurin ja senjälkeen skleroderma lääkityksen. Hänellä on skleroderman lievempi muoto.

• crest nainen
        since 2009 kirjoitti:

Hei! Etsin tietoa sklerodermasta ja borrelioosista joten päädyin tälle sivulle. Minäkn aloin epäilemään että skleroderma on tullut borrelioosista nimittäin mun siskon lapsella joka on leikki-ikäinen todettiin alkuvuodesta skleroderma ja nyt kun asiaa on tutkittu, löydettiin verestä paljon borrelioosin aineita eli häntä on mahdollisesti viime kesänä purrut punkki josta on tullut borrelioosi ja myöhemmin kehittynyt skleroderma. Nyt hän aloittaa borrelioosia vastaan antibioottikuurin ja senjälkeen skleroderma lääkityksen. Hänellä on skleroderman lievempi muoto.

Hei sklerodermasta tietoa etsivä. Itselläni on sklerodermasta crest versio. Tietoa ja vertaistukea saa skleroderma yhdistykseltä johon voi liittyä netissä. sieltä saa haettua myös tietoa. myös sitä mitä kokemukset on opettaneet ei vain kirjatietoa. Käyhän osoitteessa www.sklero.info . Jaksamisia!

• crest-nainen 50 v
        since 2009 kirjoitti:

Tämä on tosi mielenkiintoista. Muistan elävästi, että lapsena minulla oli punkki kun lomailimme Turun saaristossa. Isäni poisti sen muistaakseni laittamalla jotakin rasvaa punkin päälle. Näinhän ei saa tehdä nykyisen tiedon mukaan vaan punkki pitää poistaa punkkipihdeillä.

Minkälaisella verikokeella tämä Borrelioosi saadaan selville?

• Joku vain
        crest-nainen 50 v kirjoitti:

Tämä on tosi mielenkiintoista. Muistan elävästi, että lapsena minulla oli punkki kun lomailimme Turun saaristossa. Isäni poisti sen muistaakseni laittamalla jotakin rasvaa punkin päälle. Näinhän ei saa tehdä nykyisen tiedon mukaan vaan punkki pitää poistaa punkkipihdeillä.

Minkälaisella verikokeella tämä Borrelioosi saadaan selville?

Borrelioosi saadaan melko todennäköisesti selville verikokokeella, joka näyttää onko veressä Borrelia -vasta-aineita. Tämän verikokeen luotettavuus on muistaakseni noin 70-80 % luokkaa, eli ei täysin luotettava. Itse kävin kesällä jopa kahdessa borrelioosikokeessa, mutta molemmat olivat negatiiviisia.. Minulla nimittäin on ollut morpheaa iholla ,oikeassa kädessä. Se alkoi noin 2 vuotta sitten ,mutta paheni tänä vuonna. Valkosormisuutta tai muuta skleroderman oireita ei minulla ole ollut.

Myös tämän vuoden alussa sain asentohuimauksen jälkeen tinnityksen ja muitakin korvaoireita: kipuja, veden tunnetta ja lieviä tasapainohäiriöitä. Mistä lie johtuukin? Toisaalta minulla todettiin juuri kilpirauhasen piilevä vajaatoiminta, ja thyroksiinin jälkeen on ollut parempi olo ajoittain, tosin oireet ei ole hävinneet. Korvakipuja ei esim ole ollut kohta puoleen vuoteen. Onkohan täällä muita jotka kärsis skleroderman/morphean yhteydessä korvaoireista?

• sklero epäily
        Joku vain kirjoitti:

Borrelioosi saadaan melko todennäköisesti selville verikokokeella, joka näyttää onko veressä Borrelia -vasta-aineita. Tämän verikokeen luotettavuus on muistaakseni noin 70-80 % luokkaa, eli ei täysin luotettava. Itse kävin kesällä jopa kahdessa borrelioosikokeessa, mutta molemmat olivat negatiiviisia.. Minulla nimittäin on ollut morpheaa iholla ,oikeassa kädessä. Se alkoi noin 2 vuotta sitten ,mutta paheni tänä vuonna. Valkosormisuutta tai muuta skleroderman oireita ei minulla ole ollut.

Myös tämän vuoden alussa sain asentohuimauksen jälkeen tinnityksen ja muitakin korvaoireita: kipuja, veden tunnetta ja lieviä tasapainohäiriöitä. Mistä lie johtuukin? Toisaalta minulla todettiin juuri kilpirauhasen piilevä vajaatoiminta, ja thyroksiinin jälkeen on ollut parempi olo ajoittain, tosin oireet ei ole hävinneet. Korvakipuja ei esim ole ollut kohta puoleen vuoteen. Onkohan täällä muita jotka kärsis skleroderman/morphean yhteydessä korvaoireista?

Minulla on reumalääkärin tutkimukset kesken, skleroderma epäily vahvana. Valkosormisuutta, myös varpaissa, nivelkipuja, ja yllätys yllätys, korvakipuja. Lekuri epäily leukanivelen kivun vaikuttavan korvakivulta, eli syyllinen olisi leukanivel. Kipu säteilee myös poskipäille ja ohimolle. Ei kivaa. Syön tällä hetkellä kortisonia kipujen lievittämiseen.

• Jasu1965
        sklero epäily kirjoitti:

Minulla on reumalääkärin tutkimukset kesken, skleroderma epäily vahvana. Valkosormisuutta, myös varpaissa, nivelkipuja, ja yllätys yllätys, korvakipuja. Lekuri epäily leukanivelen kivun vaikuttavan korvakivulta, eli syyllinen olisi leukanivel. Kipu säteilee myös poskipäille ja ohimolle. Ei kivaa. Syön tällä hetkellä kortisonia kipujen lievittämiseen.

Hei,

Minä olen kärsinyt niska/hartia/lapaluukivuista jo n 20v. Sormiani on myös leikelty jo 6 kertaa. Kukaan ei oikein ottanut vaivojani todesta, kunnes ajoin 200km toiselle paikkakunnalle ja lääkäri siellä laittoi lähetteen oman paikkakuntani Keskussairaalaan.
        Minulta otettiin koepala selässä olevasta montusta (jota kaikki vain ihmetelleet 20v ajan) ja diagnoosi Skleroderma iholla. Pyysin lisätutkimuksia ja nyt odotan vastauksia Borreoloosi ja tumavasta-ainetutkimuksista.
        Toisaalla on fysiatrin neuvo kuntotukseen ja toisaalla ortopedin neuvo leikkaukseen eli vaivoja löytyi enemmän ja vähemmän, kun itse maksoin magneetikuvauksen 20v särkyjen jälkeen!!! Väsymys on valtaisaa, vielä kun tietäisi, mikä vaiva johtuu mistäkin... ja miten esim leikkaus vaikuttaa mihinkin... Ensi viikolla Keskussairaalan kirurgin tapaamiseen

• hepulitäti
        Jasu1965 kirjoitti:

Hei,

Minä olen kärsinyt niska/hartia/lapaluukivuista jo n 20v. Sormiani on myös leikelty jo 6 kertaa. Kukaan ei oikein ottanut vaivojani todesta, kunnes ajoin 200km toiselle paikkakunnalle ja lääkäri siellä laittoi lähetteen oman paikkakuntani Keskussairaalaan.
        Minulta otettiin koepala selässä olevasta montusta (jota kaikki vain ihmetelleet 20v ajan) ja diagnoosi Skleroderma iholla. Pyysin lisätutkimuksia ja nyt odotan vastauksia Borreoloosi ja tumavasta-ainetutkimuksista.
        Toisaalla on fysiatrin neuvo kuntotukseen ja toisaalla ortopedin neuvo leikkaukseen eli vaivoja löytyi enemmän ja vähemmän, kun itse maksoin magneetikuvauksen 20v särkyjen jälkeen!!! Väsymys on valtaisaa, vielä kun tietäisi, mikä vaiva johtuu mistäkin... ja miten esim leikkaus vaikuttaa mihinkin... Ensi viikolla Keskussairaalan kirurgin tapaamiseen

Hei. Reumatekijä on negatiivinen. Sjögren ja fibromyalgia diagnosoitu. Valkosormisuus on,mutta verikoe näytti negatiivista n 3 vuotta sitten. Kysynkin,että voiko minulla silti olla raynaud? Voiko verikoe näyttää myöhemmin positiivista,vai onko sillä merkitystä? Tai onhan sillä,koska en saanut "virallista" diagnoosia siihen. Sormet,varpaat ja jalkapohjat ovat todella kipeitä valkoisuuden iskiessä. Mutta senhän te tiedättekin. Toivoisin että kellään ei näitä vaivoja olisi,mutta kun kuitenkin on,niin on hyvä,että on kohtalotovereita...

• skleroliini
        hepulitäti kirjoitti:

Hei. Reumatekijä on negatiivinen. Sjögren ja fibromyalgia diagnosoitu. Valkosormisuus on,mutta verikoe näytti negatiivista n 3 vuotta sitten. Kysynkin,että voiko minulla silti olla raynaud? Voiko verikoe näyttää myöhemmin positiivista,vai onko sillä merkitystä? Tai onhan sillä,koska en saanut "virallista" diagnoosia siihen. Sormet,varpaat ja jalkapohjat ovat todella kipeitä valkoisuuden iskiessä. Mutta senhän te tiedättekin. Toivoisin että kellään ei näitä vaivoja olisi,mutta kun kuitenkin on,niin on hyvä,että on kohtalotovereita...

Raynaud oire voi olla aivan terveelläkin ihmisellä ja sitä ei todeta missään verikokeissa. Terveellä tarkoitan nyt siis sitä että se ei merkitse aina sklerodermaa. Vain hyvin hyvin pieni osa valkosormisuusoireisista sairastaa sklerodermaa. Raynaud voi liittyä Sjögreenin syndroomaankin ymmärtääkseni. Jos oireesi on selvät, kärsit Raynaudin oireesta ja siihen voidaan kokeilla periferiaa avaavaa lääkettä esim Adalat. Primaariseen raynaudiin se auttaa paremmin kuin sekundaariseen eli tälllaisiin sidekudostauteihin liittyviin sairauksiin.

• Dry eye
        since 2009 kirjoitti:

Hei, minulla on diagnostisoitu 13 vuotta sitten SLE subakuuttina muotona. Sairauttani olen oireillut varmaan nuoruudestani asti vaikka diagnoosiin päästiin vasta myöhemmin. Erään aurinkoisen kesän jälkeen niskaan ja käsivarsiin ilmestyi hiukan tulehtuneita näppylöitä jotka eivät reakoineet kahden viikon aikana antibiootti eivätkä kortisoonivoiteeseen. Sain lähetteen Ihotautien pkl Helsinkiin ja siellä hyvin pian päästiin sairauden jäljille. Vuosien myötä sairaus on aaltoillut. Välillä kasvoissani oli voimakkaat "perhos-kuviot" ja päälaellä hiuspohja "kumpuili". Sain voimakkaan syvälaaserhoito-jakson kasvoihin ja käsivarsiin. Sillä ne ongelmat hävisivät. Myös verarvot ovat olleet välillä sekaisin ja välillä enemmän normaalit. Munuaisia, suolistoa ja virtsaelimiä on tutkittu monenlaisten vaivojen takia. Kuivat silmät ja niistä aiheutuva haitta on minulla jatkuvaa. Mutta niistäkin on aina päästy eteenpäin.
        Masentavinta tässä kaikessa on se ettei itse voi oikein mitenkään vaikuttaa sairauteen. Reipas mieli, terveelliset elämäntavat ja kärsivällisyys ovatkin tärkeintä yleisvoinnin kannalta. Lääkkeinä käytän kesäaikana Oxiklorin 300 mg x 1 vrk ja Primaspamia. Lääkärit halusivat tietää onko suvussani vastaavaa sairautta kellään mutta tietääkseni ei ole. Heidelbergin yliopistossa Saksassa on tiettävästi käytetty verensiirtoa hoitomuotona ko. sairaudessa. Mistään Borrelioosista en ole aikaisemmin kuullut enkä lukenut. Tämä saattaa olla niitä sairauksia joita ei todennäköisesti pystytä jäljittämään mihinkään alkusyyhyn.

• CoupDeSabre

Hei,

minulla on aina ,niin kauan kuin muistan, ollut semmonen "kuoppa" mun vasemman reiden sivussa. Pari viikkoa sitten huomasin että otsalleni on ilmestynyt juoste joka on hiukan lommolla (huomaa jos kohotan kulmia ylöspäin) ja muutenkin oon jo pari vuotta friikkaillut mun toisesta silmästä joka tuntuu ja näyttää oudolta, pienemmältä kuin mun toinen ns.normaali silmä. Nyt rupesin pelkäämään tuota scelodermaa tai tuota "coup de sabre"-muutosta...
      Paheeneeko tämä? Mitäs jos muutun quasimodoksi tai vastaavaksi? Oon vähän yli parikymppinen nuori nainen ja tällaset ulkonäköasiat nyt harmittaa ihan kamalasti! :(
      Onko tälle mitään tehtävävissä jos tämä etenee? Tiedän että pitäisi mennä lääkärille, mutta olen aikamoisen pettynyt arvauskeskuksen palveluihin että pitäisikö varata suoraan aika reumatologille jotta ottaisivat todesta. Huoh! Apua!
      Miksei kantasoluhoitoja vielä yleisemmin harjoiteta, minä menisin vaikka heti koekaniiksi.
      Masentunut ja pian elämänilonsa menettänyt. :( Miksi aina minä?
      Lisää keskustelua aiheesta, plz?

• TRM

Hei.
      Et varmaankaan ole luulosairas tai muuta vastaavaa! Minulla on ollut jo jonkin aikaa samat oireet kuin sinulla, lisäksi on tullut vielä pikkuhiljaa väsymystä, mitä ei ole normaalisti ollut. Minulla todettiin n.1,5v sitten skeloderma aivan vahingossa ja se löytyi kun työterveyslääkäri määräsi minut erittäin laajoihin reumakokeisiin. Hän sanoi vielä, että turhaan nämä otetaan, mutta saanhan sillä tavalla mielenrauhan itselleni. Tieto olikin aika tyrmäävä, sillä olin epäillyt nivelreumaa. Eli jos sinulla on mahdollisuus mennä ko. kokeeseen, niin suosittelen. On kyllä aika arvokas, mutta kyllä se kannattaa (itselläni sairauskassa maksoi kokeen). Toivon sinulle kaikkea hyvää ja muista, ettei ihminen koskaan ole liian huolissaan omasta terveydestään, sillä jos joku sairaus todetaan ajoissa niin se on todella hyvä.

• eteen päin vain..

itse olen sairastanut MCTD:tä diagnosoidusti 6vuotta, oireet tosin alkoivat 4vuotta ennen diagnoosia, pikkuisen meni sormien päät valkoisiksi.. paheni jatkuavsti ja lopulta sinisiksi.. tällä hetkellä kylmäsormisuus on siinä pisteessä että viileässä kadet ja jalat ovat kokonaan musta(nisertävät, valkoisuudesta ei tietoakaan ennen kuin sisälle menee lämpimään :( oma sairauteni on nyt luokiteltu sklerodermaksi..

pahimmat oireite minulla ovat sormien nivel oireet, valkosormisuus seka ruokatorven liike häiriö/ paha happofefluksia :( ikää huiketa vajaa 28 ja tässä ollaan..

en ole vielä löytänyt paikkaa missä olisi kohtalo kavereita missä voisi kirjoitella aktiivisesti.. tuntuu että tämän kanss aon niin yksin kun on reuma sairaus, mutta on kaukana tavan nivelreumasta, pelkkää refluksiaakaan kun ei ole jne..

perjantaina jälleen lääkärille,josko saisi jotai reumalääkkeitä aloitettua ja kuriin nämä niveloireet. ruokailu kun jälleen taas onnistuu,aijemmin jäi ruuat kurkkuun ja säikähdin ihan hirveästi luettuani kaiken maailman ruokatorvi syöpä juttuja jne, eli ei pitäisi itse yrittää diagnoosia itselleen antaa, vaan mars lääkäriin..

oletteko käyttäneet lämpökäsineitä tai grappereita jotka kärsitte pahasti kylmäsormisuudesta? itselläni grapperit kengissä ja hanskoissa ovat mahdollistaneet ulkoilu.. ulkomailla oltiin just alku syksystä ja kummasti vaan 20 lämmössäkin sormet meni sinisiksi illasta kun päivä toli yli 30 että kummasti se tuo lämpötilan muutos vaan tätä aiheuttaa :/

mukavaa alkanutta talvea kaikilel kohtalotovereille!

• perijä

Etisin CREST keskusteluja. Löysin tämän vanhan ketjun.

Minun CREST on perinnöllistä laatua. Isoäidin äiti, isoäiti ja täti. Täti sai 1990 luvulla diagnoosin Sjögrenin oireyhtymä. Jokaisella säilyi äly loppuun asti, loppu oli tuskainen. Vasta täti sai 2000 luvulla kivunlievitystä.

Oman sairauteni kulku;
      Töissä oli jatkuva stressi. Oikean keskisormen pää turposi palloksi. Kävin työterveyslääkärillä, hän laittoi labrakokeisiin mistä ilmeni, että minulla on reuma. Tutkimuksia jatkettiin 2001 reumapolilla lopputuloksella ”Raynaud tauti ja Sjögrenin oireyhtymä”. Se oli suoraa menoa työkyvyttömyyseläkkeelle. Turvonneen sormen kynsi kutistui ja sormen pää muuttui karkeaksi. Hoitona kokeiltiin ilomedin hoitoa mistä ei ollut minkäänlaista apua. Lämpörukkasetkaan eivät auttaneet.

En enää muista mitä lääkkeitä silloin sain. Niistä ei kuitenkaan ollut apua. Sormien turvottelut ja särky jatkui. Sisukset alkoi sekoilla. Harrastin liikuntaa 4-5 tuntia päivässä. Heti kun asetuin paikoilleni alkoi sormia ja varpaita palella. 2011 laihduin yhden kuukauden aikana 11 kg ilman mitään tuntuvaa syytä. Oikean etusormen pää muuttui palloksi. Kynsi poistettiin ja sormen pää alkoi syöpyä. Tutkimusten jälkeen diagnoosi ”CREST oireyhtymä”. Sen jälkeen on menty vauhdilla alaspäin.

Ensin hävisi sylki sen jälkeen hampaat. Yksikään sormi ei mene enää suoraksi. 2013 jalat turposi polvista alaspäin. Ovat edelleen turvoksissa. Sormet turvoksissa, iho on kuiva ja kova. Vuotavia haavoja tulee herkästi. Paraneminen kestää viikkoja. Oikean käden sormien päissä ei ole puristusvoimaa ollenkaan. Olen aina ollut käsillä tekijä. Pystyn enää hoitamaan itseni ja jokapäiväiset askareet. Oikea käsi on huonommassa kunnossa. Etusormi on syöpynyt ensimmäistä niveltä myöten. Peukalo on siirtynyt lähelle kämmentä. Limakalvot on kuivat, nieleminen vaikeaa. Syksyllä sain lisäkaveriksi masennuksen. Psyykelääkkeet kuivattaa lisää jo ennestään kuivia limakalvoja.

Ruokavalio on maidoton ja gluteeniton. Lähinnä sosekeittoja. Sisäisesti otetut öljyt ja rasvat tulee saman tien pois. Mikään rasva ei imeydy ihoon, kaikki jää lillumaan pinnalle. Liikunta on jäänyt vähiin mielettömän väsymyksen ja masennuksen takia. Se ettei sairauden etenemistä pystytä ennustamaan on masentavaa.

Onko kokemuksia miten CREST etenee tästä.

Otin tämän yhdeltä netin keskustelufoorumilta. Itse tutkimukseen ei linkkiä annettu. Toivottavasti on jollekin apua.

ISTPP: The Congressional Prevention Coalition

Esim. USA:n terveysministeriön alaisen Atlantalaisen Centers for Disease Control-järjestön tutkimuksen 90% sekä Stanfordin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan jo v.1998 julkaistu solubiologian tohtori Bruce Liptonin tutkimuksen mukaan yli 95% kai-kista terveydellisistä ongelmista liittyy stressiin. Loputkin sairaudet 5% liittyy geeniperäiseen l. perittyyn stressiin (B.Lipton).

September 2010 - Stress Is The Cause of 90 - 95% of Illness & Disease.

Stress - 99% of all disease is caused by stress

• perijä

Unohtui. Korvakäytävätkin on kuivat ja verillä. Sieraimia saa rasvata jatkuvasti.

• Sellu123

Kyllä sun kannattaa mennä lääkärille ehdottomasti, jos saisit vielä ajan Reumatologille, niin hän osaisi laittaa oikeat labrakokeet jos ei muuten näy.
      Itselläni on skleroderma

• Anonyymi

Ainoa keskustelu minkä google antaa. Minulla näyte iholta ja patologin mukasn morpheaan viittaa. Lääkärim mielestä ei, ilmeisesti kun valkosormisuutta tms.oiretta ei ole. Vain iho muutos.

Mutta tuntuu et eikö näyte ole 99% luokkaa? Eli vaikka muita oireita ei _vielä_, niin luultavasti/todennäköisesti jossai vaiheessa tulee?
      Lääkäri ei edes verikoetta nähnyt tarpeelliseksi. Voiko sillä todeta morphean?,

Joku oli borrelioosista. Se mainitaan terveyskirjastossa. Mutta lähinnä alaikäisillä, ei enää aikuisilla tämän sairaiden puhkeamissyyksi.

• Anonyymi

Labroista mulla näkyi koholla olevat tumavasta-aineet ja sentromeerinen värjäyskuvio. Muut labrat mulla ok. Myöhemmin diagnoosi on lääkärin mukaan varmistumassa crestiksi, koska oireita on alkanut tulla mm. sormiin.

• Anonyymi

Nainen 71 v
        Sairastuin 28-vuotiaana, tauti oli todella paha, en muista oikein mitään viidestä ensimmäisestä vuodesta. Sinnittelin vain ja kävin töissä, välillä olisin voinut nukkua työpöydän ääressä. Tauti rauhoittui, mutta eihän se katoa, oireet katoavat. Välillä se oirehtii esim. jalkaterä on kipeä, punainen ja arka, turvonnut. Sitten se rauhoittuu. En syö lääkkeitä tällä hetkellä.

Kaikki muutkin oudot neurologiset tuntemukset kulkevat mukana. Kädet eivät ole enää siniset, mutta jäähtyvät äkkiä. Iho on melko hyvä, pärjään kosmeettisilla kosteusvoiteilla, ei tarvitse kosteuttaa jalkoja millään karmean hajuisella tökötillä. Iho pehmeni ja jäykkyys helpotti, nyt on vissiin jo iän tuomat jäykät nilkat. Kompuroin silti aina marja- ja sienimetsään. Näin pitkälle olen selvinnyt, lääkärit olivat aluksi aika epätoivoisia. Päivä kerrallaan mentiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nainen 71 v
        Sairastuin 28-vuotiaana, tauti oli todella paha, en muista oikein mitään viidestä ensimmäisestä vuodesta. Sinnittelin vain ja kävin töissä, välillä olisin voinut nukkua työpöydän ääressä. Tauti rauhoittui, mutta eihän se katoa, oireet katoavat. Välillä se oirehtii esim. jalkaterä on kipeä, punainen ja arka, turvonnut. Sitten se rauhoittuu. En syö lääkkeitä tällä hetkellä.

Kaikki muutkin oudot neurologiset tuntemukset kulkevat mukana. Kädet eivät ole enää siniset, mutta jäähtyvät äkkiä. Iho on melko hyvä, pärjään kosmeettisilla kosteusvoiteilla, ei tarvitse kosteuttaa jalkoja millään karmean hajuisella tökötillä. Iho pehmeni ja jäykkyys helpotti, nyt on vissiin jo iän tuomat jäykät nilkat. Kompuroin silti aina marja- ja sienimetsään. Näin pitkälle olen selvinnyt, lääkärit olivat aluksi aika epätoivoisia. Päivä kerrallaan mentiin.

Miten jalkasi oireili ja miten selvisi että skleroderma kyseessä. Onko ollut jalan ihon kiristystä ? Osaako joku sanoa voiko kiristys olla vain toisessa raajassa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3895
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1915
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1781
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1422
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      51
      1363
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      131
      1327
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1282
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1166
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1043
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      113
      1022
    Aihe