Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle missä kohdassa raamattua sanotaan että tv:n katselu on syntiä?
Joku asia miten selittää miksi ei saisi katsoa?
Edes yksi pointti?
Kiitos.
Telkkari
9
1404
Vastaukset
- hihhulainen
15 Ja sallittiin hänelle antaa hengen pedon kuvalle, että pedon kuva myös puhuis, ja tekis, että jokainen, joka ei pedon kuvaa kumarra, pitää tapettaman.
- Vapisee
Jaa että kuolo suurinpiirtein korjaa kun toosan aukaisee? Joku tulee ja tappaa?
Ei kai nyt sentään. TUOKO on se miksi tv:tä ei sais katsella? - Nimimerkki
Vapisee kirjoitti:
Jaa että kuolo suurinpiirtein korjaa kun toosan aukaisee? Joku tulee ja tappaa?
Ei kai nyt sentään. TUOKO on se miksi tv:tä ei sais katsella?Ei, kun jos joku ei tahdo avata toosaa niin joku tulee ja tappaa.
Älä tapa.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa.
(Lutherin Vähä katekismus)
Sillä jos joku kokee TV:n pahaksi niin meidän tulee häntä tukea olemalla yhtä hänen kanssaan ettei hän tapetuksi tulisi eli joutuisi kärsimään "vahvojen" toimesta "heikkoutensa" tähden.
itsessään ole syntiä, mutta sen huono ohjeman tarjonta on. Siihen liha kiintyy ja katsoo synnillisä ohjelmia.
- Kalustaja
"Ei ole kristityn kodin huonekalu."
Eikös tuo ole se päätöksenne sanamuoto.
Silloin puhutaan kyllä myös itse laitteesta.
Tietääkseni sellinen joka laitteen on kotiinsa hankkinut, on erotetut seurakunnan yhteydestä.
Vaikkei olisi itse katsonut lainkaan ohjelmia.
Joten lopetapa totuuden muuntelu, hyvä Weha.
- näköradiomies
Ei sekään aina ole syntinen värkki ollut, vaan panna tuli vasta 60-luvun alussa.
- pakkula
Rakkaat valjet! Minä neuvon teitä, niinkuin outoja ja muukalaisia; välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan. (Piet. 2. 11)
Televisio ohjelmineen ei sovi kristittyyn kotiin.
Tämä oli sen kannan ilmaisun ydin silloin aikanaan 1960 luvun alkupuolella. Muistaakseni siinä oli joitakin ohjeistuksia keskinäisiin keskusteluihin uskovaisten kesken, jotenkin siihen tapaan, että paikallisia Rauhanyhdistyksiä kehotetaan valitsemaan soveliaita uskovaisia hoitamaan langenneita jäseniään.
Niistä taustoista yritän muistella jotakin. Amerikassahan televisio oli silloin jo aivan yleinen, siellä oli siis kokemusta. Monilla oli telseisio asuntoon kuuluvana, monet sitä katsoivat, mutta monelle se oli ylivoimainen kiusaus. Eräskin nuori oli aikansa taistellut sisäisesti, kun sopimattomat ohjelmat houkuttelivat. Lopulta oli asuntokaverinsa kanssa yhteituumin katkaissut saksilla johdon poikki, kun tajusi, että muuten synnin vapaus voittaa.
Suomessakin oli taustalla vastaavaa jo ennen televisiota, oli ainakin elokuvat ja teatterit nähty sopimattomiksi uskovaisen ajanviettopaikoiksi. Kun nämä samat kuvat olivat tunkeutumassa koteihin, tällainen ohjeistus oli vain johdonmukainen. Aluksi siinä ei ollut mitään erottamisia yhdistyksistä, se tuli vasta sen seurauksena,kun ilmeni kiivastakin kantaa TVn puolustamista. Se olkoon kuitenkin osaltani toisen mahdollisen viestin aihe. Itse olen niitä keskusteluja seurannut melko nuorena, oppilaan ominaisudesssa. Siitä opilaan paikalta en tosin ole vieläkään päässyt pois, vaan aina on jotakin oppimista ja syytä mielipiteiden tarkistamiseen. - Juhani24
Meitä peloteltiin lapsena 70-luvulla televisiolla niin paljon, että käydessämme "epäuskoisissa" sukulaisissa televisioon päin ei oikein uskaltanut katsoakaan vaikka se oli suljettuna.
Puhujat saarnoissaan sanoivat sitä "joka kodin sontaluukuksi". Kauhisteltiin, miten "maailman ihmiset" on syntisiä, kun ovat laittaneet jopa jumalanpalveluksia sinne televisioon. (sunnuntai-aamuisin tulee edelleenkin)
No tällaista televisiosta, internetti kuitenkin on piireissä hyväksytty, vaikka television tarjontaa ei voi edes verrata siihen saastaan, mikä netistä löytyy.
Että yritä siinä sitten löytää se raamatunkohta, joka kieltää television, mutta sallii internetin. Menee varmasti vaikeaksi.
Meidän perheessä lasten netin käyttöä seurataan paljon tarkemmin kuin Nalle Puhin edesottamuksia lastenvideossa...- Kiinni jäit!
Mistäs te tuota Nalle Puh-lastenvideota katselette?
Vanha sanontahan on: Ei videota ilman telkkaria!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743800Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1823035Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472946Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572431Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632230- 1601870
- 781575
- 331437
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231388Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391352