Persoonallisia sukulaisia

Niinkin voi sanoa

Mummoni sisko, sanotaan vaikka "Vuokko-tädiksi" oli koko elämänsä hyvin persoonallinen. Erästä uutta vuotta hän istui jakkaralla tupansa katolla ja putosi sieltä ja mursi kätensä. Aika kului ja kaikki tottuivat Vuokko-tädin hassuun tyyliin. Lopulta, kun menimme sinne käymään, hänellä oli pieni muistikirja, josta hän luki "Reija: Reetta-siskon toiseksi vanhin tytär-lapset: Riina, Raisa, Maija" Luettuaan tämän hän kohotti katseensa ja kysyi "Kuinka voitte?" Mummilla oli siis ihan selvä dementia..ollut ties kuinka kauan, mutta sitä ei hänen erikoisuuksiltaan tajunnut..

Kokemuksia vastaavasta?

3

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Titi

      Oma mummo on aina ollut tälläinen "Draama Queen". Kuolemaa on tehnyt kolmekymppisestä saakka(isäni sanojen mukaan:"miten teidän lapsraukkojen käy,kun minä kohta kuolen"). Minäkin muistan koko lapsuuteni kuunnelleeni näitä" en näe kun aloitatte koulun/pääsette ripille" jne jne-juttuja.
      Samoin huomionhakuisuus on aina ollut suurinta luokkaa.Häntä palveltiin kaupassa huonosti,joku mies tuijotti häpeilemättömästi linja-auto asemalla,naapurin rouva kiroili hänelle.Kun serrkuni teki itsemurhan,siitä tehtiin asiaa 20 vuotta.

      Kun nämä alkoivat vaan lisääntyä ja lisääntyä,epäiltiin yksinäisyyden vaivaavan,mummo asui yksin omassa talossaan,tosin samassa pihapiirissä tätini kanssa. Siinä vaiheessa,kun ikää oli jo 92,ja äitini ja tätini päättivät raahata mummon väkisin tutkimuksiin,lähinnä huonomuistisuuden takia(mm.mummo meni nukkumaan ja jätti kalakeiton hellalle).Todettiin,ettei mummo pärjää enää yksin,oli dementia ja alzheimer.Diagnoosin jälkeen alkoi sitten huomata niitä oireita paremmin.Tautien edetessä mummosta tuli ihan eri persoona,kiroileekin,mikä oli aikoinaan ihan pannassa.Huusi ja raivosi,kun palvelutalolta hänelle huoneisto vuokrattiin.
      Mutta milloin tauti alkoi,sitä ei voi varmalla sanoa.Mummon marinoihin oli jo niin turtunut,ettei arvannut höpöjuttujen olevan mummolle tosia hallusinaatioita.Huono omatunto kaikilla,olisi pitänyt ottaa huomioon sekin mahdollisuus.
      Mummo on nyt 95,asuu palvelutalossa,Ei muista sukulaisiaan,jos muistaa,niin sekoittaa toisiin.
      Sydän,minkä piti olla huono ja kuolemaan johtava seikka,on edelleen voimissaan.Lääkkeet auttavat paranoiaan,mummo on auttamattomasti pihalla kaikesta.Hetken kirkkaat hetket muistuttavat entisestä mummosta,varsinkin lastenlastenlapsien kyläillessä..

    • katsomaan

      lähes satavuotiasta sukulaispappaa jolla oli muisti alkanut reistailla. Olimme olleet paljon tekemisissä hänen kanssaan.

      Kun juttu ei oikein alkanut luistaa entiseen tapaansa niin isäni sitten kysyi että "Muistaako se Arvo keitä me olemme?". Johon tää pappa vastasi että "Kun minä illalla oikein funtsin kunnolla niin varmasti jo huomenna muistan."

      • Nimetön

        Tässä helmiä siitä millaisen suvun omistan:
        - Olin käymässä kotona. No, kaksi siskoani ei sanonut minulle sanaakaan koko viikon aikana. Syytä ei ole kerrottu, ja nykyään juttu taas luistaa.
        - Siskoni mies aloitti strippausnäytöksen aina kun näki minut. (kyseessä eri sisko kuin yllä). Huusi ja haukkkui kuin sekopää vaikken ollut tehnyt mitään. Valitti: "Miksi pidät yhteyttä siskoosi" ja hetken päästä: "Miksi et ikinä käy?" Miksiköhän.
        - Äiti: Vastaus kaikkeen: emmä tiedä, ei mua kiinnosta
        -Isä: Kiroilua ja huutoa, sekopäisiä vastauksia järkeviin kysymyksiin
        - Siskon kakarat: ei mitään käytöstapoja
        - Sisko: edellämainittu: ei mitään yhteydenpitoa kolmeen vuoteen, kylmyyttä puhelin"keskusteluissa" jne. Sitten yhtäkkiä käyttäytyy kuin kaikki olisi taas hyvin!
        Kaikesta huolimatta olen vakaasti sitä mieltä että suku on paras. Sillä en itsekään oo "ihan" normaali. Mutta on tämä silti jo liikaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe