No moiks!
Asiani on erittäin yksinkertainen. Haluaisin kysyä äideiltä joilla on tyttäriä, niin miten suhtauduitte siihen että tyttärenne kuukautiset alkoivat, ja miten rakas lapsenne kertoi teille siitä. Itselläni alkoi eilen kuukautiset, ja en tiedä, että miten kertoisin äidilleni!
kuukautiset....äidit kertokaas!
32
9020
Vastaukset
- kolmen lapsen äiti
Olin ounastellut, että pian tyttäreni kuukautiset alkavat ja kertonut hänelle, missä siteet ovat yms. Sitten kun ne alkoivat, hän soitti minulle töihin, että nyt ne alkoivat. Eikä siinä sen kummempaa. Kerro vain äidillesi vaikkapa vain ohimennen, että tästä lähtien sinäkin tarvitset siteitä. Eihän hän muuten tiedä niitäkään ostaa enempää kuin tavallisesti. Se on kuitenkin niin luonnollinen asia tyttöjen ja naisten elämässä. Tsemppiä!
- näin meillä
ovat jo pienestä pitäen tietäneet kuukautisista
tällä hetkellä odotamme 11 vuotiaan kanssa yhdessä kuukautisten alkamista. Ja sidepaketti odottaa jo vessan kaapissa. ja kun ne alkavat me mennään hänen kanssaan kaupungille juhlimaan tapahtumaa... syömään ja vaikkapa ostoksille onhan se lapsuus aika sitten häneltä takana eli juhlaan on aihetta.
Siis avoimuutta...kuukautiset eivät ole tabu enää nykypäivänä.
Kerro äidillesi alkaneista kuukautisista...luulen että hän osaa jo odottaakin sitä tietoa. Eli ihan reilusti asioiden oikeilla nimillä.
Kun minä ite olin siinä iässä 12v... kun kuukautiset alkoi... n eoli niin salaisia juttui etten pariin kuukauteen uskaltanu sanoa mitään.
siksi olen omilleni koittanu pitää ne niin luonnollisena asiana ettei niitä hävetä tarvi.- outsa
No hertsileijaa sentään: eihän lapsuus sentään lopu menkkojen alkamiseen!?! Mun tyttärellä alkoi menkat 10-vuotiaana, ja yhtä lapsi on vieläkin.
- ihmettelee
sormia napsauttamalla tyttaresi lapsuus on ohi (ikaa on vasta 11), ja vain koska hanella alkaa kuukautiset?! hoh hoh, ei taida aitikaan olla viela taysin aikuinen...
ja jos se kuukautisten alkaminen on luonnollinen tapahtuma (mita se onkin), niin miksi sita sen takia pitaa lahtea juhliin, ulos syomaan, shoppaileen yms? - pikkuinen
ihmettelee kirjoitti:
sormia napsauttamalla tyttaresi lapsuus on ohi (ikaa on vasta 11), ja vain koska hanella alkaa kuukautiset?! hoh hoh, ei taida aitikaan olla viela taysin aikuinen...
ja jos se kuukautisten alkaminen on luonnollinen tapahtuma (mita se onkin), niin miksi sita sen takia pitaa lahtea juhliin, ulos syomaan, shoppaileen yms?No tuskin hän ihan sitä tarkoitti. Onhan menkkojen alkaminen aika iso juttu ja itse olisin ollut aikoinani tyytyväinen jos mun äitini olisi toiminut noin (kohdellut mua kuin "isoa tyttöä") eikä mun olisi tarvinnut hävetä kun menkat alkaa tai karvat kasvaa.
Itse kyllä muistan sen kuinka tärkeää oli jos vanhemmat kohtelivat mua ihmisenä eivätkä ns. vauvana ja onhan se hienoa kun pikkutytöstä kasvaa aikuinen, eikö. Niin ja toi juhlistaminen, ovathan menkat askel aikuisuuteen, joten kukin tavallaan. - näin meillä
pikkuinen kirjoitti:
No tuskin hän ihan sitä tarkoitti. Onhan menkkojen alkaminen aika iso juttu ja itse olisin ollut aikoinani tyytyväinen jos mun äitini olisi toiminut noin (kohdellut mua kuin "isoa tyttöä") eikä mun olisi tarvinnut hävetä kun menkat alkaa tai karvat kasvaa.
Itse kyllä muistan sen kuinka tärkeää oli jos vanhemmat kohtelivat mua ihmisenä eivätkä ns. vauvana ja onhan se hienoa kun pikkutytöstä kasvaa aikuinen, eikö. Niin ja toi juhlistaminen, ovathan menkat askel aikuisuuteen, joten kukin tavallaan.Yksi aika päättyy toinen alkaa... aikuisuus ei ole vielä lähelläkään mutta minusta tyttären kuukautiset on asia jota aijomme juhlistaa kahden tekemällä jotain äiti tytär juttuja. valmista kaavaa ei ole koska tätä ei ole vielä tapahtunut.
Häpeää ei lasteni tarvitse koskaan kasvamisestaan tuntea. - nainen
näin meillä kirjoitti:
Yksi aika päättyy toinen alkaa... aikuisuus ei ole vielä lähelläkään mutta minusta tyttären kuukautiset on asia jota aijomme juhlistaa kahden tekemällä jotain äiti tytär juttuja. valmista kaavaa ei ole koska tätä ei ole vielä tapahtunut.
Häpeää ei lasteni tarvitse koskaan kasvamisestaan tuntea.Minun on pakko lisätä myös, että hieno homma, että äiti ja tytär juhlii kuukautisten alkamista! Onhan se nuorelle tytölle todella merkittävä asia eikä varmaan kirjoittanut äiti tarkoitakaan, että lapsuus olisi yhtäkkiä lopullisesti ohi.
En itse ole koskaan tullut ajatelleeksi, että voisin juhlia tyttäreni kanssa kuukautisten alkamista, mutta nyt ehdottomasti aion tehdä sen.
Luin eräästä kirjasta vuosia sitten (siksi en muista nimeä tai tekijää), miten eräs mies kertoi mummonsa onnitelleen häntä hänen ensimmäisestä siemensyöksystä. Mummo sattui olemaan hereillä ja paikalla, kun hätääntynyt nuori mies ihmetteli, mitä hänelle tapahtui. Mummo oli kertonut, mistä oli kyse ja onnitelut johtuivat siitä, että nyt pojasta oli tullut mies. Tämä "poika" oli kirjassa jo neljännelläkymmenellä ja hän väitti, että hänen hyvän seksuaalielämänsä perusta oli hänen mummonsa suhtautuminen.
Sain itse äidiltäni ihan hyvät vinkit kuukautisiin. Hän osti minulle siteitä valmiiksi ja kertoi, mitä tapahtuu ja mitä minun tulee tehdä. Kun kuukautiset alkoivat, kerroin äidilleni. Sen enempää asiasta ei puhuttu. Olin kuitenkin tyytyväinen, sillä äitini suhtautuminen rauhoitti minut ajattelemaan, että kyse on ihan luonnollisesta asiasta eivätkä kuukautiset koskaan olekaan olleet mikään elämän painajainen.
Juhliminen kuitenkin varmaan nostaa tytön itsetuntoa ja auttaa suhtautumaan kuukautisiin ilman häpeää tai vastaavia tunteita vieläkin paremmin kuin miten itse kuukautisten alkamisen koin.
Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että sano äidillesi - ehkä noin vain. Ei se äidistä tunnu kovinkaan järisyttävältä, sillä hänen vastaavista kokemuksistaan on jo kauan ja hän on tottunut elämään kuukautisten kanssa. - mami
14-vuotias poikani tuli hekotellen kertomaan jostain eilisiltaisesta ohjelmasta, jossa oli sketsi (en itse nähnyt sitä): Poika herää aamulla vuoteessaan ja katsoo peiton alle. Hän huutaa paikalle äidin, isän ja siskon: viime yönä hänellä oli ensimmäinen yöllinen siemensyöksy! Kaikki olivat riemuissaan: nyt pidetään siemensyöksybileet!
Poikien miehistyminen ja sukupuolinen kasvaminen tapahtuu toisella tavalla. Ensimmäinen erektio tai yöllinen siemensyöksy eivät ole asioita, jotka kerrotaan äidille tai edes isälle. Miehisyyden kynnystä ei siis voi juhlia. Vai pitäiskö laittaa kakku pöytää ja juhlia siinä vaiheessa, kun poika ilmoittaa vanhemmille ja etenkin äidille, ettei tule enää samaan aikaan saunaan? - olisi ehkä pitänyt.
Kuukautisista: itse olin ylpeä kun menkat aikoinaan alkoivat n. 13-14-vuotiaana. Kun tyttärella alkoi, hän ei kertonut siitä minulle mitään, vasta jälkeenpäin sanoi, että ne muuten alkoi jo silloin ja silloin paljon aiemmin.. en uskonut ja olin vähän loukkaantunutkin ja tyttö suuttui kun en uskonut että ne olivat alkaneet jo aiemmin...
kerro siis ihmeessä äidillesi! Sehän on normaali naiseuteen liittyvä asia, se on aikoinaan tapahtunut äidillesikin! Ehkä asia on hänelle outo, ei osaa puhua siitä jne. Ja oman pikku tytön kasvaminen naiseksi ON iso asia, se on järkyttävää!! - ja minäkin olen suht nuori ja valveutunut äiti.
Kun äitisi lukee lehteä, juo kahvia, laittaa ruokaa = on jossakin paikallaan rauhassa eikä muita ihmisiä ole paikalla, sano hänelle: äiti, mulla on jo menkat alkaneet.
Äitisi reaktio on mikä on, ihminen hänkin on eikä mikään kaiken hallitseva ja osaava ihmeolento. - Näin meillä
mami kirjoitti:
14-vuotias poikani tuli hekotellen kertomaan jostain eilisiltaisesta ohjelmasta, jossa oli sketsi (en itse nähnyt sitä): Poika herää aamulla vuoteessaan ja katsoo peiton alle. Hän huutaa paikalle äidin, isän ja siskon: viime yönä hänellä oli ensimmäinen yöllinen siemensyöksy! Kaikki olivat riemuissaan: nyt pidetään siemensyöksybileet!
Poikien miehistyminen ja sukupuolinen kasvaminen tapahtuu toisella tavalla. Ensimmäinen erektio tai yöllinen siemensyöksy eivät ole asioita, jotka kerrotaan äidille tai edes isälle. Miehisyyden kynnystä ei siis voi juhlia. Vai pitäiskö laittaa kakku pöytää ja juhlia siinä vaiheessa, kun poika ilmoittaa vanhemmille ja etenkin äidille, ettei tule enää samaan aikaan saunaan? - olisi ehkä pitänyt.
Kuukautisista: itse olin ylpeä kun menkat aikoinaan alkoivat n. 13-14-vuotiaana. Kun tyttärella alkoi, hän ei kertonut siitä minulle mitään, vasta jälkeenpäin sanoi, että ne muuten alkoi jo silloin ja silloin paljon aiemmin.. en uskonut ja olin vähän loukkaantunutkin ja tyttö suuttui kun en uskonut että ne olivat alkaneet jo aiemmin...
kerro siis ihmeessä äidillesi! Sehän on normaali naiseuteen liittyvä asia, se on aikoinaan tapahtunut äidillesikin! Ehkä asia on hänelle outo, ei osaa puhua siitä jne. Ja oman pikku tytön kasvaminen naiseksi ON iso asia, se on järkyttävää!! - ja minäkin olen suht nuori ja valveutunut äiti.
Kun äitisi lukee lehteä, juo kahvia, laittaa ruokaa = on jossakin paikallaan rauhassa eikä muita ihmisiä ole paikalla, sano hänelle: äiti, mulla on jo menkat alkaneet.
Äitisi reaktio on mikä on, ihminen hänkin on eikä mikään kaiken hallitseva ja osaava ihmeolento.Kanssa olen vähän pulassa. Pojan isä ei ole muistanut eikä varmaan halunnutkaan noista kasvamiseen liittyvistä asioista kertoa. Olen siis itse kertonut mitä se teoriassa on mutta vähän vaikeaa kun omakohtainen kokemus puuttuu. Pyysin sisareni miestä vähän valistamaan ohimennen sauna reissulla Yleistä hygieniaa ja muuta sellaista. Poikahan ei tietyssä iässä äitiään kyllä kuuntele. Mutta tämä oli hyvä ratkaisu. Nyt hän käy suihkussa päivittäin ja muutenkin huolehtii ihan hyvin.
Tuskin hän mulle tulee kertomaan siemensyöksyistään toivon vain että jollekin uskaltaa kertoa ettei tarvi itekseen miettiä.
Koitan pitää kaikki asiat lapsilleni mahdollisimman luonnollisena ettei lasten tarvitsis tuntea häpeää kasvamisestaan. - Pikkupoikien Äiti
ihmettelee kirjoitti:
ja jos se kuukautisten alkaminen on luonnollinen tapahtuma (mita se onkin), niin miksi sita sen takia pitaa lahtea juhliin, ulos syomaan, shoppaileen yms?Minusta on hienoa jos äiti ja tytär lahtevät syömään tms. kuukautisten alettua. Miksei LUONNOLLISTA asiaa olisi syytä juhlia. Juhlitaanhan syntymääkin. Monissa kulttuureissa kuukautisten alettya koko kylä juhlii. Suomessa vaan ollaan niin pidättyviä. En minäkään sentään kyläjuhlia ehdottele (mukavampi ihan naisten kesken kun on naisten juttu), mutta jos itselläni olisi tytär, voisin vaikka ostaa hänelle jonkun korun "naiseksi kasvamis"-lahjaksi.
- nunnu
ihmettelee kirjoitti:
ja jos se kuukautisten alkaminen on luonnollinen tapahtuma (mita se onkin), niin miksi sita sen takia pitaa lahtea juhliin, ulos syomaan, shoppaileen yms?kun se on amerikkalainen höpsö tapa...Shoppailu kannattaa AINA, mistä tahansa tekosyystä!
- Äiti
Hei! sinulle nuori tyttö,ikävää jos sinulla ei ole rohkeutta kertoa äidillesi noin luonnollisesta asiasta, kuin kuukautiset.Ja koska en tiedä sen tarkemmin taustaasi, voin vain sanoa, että se ei ole rikos,jota pitäisi salata, tuskin äitisi siitä voi olla vihainen tai ymmärtämätön. Minulla on kaksi tytärtä,ja lämmin äiti/lapsi suhde molempiin, olen kertonut ja neuvonut heitä aikuisuuteen pienestä lapsesta alkaen, joten molemmille tyttärilleni oli helppoa tulla sanomaan,että nyt minulla alkoi kuukautiset, vanhemman lapsen kertoessa oli isäkin kuulolla, minusta se oli mukava, kun hän ei ujostellut isäänsä siinä tilanteessa.Tiedän tunteen, minua ujostutti itseäni samassa tilanteessa,vaan minun äitini ei ollutkaan puhunut halaistua sanaa koko asiasta, siksi itse en ole tehnyt samaa virhettä, vaan panostan siihen, ettei ole asiaa mistä emme voisi puhua avoimesti joka koskettaa heidän kehitystään aikuisuuteen.Tsemppiä sinulle.
- tietämätön(kö?)
äitini ei ole koskaan puhunut minulle yhtään ainutta sanaa kuukautisista, tai mistään muustakaan niihin tai aikuisuuteen liittyvää.
joten en kehtaa sanoa mitään! menen aivan paniikkiin kun ajattelenkin asiaa. yritin eilen saada sanan suustani kun olimme kahdestaan kotona, mutta sain tällaisen lauseen ulos suustani: "äippä hei...mulla alko......uus jakso koulus!" että siin äippä vaa hymähti vähä ja sit siihen tuli jotaa äipän tuttui ja se siitä.
kirjeenkin yritin kirjoittaa, mutta viiden yrityksen jälkeen luovutin.
Ei vaan auta. - Äiti
tietämätön(kö?) kirjoitti:
äitini ei ole koskaan puhunut minulle yhtään ainutta sanaa kuukautisista, tai mistään muustakaan niihin tai aikuisuuteen liittyvää.
joten en kehtaa sanoa mitään! menen aivan paniikkiin kun ajattelenkin asiaa. yritin eilen saada sanan suustani kun olimme kahdestaan kotona, mutta sain tällaisen lauseen ulos suustani: "äippä hei...mulla alko......uus jakso koulus!" että siin äippä vaa hymähti vähä ja sit siihen tuli jotaa äipän tuttui ja se siitä.
Ei vaan auta.Älä kerro koko asiaa, eihän se ole kuin ajan kysymys kun äitisi huomaa, että minun tyttärestä on tullut nuori nainen, osta siteet omalla rahallasi niin säästyt siltäkin selitykseltä, mihin tarvitset rahaa.Asijoilla on tapana järjestyä. Kirjoitellaan, voimia sinulle.
- Äiti taas
tietämätön(kö?) kirjoitti:
Ei vaan auta.Älä kerro koko asiaa, eihän se ole kuin ajan kysymys kun äitisi huomaa, että minun tyttärestä on tullut nuori nainen, osta siteet omalla rahallasi niin säästyt siltäkin selitykseltä, mihin tarvitset rahaa.Asijoilla on tapana järjestyä. Kirjoitellaan, voimia sinulle.
- bellis
Olen kertonut ajoissa tyttärilleni, että menkat tulee ja näyttänyt mistä löytyy siteitä ja pitänyt huolta, että niitä on aina. En ole kysellyt heiltä sitten asiasta enempää koska se on hyvin henkilökohtainen asia, mutta tyttäret on itse kertoneet kun ovat tarpeelliseksi sen katsoneet. Myöhemmin olemme jutelleet kivuista yms sellaisesta sitten tarpeen mukaan.
Itse suhtaudun tyttärieni kuukautisten alkamiseen niin, että se on merkki siitä, että keho toimii, että aikuiseksi ollaan kasvamassa:) - Vilja
Mene kertomaan kun olette kahden kesken jossakin. Hyvällä tuurilla saat onnitteluja, ehkä kakkua ja mahdollisesti jonkin lahjan. Siis jos äitisi osaa ajatella ja on sinut oman seksuaalisuutensa kanssa.
Muistan, kun eräällä tutun tytöllä alkoi kuukautiset. Pidimme "naisten juhlat" eli me lähimmät naiset tulimme kylään. Söimme juhla-aterian kynttilöineen ja puhuimme "naistenjuttuja". - :(((itkettää
Eiiiiiiiii, ei noi auta, ei. uiminen pelottaa eniten. ei olla puhuttu, oon vaa pikku pullaposki... MIKSI?! niis ei oo mitää hyvää, enkä haluis niit juhlistaa ihan roskaa!
- äeti ja tytär
ei äiti oo niin paha kun luulet. hei..paras keino on jättää alkkarit kylppäriin,ja sanot et tarvis nyt jotain.. kaikilla tytöillä alkaa kuukautiset.se on maailman luonnollisin asia.. noi nyt tuol viiletti jostain bileistä,mutta onneks siitä on jo kymmenen vuotta.. ne on jo vanhuksia :D älä tee kauheeta numeroa itelles. ja uimiseen saat äidiltä luvan olla pois. kun huomaat et monellakin tei luokalla on just uimapäivänä lupalappu,tajuat mistä on kyse.. onnea ja tsemppiä. äiti tietää parhaiten
- Äiti <3
Jooo aivan luonnollinen asia!! Ei tarvitse hävetä! Mulla tuli kuukautiset ittelläni 13-vuotiaana. Ekana kerroin kaverilleni (jolla oli alkanut vuosi aiemmin minua). Kyselin myös että miten kerroit äitillesi jne..kerroitko heti? Kaverini vain siihen että joo ihan heti kerroin ja äitini antoi rahaa kuukautissiteisiin ja kertoi vähän menkoista yleensä. Siitä sain sitten itse potkua että no nii minäkin sitten kerron! Koulun jälkeen menin kertomaan äitille uutiset.. Äitini oli vain että hieno homma ja antoi rahaa siteisiin. Nyt omasta kokemuksestani on 8 vuotta ja oon itse yhden lapsen äiti joka on kylläkin vasta pieni vastasyntyny tyttö vauveli :)... Mutta sitten joskus 10 vuoden jälkeen aion kyllä ottaa kuukautiset puheeksi vaikka tiedänkin että koulussa siitä varmasti puhutaan, mutta haluan että tyttöni ja minä voidaan puhua mistä vaan. Haluan että tyttöni ymmärtää asian luonnollisuuden eikä ala salailemaan mitään. Sehän on aivan ihana asia ja todella hienoa kun kuukautiset alkavat... Yksi iso merkki siitä että voi joskus saada omia lapsia ja kokea millaista on olla äiti
- Tyhmää
En itse 12 vuotiaana koe äidille asiasta keskustelua luonnolisena. Tässä iässä on vähäbn vaikea tajuta asian luonnollisuutta kun se tuntuu vähän nololta. Aikuiset vaan ei tajua miltä meistä tuntuu. :O
- menkatperseestä.
Ei luoja jotkut " juhlat " koska kuukautiset alkavat :o Minä 12,5 vuotiaana ajattelin että menen kohdun poistoon heti kun vain voin. Elämäni on pelkkää stressailua millon ne alkavat ,eikä yhtään kivaa. Jos minulle olisi äiti järjestänyt kakkukahvit tms menkkojen alkamisen kunniaksi, niin olisin heittänyt varmaan kakut kaakkoon ja ampunut kuulan omaan kalloon :D
Kerroin itse äidille ja hän vain kertoi, että se on luonnollinen juttu ja lupasi näyttää missä siteet sijaitsevat. Kertoi ne sitten ennen nukkumaanmenoa ja olin " joojoo, ne loppu jo " koska menkat olivat silloin olleet minulla jo 3päivää.- edellinen
Niin ja minä en ainakaan menkkojen aikaan suostu kotoonta edes poistumaan minnekkään. Sen takia en enää edes mene ulkomaanamatkoille mukaan, jos reissu sijoittuu niille päiville, kun minulla on menkat. Rajoittavat elämää siis kummasti, vaikka minulla ei ole edes vuotoa juuri ollenkaan tai kipua.
- Miettikää_sitä
Ite oon nyt 13v,menkat alko 12v. Miettikääs nyt te äidit, haluutteko oikeesti kertoo teidän oman lapsen menkkatarinan? Vaikka täällä ei se oikee henkilöllisyys paljastu, niin kyse on nyt teidän lapsenne YKSITYISASIOISTA. Sehän on ihan sama asia, kun teidän lapsi kertois äitinsä menkoista. Mutta jos saatte jotain käsittämätöntä mielihyvää kertomalla lapsenne yksityisasioita, antaa mennä vaan, kunhan oma lapsi ei teidän nimimerkkiä tiedä. Itseäni nolottaisi kauheasti, jos oma äitini menisi avautumaan MINUN menkoistani
- mietittyon
Olen äitinä samaa mieltä sun kanssa. Hlökohtaisia asioita, jotka ei kuulu kellekään vieraalle. Itse kuulun niihin äiteihin, joiden takana lasten asiat pysyy. Ompa noita kuulunut esim. siskojeni suusta, milloin heidän tyttärillään menkat alkoi yms. Käännän puheen sujuvasti ihan muihin asioihin.
Miettikääs äidit, jos puhutte tyttärenne asioista ihan ääneen jollekin, tykkäisikö lapsi siitä, että selän takana hänen asioistaan kerrotte?
Mua ei haittaa yhtään, että lapset hirnuu mun vaihdevuosioireille ja varmasti nauravat niille muuallakin kuin kotona. Antaa nauraa mutta itse en heidän asioitaa kuuluta julkisesti.
- 1säpappa
Itse olen kylläkin isä, mutta vastaan silti.
Oman lapseni menkat alkoivat pari kuukautta sitten. Itse hän ei vielä ole sitä kertonut, mutta kaverilleen on ja kaverinsa äiti kertoi minulle.
Olen jo aikaa sitten kertonut mistä löytyy siteitä, silltä tietysti niitä pitää tarpeen vaatiessa minunkin kotonani olla. Olen siis etäisä.
Isälle noista ei välttämättä niin helpolla kerrota, mutta jotenkin tuntuu oudolta jollei noista asioista voi äidille kertoa. Ja tietenkin jokaisen äidin luulisi myös osaavan ennakoida myös kyseiset asiat jos minä isänäkin osaan. - Rohkeastivaann
Muista että sinunkin äitisi on ollut joskus ihan vastaavassa tilanteessa. Eikä me (kaikki) äidit olla mitään muumio-kalkkiksia. :-) Jos tuntuu vaikealta kertoa silmästä silmään niin lähetä vaikka tekstari äidillesi jossa kerrot asiasta. Mun tyttö on nyt 11 v ja aion ottaa asian puheeksi tässä pikapuoliin.
- Anonyymi
Moi! Onko jollain ajatusta siitä, että vaihteleeko menkkojen alkaminen ruuminrakenteesta riippuen? Alkaako esim. Isokokosilla jotenkin aikasemmin?
- Anonyymi
Itselläni ei ole tytärtä mutta kerron siitä kun minulla alkoi nuorena tyttönä kuukautiset. Kun vuoto alkoi, hämmästys ja tietynlainen järkytyshän siinä tuli ensimmäiseksi 😂 Se tuntui oudolta. Tietty ennen kuin katsoin, hämyilin sormilla että mitä nyt ja huomasin sormessani verta kun pyyhkäisin. Huusin äitiäni paikalle. Äitini tuli huoneeseen mitä nyt tyyliin ja näytin hänelle veristä kättäni ja katsoin hämmentyneenä häntä. Äitini katsoi hetken tyhjää, meni pois huoneesta, palasi nopeasti siteen ja pienen pinkin vihkosen kanssa jossa selitettiin naiseksi tulemisesta ja kuukautisista. Sanaakaan hän ei sanonut. Luulen että hän ei halunnut nostaa mitenkään meteliä asiasta jottei isäni huomio kiinnittyisi asiaan ja minä kokisi tilannetta nolona.
Mutta joo, rohkeasti uskalla kertoa, äitisi on kyllä tietoinen ja osannut odottaa asiaa kohdattavaksi ennemmin tai myöhemmin. Joten ei hän tule asiasta olemaan kiusaantunut tms. Todennäköisesti hän auttaa sinut alkuun. Löytäen sinulle sopivat siteet, tamponit ja osaa järjestää niitä sinulle muitten tarvikkeiden joukossa, osaa sanoa mikä on normaalia kuukautisiin liittyen jne. Tämä on semmoinen asia mikä yhdistää meitä kaikkia naisia. - Anonyymi
Itse olen vasta ykstoista ja mun menkat alko vuos sitte, haluisin käyttää tamppooneja nii onks vinkkei miten kysyn äidiltä tampsuja. Hän ei oo mulle ikinä ees puhunu tamppooneista
- Anonyymi
Olet pöpi ja erittäin kyseenalainen henkilö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet pöpi ja erittäin kyseenalainen henkilö
mitä meinaat tällä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323837- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151761Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1271301Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371279VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu971260- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k103999