Olen opiskelija ja haluaisin hankkia itselleni uuden auton. Olen säästänyt rahaa vuosien ajan, ja nyt olen saanut loistavia tarjouksia muutamalta autoliikkeltä. Kysyin pankista ihan mielenkiinnolla että riittääkö opintolaina tuloksi kun suunnitellaan autonhankintaa kuukausimaksulla. Tämä ei onnistunu kuulemma. Ihmettelen tuota. Opintolainan suuruus on 300 € kuussa ja jos sattuu saamaan autoliikkeestä hyvän tarjouksen (ja antaa suurehkon käsirahan) niin kuukausieräksi voi hyvinkin tulla 230 € luokkaa. Miksi kuitenkaan opintolaina ei kelpaa tuloksi vaikka se riittäisi hyvinkin kuukausierän maksuun? Tätä vaan mietin... kun ihan kaikkia säästöjä en haluaisi autoon laittaa...vaan maksaa osan summasta kuukausierissä.
Onko jollain jotain tietoa tähän asiaan liittyen?
Auto opiskelijalle??
22
7916
Vastaukset
- ?????
sitten elää 70:llä eurolla per kk?
- hömppä
En ajatellut.
Muistathan että opiskelija saa myös opintotukea.
Tämä kysymys taisi olla huono tänne palstalle.
- Ex-opiskelija
Jos rahat on tiukalla, on huomattavasti edullisempaa kulkea julkisilla tai vaikka polkupyörällä, niin pysyy kuntokin ylhäällä.
Jos auto on kuitenkin pakko olla, niin osta käytetty halpa pikkuauto, esim. Nissan Micra 1.0 / 1.2 vm -89-92 (miksei vanhemmatkin kunhan ovat viisivaihteisia, hyväpeltisiä ja jos karumpi ulkonäkö ei haittaa).
Hyviä puolia:
- pääomaa sitoutuu autoon vähän
- halvat vakuutukset
- halvat varaosat
- edullinen rengaskoko
- polttoainetta kuluu sekalaisessa ajossa kaupunkialueella n. 6.5/100km
- vähän "herkkuja" = vähän rikkoutuvia osia (ei tehostettua ohjausta, keskuslukkoa, airbagia, ABS-jarruja, ajonestoa, sähkölaseja..)
- helppo korjata itsekin
- kevyt työntää jos hyytyy kesken matkan
- helppo parkkeerata
Huono puolia:
- kevytrakenteinen, henki lähtee jos tuolla kolaroi
- meluisa etenkin moottoritiellä
- moniin yksilöihin ruostepeikko iskenyt
- ei tee naapuria kateelliseksi
- moottorit syövät usein jo reippasti öljyä kun mittarissa on 200tkm
Jos taas on pakko päästä uuteen autoon kiinni niin varmaan joku Yaris, Micra tai Getz on 3-5 vuoden takuulla suht' ongelmaton ostos. Jos ostat ilmastoidun, niin sillä on käytettynä enemmän kysyntää. Toisaalta se ~1000 euroa on aika paljon lisää pienen auton hintaan.- aasialaisia
opiskelijalle. Osta joku eurooppalainen hyväpeltinen auto.
- Ex-opiskelija
aasialaisia kirjoitti:
että opiskelijan kannattaa mielestäni mielummin ajaa hieman ruosteisella autolla joka toimii kuin sellaisella jossa on koko ajan korjattavaa. Ei onnistu parkkipaikalla taivasalla korjaukset tai eivät ne ainakaan ole mukavia. Taitoakaan ei välttämättä ole. Korjaamolle vienti taas vie ne vähäisetkin rahat.
Ruosteiden kanssa voi elää niin kauan kuin katsastusmies ei niistä huomauta - tällöinkin voi käyttää jollain tutulla hitsarilla että pistää sen verran peltiä reiän päälle että menee katsastuksesta läpi.
Eurooppalaisissa voi törmätä sekä ruosteeseen että tekniikkaongelmiin, jos ostaa vaikka Opel Corsan tai Kadetin. Hyväpeltiset Golf III:t ja Ventot taas maksavat heti 3000 euroa. - opiskelijalle
aasialaisia kirjoitti:
Väärin. Opiskelijalla pitää olla luotettava japsi, joka lähtee käyntiin pitkänkin seisokin jälkeen ja toimii kuin junan vessa, vaikka omistajalla ei olisikaan aikaa tai varaa huoltaa sitä.
Tämä kaverihan oli sitä paitsi ostamassa uutta tai uudehkoa autoa. - hömppä
Rahani eivät ole tiukassa. Lähinnä mietin että onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa käteisvaroilla uusi auto. Ilmeisesti opiskelijalle, jolla ei ole vakituisia tuloja niin ainut vaihtoehto on ostaa käteisellä tai vanhempien avustuksella.
Ja mitä automerkkeihin tulee... Ainakaan tämä gets ei ole mielestäni rahan arvoinen sijoitus. Mielestäni myös vanhaan autoon sijoittaminen tässä vaiheessa ei ole järkevää, koska vanhasta autosta ei saa muutaman (siis alle viiden) vuoden päästä vaihdossa enää mitään. Uudesta meganesta, cliosta, citroen C2:sta, yariksesta tai golffista saa usein prosenttuaalisesti kohtalaisen suuren osan alkuperäisestä hinnasta takaisin kun myy suht uutena vaihdossa.
Opiskelija saattaa joutua ajamaan pitkiä matkoja, joten mielestäni laadusta ja turvallisuudesta ei kannata tinkiä pienemmän hinnan saamiseksi.
Ja mitä kuntoon tulee, olen kilpaurehilija joten eiköhän se kunto pysy ylhäällä vaikka välillä ajaiski autolla. :) - Rellu5L
hömppä kirjoitti:
Rahani eivät ole tiukassa. Lähinnä mietin että onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa käteisvaroilla uusi auto. Ilmeisesti opiskelijalle, jolla ei ole vakituisia tuloja niin ainut vaihtoehto on ostaa käteisellä tai vanhempien avustuksella.
Ja mitä automerkkeihin tulee... Ainakaan tämä gets ei ole mielestäni rahan arvoinen sijoitus. Mielestäni myös vanhaan autoon sijoittaminen tässä vaiheessa ei ole järkevää, koska vanhasta autosta ei saa muutaman (siis alle viiden) vuoden päästä vaihdossa enää mitään. Uudesta meganesta, cliosta, citroen C2:sta, yariksesta tai golffista saa usein prosenttuaalisesti kohtalaisen suuren osan alkuperäisestä hinnasta takaisin kun myy suht uutena vaihdossa.
Opiskelija saattaa joutua ajamaan pitkiä matkoja, joten mielestäni laadusta ja turvallisuudesta ei kannata tinkiä pienemmän hinnan saamiseksi.
Ja mitä kuntoon tulee, olen kilpaurehilija joten eiköhän se kunto pysy ylhäällä vaikka välillä ajaiski autolla. :)Meinasit siis laittaa minun takaamani lainan autoon, ei sen näin pitänyt mennä.
- hömppä
Rellu5L kirjoitti:
Meinasit siis laittaa minun takaamani lainan autoon, ei sen näin pitänyt mennä.
Arvasin että tämän aiheen käsittely vaatii älyllistä kykyä. Kiitos kuitenkin joillekkin asiallisille vastauksille
- japsia
opiskelijalle kirjoitti:
Väärin. Opiskelijalla pitää olla luotettava japsi, joka lähtee käyntiin pitkänkin seisokin jälkeen ja toimii kuin junan vessa, vaikka omistajalla ei olisikaan aikaa tai varaa huoltaa sitä.
Tämä kaverihan oli sitä paitsi ostamassa uutta tai uudehkoa autoa.opiskelijalle. Muistan omat opiskeluajat eikä se aina niin mukavaa ollut. Ei siihen japsiautoa tarvita enää kurjuuden maksimoinniksi.
- tuskan huuto
japsia kirjoitti:
opiskelijalle. Muistan omat opiskeluajat eikä se aina niin mukavaa ollut. Ei siihen japsiautoa tarvita enää kurjuuden maksimoinniksi.
Meinaatko että elämä on onnellisempaa kun alla on Peugeot 309 tai Opel Kadett?
Tuo oli paras vitsi moneen viikkoon! - opiskelija...
Itsellä 250t ajettu micra. Varmatoiminen tekniikka. Mutta selvä se että tuon ikäisessä autossa on usein huollettavaa kun kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia. Mutta eipä tarvitse ottaa kaskoa tai maksaa lyhennyksiä kiskurikoroilla.
Huolto onnistuu usein itse parkissa kunhan on työkalut mm. jakohihnat ja iskarit viikonloppupuhteena. - Kaddu
tuskan huuto kirjoitti:
Tuo oli paras vitsi moneen viikkoon!So so, äläpäs pilkkaa Kaddua. On meinaan toiminu 10kk mitä olen ajanut päivittäin sillä noin 25 km, moitteettomasti. Miksi kaikki valittaa näinstä opeleista? Itse kyllä vaihdan heti, kun rupeaa vikaa pukkaamaan. Niin pitkään kuitenkin pidän, kun on kunnossa.
- kaskoa
opiskelija... kirjoitti:
Itsellä 250t ajettu micra. Varmatoiminen tekniikka. Mutta selvä se että tuon ikäisessä autossa on usein huollettavaa kun kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia. Mutta eipä tarvitse ottaa kaskoa tai maksaa lyhennyksiä kiskurikoroilla.
Huolto onnistuu usein itse parkissa kunhan on työkalut mm. jakohihnat ja iskarit viikonloppupuhteena.sehän onkin järkevää olla ottamatta kunnon vakuutusta! Sitten kun pläjähtää, niin maksat kaiken itse!
- todellakaan...
kaskoa kirjoitti:
sehän onkin järkevää olla ottamatta kunnon vakuutusta! Sitten kun pläjähtää, niin maksat kaiken itse!
Sepä olisikin järkevää vakuttaa auto jolla on vain käyttöarvo? Kahden vuoden vakuutuksella ja omavastuulla ostaisi jo toisen mokoman ...
- fffdgfdfd
Kaddu kirjoitti:
So so, äläpäs pilkkaa Kaddua. On meinaan toiminu 10kk mitä olen ajanut päivittäin sillä noin 25 km, moitteettomasti. Miksi kaikki valittaa näinstä opeleista? Itse kyllä vaihdan heti, kun rupeaa vikaa pukkaamaan. Niin pitkään kuitenkin pidän, kun on kunnossa.
Sitten 10kk jälkeen tuli iso paha katsastus ja kadett joutui romuttamolle :)
- ::::::::::::::::
fffdgfdfd kirjoitti:
Sitten 10kk jälkeen tuli iso paha katsastus ja kadett joutui romuttamolle :)
Paitsi jos ei ole syntynyt sormet keskellä p*******, ja osaa itse fixailla :D
- hintaluokassa
tuskan huuto kirjoitti:
Tuo oli paras vitsi moneen viikkoon!Pösö 309 on hyvä peli. Ei ruostu ja perustekniikka kestää. Samanikäiset japsit on jo paalattu.
- Pocce
Ei saa lainaa jos tulot ovat liian pienet. Eli ensin ne laskee sinun peruselämiseen tarvittavat menot. Ja ne jo menevät tuon mainitun summan yli. Eli pankki ei usko sinulla olevan varaa tuohon.
Itse en saanut lainaa vaikka tilillä oli enemmän juuri opiskelutulojen vuoksi. Kaikki perustuu tuloihin.
Lainan kyllä saa kun saat takaajan. Eli iskä tai äiti kirjoittaan nimeä paperiin. Silloin laina pysyy sinulla ihan normaalisti ja saat tuhlata opiskelurahan siihen autolainaan.
Mitä muuten opiskelet kun et ymmärrä pankin toimintaperiaatetta?- hömppä
Opiskelen sekä lääketiedettä että oikeustiedettä. Kiitos sulle tosi paljon asiallisesta kommetista! Kävin tänään pankissa kyselemässä asioista vielä lisää ja sain juuri sun vastauksen kaltaisia vastauksia.
Olen tietämätön näistä asioista koska en ole aikaisemmin ollut pankkiin yhteydessä laina-asioissa. Onneksi en joudu vielä ainakaan olemaan edelleenkään:)
Muuten, tarkoititko että työtön opiskelija saisi lainan pankista pelkillä takaajilla? tuota en oikeen usko:) Tosin en voi olla varma koska en tosiaan tiedä sen enmpää opintolainasta kuin muistakaan lainoista:) - opiskelija
hömppä kirjoitti:
Opiskelen sekä lääketiedettä että oikeustiedettä. Kiitos sulle tosi paljon asiallisesta kommetista! Kävin tänään pankissa kyselemässä asioista vielä lisää ja sain juuri sun vastauksen kaltaisia vastauksia.
Olen tietämätön näistä asioista koska en ole aikaisemmin ollut pankkiin yhteydessä laina-asioissa. Onneksi en joudu vielä ainakaan olemaan edelleenkään:)
Muuten, tarkoititko että työtön opiskelija saisi lainan pankista pelkillä takaajilla? tuota en oikeen usko:) Tosin en voi olla varma koska en tosiaan tiedä sen enmpää opintolainasta kuin muistakaan lainoista:)Saat lainan, esimerkiksi kun vanhempasi tekevät ison talletuksen ko. pankkiin (eli ovat hyviä asiakkaita pankille). Tai sitten jos joku takaa lainasi (jollain omaisuudella, kuten asunnolla, maalla, tms). Tosin kyllä sinun pitää todistaa, että pystyt hoitamaan maksut.
Jollain uskottavalla tavalla kun saat pankin uskomaan, että pystyt maksamaan kuukausierät, niin kyllä se luottopäätös tulee ja niin olet pankin omaisuutta! :-) - näinonjoo
hömppä kirjoitti:
Muuten, tarkoititko että työtön opiskelija saisi lainan pankista pelkillä takaajilla? tuota en oikeen usko:) Tosin en voi olla varma koska en tosiaan tiedä sen enmpää opintolainasta kuin muistakaan lainoista:)Kyllä työtön opiskelija saa lainaa pankista jos vaan on tarpeeksi hyvät takaajat. (Käytännön kokemus)
Ja ei sun kannata uutta autoa ostaa ellet aio vaihtaa sitä parin vuoden välein. Siinähän se arvonalennus on suurempi kuin ostaisit käytetyn.
Osta joku hyvin arvonsa säilyttävä, vähän käytetty auto. Tai sitten joku parin tonnin toimiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829