Milloin kannattaa ajatella lähestymiskielto ex-puolisoa kohtaan? Soitin ensimmäisen kerran poliisit paikalle kun olin ilmoittanut, että olen löytänyt asunnon ja muutan pois. Ex mies oli heittänyt alusvaatekassin pihalle ja ilmoitti, että täältä ei mutta tipu. OLin tulossa töistä, työvaatteilla kotiin. Poliisit tulivat rauhoittamaan tilanteen ja pääsin hakemaan tavaroitani.
Nyt kun ero on jo lopullisesti astunut voimaan, pesänjako tehty tuomarin kanssa, hän tuli lasten avaimilla uuteen asuntooni minun vanhempien kanssa sisälle. Kävivät kiinni minuun ja uuteen miesystävääni(ei asu luonani) ja olivat raahanneet lapset katsomaan kohtausta. Lapset ovat hiljalleen tutustuneet miesystävääni ja elämä on ollut kaikin puolin tasapainoista jo. Lapset ovat hyvin vähän olleet ex-miehellä, vanhempiin välit poikki, kuulemma uskonto ei salli eroa.
Oli sovittu ajoissa etukäteen, että lapset ovat ex-miehellä vkonlopun. Olin ilmoittanut, että minulla on matka. Pe iltana hän tuli "tarkistamaan" etten ollut lähtenyt matkalle. Siksi myös vanhemmat paikalle, huutamaan että olen valehtelija. Olimme lähdössä la- aamuna varhain. Soitin poliisit ja vain sillä sain heidät ulos, lapset kaappasivat mukaan. Joko olisi aiheellista??
lähestymiskielto
6
2778
Vastaukset
- Jättäjä
Että riittää oikeudessa vielä syyksi lähestymiskieltoon.
- Osa
On aina vaikea mutta voisi kunnioittaa avioliittoa edes niin kauan kuin virallinen ero tulee voimaan ja sitten vasta alkaa uuden miehen kanssa.Ei elämässä niin kiire ole.Kyllä miehesi tunteet varmaan heittelee laidasta laitaan ja uusi miesystäväsi ei sitä paljonkaan auta.
- kokenut
Haettaessa lähestymiskieltoa, sinulla pitää olla riittävät perusteet ja näytöt asian tukemiseksi. Kannattaa alustavasti ainakin laittaa ylös noita ikäviä tapahtumia, aikamääriä jne..Todistajiakin olisi hyvä olla. Esimerkkinä voin kuitenkin kertoa omasta kokemuksestani, jolloin hain lähestymiskieltoa entiselle miehelleni. Itsekin jouduin pyytämään alussa virkavallan avuksi, jotta sain tavarani pois yhteisestä kodistamme. Mieheni oli väkivaltainen alkoholisti, joka osasi manipuloida lähes jokaista ihmistä ja kietoa heidät pikkusormensa ympärille. Muutettuani lapsemme kanssa omaan asuntoon, hän kävi häiriköimässä jatkuvasti, soitteli ovikelloa ja huuteli rappukäytävässä, heitteli palavia tupakantumppeja postiluukusta sisään vaikka tiesi että lapsemmekin on asunnossa, kävi kerrostalon katon kautta ruiskuttelemassa sinappia parvekkeella kuivuville vaatteille, kävi käsiksi ulkona kun olin rattaiden kanssa kävelyllä, seurasi liikkeitäni ja tuli jopa perässä kun olin menossa kylään, soitteli uhkauksia ja häirikköpuheluita sukulaisilleni, tuli perääni kotiovelleni ja kaivoi puukon taskustaan, jolloin jouduin juoksemaan lapsemme kanssa karkuun jne jne...listaa olisi pitkälti mutta tässä jotain tapahtuneista. Elämä oli tuolloin täyttä helvettiä. Tuolloin aloin miettimään lähestymiskiellon hakemista. Nauhoitin kerran mieheni uhkailut oven toiselta puolelta, jossa hän suoraan kertoi tappavansa minut ja kertoi ettei olisi mahdotonta ottaa henkeä lapseltakaan ja kertoipa vielä paikan mihin ruumiini tultaisiin kätkemään. Oikeudessa tuli hyvin selväksi, että nauhoitukseni oli laiton, koska olin sen nauhoittanut ilman asianomaisen lupaa. Miehelläni oli "todistajia" jotka valehtelivat naama peruslukemilla mieheni puolesta, itselläni oli todistajana eräs poliisi joka oli ollut paikalla kun kerran jouduin virkavallan soittamaan mieheni hajottaessa postiluukkuni ja riehuessa oveni takana. Poliisin sana ei painanut mitään. Tuomari totesi lopussa, että on aivan luonnollista ja normaalia että ihminen uhkaa joskus tappaa toisen, sillä kuitenkaan mitään tarkoittamatta. Ottipa esimerkiksi vielä oman lapsensa, joka kuulemma joskus päästää sammakoita suustaan sillä mitään tarkoittamatta. Miehelläni on rikollinen tausta ennestään ja istunut linnassa useaan otteeseen, ns. poliisien vakituttu. Hakemaani lähestymiskieltoa puolsivat myös sosiaaliviranomaiset, mutta heidänkään puoltamisensa ei auttanut asiaa mitenkään. Minun tapauksessani en siis saanut lähestymiskieltoa ja karvaasti huomasin että on turha puhua täällä kotosuomessa oikeusvaltiosta. Häiriköinti jatkui vielä pitkään ja jatkuvasti sain seurata ja tarkkailla selkäni taakse, tehdä etukäteen päivän suunnitelmat jos kuvittelin johonkin lapsemme kanssa lähteväni jne. Mutta, kannatan kuitenkin edelleen lähestymiskiellon hakemista kaikille, jotka tuntevat että se helpottaisi elämää mikäli joku häiriköi ja vaikeuttaa elämää. Kenenkään ei tulisi kärsiä mielipuolisten ihmisten tunkeutumisesta elämään niin että koko elämä siitä kärsii. Hanki todistajia tapahtumille, kirjaa asioita ylös, ole yhteydessä tarvittaessa sosiaaliviranomaisiin. Hanki kaikki tieto ja apu mitä on saatavilla. Kuluttavaa se on, mutta toivon että joku tarvitseva löytäisi avun lähestymiskiellolla. Vaikken itse saanut aikoinaan lähestymiskieltoa ja usko meni tähän ns. oikeusvaltioon, niin uskon kuitenkin että aina loppupelissä paha saa palkkansa ja aina on mahdollisuus parempaan elämään. Kirjoituksessasi silmääni pisti tuo, että ex- miehesi käyttää lastesi avaimia jotta pääsee asuntoosi. Olisiko tilanne mahdollista hoitaa muuten, jotta hän ei pääsisi käsiksi kotisi avaimiin? Joka tapauksessa toivon sinulle vilpittömästi kaikkea hyvää ja eritoten voimaa elämäntilanteeseesi. Ole vahva äläkä lannistu, elämällä on annettavanaan sinulle varmasti vielä kaikkea hyvää.
- yx tavallinen
Tuntuu todella ihmeelliseltä, että et saanut ex-miehellesi lähestymiskieltoa. Perusteet olivat kertomasi mukaan lähestymiskiellon määräämiseen riittävät. Oliko kenties kysymys siitä, että et kyennyt (todistajia kuulemalla) näyttämään perusteita toteen, kun mies ne kiisti? Olisi ollut paikallaan kuulla oikeudessa todistajia muistakin tapauksista kuin poliisin kertomasta yksittäisestä tilanteesta.
----------
"Laki lähestymiskiellosta 4.12.1998/898
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lähestymiskielto
Henkeen, terveyteen, vapauteen tai rauhaan kohdistuvan rikoksen tai tällaisen rikoksen uhan tai muun vakavan häirinnän torjumiseksi voidaan määrätä lähestymiskielto.
Jos itsensä uhatuksi tunteva henkilö ja henkilö, jota vastaan kieltoa pyydetään, asuvat vakituisesti samassa asunnossa, lähestymiskielto voidaan määrätä henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvan rikoksen tai tällaisen rikoksen uhan torjumiseksi (perheen sisäinen lähestymiskielto). (30.7.2004/711)
2 §
Kiellon määräämisen edellytykset
Lähestymiskielto voidaan määrätä, jos on perusteltu aihe olettaa, että henkilö, jota vastaan kieltoa pyydetään, tulisi tekemään itsensä uhatuksi tuntevan henkilön henkeen, terveyteen, vapauteen tai rauhaan kohdistuvan rikoksen tai muulla tavoin vakavasti häiritsemään tätä.
Perheen sisäinen lähestymiskielto voidaan määrätä, jos henkilön, jota vastaan kieltoa pyydetään, uhkauksista, aiemmista rikoksista tai muusta käyttäytymisestä voidaan päätellä, että hän todennäköisesti tulisi tekemään itsensä uhatuksi tuntevan henkilön henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvan rikoksen, eikä kiellon määrääminen ole kohtuutonta ottaen huomioon uhkaavan rikoksen vakavuus, samassa asunnossa asuvien henkilöiden olosuhteet ja muut asiassa ilmenneet seikat. (30.7.2004/711)
2 a § (30.7.2004/711)
Kiellon määräämisen edellytysten arvioiminen
Kiellon määräämisen edellytyksiä arvioitaessa on otettava huomioon asiaan osallisten henkilöiden olosuhteet, jo tapahtuneen rikoksen tai häirinnän laatu ja toistuvuus sekä todennäköisyys, että henkilö, jota vastaan kieltoa pyydetään, jatkaisi häirintää tai tekisi itsensä uhatuksi tuntevaan henkilöön kohdistuvan rikoksen."
----------
//Nauhoitin kerran mieheni uhkailut oven toiselta puolelta, jossa hän suoraan kertoi tappavansa minut ja kertoi ettei olisi mahdotonta ottaa henkeä lapseltakaan ja kertoipa vielä paikan mihin ruumiini tultaisiin kätkemään. Oikeudessa tuli hyvin selväksi, että nauhoitukseni oli laiton, koska olin sen nauhoittanut ilman asianomaisen lupaa.//
Tämäkin tuntuu merkilliseltä. Kysymyksessä nimittäin ei ole ollut luvaton nauhoittaminen eli salakuuntelu. Nauhoittaminen tapahtui sinun oman kotirauhasi piirissä ja lisäksi miehesi puhe oli tarkoitettu sinun kuultavaksesi. Sinulla oli täysi oikeus nauhoittaa hänen puheensa ja käyttää tallennetta todisteena miestä vastaan. Ei nauhoittamiseen miehen lupaa tarvittu.
----------
Rikoslain 24 luku 5 § (9.6.2000/531)
"Salakuuntelu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa
1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka
2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,
on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava."
----------
Lisäksi ex-miehesi syyllistyi ilmeisesti laittomaan uhkaukseen.
----------
RL 25 luku 7 § (21.4.1995/578)
"Laiton uhkaus
Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
----------
Kun selvitetään, voidaanko tietty teko katsoa laittomaksi uhkaukseksi, on olennaista se, miten uhkauksen kohde on käsittänyt asian niissä olosuhteissa, jossa uhkaus on esitetty. Sillä ei ole merkitystä, onko uhkaaja itse ymmärtänyt tekevänsä laittoman uhkauksen tai tosissaan tarkoittanut sitä.
Myös kotirauhan rikkominen olisi voinut olla kysymyksessä.
----------
RL 24 luku 1 § (9.6.2000/531)
"Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
----------
- yx tavallinen
//hän tuli lasten avaimilla uuteen asuntooni minun vanhempien kanssa sisälle. Kävivät kiinni minuun ja uuteen miesystävääni(ei asu luonani) ja olivat raahanneet lapset katsomaan kohtausta.//
Tunkeutumalla luvattomasti asuntoosi ex-miehesi ja vanhempasi ovat syyllistyneet kotirauhan rikkomiseen. Voit tehdä halutessasi asiasta rikosilmoituksen ja vaatia syyllisille rangaistusta.
----------
Rikoslaki 24 luku 1 § (9.6.2000/531)
"Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
---------- - ähläm!
Ei se muslimi paljon rajoituksista välitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733