Triptyl ahdistukseen ja masennuskeen...

diana

Sain lääkäriltäni triptyliä... Lievään masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Myös migreenin estoon.
Ssri lääkkeet kokeiltu..ei auta, eikä sovi.
Annokseni on 10mg alkuun, ja myöhemmin nosto 25mg:aan. Lääkärini kyllä sanoi että yleensä alkaa purra masennukseen vasta isommilla annoksilla, mutta joillakin auttaa jo nuo pienet annokset.
Otin eilen illalla ensimmäisen pillerin..Ja EN nukkunyut hyvin, vaikka tätä unettomuuteen käytetäänkin.tosi levoton yö, huh!!
Ja tunnen itseni moninkerroin masentuneemmaksi kuin ennen tuota triptyliä...
Haluaisin kuulla kokemuksia tuosta triptylistä... ??

13

10393

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipi81

.. Ihme lääke oo. Anna sille aikansa. Ei kaikki lääkkeet toimi kaikilla heti. Ehkä nukut ens yön kun tukki tai viikon päästä. Kuka tietää. Ja kyllä se uni sieltä jossain vaiheessa tulee ellei kuolema ehdi ensin.

• diana

annan lääkeelle aikaa. En odottanutkaan että se mikään ihmepilleri on.Toki pakko myöntää että hieman yllätyin kun en "nukkunut kuin tukki"...niinhän monet tuosta triptylistä mainostavat. Odottelen rauhassa!
        Lähinnä vain haluaisin kuulla kokemuksia..toimiiko tuo lääke ylipäätään mieliala oireisiin..Kun sitä niin kovin vähän tunnutaan potilaille määrävän?

Toivon kovasti että tämä edes hiukkasen kohottaisi mielialaani..jaksaisi sitten käsitellä asioita tuolla terapiassa ja olla läsnä perheelle....

• Anonyymi

Älä puhu tai kirjoittele unettomuudesta jollet siitä tuon enempää tiedä kuin näsäviisastelua. On ihmisiä jotka eivät saa nukuttua millään lääkkeillä eikä konstein ja ovat joutuneet jättämään työnsä. Ahdistus on aamuisin niin voimakasta, että tuntuu ettei enää jaksa elää tätä hirveää oloa. Terveisin yli 10 vuotta tämän kanssa taistellut.

• tämäkin

Mä söin Triptyliä muutama vuosi sitten masennukseen, migreenin estoon ja kipuihin. Tk-lääkäri ei tiennyt että alle 75 mg annokset harvemmin tehoavat masennukseen ja söin lääkettä muutaman kuukauden 50 mg:n annoksella kunnes itse luin tuon tiedon ja pyysin saada nostaa annostusta. Kyllä mulla ainakin aloitekyky koheni, ja olo oli siedettävämpi kuin ennen lääkitystä. Hyvin tavallistahan on että lääkitystä aloittaessa olo saattaa vähän aikaa tuntua pahemmalta mutta sen pitäisi olla ohimenevää.

Olin hieman pelännyt myös sivuvaikutuksia mutta minusta niitä on suotta liioiteltu. Mulla ne alkoivat sen jälkeen kun olin nostanut annoksen 50 milliin: tuli huimausta ylösnoustessa, sydämentykytyksiä, suun kuivumista, ummetusta. Vasta 150 mg:n jälkeen ne alkoivat olla niin hankalia etten enää halunnut siitä annosta nostaa.

Söin siis enimmillään 150 mg reilun vuoden ajan. Sitten omaa tyhmyyttäni menin lopettamaan lääkityksen liian aikaisin kun ajattelin että en tarvitse sitä enää.

Kokeile nyt vielä miltä olo alkaa tuntua. Tietysti kaikki on yksilöllistä ja joillekin ihmisille jotkut lääkkeet eivät sovi, mutta kokeilemalla se selviää.

• ffllf

hei, mulla toimii pertriptyl paremmin.
      siinä on peratsiiniä ja triptyyliä samassa pillerissä
      nukun sillä aika hyvin. annos mulla 25mg/yö.
      voimia sulle

• kalleee

10 mg on kyllä aika pieni annos,

• molla

Triptyliä käytetään pienillä annoksilla kipukynnyksen nostoon ja huomattavasti isommilla annoksilla mielialalääkkeenä! Noin kahden viikon kuluttua alkaa vasta vaikutukset näkymään!

• Anonyymi

Mulle sekin aiheutti kamalat sydännoireet. Ei käynyt ollenkaan sen takia.
        Nukutti hyvin kyllä, mutta aamulla ja kuluvan päivän luulin kuolevani
        sydänkohtaukseen.

• Kokeillut

Olen käyttänyt Triptyliä (10 mg) unettomuuden ja kivun hoitoon. Aluksi uni tuli hyvin, mutta kun olin jo monta vkoa lääkettä ottanut kävi niin, että nukahdin helposti mutta heräsin keskellä yötä ja sen jälkeen unta oli vaikea saada. Rytmihäiriöitä esiintyi myös. Koska en ole kuitenkaan masentunut ollut, sillä lääke määrättiin nimenomaan kipuun, huomasin että se vaikutti mielialaan negatiivisesti. Mutta ihmiset ovat yksilöitä, toisille sopii hyvin ja toisille ei. Ja kivut tuolla lääkkeellä sai kyllä hyvin kuriin.

• oli mullakkkk

Mulla vaikutus alkoi n. 3 vkon päästä, ja todella sain nukuttua yöt.Aluksi aamuisin oli pökkyräinen olo, mutta se meni ohi onneksi.Ainoat haittavaikutukset mulla oli suun kuivuminen ja syljen vähäinen eritys.

• Anonyymi

lääkkeen vaikutuksesta en tiedä mutta suu kuivaa aivan hirveästi ettei oikein saa puhuttua selvästi

• Anonyymi

Hyvä lääke huonounisille. Huonounisuus vaivasi koko ikäni, nyt 40v ja kaikki korjaantui. 2-3 viikoa vähän outo olo alussa oli päivisin, mutta kaikki tasaantui kuten lääkäri sanoi. Olen saanut paljon lisää energiaa ja työn ohessa opiskelukin onnistuu.. Jaksan paljon paremmin! Ainut sivuoire joka tuntuu polvissa outona väljyytenä, mutta 5päivää syön ja 2 väliin niin ei ole ongelmia siinäkään.

• Anonyymi

edit: 10mg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe