Olen hieman alle 50-vuotias mies ja olen miettinyt avioeroa. Toisaalta yrittäisin siirtää ratkaisua, koska nuorempi lapsi on vasta 13 v.
Te, jotka aikanaan erositte, tai yrititte eroa, niin miltä näin jälkikäteen tuntuu ratkaisunne, oliko oikea vai väärä?
Palasiko moni teistä takaisin yhteen, löytyikö uusi onni, toivuittako koskaan erostanne kunnolla?
Miten kävi avioerossanne?
34
2686
Vastaukset
- sitten
erosin jo v. -93 enkä ole katunut.Jäin 3 lapsen kanssa itsekseni..eikä uutta"onnea" ole löytynyt, en kyllä pahemmin ole joutanut etsimään...kaikki olivat alle kouluikäisiä. Sitä on tainnut oppia omille tavoille, joten ei odota liikoja..
- Silja
Olen avioerolapsi ja yli 60-vuotias. En ole oikein vieläkään selviytynyt isäni ja äitini avioerosta. Kaikki osapuolet ovat kärsineet hyvin paljon.
Kannattaisiko kokeilla etäisyyden ottamista ja ehkä vähäksi aikaa eroon muuttamista. Pari tuttavapariskuntaa alkoi asumuseron aikana seurustella ja muuttivat uudelleen yhteen. He ovat eläneet jo pitkään entistä tyytyväisempinä yhdessä.
Oletteko vakavasti keskustelleet asiasta vaimosi kanssa? Ehdotan, että mietit vielä, voisitteko tehdä jotain yhdessä vaimosi kanssa suhteenne parantamiseksi. Kannattaisiko yrittää lähteä hakemaan apua asiantuntijalta? Suhteen parantaminen oman tutun kumppanin kanssa molempien niin halutessa voi johtaa parempaan lopputulokseen kuin vaihtaminen.
Kun on rehellisesti yrittänyt parhaansa, on ainakin itsellään parempi olo ja saa eväitä seuraavaa kertaa varten, jos/kun sellainen osuu kohdalle.
Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun, jota sinun ei tarvitse myöhemmin katua. Onnea.- tittakaisa
Kannattaa harkita tosi tarkkaan, kannattaa tehdä ensin kaikkensa, että avioliitto toimisi, sillä eipä se juuri vaihtamisesta parane. Näin sanon kokemuksesta, sillä uusissa yrityksissä ja kumppaneissa on kaikissa näyttänyt jotakin olevan jo valmiiksi pielessä. Et enää koskaan sen jälkeen tunne ketään yhtä hyvin kuin nyt vaimosi tunnet. Jos suhteessanne on ollut alussa rakkautta, sitä on siellä vieläkin, vaikkakin nyt piiloon jääneenä, jospa vaikkapa ulkopuolisen avun kanssa sitä sieltä kätköstä esiin etsisitte. Kovin hyvänä vaihtoehtona en pidä erikseen muuttamista, koska siinä usein asiat vain lisää mutkistuvat. Useimmiten erot, elleivät johdu kumppanin vääristä elintavoista, johtuvat siitä, ettei uskalleta keskustella täysin avoimesti siitä, miltä tuntuu ja mitä kaipaa.
Koettakaa keskustella asioista mahdollisimman rehellisesti lähtien siitä, miltä minusta itsestäni tuntuu, mitä itse toivoisin eikä syytellen, koska se ei ole rakentavaa keskustelua.
Kunpa löytäisitte vielä yhteisen sävelen.:))
Epäilen, että itse pettymysten jälkeen en enää uskalla edes yrittää solmia minkäänlaista suhdetta vastakkaiseen sukupuoleen.- Patti ja Matti
No kun siitä keskusteluista ei tahdo tulla tällaisissa tilanteissa mitään.Ehkä jossain perheneuvolassa jossa on kolmas osapuoli.Kokemuksesta tiedän että kun kissa nostetaan pöydälle se jää sinne.Vaikka kuinka yrität keskustella se jää väittelyn,väistämisen tai en ymmärrä mitä tarkoitat tasolle.Tavallisin on :Ole jo hiljaa .Minä en jaksa tällaista jamitusta.
- tapani.
Eroasioissa kannattaa usein suhtautua varauksella eronneiden antamien neuvoihin.
Harva eronnut nimittäin myöntää eron tappiokseen. Sitä se useimmiten kuitenkin on. - Loistava.polku
Löysin kaikkein omimman itseni ja elämäni vasta erottuani 8 vuotta sitten, 18 vuoden avioliiton jälkeen.
Ainoa mikä otti päähän oli se, etten osannut/älynnyt/uskaltanut erota jo 10 vuotta aiemmin.
Lapsi ei todellakaan erosta kärsi jos sen hoitaa oikein: parempi kaksi onnellista kotia kuin yksi onneton. Nykyisin olemme exäni kanssa hyviä kavereita.- ei ole helppoa
ottaa aikansa että pääsee taas jaloilleen avioeron jälkeen.Mitä kauemmin oltu yhdessä sitä kauemmin kestää toipua.Ihmettelen kun ex-mies pääsi niin nopeasti jaloilleen uuden naisen kanssa vaikka itse rämmin suossa vieläkin?
- EllenChat
polkusi olkoon tästä päivästä Eteenpäinkin ;D
tv. Ellen
40 - kysyä
ei ole helppoa kirjoitti:
ottaa aikansa että pääsee taas jaloilleen avioeron jälkeen.Mitä kauemmin oltu yhdessä sitä kauemmin kestää toipua.Ihmettelen kun ex-mies pääsi niin nopeasti jaloilleen uuden naisen kanssa vaikka itse rämmin suossa vieläkin?
Kumpi teistä haki sitä eroa? Jos mies, niin oliko hänellä jo valmiina se uusi ja jos sinä niin oliko sinulla joku jota kohtaan tunsit rakkautta tms.
- mutta vaikeaa silti
kysyä kirjoitti:
Kumpi teistä haki sitä eroa? Jos mies, niin oliko hänellä jo valmiina se uusi ja jos sinä niin oliko sinulla joku jota kohtaan tunsit rakkautta tms.
uusi vuosia ja ei lopettanu vaikka olisin antanu anteeksi,kun aikani odotin,löysin itsekkin ihmisen jonka kanssa sain revittyä itseni pois siita ansasta!
- Loistava.polku
EllenChat kirjoitti:
polkusi olkoon tästä päivästä Eteenpäinkin ;D
tv. Ellen
40Kiva törmätä pitkästä aikaa.
>;) - EllenChat
Loistava.polku kirjoitti:
Kiva törmätä pitkästä aikaa.
>;){{Halaus}}
Loistavasti Polullesi KevätAurinko Paistakoon
*hymy* - edellinen
mutta vaikeaa silti kirjoitti:
uusi vuosia ja ei lopettanu vaikka olisin antanu anteeksi,kun aikani odotin,löysin itsekkin ihmisen jonka kanssa sain revittyä itseni pois siita ansasta!
kysyjä. Metkaa, nimittäin minulla kävi just päinvastoin. Ex vaimollani oli vastaavasti vuosia toinen (ikävä kyllä muutama). Olisin antanut ja annoin anteeksi, mutta silti hän sitä eroa haki. Ymmärtänet, että pitkään kävin itsetutkiskelua siitä mitä tein väärin ja muutenkin syyllistin itseäni. Sitten ymmärsin vihdoinkin, että kysymys oli hänen lapsuudestaan ja sen tuomat aikuisiän ongelmat lähinnä huonona itsetuntona jolloinka hänelle tuli pakonomainen tarve todistaa itselleen "kelpaavansa" muillekkin. Itsekkin olen löytänyt uuden kumppanin eron jälkeen - toki ihan ok ihminen ja ehkä muutammekin yhteen, mut silti minulle jäi suuri epävarmuus voinko toiseen luottaa?
Näen exää sillointällöin ja jotenkin minusta tuntuu et hän on kumminkin pahemmin pihalla elämänsä kanssa edelleen ja itse olen sopeutunut tilanteeseen paremmin. Oisko kysymys sitten siitä, et te naiset ajattelette enemmän tunteella (tapauksestani huolimatta) kuin me miehet? - parasta yritin
edellinen kirjoitti:
kysyjä. Metkaa, nimittäin minulla kävi just päinvastoin. Ex vaimollani oli vastaavasti vuosia toinen (ikävä kyllä muutama). Olisin antanut ja annoin anteeksi, mutta silti hän sitä eroa haki. Ymmärtänet, että pitkään kävin itsetutkiskelua siitä mitä tein väärin ja muutenkin syyllistin itseäni. Sitten ymmärsin vihdoinkin, että kysymys oli hänen lapsuudestaan ja sen tuomat aikuisiän ongelmat lähinnä huonona itsetuntona jolloinka hänelle tuli pakonomainen tarve todistaa itselleen "kelpaavansa" muillekkin. Itsekkin olen löytänyt uuden kumppanin eron jälkeen - toki ihan ok ihminen ja ehkä muutammekin yhteen, mut silti minulle jäi suuri epävarmuus voinko toiseen luottaa?
Näen exää sillointällöin ja jotenkin minusta tuntuu et hän on kumminkin pahemmin pihalla elämänsä kanssa edelleen ja itse olen sopeutunut tilanteeseen paremmin. Oisko kysymys sitten siitä, et te naiset ajattelette enemmän tunteella (tapauksestani huolimatta) kuin me miehet?enempi oli tunnetta minun entisellä miehellä sillä yritin puhua järkeä että olis jättäny toisen naisen.Lopulta minunkin tunteet sano että on erottava jos meinaa elää jotenkin normaalina.Lopulta tuntu että mies laitto minut tekemään ikävän työ eli eron.Mutta olen huomannu samaa että taitaa olla nyt ns.pihalla mutta ei kuulu enää mulle.
- kysyjä...
parasta yritin kirjoitti:
enempi oli tunnetta minun entisellä miehellä sillä yritin puhua järkeä että olis jättäny toisen naisen.Lopulta minunkin tunteet sano että on erottava jos meinaa elää jotenkin normaalina.Lopulta tuntu että mies laitto minut tekemään ikävän työ eli eron.Mutta olen huomannu samaa että taitaa olla nyt ns.pihalla mutta ei kuulu enää mulle.
Hienoa, ettet silleen välitä siitä enään. Olet selvästi pääsemässä sen kaiken p.....n ylitse ja alat elämään omaa elämää.
- yksin parempi
Olen ehdottomasti samaa mieltä enkä ymmärrä ruikutusta että olisko pitänyt, elämä on niin lyhyt jahkailuun. Lapsi ei ole avioeron este. se on niitä tekosyitä
- Avioero
-Omasta avioerostani tuli juuri kuluneeksi 10 vuotta ja olen ollut viisi vuotta uudessa,erittäin onnellisessa avioliitossa.Nämä viimeiset vuodet ovat todella olleet elämäni ihaninta aikaa,josta olen nauttinut sydämeni pohjasta,sillä rinnallani seisoo maailman paras ja tekisi mieleni sanoa "täydellisin" mies,jollainen hän todellakin on.En lakkaa kehumasta häntä ystävilleni ja siinä ei todellakaan ole ylisanoja,sillä hän on aviopuolisona minulle täydellinen ja HÄNEN RINNALLAAN ON HELPPO ELÄÄ JA HENGITTÄÄ.
-Jokainen avioero on erilainen eikä niitä tilanteita voi verrata toisiinsa.-"Ajauduin" nuoruuden avioliittooni 60-luvun alussa hyvin nuorena itsekin.Liittomme kesti 34 vuotta ja oli hyvin vaikea ja "myrskyinen".Mieheni oli luonnehäiriöinen,väkivaltainen,taloudellisesti vastuuton,uskoton,väkivaltainen.Tämä kaikki ilman alkoholia.Perheemme oli täysin raitis (tupakastakin).-Tulin avioliittoaikanani uskoon ja jaksoin kestää kovat kärsimykseni sen varassa ja päätin olla hyvä ja uskollinen(jota olin ollut koko elämäni) puoliso miehelleni.Rukoilin hänen puolestaan lähes 30 vuotta ja toivoin parasta.(Muistan häntä edelleenkin rukouksin).
-Vakaumuksenani oli,ettei avioero kuulu elämän kuvioihini.-Tilanteet pahenivat ja perhe(viisi lasta) alkoi oirehtia ja sairastua.-Kaksi vanhinta lastamme ovat sairaseläkkeellä.-13 vuotta kesti kypsyä eroajatukseen.Mieheni ei tehnyt parannusta uskottomuudestaan ja eli kaksoiselämää väittäen kaiken aikaa,että minä olen hänelle maailman rakkain ja paras vaimo?Hän kielsi hairahduksensa,mutta ne alkoivat tavalla ja toisella tulla ilmi vuosien varrella.Toinen nainen synnytti lapsenkin miehelleni.-Tämä kaikki tuotti minulle syvää tuskaa ja menin naisena hyvin rikki.-Avioeron ensimmäinen tunne oli SUURI HELPOTUS JA VAPAUS.-Sen jälkeen alkoi surutyö.Itkin kaksi vuotta ja sanoin lapsilleni,jotka olivat aikuisia nuorinta lukuunottamatta,että " äiti ei toivu tästä milloinkaan,jään `raajarikoksi`loppuelämäkseni.."
-Viisi vuotta olin yksin ja tein perusteellista toipumistyötä pitkän avioliittoni menettämisestä.
-Nuorin oli 15-vuotias erotessamme ja hän ymmärsi asian täydellisesti.Kaikki lapseni olivat helpottuneita erostani ja kertoivat,että " elämämme on nyt tullut rauhalliseksi ja hyväksi,kun isä ei ole enää kotona huutamassa."(Kaksi nuorinta asui vielä luonani eron tapahtuessa).
-Jos olisin etukäteen tiennyt,että elämä voi olla NÄIN HELPPOA JA HYVÄÄ,niin ehkä olisin eronnut aikaisemmin,mutta.....näin se piti kuitenkin mennä,sillä nykyisen puolisoni vaimo menehtyi syöpään samana vuonna,kun oma avioeroni tuli voimaan.-Uskon,että tämä oli JUMALAN AIKATALU JA TARKOITUS minun kohdallani.Tiedän varmasti,että RATKAISUNI OLI OIKEA,enkä ole sitä hetkeäkään katunut. - terveellinen muutos
olikin tutun tuntosta tuo edellä kerrottu,kuin omasta elämästäni.Erostani on vuosia ja vieläkin saan tuntea että en ole siitä toipunut mutta toivon hyvää entiselle puolisolle kaikesta huolimatta.Hyvä kun näin onnellisia tapauksia että kaikki muuttuu paremmaksi!
- lähde ajoissa
väkivaltaa,sopii muistaa että kuolema voi erottaa!
- aatu.a
Vaikeaa on antaa neuvoja, kun et kerro enempää syistä, jotka vaikuttavat suunnitelmiisi.Lapsi on tuossa kyllä tärkeä seikka, ja kuvastaa vastuuntuntoasi, että otat hänetkin huomioon.
Uusi onni löytyisi luultavasti aika pian, jos sellaista haluaisit. Tuonikäisistä kumppania kaipaavista naisista ei ole puutetta, jos taas senikäinen muuten kelpaa. - Päivittäin tyytyväinen
Mieheni otti eron vuosikymmenien jälkeen, se oli yllättävää. Voin kuitenkin nykyisin erittäin hyvin. Oma kotini on kodikas ja viihtyisä. Olisi voinut erota jo vuosia sitten, en ymmärtänyt että elämä voisi olla näin antoisaa.
- tittakaisa
Kuten huomaat, saattaa vastaajalla kuin vastaajalla olla aivan päinvastaiset neuvot. Kukaanhan ei voi tietää, mikä tapauksessasi olisi paras ratkaisu, sen tiedät lopulta vain sinä itse. Neuvoisin kuitenkin etsimään ensin uutta yhteyttä vaimoosi, vaikkapa perheneuvonnan kautta, jos se ei kahden kesken kerta kaikkiaan onnistu. Silloin olet ainakin yrittänyt, joten jälkeenpäin, jos eroon kuitenkin päädytte, et enää syyttele itseäsi ainakaan yrityksen puutteesta.
- kokenut
Jos toinen on hautonut eroajatusta jo jonkin aikaa, niin hänellä on etumatkaa puolisoonsa nähden, jolle toisen eroajatus tulee täydellisenä yllätyksenä.
Ehkä jompi kumpi tai molemmat ovat henkisesti niin väsyneitä ettei mikään mahti maailmassa saisi heitä keskustelemaan ongelmistaan, juuri nyt.
Eräs ratkaisu olisi muuttaa erilleen vähäksi aikaa, jolloin molemmat näkisivät toistensa ja avioliittonsa hyvätkin puolet, kun eivät olisi joka päivä toistensa lähettyvillä.
Ehkä voisi sopia toistensa kanssa pysytellä uusista suhteista erillään esim. puolen vuoden ajan.- kaiken kokenut
Olen kyllä sitä mieltä että erilleen muuttaminen on vaan ajan haaskautta. Ajatus raastaa mieltä ja ei tuota tulosta. Jos kerran lähtee niin pysyköön sitten pois.
- kokenut
kaiken kokenut kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä että erilleen muuttaminen on vaan ajan haaskautta. Ajatus raastaa mieltä ja ei tuota tulosta. Jos kerran lähtee niin pysyköön sitten pois.
Tosiasiahan on että miehillä on yleensä kiire löytää uusi nainen (jos ei jo ole valmiiksi katsottu), kun taas nainen tarvitsee aikaa surra, ennenkuin on valmis menemään elämässä eteenpäin.
Tuollainen puolen vuoden erillään pysytteleminen saattaa epäonnistua (ja olla ajan haaskaamista) juuri sen takia että miehellä on kiire löytää uusi seksikaveri, joka taas loukkaa entistä puolisoa jos hän tuntee olevansa kuin esine joka vaihtuu nopeasti uuteen. - yksin parempi
kokenut kirjoitti:
Tosiasiahan on että miehillä on yleensä kiire löytää uusi nainen (jos ei jo ole valmiiksi katsottu), kun taas nainen tarvitsee aikaa surra, ennenkuin on valmis menemään elämässä eteenpäin.
Tuollainen puolen vuoden erillään pysytteleminen saattaa epäonnistua (ja olla ajan haaskaamista) juuri sen takia että miehellä on kiire löytää uusi seksikaveri, joka taas loukkaa entistä puolisoa jos hän tuntee olevansa kuin esine joka vaihtuu nopeasti uuteen.Moi. Ajattelet ihan niin kuin minäkin, miehen pitää löytää seksi kumppani ja se loukkaa. Olen ollut yksin eron jälkeen monet vuodet, mutta en kyllä niin tyytyväinen ole elämääni kun annan ystävien ymmärtää. Aluksi olin häpeissäni siitä että olen jäänyt yksin. mutta vuosien jälkeen sekin ajatus on ollut naurettava.Jotenkin siitä vaan selviää
- Olisiko
kaiken kokenut kirjoitti:
mies puoli vuotta erossa naisista?
Toisi vielä taudin tulessaan - yksin parempi
Olisiko kirjoitti:
mies puoli vuotta erossa naisista?
Toisi vielä taudin tulessaanYmmärrän että yksin puoli vuotta. Ei ole helppoa löytää ystävää jonka kotiinsa päästää ja kun on tosiaan noita tauteja. Mutta toisaalta, mistä sitä aloittaisi jos haluaisi ystävän.
- ja katse kirkas
yksin parempi kirjoitti:
Ymmärrän että yksin puoli vuotta. Ei ole helppoa löytää ystävää jonka kotiinsa päästää ja kun on tosiaan noita tauteja. Mutta toisaalta, mistä sitä aloittaisi jos haluaisi ystävän.
on auringon...
Parempi pysytellä erossa omahyväisistä ja äkäisistä vanhoista äijistä.
- kaiken kokenut
Moi. Paljon olisi kerrottavaa hyvästä ja pahasta. mutta jos on pettynyt kerran niin pettyy toisenkin kerran
- jemina
Kyllä se varmaan riippuu syistä, miksi tuntuu siltä, että ero olisi ratkaisu. Itse avioiduin ensimmäisen kerran juuri täytettyäni 18 ja hain eroa kymmenen vuoden yhdessäolon ja kahdeksan vuoden avioliiton jälkeen. Jätin mieheni, hänen raskaana olevan tyttöystävän ja meidän kaksi vuotta sitten rakennetun omakotitalon, muutin 300 km päähän synnyinseudulta, väkivaltaisen miehen tappouhkauksia pakoon ja aloitin uuden elämän. Ero oli kahdesta lapsesta huolimatta valtava, valtava helpotus, en ole katunut sitä hetkeäkään. Silti menneisyydestä irrottautuminen vei aikansa, se oli pitkä aika, osaa elämääni, meni vuosia ennen kuin painajaiset jäivät kokonaan taakse. Lapset toipuivat erosta hyvin, tosin murrosiän myllerryksessä huomasin, että heillä oli välillä täysin epärealistisia kuvitelmia siitä mitä elämä olisi ollut jos emme olisi eronneet. Isä ei halunnut tavata poikia, he tutustuivat uudelleen isäänsä vasta aikuisina ja se oli valitettavasti pettymys.
Toinen liittoni kesti 33 vuotta, eli kunnes kuolema meidät erotti. Siihen kuului niin kuin elämässä yleensä, iloa ja suruja, myötä- ja vastoinkäymisiä, rakkautta, toveruutta ja valtava yhteenkuuluvaisuuden tunne. Ensimmäisen vuosikymmenen kriisiaikoina erokin käväisi mielessä pari kertaa, vuosien mittaan särmät hioutuivat puolin ja toisin ja hyväksyminen lisääntyi. Viimeisinä vuosina oli sairautta, taloudellisia huolia ja monesta asiasta luopumista. Silti meillä riitti arjen rakkautta loppuun asti ja olen siitä kiitollinen, se ei suinkaan ole itsestäänselvyys. - kovia kokenut
liki 4v.aikaa erosta.en ole toipunut.en tänäpäivänä edes tiedä mistä se johtui,uskottomuus ei taatusti kuitenkaan syynä ollut.kaksi koti ihmistä, ei viinaa ei väkivaltaa ei köyhyyttä 32v aioliittoa josta yksi poika.poika sanoo, että turhin ero mitä hän näitä eroja tietää.tekstiviestillä on asiat hoidettu,ei vaimo alkanut puhumaan.ihminen on julma toiselle ainakin jotkut.puhumattomuus on keino saaha toinen lähelle mielisairaalaa.varmaa kuitenkin,että koskaan ei nuin pitkän liiton päättymisestä voi toipua.
- kokenut senkin
usko minua,siitä ei toivu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60814
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111773- 46660
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla214598- 42553
- 52536
- 76523
- 22506
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82483Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37480