Löytyykö joltain linkkivinkki tai jokin excel-pohja omaisuuden erotteluun? Täytyisi alkaa listaamaan irtaimistoa "sulle-mulle-periaatteella" ja samalla varmistua, että jako menee oikein molemminpuolin rahallisesti.
Omaisuuden erottelu/tasinko lista
8
4847
Vastaukset
- B-A
Kyllä se lista on paras tehdä sillä sulle-mulle-periaatteella. Listatkaa ne asiat ensin joista ei tule pahemmin erimielisyyksiä ja sitten pahimmat riita-aiheet. Kaikkiahan ei voi laskea rahassa, joten tunne-arvo myös huomioon. Tehkää kummalekin oma lista kun olette sopineet mitä kellekin tulee ja päiväys ja allekirjoitukset, ettei tule myöhemmin sanakopua, toiset todistuttaa listan vielä varmuudeksi parilla todistajalla.
Listan teko ei aina ole helppoa joten varautukaa moniin kompromisseihin. - tasan
Kyllä googlen kautta löytyy hyviä esimerkkipohjia.
Hakusanoiksi vain tasinko tai omaisuudenjako. Ei tarvita lakimiehiä, jos vain sopuun pääsee.
Tasinkosopimuksen/omaisuudenjaon voi tehdä itse. - Seventy
Jälkeenpäin syntyvien epäselvyyksien välttämiseksi teimme aikanaan exäni kanssa ositussopimuksen lakimiehen avustuksella (kaikessa sovussa ihan ilman riitelyä).
Muistaakseni ositusperusteen täytyy kuitenkin olla syntynyt ennen sopimuksen laadintaa. Muuten se ei ole lainvoimainen. Ei siis hyödytä ottaa todistajien nimiä laatimaanne listaan ellei käräjäoikeus ole vastaanottanut I-vaiheen avioerohakemustanne. Eli siis ositusperuste syntyy kun hakemus on kirjattu käräjäoikeuteen saapuneeksi.
Korjatkaa joku, jos muistin väärin.- B-A
Jos avioehtoa tai tms ei ole tehty, niin osituksen voi tehdä ilman lakimiestä, sehän on vain kahden ihmisen välinen juttu. Näin on tehty monessa erotilanteessa. Lopullisessa avieropaperissa on ainakin ollut kohta, että omaisuuden jako suoritettu ja rasti kohtaan kyllä/ei.
Ruutupaperiversio on toiminut monessa osituksessa ja jälkeenpäin ei ole tarvinnut asiasta riidellä, koskee lähinnä tilannetta jaettaessa astioita, lakanoita, kodinkoneita jne. - Seventy
B-A kirjoitti:
Jos avioehtoa tai tms ei ole tehty, niin osituksen voi tehdä ilman lakimiestä, sehän on vain kahden ihmisen välinen juttu. Näin on tehty monessa erotilanteessa. Lopullisessa avieropaperissa on ainakin ollut kohta, että omaisuuden jako suoritettu ja rasti kohtaan kyllä/ei.
Ruutupaperiversio on toiminut monessa osituksessa ja jälkeenpäin ei ole tarvinnut asiasta riidellä, koskee lähinnä tilannetta jaettaessa astioita, lakanoita, kodinkoneita jne.Aivan niin. Viestilläni tarkoitin lähinnä sitä, että jos on mahdollisuus myöhemmin ajautua riitaan jo suoritetusta ositetusta, niin ennen ositusperusteen syntymistä laadittu sopimus taitaa olla mitätön. Tämä riippumatta siitä onko se tehty asianajajan avustuksella tai itse ruutupaperille tai vahvistettu todistajien nimikirjoituksilla.
Siis, jos riitaantumisen mahdollisuus on olemassa, niin ensin avioeron I-vaihe vireille ja sitten ositussopimus allekirjoituksineen. Seventy kirjoitti:
Aivan niin. Viestilläni tarkoitin lähinnä sitä, että jos on mahdollisuus myöhemmin ajautua riitaan jo suoritetusta ositetusta, niin ennen ositusperusteen syntymistä laadittu sopimus taitaa olla mitätön. Tämä riippumatta siitä onko se tehty asianajajan avustuksella tai itse ruutupaperille tai vahvistettu todistajien nimikirjoituksilla.
Siis, jos riitaantumisen mahdollisuus on olemassa, niin ensin avioeron I-vaihe vireille ja sitten ositussopimus allekirjoituksineen.No jos ositetaan ennen kuin eroa haettu ... tehdään käytännössä avioehto ... onnistuu kyllä, mutta se rekisteröitävä maistraatissa (toisin kuin ositussopimus). Se milloin osituksen ja erottelun (jaon) voi tehdä, olet oivaltanut oikein.
Ositussopimukseen sitten maininta etteivät osapuolet sitä moiti ja kahden todistajan allekirjoitukset, niin melkoisen selvä peli on ... eikä perästä mutisa. Edelleen, jos yhtään isommista rahoista kyse, luettakaa se edes lakimiehellä ... halpa vakuutus.
- Sinuna lukisin avioero
- työjuhta
Tuo sulle mulle homma tuli itellekin tutuksi. Seuraus: kauhea härdinki kun vaimo veti längille ja palkkasi jonkun juristin ajamaan asioitaan. Koko oma lista, josta muka jo sovittiinki meni puihin ja lisää laskuja päälle. Tais olla oikeusapu.net in lakihemmo, fiksu kaveri kieltämättä, mutta olin ite väärällä puolen pöytää sen kanssa. Oli väärä kohta säästää. Halvemmaks olis tullu kun en olis ite yrittänyt "auttaa" ja "sopia" asioista, kun hakauksessa jo oltiin muutenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784