Vakuutus ja Lunastus

Peräänajettu

Kertoisiko joku minulle mitä tehdä ku auto on lunarikunnossa!!! Varoiteltiin tuossa että vakuutusyhtiöt antavat mielivaltaisia päätöksiä auton lunstus hinnasta, eli auttaako tapella? Ihan harrastuksena voisin ruveta nyhtämään rahaa niiltä. Eli vinkkejä tilanteeseen kiitos!

12

1430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jobe

Arviomies on vakuutusyhtiön sisäänostomies. Viimeksi kun olin tuollaisessa tilanteessa sain ihan hyvin hyvitystä uusista osista joita autoon oli laitettu, kun pystyin ne todistamaan jne.
      Tuskin saat autostasi sitä hintaa jonka tulli esimerkiksi määrittelisi sille jos olisit tuomasta vastaavaa ulkomailta. Keltaisesta pössistä löytyy se kultainen keskitie hinnoista, sen mukaan maksavat korvauksen.

• Kokenut

Olin vuosi sitten samassa tilanteessa eli auto
      meni lunastukseen. Vakuutusyhtiön mies teki
      ensimmäisen tarjouksen puhelimessa. Pidin sitä
      niin selvästi alakanttiin olevana, että aloin ottaa asioista selvää. Sääntöhän on, että vakuutusyhtiö korvaa auton "käyvän arvon". Kysymys on siitä, miten tuo käypä arvo arvioidaan.

Tein seuraavasti: keräsin netin kautta tietoja
      mahdollisimman monesta vastaavasta myynnissä olevasta autosta (mulle oli "volyymimerkki", joten esimerkkejä oli paljon). Näistä esimerkeistä muodostui "hintalappu", jonka arvioitiin autollani olleen juuri ennen kolaria.

Eli pyri selvittämään tämä hinta. Käytännössähän siitä vähän tingitään, kuten autokaupassakin eli nk. käteisalennuksen verran.

Vakuutusyhtiön toinen tarjous oli 30% korkeampi kuin ensimmäinen. Eli ei kannata heti suostua
      vakuutusyhtiön tarjouksiin.

Minä ehdottelin välillä, että etsin itse markkinoilta vastaavan auton, jonka vakuutusyhtiö sitten ostaa. Siihen eivät kyllä kovin helpolla lähde, mutta siihen voi aina vedota.

• hk
      • auto

Ei tuollaisella ole enää mitään hintaa. Käyttöarvo. 500-1500€ Edes vakuutusyhtiö ei ala riitelemään senteistä.

• RST2

Olisko käypä arvo jotain 1000-1500 euroo,niillä hinnoillahan noita myydään..

• jorma

lunastavat, niin 100 eeroo...mut jos meinaatte korjata, niin noin 2000eeroo...

• jorma

lunastavat, niin 1000 eeroo...mut jos meinaatte korjata, niin noin 2000eeroo...

• hk

ensimmäinen autokauppa josta tein voittoa

• kans kokenut

Ellei yhtiön tarjous ole mielestäsi autosi markkinahinnan mukainen, vaadi auton korjausta entiselleen. Varmaan sen vielä saa, vaikka puoli autoa uusimalla, lähes entiselleen ja sitä voit vaatia. Sehän tietenkin maksaa yhtiölle liikaa ja siksi juuri ne haluaa enemmin lunastaa autosi.

• ...

Voit myös vaatia vakuutusyhtiön hankkimaan samanlaisen ja samankuntoisen tilalle.

Sen vakuutuksen tarkoitushan on nimenomaan palauttaa tilanne kolaria edeltäneeseen tilaan tuota omavastuuosuutta vastaan...

Tiedän tapauksia, joissa on vakuutusyhtiö tuollaisessa tapauksessa joutunut aikansa haettuaan nostamaan tassut pystyyn ja maksamaan oikeankokoisen korvauksen lunastettavasta autosta.

• Jenkki

Kävi kanssa samoin joku vuosi sitten. Autona oli jenkeistä muuttoautona tuotu auto jolla oli ajettu erittäin vähän. Kyseistä automallia ei vielä sitä vuosimallia oltu tuotu suomeen, mutta uudempia oli tuotu.

No oma pyynti ja vakuutusyhtiön tarjous olivat aluksi ihan eri planeetalta, jolloin siirryin seuraavaan vaiheeseen eli käskin niiden etsiä samanlaisen auton, joka ei heidän mielestään ollut yhtään poikkeuksellinen suomessa ja joita vilisi täällä joka nurkissa. Muutaman viikon päästä he totesivat saman minkä sanoin jo heille alussa että vastaavaa ei löydy suomesta. Tämän jälkeen heidän tarjous läheni hieman mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Lopulta tuosta päästiin sopimukseen puolueettoman arvioijan avulla, joka arvio autolle hinnan. Arvioijan korvaukset maksettii vakuutusyhtiön kanssa puoliksi. Lopputuloksena oli että tappelu vakuutusyhtiön kanssa kannatti.

Ps. Kannattaa muuten tarkasti katsoa mitä vakuutuksessasi sanotaan ajasta, jolloin joudut olemaan ilman autoa... eli paljonko saat päivältä

• Peräänajettu

...eipähän ole minun vakuutuksesta kiinni kun minun perseeseen ajettiin. Tuosta päivärahasta olisi kiva saada tietoo. Kauanko käsittely kesti. Siis kolarista hillon saamiseen? Kerroppas lisää.

Näistä vastauksista päättelisin että parikyt prossaa saisi lisää ekaan ehdotukseen? Katotaan miten käy...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3900
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      188
      3159
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2986
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      70
      2550
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      367
      2293
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      163
      1935
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1595
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1505
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1398
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1382
    Aihe