Vika ei ole autojen hinnoissa, mitkä muuten ovat suomessa ihan kohtuu tasolla, vaan suomalaisen perus-juntti luonteessa! Uskotaan sokeasti että "ennen tehtiin kaikki paremmin" ja "nykyautot eivät kestä" Tämä asenne estää suomalaisia ostelemasta enempi uusia autoja.
Joku saattaa ajaa jopa 14 vuotta vanhalla autolla ja luulee sitä paremmaksi kuin uudet, vaikka totuus on että uusilla autoilla ajetaan nykyään paljon enemmän. Esim.ennen vain mersuilla ajettiin kevyesti yli 300000km, mutta nyt sellainen määrä ajetaan jopa halvimmilla kinnereillä, puhumattakaan miten paljon turvallisempia nykyiset autot ovat.
Suomalaisten olisi jo aika päästä eroon "mettäläisjunttiudesta" ja olla avoimempia uusille asioille:)
Syy miksei suomen autokanta pääse
15
1154
Vastaukset
- ajaa vaikka
minä sitä vaan ajan autoni loppuun oli muut mitä mieltä tahansa!
- vaatteesi?
risat kalsarit päällä niin kauan kuin vain pysyvät.
- ajaa vaikka
vaatteesi? kirjoitti:
risat kalsarit päällä niin kauan kuin vain pysyvät.
Muuten käyttäisin,mutta minulla on stylisti joka "pukee" minut muodikkaasti.
- kuin.........
Ihan simppeliä, ei todellakaan ole kyse mistään muustä kuin RAHASTA!!!
Kyllä kansa ostaa jos on rahaa se on ihan varma.
Uuden auton velan lyhennys on niin suuri kulu erä kuukaudessa kun päälle tulee vielä pakolliset muutkin autoon liittyvät menot. Voitte vaan kuvitella kuinka moni niistä liikenteessä olevista autoista on työsuhdeautoja! Kun vanhempiakin autoja joudutaan ostamaan velalla.
Mulla on ollut 2 vuotta vanha auto uusimmillaan ja kyllä siitä saa tehä ison velan pitkäksi aikaa. Järkeä siinä ei ole hitustakaan, se on vain halu ajaa uudemmalla ja nykyaikaisemmalla kun niitä muutkin ajaa liikenteessä. - juntit
Minulla on 80 luvun Fordi ei ole mennyt happiantureita eikä keskustietokoneessa ole mitään ollut häikkää,katalysaatoreita ei ole vaihdettu koska siinä vehkeessä ei ole niitä turhia vempaimia.
-Yli 260tkm ajettu eikä ole mennyt edes vetoniveliä.
-Öljyä syö vähemmän kuin uudet autot.
-Ruostetta ei ole juuri missään.( pakoputkessa on) - realisti
kun Audi pysyy uudenveroisena niin kauan...
No jaa, minä vain satun pitämään siitä autosta.
Ajakoon uusilla ne jotka pitävät uusista.
Rahastahan minulla ei ole enää aikoihin ollut kiinni.
Asuntovelka on maksettu jo 8 vuotta sitten.
Tästä eteenpäin kaikki on vain nautiskelua;
ei tarvitse jonottaa terveyskeskuksissa vaan voi hoidattaa hampaat ja muunkin kaluston yksityisellä terveysasemalla.
Ei tarvitse myöskään tungeksia markettien kassajonoissa vaan voi käydä kauppahallissa ja ravintoloissa.
Voi elää ihmisarvoista elämää !- vertu
Huhhuh. Sinulle taisi tulla oikea trauma siitä vanhasta Audista.
Jos se Audi pysyy uudenveroisena kauan niin rapistuuko se sitten yhtäkkiä vai miksi ei edes 80-luvun alun Audeja enää juuri näe. 70-luvun japanilaisia näkee enemmän.
Tuulilasin 10000km käytetyllä oli kerran testissä Audi 100 ja todettiin että esim. samassa testissä olleeseen MB 123 verrattuna Audi on heppoinen ja häviää laatuvertailun 6-0.
mä tietenkin uuemman ostaa, mutta ku niit on käyny koeajamassa, ni ei oo saanu semmosii fiiliksii ku noista mitaä tos pihalla makaa.
(kaikki yli 15v, vanhoja)- Joo.
Samalla,ostin sen 6 vuotiaana sopuhintaan ja ajan sillä kevyesti seuraavat 10 vuotta.
Ei maksa vuotta päälle paljoa eikä tarvi maksella mitään *itun autolainoja vaan rahaa jää reilusti kaikkeen kivaan.
Suomessa sen ylikalliin uuden arvo putoaa tänäpäivänä alaspäin aivan järjettömästi.
- uutta
kymmenen vuotta vanhoilla autoilla ajaa sen minkä uusillakin..itse ostin 7-vuotta sitten 10-vuotta vanhan ja 230 tuhatta ajetun japsin ja ajan sillä vieläkin ja mittarissa on tällä hetkellä 460 tuhatta ja ei ole mileenkään tullut ostaa uudempaa..
- Luonnollinen kehitys "...
Kirjoitit, että nykyautot kestää ja se on totta.
Mutta milloin alkoi tuo "nykyautot" -aikakausi???
Ei se alkanut eilen
ei toissapäivänäkään...
Autot ovat olleet todella kestäviä jo ainakin
viimeiset 20 vuotta.
Ja kun autot kestävät, niin niiden käyttöikä jatkuu eli LUONNOLLINEN SEURAUS HYVÄSTÄ LAADUSTA.
Kalleimmat kilometrit (mitä uudempi sen kalliinpaa) sitten on vielä asia, joka
puolustaa NAUTTIMAAN autojen KESTÄVYYDESTÄ.
Keskimääräinen suomalainen vuotuinen ajokilometrimäärä on n. 17000km.
Siis 20 vuotta ja 340000km.
Ei mitään ongelmaa kestävyydestä siis 20 vuoteen.
Isommilla se jatkuu 30 vuoteen saakka kevyesti.
Mainitsemastasi "Mettäläisjunttiudesta" on todellisuudessa kysymys niiden autoiluajatuksissa, jotka EIVÄT HALLITSE TALOUDELLISTA AJATTELUTAPAA, ainoana ohjenuorana heillä on NÄYTTÄMISEN TARVE.
Onneksi meidänkin maassamme on vielä paljon tuota
TALOUDELLISTA VIISAUTTA JÄLJELLÄ ja sen hyvinä
näyttöinä ovat monet sellaisetkin henkilöt, jotka MILJOONA-OMAISUUKSISTAAN huolimatta ajelevat
selkeesti noilla käytetyillä autoilla, puhumattakaan niistä, joille se on muuta elämän laatua nostava VIISAS ratkaisu.
Hyvä esimerkki oli tässä taannoin jossain lehdessä haastattelu. Kyseinen nainen, joka on suomen 50 varakkaimman listalla, ajelee yli 10 vuoden ikäisellä ESCORTILLAAN tuntematta ollenkaan
jäävänsä mistään paitsi.
Lopuksi totean, että olis aika tavalla
LUONNOTONTA KEHITYS, jos 10 vuoden ikäiset
AUTOT (ajettu 150-200tkm) poistettais jonkun
PERÄTTÖMÄN JA/TAI KUVITELLUN USKOMUKSEN takia
liikenteestä, eli romutettais, kun todellisuudessa
niillä alkaa KÄYTTÄJÄLLEEN kaikkein TALOUDELLISIN AIKAKAUSI elinkaarensa puolivälissä. - VANHOJA
BEMAREITA MAAHAN ?????
SYYTTÄKÄÄ ITTEENNE , TUNTIBEMAREIDEN KESKI-IKÄ ON N. 12 VUOTTA ?
BEMARI OLI VAAN ESIMERKKI , MERSUSSA KESKI-IKÄ TUONTIAUTOILLE ON VIELÄ SUUREMPI !
EI SYY OLE AUTO-VERON VAAN ASENTEEN ASIAAN !- vanha pappa
Katsos, tuohon vanhojen (yli 10v) tuontiin on selkee
ja yksiselitteinen syy.
Suomalaiset ovat niin asunto- ym. velkaisia, että
heillä ei ole maksukykyä nuoriin autoihin, niin
pakko tyytyä hyvään käytettyyn.
Siis suomalaiset ovat köyhiä ja sen tosiasian
tunnustaminen on rehellisyyttä. Ja rehellisyys näkyy
tuontitilastoissa, vanha ja halpa se hankitaan, mutta
samalla koetetaan ostaa HYVÄ JA PITKÄIKÄINEN.
Ja Saksassahan niitä kuulemma on pilvin pimein.
Ne kuulemma siellä ostavat uusia autoja ja eivät
niillä paljoo ajele, että sitten kun ne heidän
seisokki-ajokkinsa ovat tulleet rippikouluikään
niin niitä 50000 km ajettuja he ilomielin myyvät
suomi-tytöille ja -pojille ONNELLISEN ELÄMÄN
TUOTTAJIKSI...
Saksalaiset on niin ihania ja suomalaiset niin
oivaltavia.
- uudempaan
Miksi Suomen autokannan pitäisi uudistua nopeammin? Jos se 14 vuotta vanha auto on lähes uutta vastaavassa kunnossa, ei ole oikein mitään järkeä maksaa 20 - 30 k€ siitä ilosta, että saa vähän uusia lisävarusteita.
Siinä että toiset ajavat vanhoilla autoilla ja toiset uudemmilla ei ole kysymys mistään metsäläisjunttiudesta tai avoimuudesta uusille asioille, vaan yksinkertaisesti ihmisten erilaisista tarpeista. Niille jotka ajavat paljon, on yleensä tärkeää että auto toimii ja on käytettävissä joka päivä. He myös osaavat arvostaa mukavuusvarusteita, koska joutuvat paljon autossa istumaan. Siksi he vaihtavat auton uuteen mielellään jo ennen kuin siihen alkaa tulla vikoja.
Tässä vaiheessa autosta on ajettu kalleimmat kilometrit pois ja se on edelleen käypä ajopeli sellaiselle joka ajaa vähemmän ja on valmis autoaan silloin tällöin korjauttamaan. Kun autolle tulee ikää ja kilometrejä lisää, jossakin vaiheessa siinä alkaa olla vikoja niin paljon, ettei ole enää mitään järkeä korjauttaa sitä korjaamolla, ja se vaihtaa taas omistajaa.
Seuraavalla omistajalla on mielenkiintoa, taitoa aikaa ja sopiva paikka, jossa korjata autoa itse. Autolla ajettavat kilometrit todennäköisesti vähenevät taas edelliseen omistajaan verrattuna ja jos se hajoaa, sitä ei välttämättä tarvitse korjata samana iltana, vaan omistaja tulee tarvittaessa vähän aikaa toimeen ilman autoakin. Kun omalle työlle ei laske hintaa on ajaminen monessa tapauksessa todella halpaa.
Auton käyttäminen loppuun asti on sekä taloudellisesti, että ympäristön kannalta huomattavasti järkevämpää, kuin toimivien autojen romuttaminen. Kukaan tuskin kuvittelee, että se 14 vuotta vanha auto olisi kestävämpi kuin uusi vastaava, joten kysymys ei ole ainakaan sellaisesta asenteesta kuin luulet. Sen sijaan suomalaisten asenteesta saattaa johtua se, että autot pysyvät suhteellisen hyvässä kunnossa varsin pitkään. Monelle suomalaisellehan auto on lähes pyhä esine, huollot suoritetaan tarkasti ajallaan, sitä pestään ja vahataan ahkerasti ja pienet kolhut ja naarmut ovat kuin haava sydämessä, joten autoa varjellaan niiltä lähes sairaalloisesti ja mahdolliset vauriot korjataan mahdollisimman nopeasti. - 8 vuotias
Jo otsikkosi on järjetön. Autokannan ei ole mitään tarvetta päästä uudistumaan.
Ei tarvi "luulla jopa 14 vuotta vanhaa" autoa paremmaksi, kuin uudet. Sen vanhan auton ylläpito on roimasti halvempaa, kuin vastaavan uuden! Pääomakuluista puhumattakaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo716815Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583113- 322299
- 201878
- 131867
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto221862Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131582- 181559
- 521548
- 101539