Olisi tiedossa kiinnostava käytetty auto Hollannissa. Autoa voi käyttää bensan lisäksi kaasulla (LPG). Nyt kun Suomessakin viimein on päästy siitä rangaistusmaksusta ja kaasuakin saa tankata ainakin parista paikasta ja tulevaisuudessa ehkä useammastakin, niin kiinnostaisi tuoda tuollainen vekotin. Mitäs sen maahantuonnissa on eroa tavallisen auton tuontiin? Onko eurooppalainen kaasujärjestelmä yhteensopiva suomalaisen järjestelmän kanssa? Entäs verot? Eroaakohan vero-% bensakäyttöisen prosentista? Auto on Chrysler Stratus -96. Eukolle kakkosautoksi tuota aattelin...
Kaasu/bensa-auton tuonti
12
7789
Vastaukset
- oho
LPG on nestekaasuauto eli vaikka saisit rekisteriin, niin on kaasupaikat harvassa. Suomessa voit tankata CNG:tä (CNG=Compressed Natural Gas / Metano / Erdgas) liikennekäyttöön. Ainakaan Gasumin asemilla ei myydä nestekaasua (LPG=Liquified Petroleum Gas / Autogas / GPL).
- JV rellufani
AKE:n sivuilta voi lukea että nestekaasua käyttävät autot ovat verovapaita VAIN jos ne käyttävät metaani tai biokaasua, LPG eli tavallinen butaani/kosaanikaasuauto menee polttoaineverolle eli "dieselverolle". Ei kannata, sillä se maksaa kuluttajahinnoissa noin 80 centtiä/ litra mutta sitä kuluu noin 20% enemmän kuin bensaa, kun päälle tulee vielä "polttoainevero" joudut maksamaan ,että käytät tätä sinänsä erinomaista ja puhdasta polttoainetta. Jos harrastat paljon matkailuajoa keskieuroopassa, on tilanne aivan toinen:
1000km mootoritienopeuksilla saksassa LPG:llä maksaa noin 70 euroa. Bensalla saksan hinnoilla noin 130-150 euroa (12-13L/100km) Jos sinulla on Turboauto, on säästö todella huomattava, sillä LPG tykkää turbosta, 20% kulutuslisä katoaa turbon kanssa, jos asennat kevyen vesi ruiskutuksen välijäähdyttimeen, nousee teho noin 10% paremmaksi kuin bensalla, mutta kulutus entisestään suhteessa pienenee. Täytyy ihmetellä Suomen systeemejä, kun LPG on julistettu "Lainsuojattomaksi" Todellisuudessa sitä saa ostaa joka paikasta missä on "mökkikaasua" kaupan, tarvitaan vain pumppu sen tankkaamiseksi. - Monopolia vain
JV rellufani kirjoitti:
AKE:n sivuilta voi lukea että nestekaasua käyttävät autot ovat verovapaita VAIN jos ne käyttävät metaani tai biokaasua, LPG eli tavallinen butaani/kosaanikaasuauto menee polttoaineverolle eli "dieselverolle". Ei kannata, sillä se maksaa kuluttajahinnoissa noin 80 centtiä/ litra mutta sitä kuluu noin 20% enemmän kuin bensaa, kun päälle tulee vielä "polttoainevero" joudut maksamaan ,että käytät tätä sinänsä erinomaista ja puhdasta polttoainetta. Jos harrastat paljon matkailuajoa keskieuroopassa, on tilanne aivan toinen:
1000km mootoritienopeuksilla saksassa LPG:llä maksaa noin 70 euroa. Bensalla saksan hinnoilla noin 130-150 euroa (12-13L/100km) Jos sinulla on Turboauto, on säästö todella huomattava, sillä LPG tykkää turbosta, 20% kulutuslisä katoaa turbon kanssa, jos asennat kevyen vesi ruiskutuksen välijäähdyttimeen, nousee teho noin 10% paremmaksi kuin bensalla, mutta kulutus entisestään suhteessa pienenee. Täytyy ihmetellä Suomen systeemejä, kun LPG on julistettu "Lainsuojattomaksi" Todellisuudessa sitä saa ostaa joka paikasta missä on "mökkikaasua" kaupan, tarvitaan vain pumppu sen tankkaamiseksi.Asiaa hiukan avaava artikkeli.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kilpaileva kaasu on maakaasua parempi/HS20061229SI1MP024uo
CNG jakeluverkosto tarvitsee kaasuputken, jonka omistaa monopoliyhtiö. Toinen syy lienee fiskaalinen. Nesteytettyä kaasua voisivat toimittaa ja myydä muutkin.
Nesteytetyn kaasun suosiota euroopassa ei tarvitse ihmetellä. LPG infra halvempi rakentaa ja kuluttajan kannaltakin parempi. Ajoneuvojen toimintasäteet nesteytetyllä myöskin pidempiä. - JV rellufani
Monopolia vain kirjoitti:
Asiaa hiukan avaava artikkeli.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kilpaileva kaasu on maakaasua parempi/HS20061229SI1MP024uo
CNG jakeluverkosto tarvitsee kaasuputken, jonka omistaa monopoliyhtiö. Toinen syy lienee fiskaalinen. Nesteytettyä kaasua voisivat toimittaa ja myydä muutkin.
Nesteytetyn kaasun suosiota euroopassa ei tarvitse ihmetellä. LPG infra halvempi rakentaa ja kuluttajan kannaltakin parempi. Ajoneuvojen toimintasäteet nesteytetyllä myöskin pidempiä.Nyt on tullut valtiovallalta selvä kannanotto kaasuautoasiassa: Jälkiasennus kaasulaitteita EI HYVÄKSYTÄ MISSÄÄN OLOSUHTEISSA. Se tarkoittaa että käyttäjät on rajatu muutamien, lähinnä jakeluautoiksi laskettavien autojen käyttäjiksi:
Opel pikkupaku ja joku Fiatin malli. taksimersukin on lähinnä koekappale. Ne muutamat Volvot voi jo laskea pois sillä Volvo, löi hanskat tiskiin ja jatkaa biopolttoaine auton kehittelyä. taksimersun omistaja vei auton katsastukseen jossa oltiin huuli pyöreänä, mitkä normit tulee täyttää jne. Kyse on niin mariginaalisesta touhusta että oikein naurattaa.
Sitten ollaan muka ympäristöystävällisyydessä eturintamassa... - Keinutin
JV rellufani kirjoitti:
Nyt on tullut valtiovallalta selvä kannanotto kaasuautoasiassa: Jälkiasennus kaasulaitteita EI HYVÄKSYTÄ MISSÄÄN OLOSUHTEISSA. Se tarkoittaa että käyttäjät on rajatu muutamien, lähinnä jakeluautoiksi laskettavien autojen käyttäjiksi:
Opel pikkupaku ja joku Fiatin malli. taksimersukin on lähinnä koekappale. Ne muutamat Volvot voi jo laskea pois sillä Volvo, löi hanskat tiskiin ja jatkaa biopolttoaine auton kehittelyä. taksimersun omistaja vei auton katsastukseen jossa oltiin huuli pyöreänä, mitkä normit tulee täyttää jne. Kyse on niin mariginaalisesta touhusta että oikein naurattaa.
Sitten ollaan muka ympäristöystävällisyydessä eturintamassa...missä tällainen jälkiasennuksen estävä kannanotto muka on annettu tai julkaistu? mitä olen foorumeilta lukenut niin asia on juurikin toisin päin että sallimassa ovat, ei kai ole näinä biopolttoaineen aikoina oikein perusteluja kieltämisellekään!
- JV Rellufani
Keinutin kirjoitti:
missä tällainen jälkiasennuksen estävä kannanotto muka on annettu tai julkaistu? mitä olen foorumeilta lukenut niin asia on juurikin toisin päin että sallimassa ovat, ei kai ole näinä biopolttoaineen aikoina oikein perusteluja kieltämisellekään!
katsastuskonttorilla ja vielä tarkennus Gasumin myyntipisteessä Sörkässä
- kalkkistarraaja
JV Rellufani kirjoitti:
katsastuskonttorilla ja vielä tarkennus Gasumin myyntipisteessä Sörkässä
eli ainoastaan jotain yksittäiset ihmisten (ei edes virkamiehiä) suullisia kannanottoja, toisin sanoen, mielipiteitä tai näkemyksiä, EI SIIS MITÄÄN VIRALLISTA jossakin valtionhallinnon putiikissa. yksittäisen katsastusmiehen ihmettelyt ei ole "virallinen kannanotto"
- Rellufani
kalkkistarraaja kirjoitti:
eli ainoastaan jotain yksittäiset ihmisten (ei edes virkamiehiä) suullisia kannanottoja, toisin sanoen, mielipiteitä tai näkemyksiä, EI SIIS MITÄÄN VIRALLISTA jossakin valtionhallinnon putiikissa. yksittäisen katsastusmiehen ihmettelyt ei ole "virallinen kannanotto"
Hyvä kalkkistarraaja, tee meille kaikille kaasuautofaneile palvelus: Vie katsastukseen LPG auto, niin nähdään miten käy. Itselläni on sellainen Belgian kilvissä Brysselissä. Olen tullut siihen johtopäätökseen että sitä ei tulla sallimaan missään vaiheessa Suomessa, joten nautin halvoista kilometreistä vain keskieuroopassa. Bensalla nykyään 1000km 160-180 euroa, LPG:llä sama rupeama 55-70 euroa. Päätän osaltani keskustelun tähän.
- kalkkistarraaja
Rellufani kirjoitti:
Hyvä kalkkistarraaja, tee meille kaikille kaasuautofaneile palvelus: Vie katsastukseen LPG auto, niin nähdään miten käy. Itselläni on sellainen Belgian kilvissä Brysselissä. Olen tullut siihen johtopäätökseen että sitä ei tulla sallimaan missään vaiheessa Suomessa, joten nautin halvoista kilometreistä vain keskieuroopassa. Bensalla nykyään 1000km 160-180 euroa, LPG:llä sama rupeama 55-70 euroa. Päätän osaltani keskustelun tähän.
niin olet hankkinut siis LPG eli nestekaasuauton. Maakaasuautoilun perään minä kyselen, eli CNG-kaasulaitteista on maakaasulla ajamisessa kyse. Kannattaisi varmaan ryhtyä selvittämään miten voisit muuttaa LPG-laitteiston CNG-laitteistoksi. niitä virallisia kannanottoja muutosrakentamiseen odottaessa, viranomaisten taholta siis.
- Rellufani
kalkkistarraaja kirjoitti:
niin olet hankkinut siis LPG eli nestekaasuauton. Maakaasuautoilun perään minä kyselen, eli CNG-kaasulaitteista on maakaasulla ajamisessa kyse. Kannattaisi varmaan ryhtyä selvittämään miten voisit muuttaa LPG-laitteiston CNG-laitteistoksi. niitä virallisia kannanottoja muutosrakentamiseen odottaessa, viranomaisten taholta siis.
CNG eli maakasulaitteistojen jälkiasennus ei ole sallittua kehittyneissä EU maissa saatikka meillä. Jo paineastia asetukset tulevat sen estämään. Kun kysyin asiaa belgiassa ja hollannissa pitivät minua aivan idioottina: CNG:llä ajavat vain kaupunkien sisällä jakeluautot ja bussit, saksassa jotkin Taksit.
Kun euroopassa on tällä hetkellä noin 8000 LPG asemaa bensa-asemien yhteydessä, on maakaasun tankkausasemia joidenkin rekkaterminaalien yhteydessä noin 400 voit tarkistaa luvut itse websivuilta autogas .de Se mitä gasum/neste kertoo on korkean tason sumutusta. Meillä ei tule olemaan minkäänlaista järkevää systeemiä maakaasuautojen varalle. Shellin projekti vetyautoista tulee olemaan valmis ennen CNG:n yleistymistä - *Per Saukko*
Rellufani kirjoitti:
CNG eli maakasulaitteistojen jälkiasennus ei ole sallittua kehittyneissä EU maissa saatikka meillä. Jo paineastia asetukset tulevat sen estämään. Kun kysyin asiaa belgiassa ja hollannissa pitivät minua aivan idioottina: CNG:llä ajavat vain kaupunkien sisällä jakeluautot ja bussit, saksassa jotkin Taksit.
Kun euroopassa on tällä hetkellä noin 8000 LPG asemaa bensa-asemien yhteydessä, on maakaasun tankkausasemia joidenkin rekkaterminaalien yhteydessä noin 400 voit tarkistaa luvut itse websivuilta autogas .de Se mitä gasum/neste kertoo on korkean tason sumutusta. Meillä ei tule olemaan minkäänlaista järkevää systeemiä maakaasuautojen varalle. Shellin projekti vetyautoista tulee olemaan valmis ennen CNG:n yleistymistäMm. Italiassa oli jo vuonna -2006 n. 400 000 maakaasuautoa joista n. 35 000 oli tehty jälkiasennuksena.
Sitäpaitsi sillä säästää aina n. puolet pa.kustannuksista ajoi sitten millä vain.
Kannattaa lukea myös AKE:n päivitetyt sivut. - gasgasgas
JV rellufani kirjoitti:
AKE:n sivuilta voi lukea että nestekaasua käyttävät autot ovat verovapaita VAIN jos ne käyttävät metaani tai biokaasua, LPG eli tavallinen butaani/kosaanikaasuauto menee polttoaineverolle eli "dieselverolle". Ei kannata, sillä se maksaa kuluttajahinnoissa noin 80 centtiä/ litra mutta sitä kuluu noin 20% enemmän kuin bensaa, kun päälle tulee vielä "polttoainevero" joudut maksamaan ,että käytät tätä sinänsä erinomaista ja puhdasta polttoainetta. Jos harrastat paljon matkailuajoa keskieuroopassa, on tilanne aivan toinen:
1000km mootoritienopeuksilla saksassa LPG:llä maksaa noin 70 euroa. Bensalla saksan hinnoilla noin 130-150 euroa (12-13L/100km) Jos sinulla on Turboauto, on säästö todella huomattava, sillä LPG tykkää turbosta, 20% kulutuslisä katoaa turbon kanssa, jos asennat kevyen vesi ruiskutuksen välijäähdyttimeen, nousee teho noin 10% paremmaksi kuin bensalla, mutta kulutus entisestään suhteessa pienenee. Täytyy ihmetellä Suomen systeemejä, kun LPG on julistettu "Lainsuojattomaksi" Todellisuudessa sitä saa ostaa joka paikasta missä on "mökkikaasua" kaupan, tarvitaan vain pumppu sen tankkaamiseksi.Polttoainemaksusta ovat vapaita nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta käyttävät kuorma- ja linja-autot sekä metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403057- 802801
- 1842428
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362155- 181476
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241