Kertokaa Jeep Cherokee:sta, diesel. vm. -99

Lauri

Mitä mieltä olette Jeep Cherokeesta. Sellainen olisi tarjolla.. ja harkitsen sellaisen hankkimista. En juurikaan tunne ko autoa. Eli, kestääkö moottori,. kun se on diiseli..
Missä hinnoissa ko vuosimallit maksaa.. kannattaa maksaa, kun liikkeestä ostaa. Ko. yksilöllä ajettu 80 th.mk.

kertokaapa, arvon... maasturi asiantuntijat..

t. Lauri : [email protected]

Ps. jos jollakin ko. tyyppiä myytävänä... kiinnostaa.. tai, uudempaa... alle, 160th.mk:n hintaista.. diiselinä. Mielummin tietysti uusi koppainen. Itse tarjoan vaihtoon -01 Mondeota, 2 l, farkkua.. aj. 30 th.mk.. kaikilla varusteilla.. ho.harmaa..

21

8965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeepster

      Mistä moinen olettama, että diesel ei kestäisi?

      Kyllä diesel kestää siinä missä bensakonekin. Ainakin aiemmin käytetyissä dieseleissä ongelmat ovat voineet juontua huollonpuutteesta ja käyttäjän virheistä. Dieselit ovat jo vuosikausia olleet järjestäen ahdettuja. Joten öljynvaihdot on syytä suorittaa samoin kuin raskaan ajon jälkeinen jäähdytyskäyttö.

      Käytetyn maasturin hintatasoa on hieman vaikea sanoa tarkalleen, koska niitä on viime vuosina (veron korotuksen jälkeen) myyty suhteellisen vähän, joten tarjolla on lähinnä yksittäisiä autoja.

      Toiseksi olen itse törmännyt liikkeissä maastureihin, jotka ovat olleet työkäytössä, kaiketi traktorin ja metsäkoneen välimaastossa, joten kannattaa katsoa sinne alustaankin.

      • Lauri

        ..
        Minulla on sellainen näppituntuma jenkkidiiseleistä, ettei ne ole kovinkaan kestäviä,.. tekeevät diiselinsä samalle moottorille, kuin bensakoneetkin.. ainoastaan kansiteknikka on dieselin... eli hyötysuhdekkin aika heikko. Uusissa on jo toinen tilanne, kun käytäävät eurooppalaisia diesel-koneita.


      • JP
        Lauri kirjoitti:

        ..
        Minulla on sellainen näppituntuma jenkkidiiseleistä, ettei ne ole kovinkaan kestäviä,.. tekeevät diiselinsä samalle moottorille, kuin bensakoneetkin.. ainoastaan kansiteknikka on dieselin... eli hyötysuhdekkin aika heikko. Uusissa on jo toinen tilanne, kun käytäävät eurooppalaisia diesel-koneita.

        si on väärä.. koskee joitain vanhoja tapauksia.. mutta ei kaikkia..


      • JH
        Lauri kirjoitti:

        ..
        Minulla on sellainen näppituntuma jenkkidiiseleistä, ettei ne ole kovinkaan kestäviä,.. tekeevät diiselinsä samalle moottorille, kuin bensakoneetkin.. ainoastaan kansiteknikka on dieselin... eli hyötysuhdekkin aika heikko. Uusissa on jo toinen tilanne, kun käytäävät eurooppalaisia diesel-koneita.

        Cherokeessa ja aikaisemmissa Grand Cherokeissa on italialaisen VM Motorin moduli-diesel, joita on 4-, 5- ja 6-pyttyisenä maailmalla n 1 kpl Chryslerin, Ivecon ja muidenkin kujetusvälineissä.
        Firman omistaa nykyisin Detroit Diesel, mutta kone on eurooppalaista tekoa.
        Hyvin on minulla kestänyt Cherokeessa. Kaikkia koneita tietysti pitää muistaa huoltaa kunnolla.

        Tuo vanha us-diesel-asia pätee siihen GM:n surullisenkuuluisaad 5.7L dieseliin. Nykyiset jenkkikoneet (6.2D ja 6.5D) ovat alusta asti dieseleiksi rakennettuja työkoneita.


      • Lauri
        JH kirjoitti:

        Cherokeessa ja aikaisemmissa Grand Cherokeissa on italialaisen VM Motorin moduli-diesel, joita on 4-, 5- ja 6-pyttyisenä maailmalla n 1 kpl Chryslerin, Ivecon ja muidenkin kujetusvälineissä.
        Firman omistaa nykyisin Detroit Diesel, mutta kone on eurooppalaista tekoa.
        Hyvin on minulla kestänyt Cherokeessa. Kaikkia koneita tietysti pitää muistaa huoltaa kunnolla.

        Tuo vanha us-diesel-asia pätee siihen GM:n surullisenkuuluisaad 5.7L dieseliin. Nykyiset jenkkikoneet (6.2D ja 6.5D) ovat alusta asti dieseleiksi rakennettuja työkoneita.

        Kiitän palauteesta.. tiedoista. Saa nähdä, millasen maasturin sitten joskus lopulta hankin, tai neliveto-pelin. Euroopastakin saisi jo asialliseen hintaan veroineen. pitäisi vain toi mun -01 mondeo farkku saada ensin alta myytyä. Hesassa yx foord-liike antaisi vaihdossa minulle päin 3-5-th.e, jos vaihtaisin heillä tarjolla olevaan -99 Jeep Cherogeen... ajettu vain 75 th.mk... mutta sisätilat hirveessä kunnossa lähinnä istuinten ja verhousten osalta. Ja on se ko. autotyyppi jotenkin vain liian pieni mun tarpeisiin.. saa nyt nähdä


      • JH
        Lauri kirjoitti:

        Kiitän palauteesta.. tiedoista. Saa nähdä, millasen maasturin sitten joskus lopulta hankin, tai neliveto-pelin. Euroopastakin saisi jo asialliseen hintaan veroineen. pitäisi vain toi mun -01 mondeo farkku saada ensin alta myytyä. Hesassa yx foord-liike antaisi vaihdossa minulle päin 3-5-th.e, jos vaihtaisin heillä tarjolla olevaan -99 Jeep Cherogeen... ajettu vain 75 th.mk... mutta sisätilat hirveessä kunnossa lähinnä istuinten ja verhousten osalta. Ja on se ko. autotyyppi jotenkin vain liian pieni mun tarpeisiin.. saa nyt nähdä

        Cherokeen sisätilat ovat maasturiluokkaa: pienet etu- ja peräpään ylitykset nipistävät sisätiloja käytännössä "2 2" luokkaan tavaratila.

        Tavaratilaa saa varsin kohtuullisesti kääntämällä takapenkin selkänojan alas.

        Perhematkailua vaunun kanssa ajatellen esim. Rangessa on isommat sisätilat ja jatkuva neliveto, jos muita merkkejä katselet.


    • AK

      Mul on kans (myytävänä 2800e) Jeep Cherokee diesel, kyllä mun kone on ainakin huoletta kestänyt jo 460 000 km! että silleen, vm on -79.

      • Lauri

        Hyvä! Juuri tollasta tietoa kaipaan.. eli, jos jollakin on käytännön tietoa.... teoriakin kelpaa, mutta jos jonkun ko. auto kestänyt niin se on paras palaute.

        Olen vasta suunnittelemassa ja haaveilemassa maasturin ostosta. Olen ostamassa asuntovaunua.. ja ainut kunnollinen veturi on joko takavetoinen (bemari on ilm. ainut kantaaotettava, koska mersut ja opelin epäluotettavia) tai meliveto diesel.


      • AK
        Lauri kirjoitti:

        Hyvä! Juuri tollasta tietoa kaipaan.. eli, jos jollakin on käytännön tietoa.... teoriakin kelpaa, mutta jos jonkun ko. auto kestänyt niin se on paras palaute.

        Olen vasta suunnittelemassa ja haaveilemassa maasturin ostosta. Olen ostamassa asuntovaunua.. ja ainut kunnollinen veturi on joko takavetoinen (bemari on ilm. ainut kantaaotettava, koska mersut ja opelin epäluotettavia) tai meliveto diesel.

        Mun jeeppi millä on ajettu huoletta se 460 000 km on Valmetin 4.2 diesel koneella. Se kone ainakin kestää, muista en tiedä. Ps. on edelleen myynnissä 2900euron hintaan.


    • jep

      Chrysler corporaation cherokeessa (90-luvun mallit)oli ainakin ennen Benz-liittoa italialaisperäinen VM-merkkinen diesel. Tuosta moottorista ei ole kuulunut kauheasti kehun sanoja;katkenneet nokkaketjut, jotka ymmärretävästi saavat pahaa jälkeä aikaiseksi myös lompakkoon, kuuluvat tämän moottorin tuntomerkkeihin.

      Tosin yksilöitähän nuo moottorit aina ovat.

      Amerikkalaisissa diesel-moottoreissa (joihin viittaat toisaalla viestiketjussa) ei sinäänsä ole mitään vikaa. Huono maine pohjaa 70-luvun lopulla Oldsmobilen lanseeraamiin diesel-pannuihin, jotka eivät diplomaattisesti sanottuna täyttäneet täysin diesel-moottoreiden rakenteellisia vaatimuksia.

      • JH

        VM Motorin dieseliä on vuosien varrella käyttänyt Toyota, Opel Frontera, Range Rover ja Chryslerin Voyager ym. Jeep Cherokeehen se tuli '95.
        Tietääkseni siinä on nokka-akselille hammaspyöräveto.


      • JH
        JH kirjoitti:

        VM Motorin dieseliä on vuosien varrella käyttänyt Toyota, Opel Frontera, Range Rover ja Chryslerin Voyager ym. Jeep Cherokeehen se tuli '95.
        Tietääkseni siinä on nokka-akselille hammaspyöräveto.

        ..nokka-akseli ja ruiskutuspumppu 2.5TD:ssa ovat hammaspyörävetoiset.


      • ta
        JH kirjoitti:

        VM Motorin dieseliä on vuosien varrella käyttänyt Toyota, Opel Frontera, Range Rover ja Chryslerin Voyager ym. Jeep Cherokeehen se tuli '95.
        Tietääkseni siinä on nokka-akselille hammaspyöräveto.

        toyotassa on ollut VM Motorin diesel-mootori?


      • JH
        ta kirjoitti:

        toyotassa on ollut VM Motorin diesel-mootori?

        Toytota Land Cruiser BJ73 on sitä käyttänyt mm. Portugalissa, vuosiluku '85 tienoilla.


    • JH

      Omallani olen ajanut 220tkm. Letkeä auto ajella, dieseli on pelannut pääsääntöisesti hyvin.
      Haavereita: Tuuletin/laturi/vesipumpun serpentiinihihnavaurio, kun vesipumpun hihnapyörä petti; huohotinputki jäätyi talvella väärän rakenteen vuoksi (nyt sähkölämmitetty); perän stefa vaihdettu.
      Moottori on tyypillinen turbo: alle 2000 rpm on voimaa hintsusti, ja 2200 kohdalla se kiekaisee. Vaihteiston välitykset ovat kohdallaan siten, että paras veto 4- ja 5-vaihteilla osuvat juuri 80-90 ja 100-110 kmh nopeuksiin.
      Nelivedosta ei juuri ole iloa kuin maastossa ja pahalla talvikelillä, koska dieselissä on vain osa-aikaneliveto eli keskitasauspyörästö puuttuu.
      Omaani olen tyytyväinen ja olen ajatellut ajaa sillä vielä pitkään.

      • Lauri

        Miten ko auto kulkee moottoritie-nopeuksilla... kuten n. 120 km/tuntinopeudella... tai 130 km/t.
        Paljon huippunopeus..?


      • JH
        Lauri kirjoitti:

        Miten ko auto kulkee moottoritie-nopeuksilla... kuten n. 120 km/tuntinopeudella... tai 130 km/t.
        Paljon huippunopeus..?

        120..130 nopeuksilla moottori kiertää vaivattomat 2500..2800 rpm, joten moottoritienopeuksillakin pysyy hyvin kyydissä mukana. Moottoritiellä sellainen 125 (mittarinopeus, 120 tosinopeutta) on leppoisaa menoa, yli 135 alkaa olemaan pinnistelyä, koska maasturin korin muoto on varsin epäedullinen ilmanvastuskertoimeltaan (luokkaa 0.50). Vaunua vetäessä korin muoto ei sitten ole enää niin kriittinen, koska se samalla halkaisee ilmaa vaunun edestä.
        Koeajot ovat mittailleet sille 165 km ('95 2.5TD), itse jaksoin kerran Saksan läpi tullessa kelata 150 asti. Ei ne enää ole maasturinopeuksia.


    • Markku

      Heippa
      99-mallin Jeep kyllä kestää, jos on ehjä. On sen verran lujaa tekoa. Omasta kokemuksestani kyllä sanon että italialaistekele, se VM-diesel on ihan paska. Paree olis jos löytäsit Valmetin tai Mersun dieselin. VM:n Kannet hajoo ilman 2 min jäähdytyskäyttöä ajon jälkeen. 1999 tai joskus niihin aikoihin viimeiset rauta-Jeepit tehtiin. Nää uudemmat on nykyään muovia.

      • 11111112222

        yli kymmenen vuotta vanhaan viestiin sitten vastasit


      • Eipä se turhaa ole
        11111112222 kirjoitti:

        yli kymmenen vuotta vanhaan viestiin sitten vastasit

        noh, näihin viesteihin päätyy usein haullakin joten kaikesta tiedosta on apua vaikkakaan ei ap. kysyjälle.


    • Vuodenvastaus

      Jatkoa otsikon kysymykseen seuraa... Hankin vuosi sitten ensimmäisen Jeeppini, eli -99 XJ Cherokeen 2.5 TD.llä. Pääosin olen ollut siihen tyytyväisempi, kuin mihinkään aikaisempaan kuudestakymmenestä autostani. Tekniikka kestää edelleen, nyt 390 th/km ajettuna. Neliveto on oikea neliveto maastoon ja talven liukkaille keleille. Asfalttiajossa neliveto on kytkettävä pois, mutta niin teen mielelläni ympäristösyistäkin; laskee kulutusta 1-3 litraa satasella.

      Jos joku on vielä ko automalleista kiinnostunut, niin rohkaisen ostamaan ehjän Jeepin, tai mahdollisesti projektin osaamistasonsa mukaan. Hyvä harrastepeli monenlaiseen käyttöön, jos yksilöllisyys ei ole rasite?

      Cherokeeni on pakettiauton papereilla ja d.vero sitä mukaa 77€/vuosi ja liikennevakuutus täysillä bonuksilla 110€/vuosi. Kulutus on nurkka- ja metsätiepainotteisessa ajossa kesällä 8 ja talvella 10 litraa dieseliä satasella. Nykyhinnoilla n. 10€/100 km, ei halvin eikä kallein. Vetopaino otteessa on 2800 kiloa. Hauska ajaa joka paikassa, paitsi autobahnilla, jossa ei tule ajeltua muutenkaan. Moottoritiellä hirvittää ajella yli satasta, jos tarkan ajotietokoneen polttoaineen kulutuksen jatkuva näyttö on päällä, sillä ilmanvastuksen takia vastatuulella kulutus muuttuu kaksinumeroiseksi.

      Jeep on aito jeeppi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      222
      5494
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      132
      5054
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      27
      4861
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      125
      2108
    5. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1817
    6. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      89
      1677
    7. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      29
      1662
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

      Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1582
    9. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      93
      1333
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      380
      1307
    Aihe