Mitä mieltä olette Jeep Cherokeesta. Sellainen olisi tarjolla.. ja harkitsen sellaisen hankkimista. En juurikaan tunne ko autoa. Eli, kestääkö moottori,. kun se on diiseli..
Missä hinnoissa ko vuosimallit maksaa.. kannattaa maksaa, kun liikkeestä ostaa. Ko. yksilöllä ajettu 80 th.mk.
kertokaapa, arvon... maasturi asiantuntijat..
t. Lauri : [email protected]
Ps. jos jollakin ko. tyyppiä myytävänä... kiinnostaa.. tai, uudempaa... alle, 160th.mk:n hintaista.. diiselinä. Mielummin tietysti uusi koppainen. Itse tarjoan vaihtoon -01 Mondeota, 2 l, farkkua.. aj. 30 th.mk.. kaikilla varusteilla.. ho.harmaa..
Kertokaa Jeep Cherokee:sta, diesel. vm. -99
21
8745
Vastaukset
- Jeepster
Mistä moinen olettama, että diesel ei kestäisi?
Kyllä diesel kestää siinä missä bensakonekin. Ainakin aiemmin käytetyissä dieseleissä ongelmat ovat voineet juontua huollonpuutteesta ja käyttäjän virheistä. Dieselit ovat jo vuosikausia olleet järjestäen ahdettuja. Joten öljynvaihdot on syytä suorittaa samoin kuin raskaan ajon jälkeinen jäähdytyskäyttö.
Käytetyn maasturin hintatasoa on hieman vaikea sanoa tarkalleen, koska niitä on viime vuosina (veron korotuksen jälkeen) myyty suhteellisen vähän, joten tarjolla on lähinnä yksittäisiä autoja.
Toiseksi olen itse törmännyt liikkeissä maastureihin, jotka ovat olleet työkäytössä, kaiketi traktorin ja metsäkoneen välimaastossa, joten kannattaa katsoa sinne alustaankin.- Lauri
..
Minulla on sellainen näppituntuma jenkkidiiseleistä, ettei ne ole kovinkaan kestäviä,.. tekeevät diiselinsä samalle moottorille, kuin bensakoneetkin.. ainoastaan kansiteknikka on dieselin... eli hyötysuhdekkin aika heikko. Uusissa on jo toinen tilanne, kun käytäävät eurooppalaisia diesel-koneita. - JP
Lauri kirjoitti:
..
Minulla on sellainen näppituntuma jenkkidiiseleistä, ettei ne ole kovinkaan kestäviä,.. tekeevät diiselinsä samalle moottorille, kuin bensakoneetkin.. ainoastaan kansiteknikka on dieselin... eli hyötysuhdekkin aika heikko. Uusissa on jo toinen tilanne, kun käytäävät eurooppalaisia diesel-koneita.si on väärä.. koskee joitain vanhoja tapauksia.. mutta ei kaikkia..
- JH
Lauri kirjoitti:
..
Minulla on sellainen näppituntuma jenkkidiiseleistä, ettei ne ole kovinkaan kestäviä,.. tekeevät diiselinsä samalle moottorille, kuin bensakoneetkin.. ainoastaan kansiteknikka on dieselin... eli hyötysuhdekkin aika heikko. Uusissa on jo toinen tilanne, kun käytäävät eurooppalaisia diesel-koneita.Cherokeessa ja aikaisemmissa Grand Cherokeissa on italialaisen VM Motorin moduli-diesel, joita on 4-, 5- ja 6-pyttyisenä maailmalla n 1 kpl Chryslerin, Ivecon ja muidenkin kujetusvälineissä.
Firman omistaa nykyisin Detroit Diesel, mutta kone on eurooppalaista tekoa.
Hyvin on minulla kestänyt Cherokeessa. Kaikkia koneita tietysti pitää muistaa huoltaa kunnolla.
Tuo vanha us-diesel-asia pätee siihen GM:n surullisenkuuluisaad 5.7L dieseliin. Nykyiset jenkkikoneet (6.2D ja 6.5D) ovat alusta asti dieseleiksi rakennettuja työkoneita. - Lauri
JH kirjoitti:
Cherokeessa ja aikaisemmissa Grand Cherokeissa on italialaisen VM Motorin moduli-diesel, joita on 4-, 5- ja 6-pyttyisenä maailmalla n 1 kpl Chryslerin, Ivecon ja muidenkin kujetusvälineissä.
Firman omistaa nykyisin Detroit Diesel, mutta kone on eurooppalaista tekoa.
Hyvin on minulla kestänyt Cherokeessa. Kaikkia koneita tietysti pitää muistaa huoltaa kunnolla.
Tuo vanha us-diesel-asia pätee siihen GM:n surullisenkuuluisaad 5.7L dieseliin. Nykyiset jenkkikoneet (6.2D ja 6.5D) ovat alusta asti dieseleiksi rakennettuja työkoneita.Kiitän palauteesta.. tiedoista. Saa nähdä, millasen maasturin sitten joskus lopulta hankin, tai neliveto-pelin. Euroopastakin saisi jo asialliseen hintaan veroineen. pitäisi vain toi mun -01 mondeo farkku saada ensin alta myytyä. Hesassa yx foord-liike antaisi vaihdossa minulle päin 3-5-th.e, jos vaihtaisin heillä tarjolla olevaan -99 Jeep Cherogeen... ajettu vain 75 th.mk... mutta sisätilat hirveessä kunnossa lähinnä istuinten ja verhousten osalta. Ja on se ko. autotyyppi jotenkin vain liian pieni mun tarpeisiin.. saa nyt nähdä
- JH
Lauri kirjoitti:
Kiitän palauteesta.. tiedoista. Saa nähdä, millasen maasturin sitten joskus lopulta hankin, tai neliveto-pelin. Euroopastakin saisi jo asialliseen hintaan veroineen. pitäisi vain toi mun -01 mondeo farkku saada ensin alta myytyä. Hesassa yx foord-liike antaisi vaihdossa minulle päin 3-5-th.e, jos vaihtaisin heillä tarjolla olevaan -99 Jeep Cherogeen... ajettu vain 75 th.mk... mutta sisätilat hirveessä kunnossa lähinnä istuinten ja verhousten osalta. Ja on se ko. autotyyppi jotenkin vain liian pieni mun tarpeisiin.. saa nyt nähdä
Cherokeen sisätilat ovat maasturiluokkaa: pienet etu- ja peräpään ylitykset nipistävät sisätiloja käytännössä "2 2" luokkaan tavaratila.
Tavaratilaa saa varsin kohtuullisesti kääntämällä takapenkin selkänojan alas.
Perhematkailua vaunun kanssa ajatellen esim. Rangessa on isommat sisätilat ja jatkuva neliveto, jos muita merkkejä katselet.
- AK
Mul on kans (myytävänä 2800e) Jeep Cherokee diesel, kyllä mun kone on ainakin huoletta kestänyt jo 460 000 km! että silleen, vm on -79.
- Lauri
Hyvä! Juuri tollasta tietoa kaipaan.. eli, jos jollakin on käytännön tietoa.... teoriakin kelpaa, mutta jos jonkun ko. auto kestänyt niin se on paras palaute.
Olen vasta suunnittelemassa ja haaveilemassa maasturin ostosta. Olen ostamassa asuntovaunua.. ja ainut kunnollinen veturi on joko takavetoinen (bemari on ilm. ainut kantaaotettava, koska mersut ja opelin epäluotettavia) tai meliveto diesel. - AK
Lauri kirjoitti:
Hyvä! Juuri tollasta tietoa kaipaan.. eli, jos jollakin on käytännön tietoa.... teoriakin kelpaa, mutta jos jonkun ko. auto kestänyt niin se on paras palaute.
Olen vasta suunnittelemassa ja haaveilemassa maasturin ostosta. Olen ostamassa asuntovaunua.. ja ainut kunnollinen veturi on joko takavetoinen (bemari on ilm. ainut kantaaotettava, koska mersut ja opelin epäluotettavia) tai meliveto diesel.Mun jeeppi millä on ajettu huoletta se 460 000 km on Valmetin 4.2 diesel koneella. Se kone ainakin kestää, muista en tiedä. Ps. on edelleen myynnissä 2900euron hintaan.
- jep
Chrysler corporaation cherokeessa (90-luvun mallit)oli ainakin ennen Benz-liittoa italialaisperäinen VM-merkkinen diesel. Tuosta moottorista ei ole kuulunut kauheasti kehun sanoja;katkenneet nokkaketjut, jotka ymmärretävästi saavat pahaa jälkeä aikaiseksi myös lompakkoon, kuuluvat tämän moottorin tuntomerkkeihin.
Tosin yksilöitähän nuo moottorit aina ovat.
Amerikkalaisissa diesel-moottoreissa (joihin viittaat toisaalla viestiketjussa) ei sinäänsä ole mitään vikaa. Huono maine pohjaa 70-luvun lopulla Oldsmobilen lanseeraamiin diesel-pannuihin, jotka eivät diplomaattisesti sanottuna täyttäneet täysin diesel-moottoreiden rakenteellisia vaatimuksia.- JH
VM Motorin dieseliä on vuosien varrella käyttänyt Toyota, Opel Frontera, Range Rover ja Chryslerin Voyager ym. Jeep Cherokeehen se tuli '95.
Tietääkseni siinä on nokka-akselille hammaspyöräveto. - JH
JH kirjoitti:
VM Motorin dieseliä on vuosien varrella käyttänyt Toyota, Opel Frontera, Range Rover ja Chryslerin Voyager ym. Jeep Cherokeehen se tuli '95.
Tietääkseni siinä on nokka-akselille hammaspyöräveto...nokka-akseli ja ruiskutuspumppu 2.5TD:ssa ovat hammaspyörävetoiset.
- ta
JH kirjoitti:
VM Motorin dieseliä on vuosien varrella käyttänyt Toyota, Opel Frontera, Range Rover ja Chryslerin Voyager ym. Jeep Cherokeehen se tuli '95.
Tietääkseni siinä on nokka-akselille hammaspyöräveto.toyotassa on ollut VM Motorin diesel-mootori?
- JH
ta kirjoitti:
toyotassa on ollut VM Motorin diesel-mootori?
Toytota Land Cruiser BJ73 on sitä käyttänyt mm. Portugalissa, vuosiluku '85 tienoilla.
- JH
Omallani olen ajanut 220tkm. Letkeä auto ajella, dieseli on pelannut pääsääntöisesti hyvin.
Haavereita: Tuuletin/laturi/vesipumpun serpentiinihihnavaurio, kun vesipumpun hihnapyörä petti; huohotinputki jäätyi talvella väärän rakenteen vuoksi (nyt sähkölämmitetty); perän stefa vaihdettu.
Moottori on tyypillinen turbo: alle 2000 rpm on voimaa hintsusti, ja 2200 kohdalla se kiekaisee. Vaihteiston välitykset ovat kohdallaan siten, että paras veto 4- ja 5-vaihteilla osuvat juuri 80-90 ja 100-110 kmh nopeuksiin.
Nelivedosta ei juuri ole iloa kuin maastossa ja pahalla talvikelillä, koska dieselissä on vain osa-aikaneliveto eli keskitasauspyörästö puuttuu.
Omaani olen tyytyväinen ja olen ajatellut ajaa sillä vielä pitkään.- Lauri
Miten ko auto kulkee moottoritie-nopeuksilla... kuten n. 120 km/tuntinopeudella... tai 130 km/t.
Paljon huippunopeus..? - JH
Lauri kirjoitti:
Miten ko auto kulkee moottoritie-nopeuksilla... kuten n. 120 km/tuntinopeudella... tai 130 km/t.
Paljon huippunopeus..?120..130 nopeuksilla moottori kiertää vaivattomat 2500..2800 rpm, joten moottoritienopeuksillakin pysyy hyvin kyydissä mukana. Moottoritiellä sellainen 125 (mittarinopeus, 120 tosinopeutta) on leppoisaa menoa, yli 135 alkaa olemaan pinnistelyä, koska maasturin korin muoto on varsin epäedullinen ilmanvastuskertoimeltaan (luokkaa 0.50). Vaunua vetäessä korin muoto ei sitten ole enää niin kriittinen, koska se samalla halkaisee ilmaa vaunun edestä.
Koeajot ovat mittailleet sille 165 km ('95 2.5TD), itse jaksoin kerran Saksan läpi tullessa kelata 150 asti. Ei ne enää ole maasturinopeuksia.
- Markku
Heippa
99-mallin Jeep kyllä kestää, jos on ehjä. On sen verran lujaa tekoa. Omasta kokemuksestani kyllä sanon että italialaistekele, se VM-diesel on ihan paska. Paree olis jos löytäsit Valmetin tai Mersun dieselin. VM:n Kannet hajoo ilman 2 min jäähdytyskäyttöä ajon jälkeen. 1999 tai joskus niihin aikoihin viimeiset rauta-Jeepit tehtiin. Nää uudemmat on nykyään muovia.- 11111112222
yli kymmenen vuotta vanhaan viestiin sitten vastasit
- Eipä se turhaa ole
11111112222 kirjoitti:
yli kymmenen vuotta vanhaan viestiin sitten vastasit
noh, näihin viesteihin päätyy usein haullakin joten kaikesta tiedosta on apua vaikkakaan ei ap. kysyjälle.
- Vuodenvastaus
Jatkoa otsikon kysymykseen seuraa... Hankin vuosi sitten ensimmäisen Jeeppini, eli -99 XJ Cherokeen 2.5 TD.llä. Pääosin olen ollut siihen tyytyväisempi, kuin mihinkään aikaisempaan kuudestakymmenestä autostani. Tekniikka kestää edelleen, nyt 390 th/km ajettuna. Neliveto on oikea neliveto maastoon ja talven liukkaille keleille. Asfalttiajossa neliveto on kytkettävä pois, mutta niin teen mielelläni ympäristösyistäkin; laskee kulutusta 1-3 litraa satasella.
Jos joku on vielä ko automalleista kiinnostunut, niin rohkaisen ostamaan ehjän Jeepin, tai mahdollisesti projektin osaamistasonsa mukaan. Hyvä harrastepeli monenlaiseen käyttöön, jos yksilöllisyys ei ole rasite?
Cherokeeni on pakettiauton papereilla ja d.vero sitä mukaa 77€/vuosi ja liikennevakuutus täysillä bonuksilla 110€/vuosi. Kulutus on nurkka- ja metsätiepainotteisessa ajossa kesällä 8 ja talvella 10 litraa dieseliä satasella. Nykyhinnoilla n. 10€/100 km, ei halvin eikä kallein. Vetopaino otteessa on 2800 kiloa. Hauska ajaa joka paikassa, paitsi autobahnilla, jossa ei tule ajeltua muutenkaan. Moottoritiellä hirvittää ajella yli satasta, jos tarkan ajotietokoneen polttoaineen kulutuksen jatkuva näyttö on päällä, sillä ilmanvastuksen takia vastatuulella kulutus muuttuu kaksinumeroiseksi.
Jeep on aito jeeppi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869