Kun ei vaan jaksa...

tyttö

Mistä saisin opiskelumotivaatiota? En vaan jaksa enää, mutta haluaisin kuitenkin ainakin yrittää.

Viime vuosi meni koulussa ihan hyvin (amk), tänäkin vuonna kaksi ekaa viikkoa jaksoin olla kiinnostunut ja painaa täysillä. Sitten vain jotenkin hajosin, lintsasin kaksi viikkoa ja vain olin. Voimat oli ihan lopussa. Jätin pois melkein puolet kursseista, että olisi vähän kevyempää, että jaksaisin edes osaan keskittyä kunnolla. Joten kuten kitkuuttelin, eikä hiihtolomakaan tuonut mukanaan yhtään puhtia.

Hävettää suunnattomasti se, että olin syyttä suotta omalla lomalla ja vielä enemmän se, että joka aamu saan taas taistella itseni kanssa siitä, nousenko sängystä. Monena aamuna olin ajoissa liikkeellä, käsi oven kahvalla ja reppu olalla, enkä sitten mennytkään. Parina kertana pääsin koulun ovelle asti, mutta en mennyt sisään vaan palasin kotiin. Vaikeinta on tuo lähteminen, kun pääsen sisälle asti, kestän kyllä sen päivän, eikä noita tuntejakaan nyt ole enää niin hirvittävästi, että olisi edes kestämistä.

Opiskelu itsessään ei ole mitenkään vaikeaa, melko helppoa jopa. Ala on suhteellisen kiinnostava, ja haluaisin jatkaa opiskelua täysillä ja ottaa luokkakaverit kiinni. En vain saa itsestäni sitä irti. Töissä olen muutamana päivänä viikossa (sieltä en ole koskaan ollut edes sairaslomalla), mutta en usko sen mitenkään verottavan jaksamistani. Työ kun ei ole mitenkään vaativaa ja on jopa kivaa, teen sitä mielelläni. Niin, eikä opiskelukavereissakaan ole mitään vikaa; moni yrittää selvästi kaveerata, mutta minä olen se, joka pitää etäisyyttä. En vain jaksa.

Miten saisin itseni taas jaksamaan? Miten saan sen viime vuoden energian takaisin? En edes oikein tajua, mikä mua risoo tai mikä vie jaksamista. Välivuosi varmasti tekisi hyvää, mutta en halua pitää sitä nyt: haluan nämä muutamat kurssit läpi ja pois jaloista.

9

2465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm...

Tiedätkö mitä? Kuulostaa aivan täsmälleen siltä että olet sairastunut masennukseen. Merkit on aivan selvät: lähteminen ja asioiden aloittaminen on vaikeaa. Makaat vain. Podet syyllisyyttä siitä ettet jaksa. Koet, että pitäisi "ottaa itseään niskasta kiinni". Saatat jaksaa pari viikkoa painaa täysillä, sitten tuleekin totaalinen stoppi ja mikään ei kiinnosta. Koulukavereitakaan et halua juuri nähdä.

Usko mua. Oon kokenu ton saman. Nää on tosi yleisiä nykyään, et oo mitenkään erikoistapaus siinä suhteessa. Ensimmäiseks lakkaat syyllistämästä ittees, että luokkakaverit on opinnoissa edellä. Toiseks, ilmoitat koululle että tarttet sairaslomaa ja käyt sitte lääkärillä. Koulun kanssa voidaan sitten sopia sun tulevista opintoaikatauluista. Saat kyllä apua.

Kun oot sairaslomalla, älä mieti että oot jotenkin huono ihminen. Monet ihmiset vielä ajattelee, että jos on jalka poikki, voi olla saikulla, mut eihän masennus oo mikään syy..ja paskat, sanon minä! =)

Sairaslomalla yrität sitten hoitaa itteäs: tee niitä asioita joista nautit. Jos tykkäät liikunnasta, se tekee hyvää. Älä stressaa! (tai ainakin yritä olla stressaamatta).

Toivottavasti tästä vastauksesta oli sulle jotain iloa. Kyllä se arska paistaa vielä risukasaankin! =) Iloista kevättä!

• tyttö

Ongelma kun on se, että meillä kurssit kestävät yleensä puoli vuotta, poissaoloja saa kurssista riippuen olla 2-3. Ja kun tuon kaksi viikkoa vain pyörittelin sormia, tuli nuo kaksi poissaoloa täyteen. Jos nyt vielä olen poissa, menee koko puolivuotinen pilalle, tai parhaimmassa tapauksessa saan tehdä "vain" mielettömästi lisähommia.

Tietysti voisin noissa lukuaineissa kysyä, josko voisin vain tenttiä ne. Ne kun ovat pääasiassa matematiikkaa, joka on itselleni helppoa..

Tänään on vapaapäivä ja siltikin stressaan jo huomista koulupäivää, vaikka silloin on vain "lemppari"aineita.

• hmmm...
        tyttö kirjoitti:

Ongelma kun on se, että meillä kurssit kestävät yleensä puoli vuotta, poissaoloja saa kurssista riippuen olla 2-3. Ja kun tuon kaksi viikkoa vain pyörittelin sormia, tuli nuo kaksi poissaoloa täyteen. Jos nyt vielä olen poissa, menee koko puolivuotinen pilalle, tai parhaimmassa tapauksessa saan tehdä "vain" mielettömästi lisähommia.

Tietysti voisin noissa lukuaineissa kysyä, josko voisin vain tenttiä ne. Ne kun ovat pääasiassa matematiikkaa, joka on itselleni helppoa..

Tänään on vapaapäivä ja siltikin stressaan jo huomista koulupäivää, vaikka silloin on vain "lemppari"aineita.

Kyllä nyt jotenkin luulisi, että jos on lääkärin määräämää sairaslomaa, niin asiat on järjestettävissä. Ei kai AMK nyt niin tiukka voi olla?? (itsekin siellä kuluttanut aikaa puol vuotta).

Ei pidä väkisin yrittää, jos homma ei toimi. Ei siitä opiskelustakaan saa oikein mitään irti, jos motivaatio ja jaksaminen on nollassa. Ja se, että menettäisit puoli vuotta, on loppujen lopuksi aika lyhyt aika. Kyllä mäkin sitkuttelin AMKissa puol vuotta, vaikka olin ihan masentunu ja opiskelut meni ihan perseelleen. Se aika meni hukkaan, mutta ei se aika, kun olin sairaslomalla.

Suosittelisin nyt, että meet pikaisesti puhumaan jollekin noista ongelmistasi. Yritä olla stressaamatta tuosta koulusta, asioilla kun on tapana järjestyä =)

• tyttö
        hmmm... kirjoitti:

Kyllä nyt jotenkin luulisi, että jos on lääkärin määräämää sairaslomaa, niin asiat on järjestettävissä. Ei kai AMK nyt niin tiukka voi olla?? (itsekin siellä kuluttanut aikaa puol vuotta).

Ei pidä väkisin yrittää, jos homma ei toimi. Ei siitä opiskelustakaan saa oikein mitään irti, jos motivaatio ja jaksaminen on nollassa. Ja se, että menettäisit puoli vuotta, on loppujen lopuksi aika lyhyt aika. Kyllä mäkin sitkuttelin AMKissa puol vuotta, vaikka olin ihan masentunu ja opiskelut meni ihan perseelleen. Se aika meni hukkaan, mutta ei se aika, kun olin sairaslomalla.

Suosittelisin nyt, että meet pikaisesti puhumaan jollekin noista ongelmistasi. Yritä olla stressaamatta tuosta koulusta, asioilla kun on tapana järjestyä =)

Eniten ehkä pelkään sitä, että jos jään nyt nyt "lomalle", se ei autakaan yhtään. Eihän hiihtolomakaan auttanut vaan stressasin koko loman tätä viikkoa. En öisin saanut edes unta, kun mietin, mitkä tehtävät ovat vielä tekemättä. Niin, enkä silti tehnyt niitä aamulla, päivällä tai illallakaan vaan valvoin taas seuraavan yön niitä miettien.

Ja tiedän, että asioilla on tapana järjestyä. Tuo tehtävä, joka piti palauttaa ennen hiihtolomaa, ja jota en siis ole vieläkään edes aloittanut (mutta jota olen stressanut), täytyykin palauttaa vasta perjantaina. Ilmoitin jo poikaystävälle, että hän tekee sen mun kanssa, niin tulee varmasti tehtyä.

Ei tuo nyt niiiiin tiukkaa ole tuo amk, ne kurssit, jotka ovat, jätin jo pois, koska muuten olisin hajonnut totaallisesti niitä pohtiessa. Jäljellä on vain "lepsut". Olen saanut poissaoloja kuitattua lisätehtävillä, mutta en turhaan sellaisia haluaisi tehdä, kun voisin yhtä hyvin olla siellä tunnilla. Kursseja tosiaan tällä hetkellä vain viisi, ja se ei ole paljon.

En oikein tiedä, kenelle pitäisi puhua? Poikaystävän kanssa olen yrittänyt, mutta kun se painaa todella pitkää päivää (8h töitä iltakoulu), niin ei se oikein ymmärrä, etten jaksa paria tuntia koulua päivässä. Töitäkin mulla on vain 2-3 kertaa viikossa. Kyllähän sekin on joskus todennut, että olen masentunut ja itkuinen.

Pahinta ehkä on se, että me ollaan menossa naimisiin kesällä, paikat ja pappi jo varattu. Luulisi, että siitä irtoisi puhtia kouluunkin, mutta en jaksa edes häistä olla innoissani. Olen yrittänyt ottaa itselleni projekteja ja pikkuhommia, jotka olisi mielenkiintoisia ja jotta tuntisin saavani jotain edes aikaan. Nekin lopulta kaatuvat puolessavälissä. En kotona jaksa siivota, sen kaksi viikkoa kun lintsasin, kotona oli sellainen kaaos, että näytti kuin siellä olisi räjähtänyt isompikin kaaos. Sen nyt sain korjattua, mutta tuntuu, että asiat alkaa taas levitä..

Poikaystävän mielestä mun pitäisi rakentaa aikataulu jokaiselle päivälle ja siihen pistäisin tärkeät asiat ja toimisin sen mukaan. Kokeilin muutaman kerran, mutta ei sekään toimi. Innostun kyllä helposti asioista, mutta kun se innostus ei kestä.

• päästäinen

Kuulostaa tutulta, paitsi että mulla tämä iski nyt jo ekana opiskeluvuotena joululoman jälkeen ja on pahentunut vaan koko ajan...

Olen alkanut pitää omia vapaita, en kylläkään vielä sortunut pitkiin poissaoloihin.. mulla asiaa helpottaa se että asun tosi lähellä koulua ja asun tässä kaupungissa vain opiskelun takia, viikonloput olen vanhassa kotikaupungissani jossa ovat kihlattuni, ystäväni sekä vanhempani. Mutta silti en saa tehdyksi oikein mitään muuta kuin aivan pakolliset jutut.

Mikään ei kiinnosta ja olen jo tiennyt pari kuukautta olevani masentunut. Mä yritän vaan kitkutella kevääseen, tässä on vielä pari kuukautta kun pitäis jaksaa...yleensä vaan makaan illat ja mietin että pitäis kai sitä jotain tehdä mutta kun ei pysty. Syksy meni opiskeluissa loistavasti, sain todella hyviä arvosanoja... kevään kurssien tulokset pelottavat!

Mä rupean käymään jo läheistenkin hermoille kun olen useasti niin kärttyisä ja valitan jatkuvasti. Mä en vaan tällä hetkellä pysty näkemään tässä tilanteessa oikeen mitään positiivista, kun tä alakaan ei enää jaksa inspiroida sitten yhtään. Jos tän ekan vuoden sais suoritettua... ja haen luultavasti johonkin toiseen koulutukseen yhteishaussa.

• Neneh

Kirjoituksesi on kuin suoraan "minun kynästäni". Olen täysin samassa tilanteessa vajaan kolmen vuoden AMK opiskelun jälkeen. Ei jaksa.

• zippi

oireet täsmää minuunkin....harmillista tämä tyhjänä oleminen kun mikään ei maistu.

• hmmm...
        zippi kirjoitti:

oireet täsmää minuunkin....harmillista tämä tyhjänä oleminen kun mikään ei maistu.

Hei taas!

Kyllä nuo teidän tekstit (varsinkin aloittajan, jolle olen jo kommentoinutkin) kuulostaa sen verran vakavalta, että nyt äkkiä apua.

Tyttö, sanoit ettet tiedä kenelle voisit puhua. Varaa aika psykologille. Ja usko, kun sanon, että ei tarvitse olla hullu mennäkseen psykologille. Masentunut ihminen ja hullu ihminen ovat eri asia.

Älä ota mitään projekteja. Älä syyllistä itseäsi jos et saa asioita tehtyä. Ja tuo poikaystävän suhtautuminen on aika tuttua kans, itsekin kokenut vähättelyä. Masennusta ei ymmärrä jos sitä ei ise koe.

Masennuslääkkeet saat lääkäriltä. Lääkkeet ei kyllä välttämättä paranna sun masennusta, mutta niistä saat sen verran voimia, että jaksat arkipäiviä. Ja kun jaksat, sinulla on myös voimia pohtia, miksi olet masentunut ja siitä se parantuminen lähtee.

Anteeksi jos tekstini kuulostaa jotenkin "fanaattiselta". =) On vaan kurjaa huomata kuinka yleistä toi masennus on ja itse sen kokeneena en toivo sitä kenellekään.

Hymyä ja voimia kaikille! =)

• lisää

Sama juttu, aivan kuin mun kynästä. Mulla vielä se, etten alun perinkään ole ollut kovin motivoitunut tästä alasta, jota opiskelen. Koulu ei innosta muutenkaan, ei ihmiset siellä, ei suurin osa aineista jne. Luulis, että 24-vuotiaana tietäis, mitä tällasessä tilanteessa tulee tehdä, mutta ei.

Ei haluis luovuttaa, siinä ehkä suurin suuri, miks yrittää kituuttaa. Ei halua tuottaa pettymyksiä, itselleen tai muille ympärillä. Silti mä olen ollut tänäänkin koko päivän kotona tekemättä mitään, vaikka olis pitänyt ola koulussa. Siirsin herätyskelloa aina tunnilla eteenpäin, kunnes oli jo myöhästä ehtiä ainoallekaan luennolle. Kaks vuotta on kohta takana ja tää jälkimmäinen ollut varsinkin tosi köyhää mun kohdalta. Ovarit jää kyllä tosi vajaiksi... En tiedä, onko tää laiskuutta, saamattomutta, tyhmyyttä, vai kaikkia noita. Tai sit mua ei oo vaan tarkoitettu opiskelemaan.

Totta kai on niitä hyviäkin päiviä, ja juuri ne hyvät päivät on saanu mut unohtamaan terapiaan menon. Huono juttu sinänsä, koska tää ongelma ei katoa ihan itestään. Oon myös huomannut, etteivät muussa elämässä tapahtuvat iloisetkaan asiat (uusi poikaystävä, uusi kämppä) tuo parannusta tilanteeseen, vaikka hetkellisesti kyllä piristävätkin myös opiskeluelämää.

Ihanaa ja lohduttavaa huomata, että on muitakin, jotka ovat samassa tilanteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe