Peter Green vs. Käry Moore?

YrjöJurri

Jumpin' At Shadows (Duster Bennett), Stop Messin' Around (Peter Green),
Need Your Love So Bad (Little Willie John).
Kannattaa kuunnella näitäkin alkuperäisinä, kaikki kunnia ”Käry Moorelle” blueskitaroinnin sanansaattajana, mutta Greenillä oli enemmän tunnetta pelissä ja siinä samassa Les Paulissa oli enemmän nyansseja.

Sekoilu, sekoaminen on suurta tuhlausta niin taiteessa kun urheilussa, Greenillä säilyi toki henki, mutta mitä mies olisikaan tehnyt jos pää olisi kestänyt. Kuinka monta taiteilijaa ja kuinka monta elämää tuhlattiin 60..70-luvulla tyhmien ja ahneiden managerien ansiosta (Jimi Hendrix). Blues ei ole muotia, mutta ihmiset jotka ovat löytäneet sinisen sävelen eivät siitä koskaan luovu, blues on elämäntapa.

Bluesista ja blueskitaroinnista kiinnostuneet käykää täällä, sieltä löytyy tarinaa ja tietoa brittibuesin juurilta.

http://www.fmlegacy.com/Bios/biopeter.html

http://petergreen.oyla.de/cgi-bin/hpm_homepage.cgi

http://fleetwoodmac.net/penguin/index.phtml

http://www.johnmayall.com/photos.html

http://www.xs4all.nl/~slowhand/

http://www.clapton-online.com/ecindexus.html

6

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • offuu...j

      Yrjö ei ole ilmeisti seurannut kovin tarkaan tätä jazz/blues/etno osastoa. Peter Green & Fleetwood Mac on täällä ikoni, ulkopuolella arvostelun. Eikä aiheetta ! Kaikki kunnia nuoren polven hemmoille, mutta mestari on MERSTARI !

      • YrjöJurri

        Juu aika ajoin piipahdin täällä ja näin nämä Peter Green & Fleetwood Mac keskustelut. Olen Greenin ikätoveri ja wanha fäni, sain blues-herätyksen armeija aikaan 1966/67 kun eräs kaveri toi Riihimäelle nauhakopion Bluesbreakers With Eric Clapton levystä. Hard Road kolahti armeijan jälkeen kybällä ja tajusin, että on muitakin blueskitaristeja kun Clapton. Seuraavaksi tutustuin Paul Butterfieldin bluesbändiin ja loppu onkin jo historiaa.

        Olen puuhastellut kitaroiden ja vahvistimien kanssa jo yli 40-vuotta myös elektronikasta olen ottanut leipäni jo sen 30-vuotta. Osa työstäni liittyy äänentoistoon ja yleensä audioon, joten musiikki on ollut aina osa työtäni. Olin muuten Helsingissä kultturitalolla katsomassa Fleetwood Maciä. On hupaisaa, että muistan kitarat, vahvistimet ja yleensä soundin sekä jätkien ulkoisen habituksen. Senkin muistan, että John McViellä oli iso Orangen bassonuppi(4X6550) ja kaksi 2X!5" kaappia alla ,sekä kaapin päällä oli puolimäyrällistä Koffin kaljaa, jota basisti imaisi pullon tämän tästä. Itse konserttiin menosta enkä kotimatkasta en muista mitään ..kai tämä on muusikkopiireissä varsin yleistä...


      • Bluusmän

        Nuorukainenhan se on Greenekin ku verrataan TOSI UKKOIHIN: T-Bone Walker, Elmore James, Muddy, Hooker ja mitä niitä onkaan ennen 60-lukua levyttäneitä. Mun mielestä muutenki paras musa on tehty nimenomaan ennen 60-lukua. Brittiblues ja -rokki on paskaa.


      • Robert Spencer
        Bluusmän kirjoitti:

        Nuorukainenhan se on Greenekin ku verrataan TOSI UKKOIHIN: T-Bone Walker, Elmore James, Muddy, Hooker ja mitä niitä onkaan ennen 60-lukua levyttäneitä. Mun mielestä muutenki paras musa on tehty nimenomaan ennen 60-lukua. Brittiblues ja -rokki on paskaa.

        ja turhanpäivänen tiluttelija on Moorekin...


    • Greeny

      Silloin tällöin täälläkin palataan perimmäisen tunteen äärelle. Mestarin tuntee myös siitä mitä hän jättää soittamatta, eikä vain siitä mitä hän soittaa ja siitä, ettei joka biisiin tarvi tunkea kaikkea mitä osaa. Peter Green on oivallinen syvällä tunteella herkutteleva muusikko, joka parhaina vuosinaan (60 -luvun loppupuolella) loi musiikkia, joka tekee täysin tarpeettomaksi suurimman osan maailmassa levylle tallennettua äänimassaa.

      Tosiaan surullista, että tuon ajan suosikkimömmö LSD räjäytti äijän pään. Saksalaisten syytä tämäkin jumalauta.

      Complete Blue Horizon Sessions -boksilta löytyvä pitkä versio (ilman jälkeenpäin lisättyjä kammottavia jousitaustoja ja Christine Perfect uruissa, heh) Need You Love So Bad:ista on tämän hetken FM suosikkini samoin kun samalla boksilla olevat 8 ottoa A Fool No Moresta. Tämän vähemmällä ei kitaristi biisistä pääse.

      • juuffo

        Hienoa lukea tuollaisia omakohtaisia muisteloja/ mietteitä suurMestari P.Green & FM vaiheilta!Luulin olevani täysi-ikäisin porukasta, mutta löytyy näemmä kokenempiakin hemmoja !
        Kuka perustaa suomenkieliset sivustot aiheesta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe