Olen karsinut omasta ruokavaliostani paljon hiilihydraatteja, erityisesti vaaleat jauhot ja leivät, herkut yms. Mutta syön edelleen kaurapuuroa ja ruisleipää. Ihmettelen vain, että mistä ne jotka noudattavat totaalista vhh:ta, saavat riittävästi kuituja?
Saatteko riittävästi kuituja?
15
1195
Vastaukset
- Proteiinia
Välillä saan kuitua 40gr päivässä välillä joku 5gr. Riippuu mitä syön. Yhtenä päivänä söin 400gr maapähkinöitä sillon tuli kuituu aika hyvin, mut välillä on kuidunsaanti jäänyt tosi vähälle. Mitään ongelmia ei ole ollut, maha toimii täydellisesti ja on hyvä olla. Sit kun lisään leipää tai puuroa, niin maha rupeekin kiukutteleen ja on ilmavaivoja ja turvonnut olo. En kyl oikeen ymmärrä sitä ihmisen selluloosan "tarvetta" Mieluummin syön sellaista ruokaa mistä saa enemmän sitä veteen liukenevaa kuitua, vaikka sitä ei tulisikaan päivässä kuin puolet tästä virallisesta 25-35gr päivässä suosituksesta.
- mahasi
menee sekaisin esim. puurosta, kertoo juuri siitä, että kaikki ei ole hyvin. Ihmisen elimistö tarvitsee kuitua, niin liukenevaa kuin liukenematonta. Kiril puhuu paskaa, mikä ei varsinaisesti haittaisi, ellemme me veronmaksajat joutuisi aikanaan maksumiehiksi kun hänen kroppansa prakaa, ja ihan itseaiheutetusti.
- Kiril
mahasi kirjoitti:
menee sekaisin esim. puurosta, kertoo juuri siitä, että kaikki ei ole hyvin. Ihmisen elimistö tarvitsee kuitua, niin liukenevaa kuin liukenematonta. Kiril puhuu paskaa, mikä ei varsinaisesti haittaisi, ellemme me veronmaksajat joutuisi aikanaan maksumiehiksi kun hänen kroppansa prakaa, ja ihan itseaiheutetusti.
että kaikki ei ole hyvin ja sitten lisäät tuskaa. Ihmisen elimistö tarvitsee kuituja joita se saa kasviksista ja marjoista. Näinhän minä juuri kirjoitin. Onko se paskapuhetta?
- Proteiinia
mahasi kirjoitti:
Eli söin ennen juuri paljon kuitupitoista ruokaa(selluloosapitoista) Täusjyväleipiä, kaura/ruispuuroa, linssejä jne.. Samalla ihmetellen miksi maha on kipeä ja kuplii. Ilmavaivat olivat miltei jokapäiväisiä ja olo oli tämän takia todella huomo välillä. Sitten jätin kaikki edellämainitut pois(samoin vähensin muutenkin HH pitoisia ruokia) ja lisäsin tilalle kasviksia ja pari hedelmää päivässä. nyt ei ole ollu mitään ongelmia mahan kanssa eikä terveyden muutenkaan. itseasiassa en ole ollu vuoteen edes kipeenä, en edes flunssassa.
Tämä tarkennus siksi että ainoa johtopäätös mahani ja oloni paranemiseen on se, että tein juuri tuon ruokavaliomuutoksen. - kuitua 25g
Proteiinia kirjoitti:
Eli söin ennen juuri paljon kuitupitoista ruokaa(selluloosapitoista) Täusjyväleipiä, kaura/ruispuuroa, linssejä jne.. Samalla ihmetellen miksi maha on kipeä ja kuplii. Ilmavaivat olivat miltei jokapäiväisiä ja olo oli tämän takia todella huomo välillä. Sitten jätin kaikki edellämainitut pois(samoin vähensin muutenkin HH pitoisia ruokia) ja lisäsin tilalle kasviksia ja pari hedelmää päivässä. nyt ei ole ollu mitään ongelmia mahan kanssa eikä terveyden muutenkaan. itseasiassa en ole ollu vuoteen edes kipeenä, en edes flunssassa.
Tämä tarkennus siksi että ainoa johtopäätös mahani ja oloni paranemiseen on se, että tein juuri tuon ruokavaliomuutoksen.Tätä siitä seuraa. Jotkut eivät pysty ymmärtämään että leipä ja muut viljavalmisteet aiheuttavat ongelmia joillekkin. Lähes jokaisella ihmisellä on ruoka-aineita jotka aiheuttavat ongelmia, mutta JOS VHHlla leipä aiheuttaa ongelmia, niin silloin on jotain vikaa.
Kannattaisi tuon edellisen kirjoittajan miettiä mitä ruoka-aineita hän ei pysty käyttämään ilman reilua kaasun muodotusta ja mitää vikaa henellä on. - Proteiinia
kuitua 25g kirjoitti:
Tätä siitä seuraa. Jotkut eivät pysty ymmärtämään että leipä ja muut viljavalmisteet aiheuttavat ongelmia joillekkin. Lähes jokaisella ihmisellä on ruoka-aineita jotka aiheuttavat ongelmia, mutta JOS VHHlla leipä aiheuttaa ongelmia, niin silloin on jotain vikaa.
Kannattaisi tuon edellisen kirjoittajan miettiä mitä ruoka-aineita hän ei pysty käyttämään ilman reilua kaasun muodotusta ja mitää vikaa henellä on."mutta JOS VHHlla leipä aiheuttaa ongelmia, niin silloin on jotain vikaa.
Kannattaisi tuon edellisen kirjoittajan miettiä mitä ruoka-aineita hän ei pysty käyttämään ilman reilua kaasun muodotusta ja mitää vikaa henellä on."
Minusta leipä ei kuulu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon ja silloin kun söin leipää niin en ollut VHH:lla. Nyt olen enkä syö leipää. En tiedä mikä leivässä ja puurossa tekee olon huonoksi, mutta se tekee. Jatuo sinun sanomasi: "Kannattaisi tuon edellisen kirjoittajan miettiä mitä ruoka-aineita hän ei pysty käyttämään ilman reilua kaasun muodotusta ja mitää vikaa henellä on."
Eikös minun ruokavaliomuutokseni juuri tarkoita sitä että MIETIN mikä minulle sopii?? koska vaihdoin nuo sopimattomat sopiviin...
Joo.. - otetaan uusiksi
Proteiinia kirjoitti:
"mutta JOS VHHlla leipä aiheuttaa ongelmia, niin silloin on jotain vikaa.
Kannattaisi tuon edellisen kirjoittajan miettiä mitä ruoka-aineita hän ei pysty käyttämään ilman reilua kaasun muodotusta ja mitää vikaa henellä on."
Minusta leipä ei kuulu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon ja silloin kun söin leipää niin en ollut VHH:lla. Nyt olen enkä syö leipää. En tiedä mikä leivässä ja puurossa tekee olon huonoksi, mutta se tekee. Jatuo sinun sanomasi: "Kannattaisi tuon edellisen kirjoittajan miettiä mitä ruoka-aineita hän ei pysty käyttämään ilman reilua kaasun muodotusta ja mitää vikaa henellä on."
Eikös minun ruokavaliomuutokseni juuri tarkoita sitä että MIETIN mikä minulle sopii?? koska vaihdoin nuo sopimattomat sopiviin...
Joo..Ruisleipä kyllä kuuluu VHH:hon, ei välttämättä kaikkiin niistä. Vaalea leipä ei kuulu mihinkään VHH:hon.
Joillekkin leipä ja puuro ei sovi, ei sillä syyllä niin väliä. Itsellä oli muutama vuosi sitten paha mahatauti ja sillä oli vaikutuksia. Eli entisen mukaisella ruokavaliolla alkoi tulla ummetuksia, vaikka niitä ei ennen ollut.
Edellisellä kirjoittajalla tarkoitin sinua edeltävää kirjoittajaa, en siis sinua. - Proteiinia
otetaan uusiksi kirjoitti:
Ruisleipä kyllä kuuluu VHH:hon, ei välttämättä kaikkiin niistä. Vaalea leipä ei kuulu mihinkään VHH:hon.
Joillekkin leipä ja puuro ei sovi, ei sillä syyllä niin väliä. Itsellä oli muutama vuosi sitten paha mahatauti ja sillä oli vaikutuksia. Eli entisen mukaisella ruokavaliolla alkoi tulla ummetuksia, vaikka niitä ei ennen ollut.
Edellisellä kirjoittajalla tarkoitin sinua edeltävää kirjoittajaa, en siis sinua.ihmettelinkin vähän.. mut ennen mäkin söin hapanjuuriruisleipää vaikka olin alle 100Gr HH:lla, mut maha toimii paremmin ilman ruisleipää.
- ottaen
Proteiinia kirjoitti:
ihmettelinkin vähän.. mut ennen mäkin söin hapanjuuriruisleipää vaikka olin alle 100Gr HH:lla, mut maha toimii paremmin ilman ruisleipää.
VHH on hyvä juuri siitä syystä, että sitä voi noudattaa monella tapaa. Jokaisen vain pitäisi nähdä se vaiva, että etsii itselleen sopivat ruoka-aineet.
Tälläkin palstalla on paljon noita leipätiedotuksen hemmoja ja niille on vaikea uskoa että leipä ei sovi kaikille. Mutta onneksi meillä on vapaus itse valita, joten jatkakaamme sillä tiellä.
- Kiril
Elimistö tarvitsee kuituja estämään niitä epäedullisia vaikutuksia, mitä runsashiilihydraattisella ruokavaliolla on veriarvoille. Jos vähennät ruokavaliostasi hiilihydraatteja niin kuidun tarve vähenee.
Tutkimuksissa on todettu, että kuidun positiiviset terveysvaikutukset on todettu nimenomaan liukoisella kuidulla, jota saa kasviksista ja marjoista. Viljojen kuitu on liukenematonta selluloosaa ja sillä ei ole näitä terveysvaikutuksia.- uutta
Ja taas saatiin uutta tutkimustietoa a´la Kiril!
- kuitua 25g
uutta kirjoitti:
Ja taas saatiin uutta tutkimustietoa a´la Kiril!
Tässä pari otetta VRNn suostituksista.
"Hiilihydraatti- ja kuitusuositus toteutuu käytännössä, kun lisätään täysjyväviljavalmisteiden, erityisesti ruisleivän, ja juuresten, vihanneksien sekä hedelmien ja marjojen osuutta ruokavaliossa ja vähennetään sokerin ja paljon sokeria sisältävien elintarvikkeiden käyttöä."
Saman voi lukea varmaan jokaisesta VHHsta kertovasta kirjasta, poislukien jotkut jenkkijulkaisut jotka eivät tunne kunnollista ruisleipää.
"Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, ainakin viisi annosta päivässä, yhteensä vähintään 400 g (perunaa ei lasketa tähän määrään). Osa kasviksista on hyvä syödä kypsentämättä sellaisenaan, salaatteina tai raasteina. Salaatteihin ja raasteisiin saadaan mehevyyttä ja makua öljypohjaisilla kastikkeilla. Marjat ja hedelmät on parempi syödä useimmiten sellaisenaan kuin mehuina."
Ja perunaa EI siis lasketa mukaan, tämäkin voisi olla ihan suoraan VHH kirjasta.
HUOM! öljypohjaiset kastikkeet!
Myös tämä on mielenkiintoista:
"Myös peruna on edelleen suositeltava ruoka-aine, koska sitä syödään Suomessa lähes aina osana ateriaa, jolloin muut aterian ainekset tasoittavat sen verensokeria kohottavaa vaikutusta."
Peruna on siis suositeltava vain sen takia, koska on osa ateriaa, muuten se ei olisi suositeltava.
Suositus ei ota kantaa siihen, kumpi kuitu olisi parempaa vaan puhuu vain yleisesti kuidusta. Toki kovan kuidun hyödyksi lasketaan ulostemassan määrän lisääminen (tämähän on eräille tärkeää ;). Eräät tutkimukset kyllä puhuvat juuri liukenevan kuidun hyödyistä, mutta tämä oli näköjään sinulle ihan uusi asia.
- kuitua 25g
päivässä. Kasviksia, siemeniä, pähkinöitä ja itse saatan syödä pari ruisleipää päivässä, HHt on alle 50g. Alle 30g HHta pystyy saamaan myös noin 20g kuitua päivässä.
Mikä on muuten totaali VHH??? - kuituja???
vaikka en ole etes millään dieetillä, en saa tarpeeksi kuituja, koska minulla on keliakia.
- Pandan suklaat Fever ja Tum...
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=20&lang=fi
Katsopa tuolta, kuinka paljon on 100 g kaakaojauhetta kuitua. Tee itse suklaat tai tee muffinsseja! Reseptejä on helppo kehitellä jopa vhh-sopiviksi.
Mantelijauhoa (hyvän kuidun lisäksi paljon proteiinia!) kun laitat aina vehnäjauhon tilalle, ei tarvitse pelkkää suklaata syödä:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465831Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573195- 1842691
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t122494mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132199- 292141
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151866- 151548
- 1481369
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2661225