Miten olette muut ratkaisseet raha-asiat erotessanne. Olen päättänyt muuttaa vaimostani erilleen. raha-asiat mietityttävät. Tähän asti olen maksanut lainalyhennyksen nykyisestä yhteisestä asunnostamme, jossa olemme asuneet alle kaksi vuotta, järkevintä lienee myydä vasta kun kaksi vuotta kulunut. Lisäksi olen maksanut sähköt, puhelimet, autot ja vakuutukset. Jos nyt muutan omilleni niin tässä tekee tiukkaa. Tiedän ettei vaimoni yksin selviä kaikista maksuista ja lasten vuoksi en halua heitä pulaan saattaa. Säästöjä minulle ei ole jäänyt, kuten varmaan arvaattekin. Vaimoni toivoo muuttoani, joten mikään oma päähänpinttymä tämä ei ole. Olenko vain niin kylmä, että jätän kaikki hänelle ja lähden elämään omaa elämääni. Neuvokaa muut miten olette asioita ratkaisseet. Riitelemään en halua ryhtyä enää näistä asioista kaikesta muusta onkin riidelty.
Miten olette ratkaisseet
9
1889
Vastaukset
- pahkura
mutta,näin meillä..
oon myös maksanut kaikki ennen eroa ja pitkän aikaa myös sen jälkeen..
exä ja pirpana muutti vuokralle,mä jäin hökkeliin,joka siirretään yksistään mun nimiin.myyn sen sitte ku jaksan,tosin toisesta puolesta joudun maksamaan voittoveron.
no kuiteskin, nyt maksan elatuksia ja omat menot.
kyllä sun elämääs kuuluu ne jälkikasvut,teet mitä hyvänsä... Itselläni ovat asiat menneet niin että vaimo löysi uuden miehen 3kk. sitten muutin pois 2kk.sitten
Sain itselleni oman asunnon nyt viikko takaperin ja kaikesta on riitaa jopa kuppasista kauhoista! ja kupeista (huoh)..vaimo hoiti pakkaamisen viimeviikonloppuna ja kas kummaa minulle tuli kaikki vähemmän hyvät kamat, eli neuvoni on se että vielä kun asut omassa kodissa niin teet ne pakkaamiset ja jakamiset yhdessä, koska jostain kumman syystä ainakin omasta rakkaasta vaimostani on nyt löytynyt ne kaikki huonot puolet, eli valittaa kun ei rahat riitä mihinkään, syyttää että olen mustamaalannut lapsille häntä (en todellakaan ole), on ahne ja laskelmoiva esim: meillä oli kaksi kallista keraamista seinätaulua jotka olemme saaneet äidiltäni, kirjoitin että haluan niistä toisen itselleni, niin kun vaimo toi muksut mun luokse viikolopuksi niin valitti mulle että halusin sen taulun vain siksi että se on kallis...siis haloo, halusin sen sen takia että ne ovat todellakin kauniita. Kyseessä on tilanne jossa omaisuus todellakin jaetaan puoliksi, toki vastaan pitää tulla esim: minä sain stereot, videot ja telkkarin ja vaimo puolestaan astianpesukoneen ja pesukoneen eli arvo näillä kamoilla aikas samanlainen.. vielä on yhteinen auto jota en käytä niin se on myytävä mahdollisimman pian vaikka alunperin suunnittelimme että pitäisimme sen yhdessä jolloin voisimme käyttää sitä sopimuksen mukaan (asumme puolen kilsan päässä toisistamme)
mutta ei enää myyntiin vaan..niin ei ole siitä riitaa, vaimo jäi lasten kanssa yhteiseen aso-kämppään ja ei jostain kumman syystä ole pitänyt mitään kiirettä maksaakseen minut ulos, no olemme sopineet elatusmaksuista ja 20.3 mennään sosiaalitädin luokse tekemään paperit, niin sen jälkeen saa ostaa minut ulos mahdollisimman pian.
Katsotaan mitä ylläreitä tuo minun "elämäni" valo vielä keksii..eli mahdollisimman paljon ole mukana kaikessa, älä anna vaimosi suhmuroida mitään keskenään vaan kaikesta nimet paperiin jopa niistä kipoista ja kupeista koska niihinkin uppoaa helvetisti rahaa kun muuttaa omaan kämppään..
Tsemppiä kyllä se siitä=)- itsensä pelastanut
irtaimiston koska ne oli jo kolhittu ja säretty suurin osa.Oli se taistelutanner mutta en kaipaa niitä tavaroita.Pitäköön rojunsa.
- jjjjjjj
Naispuolinen ystäväni erosi muutama vuosi sitten. Hän kertoi miten oli jättänyt miehellen oikeastaan enemmä kuin olisi lain mukaan kuulunut, mutta hän ei halunnut riidellä lasten takia. Olenkin sitä mieltä mitä sovussa pystyy jakamaan siis kohtuullisesti sen tekee. Pääasia että vanhempien välit ja lasten pysyy hyvinä. Lapset kuitenkin eniten varmasti häviävät. Tavaraa ja rahaa kun ei saa täältä mukaansa ja onneakaan niillä ei voi saada muuta kuin materialisti.
- sopuisasti
Hei,
meidän ositus sujui suhteellisen sopuisasti. Asiaa helpotti se, että meillä oli avioehto. Tästä huolimatta annoin miehelleni uuteen kotiin joitain haluamiaan huonekaluja, stereot ym., vaikka ne avioehdon perusteella olivat minun omaisuutta. Vastaavasti minulle jäi esim. tv-systeemi, jonka olemme yhdessä laittaneet. Ajattelin asian niin, että on kaikkien etu, että exäni saa elämänsä kunnialla uuteen alkuun. Mainittakoon, että se oli hän, joka tahtoi erota. Myös astioita, liinavaatteita ym. hän vei mennessään. En ollut vahtimassa, mitä otti, mutta en ole kokenut, että olisi vienyt vain parhaat päältä tai edes, että vain huonoimmat. Toki on sanottava, että se otti pikkaisen päähän, kun ei kirjoittanut kauppalapulle, että "osta esim. juustohöylä". Eli kun tarvitsin höylää, sitä ei enää ollut. Mutta tuo oli pientä. Asunto, auto, mökki, moottoripyörä jne. menivät sille, kenen nimissä. Henkilökohtaisella tilillä (=palkkatili) olevat rahat sai molemmat pitää, mutta säästöt pistimme 50/50. Ei mitään mahdollisuuksia selvittää, mikä olisi ollut sentilleen oikea jako. Mutta eipä meistä kumpikaan ole valittanut.
Nyt sitten exäni maksaa kahdesta murkkuikäisestä lapsesta elatusmaksua yhteensä 360,- ja puhelinlaskut. Lisäksi haluaa osallistua isompiin ostoksiin. Itse saneli nämä elatusjutut. Jos jonku mielestä maksaa liikaa, mainittakoon vielä se, että molempien lasten koulukuljetus ja harrastus vievät tuosta summasta yhteensä 200,- €/kk.
Näin meillä nyt. Erosta on aikaa vajaa puoli vuotta ja arki on asettunut uomiinsa. Mies tapailee lapsiaan halutessaan. Näiden murkkuikäisten kanssa on varmaan vähän erilaista kuin alle kouluikäisten. Nyt meillä alkoi hiihtoloma ja lapset lähtevät isänsä kanssa mökille. Minä nautin viikon yksinolosta ;).- elatusmaksuista
Ei 360 euroa kahdesta lapsesta suuri summa ole.
Minimi on vähän päälle sata euroa.
Tuo summa menee opiskelemaan lähteneen lapsen opiskelija-asunnon vuokraan.
Sinun avioero on sujunut hyvin. Melko samanlainen tilanne kuin meillä aikoinaan.
Murrosikäisten lasten kanssa avioero on tavallaan hyvä asia. Keski-iän kriisi ja murrosikä plus avioero. Aikamoinen elämänkoulu, mutta hyvin tästä selvittiin.
Nyt ei huoleta muu kuin tuo roskakuskien lakko.
Lupasin tyttärelle kaksi euroa, jos vie maitopurkit kierrätykseen. Ei vienyt. Toinen tytär sanoi, että ei ehdi.
Pyykki on pesty, tiskit tiskattu, käyty suihkussa ja luettu nettilehdet plus HBL.
Lähden tästä kohta lisätyöhön.
Sain siellä eilen suullisen kahvinporuja suuhuni.
Joku "lapsi" ei osaa keittää kahvia. Poroja oli koko pannu puolillaan. Naureskelin työkavereille, että näistä poroista on hyvä ennustaa tulevia.
Olen selvästi vieläkin läheisriippuvainen. Teki niin mieli kahvia, että selvitin sotkun ja laskin samalla huumoria.
Yh-vuodet ovat onnellisesti takana. Lapset ovat täysi-ikäisiä ja menestyvät hyvin opinnoissaan.
Minunkin pikkuhiljaa tekisi mieli joskus käyttää aivoja.
Siirryn vielä Soneraplazan Ellien puolelle.
Kaipa sinäkin olet siellä käynyt porisemassa.
Mukavaa viikonloppua "avioeron kokeneille".
Kyllä me tästä vielä noustaan lentoon. Siiventyngät kasvavat pudonneiden tilalle. - sopuisasti...
elatusmaksuista kirjoitti:
Ei 360 euroa kahdesta lapsesta suuri summa ole.
Minimi on vähän päälle sata euroa.
Tuo summa menee opiskelemaan lähteneen lapsen opiskelija-asunnon vuokraan.
Sinun avioero on sujunut hyvin. Melko samanlainen tilanne kuin meillä aikoinaan.
Murrosikäisten lasten kanssa avioero on tavallaan hyvä asia. Keski-iän kriisi ja murrosikä plus avioero. Aikamoinen elämänkoulu, mutta hyvin tästä selvittiin.
Nyt ei huoleta muu kuin tuo roskakuskien lakko.
Lupasin tyttärelle kaksi euroa, jos vie maitopurkit kierrätykseen. Ei vienyt. Toinen tytär sanoi, että ei ehdi.
Pyykki on pesty, tiskit tiskattu, käyty suihkussa ja luettu nettilehdet plus HBL.
Lähden tästä kohta lisätyöhön.
Sain siellä eilen suullisen kahvinporuja suuhuni.
Joku "lapsi" ei osaa keittää kahvia. Poroja oli koko pannu puolillaan. Naureskelin työkavereille, että näistä poroista on hyvä ennustaa tulevia.
Olen selvästi vieläkin läheisriippuvainen. Teki niin mieli kahvia, että selvitin sotkun ja laskin samalla huumoria.
Yh-vuodet ovat onnellisesti takana. Lapset ovat täysi-ikäisiä ja menestyvät hyvin opinnoissaan.
Minunkin pikkuhiljaa tekisi mieli joskus käyttää aivoja.
Siirryn vielä Soneraplazan Ellien puolelle.
Kaipa sinäkin olet siellä käynyt porisemassa.
Mukavaa viikonloppua "avioeron kokeneille".
Kyllä me tästä vielä noustaan lentoon. Siiventyngät kasvavat pudonneiden tilalle.Hei,
ei ole 360,- paljon, tiedän sen. Siksi ex haluaa osallistua myös muihin kustannuksiin. Lähinnä laitoin "selityksen" sen vuoksi, kun noissa muissa ketjuissa maksajat "valittavat" elatusmaksuista tai puhuvat esim. 130,-/muksu ja siinäkin liikaa. Onneksi minun exäni on ymmärtänyt, etteivät lapset pyhällä hengellä elä. Meillä rahat menevät taatusti lapsien hyväksi. Olemme molemmat suht hyvä tuloisia ja minä meistä se suurempi tuloinen - eli ei mies minua elätä enkä minä häntä. Kun lapset täyttävät 18, mies aikoo maksaa suoraan lapsille jotain, kunnes ovat omillaan. Luonnollisesti minäkin heitä avitan, joka tarjoamalla kodin, ruuat ym. tai sitten rahallisesti, jos muualla asuvat.
Molemmat olemme tyytyväisiä raha-aioihin - ainakin toistaiseksi. Ja lapsemmekin ovat tyytyväisi - tämähän se on kaikista tärkeintä. Saapa nähdä kuinka käy, kun uudet onnet astuvat kuvioihin - siis sillee vakavassa mielessä.
Aurinkoista viikonloppua kaikille. Minä ainakin aion nauttia olostani kotona yksin täysin siemauksin. sopuisasti... kirjoitti:
Hei,
ei ole 360,- paljon, tiedän sen. Siksi ex haluaa osallistua myös muihin kustannuksiin. Lähinnä laitoin "selityksen" sen vuoksi, kun noissa muissa ketjuissa maksajat "valittavat" elatusmaksuista tai puhuvat esim. 130,-/muksu ja siinäkin liikaa. Onneksi minun exäni on ymmärtänyt, etteivät lapset pyhällä hengellä elä. Meillä rahat menevät taatusti lapsien hyväksi. Olemme molemmat suht hyvä tuloisia ja minä meistä se suurempi tuloinen - eli ei mies minua elätä enkä minä häntä. Kun lapset täyttävät 18, mies aikoo maksaa suoraan lapsille jotain, kunnes ovat omillaan. Luonnollisesti minäkin heitä avitan, joka tarjoamalla kodin, ruuat ym. tai sitten rahallisesti, jos muualla asuvat.
Molemmat olemme tyytyväisiä raha-aioihin - ainakin toistaiseksi. Ja lapsemmekin ovat tyytyväisi - tämähän se on kaikista tärkeintä. Saapa nähdä kuinka käy, kun uudet onnet astuvat kuvioihin - siis sillee vakavassa mielessä.
Aurinkoista viikonloppua kaikille. Minä ainakin aion nauttia olostani kotona yksin täysin siemauksin.Niinpä ehkäpä 360 euroo ei ole paljon mutta kyse on siitä mikä on maksukyky! jos on tavallinen duunari niin vuokrien ja muiden päällä 360 egee on ihan helvetin paljon..
- sopuisasti......
reiluhemmo kirjoitti:
Niinpä ehkäpä 360 euroo ei ole paljon mutta kyse on siitä mikä on maksukyky! jos on tavallinen duunari niin vuokrien ja muiden päällä 360 egee on ihan helvetin paljon..
Totta tuokin. Meillä tähän asiaan vaikutti ne lasten menot, mutta toki myös käteen jäävät tulot. Kuten sanoin, pelkästään 200,- menee nyt yhteen harrastukseen ja koulukyyteihin kuukaudessa. Olimme kuitenkin sitä mieltä, ettei lasten meidän eron takia tarvitse harrastuksia lopettaa ja koulua vaihtaa, joten jostain muusta jäämme itse paitsi.
Ei meistä kumpikaan ylellisyyden keskellä asusta. Toimeen tullaan, mutta kyllä joutuu miettimään, mihin rahansa laittaa. Ulkomaan matkoista ja vastaavasta ei tarvitse edes haaveilla. Varsinkaan ensi syksystä eteenpäin, kun toisen koulukirjatkin tulevat maksullisiksi. Lisäksi on silmälasit molemmilla ja vaativa murkkujen vaatemaku. Ei mekään mitään huipputuloisia olla, alle 2000,- jää molemmilla käteen kuukaudessa. Joltain eronneiden palstalta luin, että 15 - 18 vuotiaat ovat ne kalleimmat lapset. Sitten kun 17-vuotiaana lapsilisät loppuvat, menee minulla asunnon laina-aika uusiksi, jotta pärjätään.
Voi kuulostaa paljolta tuo 360,- ja tietysti jos saa vaikka 1000,- kuukaudessa käteen, onhan se iso pala siitä. Jos meillä olisi lähtötilanne ollut erilainen (=pienemmät tulot), eivät lapsemme varmaankaan harrastaisi tämän hintaista harrastusta ja koulukin olisi tuossa kävelymatkan päässä. Mutta elatusmaksujen ideahan onkin, että huomioidaan niin lasten menot kuin huoltajien tulot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115217Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493382Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle913204Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku392809- 811837
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411570450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1271555Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt311406Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1211199- 161139