Paljonko puuseppä saa

Tuleva timpuri

Paljonko on tes:n mukainen palkka puusepällä?

59

47454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgfhdgh

      Ei mitään. Joudut alkamaan yrittäjäksi. Töitä ei ole toisille tarjota - ainakin ERITTÄIN harvassa. Firmaa vaan pystyyn.

    • mutta tässä lähtöjä

      Pr 3 n.7,8, Pr 4 n.8,35, Pr 5 8,96 ja siitä parempaa ei puu ja erityisalojen liitto tunnekkaan. Tavallinen keskiraskasta työtä normaalilla vastuulla lähtö on Pr 3, toki näihin tulee henkilökohtaisen osaamisen mukaan lisä 2 %. Meidän talossa palkka on suurimmalla osalla 8,5 - 12 €:n välillä, toki on niitäkin joilla jää kahdeksaan euroon, mutta ovat sitten niitä jotka vaan tulee töihin, vastuista ja innokkuudesta viis.

    • halvalla menee..

      ei paljon mitään, meillä alkaen noin 7e tunti ja ammattimies 9e tunti.

      joten revi siitä huumoria

      • Puuartesaani

        Kuka muka noin halvalla tekee? Eikös normaali minimi koulutetulla puusepällä ole n. 1500e/kk? Liitosta kysyin. Julkisella sektorilla tais jossain paikoissa olla lähtöliksa puusepällä (puuartesaanilla) 1700e/kk. Itse en ainakaan lähtis 8e/h tekemään mitään. Puhut paskaa tai teet apulaisen hommia..


      • alan vaihto
        Puuartesaani kirjoitti:

        Kuka muka noin halvalla tekee? Eikös normaali minimi koulutetulla puusepällä ole n. 1500e/kk? Liitosta kysyin. Julkisella sektorilla tais jossain paikoissa olla lähtöliksa puusepällä (puuartesaanilla) 1700e/kk. Itse en ainakaan lähtis 8e/h tekemään mitään. Puhut paskaa tai teet apulaisen hommia..

        kyllä palkat ovat surkeita. en tiedä mitä tapahtuu kun vanhemmat ikäluokat jäävät pois hommista,mutta tällä hetkellä en voi suositella puusepän hommia kellekkään.ilman pitäs tehdä ja vielä kesken kesälomankin tulla töihin... tes,ssiä ei noudateta ja ihmiset ovat tyytymättömiä. kohtapuolin tulee muuten voimaan tarkemmat säädökset puupölyn määrästä työtiloissa,en usko että se aiheuttaa toimenpiteitä monessakaan firmassa... itse olen ajatellut vaihtaa hommia.8v,yhtäjaksoisesti eri firmoissa riittää. nykyisellä joo,joo politiikalla olosuhteet vain huononevat ja palkkaero muihin aloihin kasvaa. keksikää jotain muuta työtä.puuala on kiinnostava,mutta persaukinen ja sairas olet loppuelämäs.nuo summat pitää paikkansa.alotus palkaksi saat tuurilla 7,5-9e,siitä se sitten nousee erittäin hitaasti korkeintaan 12e.yrittäminen on sitte eri juttu,siinä voi onnistuessaan tienata paremmin


      • tympii
        alan vaihto kirjoitti:

        kyllä palkat ovat surkeita. en tiedä mitä tapahtuu kun vanhemmat ikäluokat jäävät pois hommista,mutta tällä hetkellä en voi suositella puusepän hommia kellekkään.ilman pitäs tehdä ja vielä kesken kesälomankin tulla töihin... tes,ssiä ei noudateta ja ihmiset ovat tyytymättömiä. kohtapuolin tulee muuten voimaan tarkemmat säädökset puupölyn määrästä työtiloissa,en usko että se aiheuttaa toimenpiteitä monessakaan firmassa... itse olen ajatellut vaihtaa hommia.8v,yhtäjaksoisesti eri firmoissa riittää. nykyisellä joo,joo politiikalla olosuhteet vain huononevat ja palkkaero muihin aloihin kasvaa. keksikää jotain muuta työtä.puuala on kiinnostava,mutta persaukinen ja sairas olet loppuelämäs.nuo summat pitää paikkansa.alotus palkaksi saat tuurilla 7,5-9e,siitä se sitten nousee erittäin hitaasti korkeintaan 12e.yrittäminen on sitte eri juttu,siinä voi onnistuessaan tienata paremmin

        Koulua nyt käyty pari vuotta ja vielä vuos jäljellä. Ei kyl kovin valoisalta ala näytä, mitä nyt työssäoppimisten ja kesätöiden perusteella nähny.. Ei viittis oikein keskenkään jättää, mut ei kauheasti motivaatiota opiskellakaan... Eka oot nälissäs kolme vuotta että sais töitä ja sit töihin nälkäpalkalla.. Alanvaihto ehdotuksia? Hitsariks tai raksalle oon harkinnu..


      • TöihinVaan
        alan vaihto kirjoitti:

        kyllä palkat ovat surkeita. en tiedä mitä tapahtuu kun vanhemmat ikäluokat jäävät pois hommista,mutta tällä hetkellä en voi suositella puusepän hommia kellekkään.ilman pitäs tehdä ja vielä kesken kesälomankin tulla töihin... tes,ssiä ei noudateta ja ihmiset ovat tyytymättömiä. kohtapuolin tulee muuten voimaan tarkemmat säädökset puupölyn määrästä työtiloissa,en usko että se aiheuttaa toimenpiteitä monessakaan firmassa... itse olen ajatellut vaihtaa hommia.8v,yhtäjaksoisesti eri firmoissa riittää. nykyisellä joo,joo politiikalla olosuhteet vain huononevat ja palkkaero muihin aloihin kasvaa. keksikää jotain muuta työtä.puuala on kiinnostava,mutta persaukinen ja sairas olet loppuelämäs.nuo summat pitää paikkansa.alotus palkaksi saat tuurilla 7,5-9e,siitä se sitten nousee erittäin hitaasti korkeintaan 12e.yrittäminen on sitte eri juttu,siinä voi onnistuessaan tienata paremmin

        Ittteäkin kiinnostaisi puusepän hommat, kun niitä on harrastuksena tullut lähes koko ikä tehtyä, mutta jos palkkaus ym olot heikkoja niin taidampa jatkaa harrastuslinjalla...


      • puuseppä..
        TöihinVaan kirjoitti:

        Ittteäkin kiinnostaisi puusepän hommat, kun niitä on harrastuksena tullut lähes koko ikä tehtyä, mutta jos palkkaus ym olot heikkoja niin taidampa jatkaa harrastuslinjalla...

        ja yli 1200e ei koskaan oo jäänyt kuukaudessa käteen, joten väännäppä vitsiä siittä kun on lapsikin.


      • LOL vut?
        alan vaihto kirjoitti:

        kyllä palkat ovat surkeita. en tiedä mitä tapahtuu kun vanhemmat ikäluokat jäävät pois hommista,mutta tällä hetkellä en voi suositella puusepän hommia kellekkään.ilman pitäs tehdä ja vielä kesken kesälomankin tulla töihin... tes,ssiä ei noudateta ja ihmiset ovat tyytymättömiä. kohtapuolin tulee muuten voimaan tarkemmat säädökset puupölyn määrästä työtiloissa,en usko että se aiheuttaa toimenpiteitä monessakaan firmassa... itse olen ajatellut vaihtaa hommia.8v,yhtäjaksoisesti eri firmoissa riittää. nykyisellä joo,joo politiikalla olosuhteet vain huononevat ja palkkaero muihin aloihin kasvaa. keksikää jotain muuta työtä.puuala on kiinnostava,mutta persaukinen ja sairas olet loppuelämäs.nuo summat pitää paikkansa.alotus palkaksi saat tuurilla 7,5-9e,siitä se sitten nousee erittäin hitaasti korkeintaan 12e.yrittäminen on sitte eri juttu,siinä voi onnistuessaan tienata paremmin

        Ei kovin hyvin puualan yrittäjällä mene jos ei pysty maksamaan työntekijöilleen paremmin kuin 8€/tunti.
        Ja jos näin on niin silloin on mielestäni vikaa mainostuksessa tai markkinoinnissa ja paljon.
        Itse en lähtisi tekemään puusepän töitä jos palkka on noin alhainen. Pitää siitä ammattimiehelle jäädä käteen vähintään 10€/tunti, että siinä on ollenkaan järkeä.


      • oisko hommia?
        LOL vut? kirjoitti:

        Ei kovin hyvin puualan yrittäjällä mene jos ei pysty maksamaan työntekijöilleen paremmin kuin 8€/tunti.
        Ja jos näin on niin silloin on mielestäni vikaa mainostuksessa tai markkinoinnissa ja paljon.
        Itse en lähtisi tekemään puusepän töitä jos palkka on noin alhainen. Pitää siitä ammattimiehelle jäädä käteen vähintään 10€/tunti, että siinä on ollenkaan järkeä.

        kyllä yrittäjällä menee hyvin,kun jättää 30% palkasta maksamatta..itse tällä hetkellä n.10 vuotta talossa olleena saan 8e/h.kun kysyy lisää liksaa,tulee vastaukseksi"ei oo katetta"tai"teetkös enemmän töitä?"(ruuvi on niin tiukalla,ettei enempään pysty).samaan aikaan "köyhä"yrittäjämme on hankkinut 5 rantahuvilaa muutamia moottorikelkkoja,moottoripyöriä yms.yms(salaa työntekijöiltä ja lasten nimellä tietysti)ei yrittäjä tyhmä ja köyhä ole,vaan duunari joka suostuu...hohhoijjaa..


      • panu
        Puuartesaani kirjoitti:

        Kuka muka noin halvalla tekee? Eikös normaali minimi koulutetulla puusepällä ole n. 1500e/kk? Liitosta kysyin. Julkisella sektorilla tais jossain paikoissa olla lähtöliksa puusepällä (puuartesaanilla) 1700e/kk. Itse en ainakaan lähtis 8e/h tekemään mitään. Puhut paskaa tai teet apulaisen hommia..

        mie otan 27e tunti, oli asiakkaita tai ei. sen alle ei paljo mee, nyt alottavana yrittäjänä minimi 20e. ei sen alle viiti ammattimies tehhä. muu on perseen myyntiä.


      • Hä!
        panu kirjoitti:

        mie otan 27e tunti, oli asiakkaita tai ei. sen alle ei paljo mee, nyt alottavana yrittäjänä minimi 20e. ei sen alle viiti ammattimies tehhä. muu on perseen myyntiä.

        Missä mettässä te elätte kun tuollasia palkkoja saatte?? Minä otan yrittäjänä 35 alv.. ja tuohon hintaan saa vielä joka aamu lähteä hosumaan töihin.


      • Itkijälle
        puuseppä.. kirjoitti:

        ja yli 1200e ei koskaan oo jäänyt kuukaudessa käteen, joten väännäppä vitsiä siittä kun on lapsikin.

        Oletko kenties itse ajatellut mennä töihin?


    • oliiviäijjä

      "hakijan tulee olla ammattitaitoinen, itsenäiseen työhön pystyvä, piirrustusten lukutaitoinen, cnc-koneen osaava ja muuta huippua..!"
      Ja sitten palkkaus: Joku vitun TES! Jos ET ole ihan aloittelija puusepän hommissa tai muuten vaan kalakäsi, niin unohda kaikki paikat, missä palkkauksen kohdalla on kolme kirjainta T E S !
      KUINKA TYÖNANTAJA VOI ETSIÄ HUIPPUTEKIJÄÄ alimmalla mahdollisella palkalla?! Ei se onnistu muillakaan aloilla. Ammattitaidosta pitää olla myös valmis maksamaan.

      • oppisopimus

        paljonkos oppisopimuksella oleva saa palkkaa??mielestäni siinä on joku peruspalkka ensimmäiseltä vuodelta,toiselta ja kolmannelta?mutta sanokaa asiaan enemmän perehtyneet?


      • oppisopimuksella
        oppisopimus kirjoitti:

        paljonkos oppisopimuksella oleva saa palkkaa??mielestäni siinä on joku peruspalkka ensimmäiseltä vuodelta,toiselta ja kolmannelta?mutta sanokaa asiaan enemmän perehtyneet?

        Oppisopimuksella saat ihan norm. palkan työstä mitä teet. Tunteja pitää olla viikossa väh.25h koska et saa mitään opiskelija etuuksia, niin tuolla katsotaan pärjäävän. Sit saat n.17e jokaisesta koulupäivästä. Riippuu tietty hirveästi ammatista et voitko mennä suoraan töihin ja kouluun yhtäaikaa vai ensin kouluun ja parin kk päästä töihin. Alku voi olla raskasta jos joutuu olemaan pelkästään koulussa.


    • persnetolla ollaan

      7,85 on ainaki itellä palkka tessin:n mukaan. palkankorotusta kun yrittää vinkua niin sanotaan vaan että tämä firma ei oo niin varma paikka tms. Yrittää kesän aikana vielä saada korotuksia, mutta jos ei ala nousta edes 9 euroon niin saa haista paska koko pulju.

    • risunikkari

      Ei se TES:n palkka oo mitään muuta kuin hyväntekeväisyyttä. Ite teen tällä hetkellä koeajalla 1750€/kk. Eihän tuokaan mikään järisyttävän hyvä ole, mutta työkokemustakin on vasta n.3 vuoden ajalta. Alan vaihtoo koitin metallihommiin, mutta palkka oli huonompi kuin siivojalla. Ison lahtelaisen puusepän tehtaan palkat oli koeajan jälkeen 9,06€/tunti.
      Jos puusepän hommissa haluaa tienata, pitää olla valmis vaihtamaan työpaikkaa kuin sukkia ja tarpeen mukaan myös muuttamaan paikkakuntaa. Ja ehdoton edellytys on pieni firma. Isot noudattaa TES:iä, jonka palkoilla ei saa edes "mäyräkoiraa".

    • ei enään yhtään

      10 vuotta alaa takana, 7 eri yritystä ympäri suomea.erikoisosaamista on, esim cnc-koneistus hallussa. aloitin 38 markkaa tunti, viimeisessä paikassa 12.5 e tunti. nykytrendi on työajan joustojärjestelmä - eli luovut TES,sin suomista mahtavista eduista kokonaan.töitä parhaimmillaan 70 tuntia viikko/210 tuntia kuukausi.ei ylityökorvauksia, oman auton käytöstä korvaukset poikkeustapauksessa. kiire aina, lomia joudut siirtelemään ja pätkimään työnantajan mielen mukaisesti. vapaa-ajallasi olet poikki tai suunnittelet tulevia työtehtäviä. nykyaikaisen puusepän tehtäviin kuuluu paljon omatoimista työtehtävien suunnittelua ilman lisäkorvausta. työolot yleensä kurjat, pölyä ja melua riittää. lakisääteiset tauot eivät ole itsestäänselvyys. työturvallisuuteen harvemmin kiinnitetään huomiota ja ammattisairaudet ovat vakavia. selkävaivat, kuulon heikkeneminen, revähtymät, astma, pölykeuhko, ihottumat ja eriasteiset haavat ovat tavallisia. pahimmillaan kiireessä menetät sormesi tai litistät kätesi. vanhojen puuseppien kädet ovat välillä hurjaa katseltavaa. siihen nähden mitä tässä ammatissa täytyy osata ja sietää, palkkaus on mitätön. en suosittele kenellekkään ammatiksi, harrastaminen on eri juttu. enkä näin jälkikäteen voi ymmärtää miten tämmönen toiminta on vielä nykysuomessa mahdollista, kukaan ei kiinnitä siihen huomiota mitä firmoissa touhutaan. irtisanoutuessasi saat vielä työkkärin määräämän 90 päivän karenssin, kun olet irtisanoutunut ilman järkevää syytä. uskomatonta touhua!

    • ananananan

      Moi! Itse juuri harkitsen alaa, tai no lopetin harkinnan jo joku aika sitten..
      Kumma juttu kun varastomiehenä sain palkaksi heti kättelyssä 1850e/kk. Eikä ollut mitään suhteita jne. kyllä tuolla elää sen aikaa kun miettii mihin paskapalkkaiseen ammattiin sitä ryhtyisi! meinaa hyväpalkkaiset olla niin tiukan kolun penkissä istumisen takana että ei sovi mulle... Kurjaa kun ammatti pitää valita sen perusteella paljonko tienaa.

    • asdf kpog g

      Ammattikoulusta valmistumisen jälkeen 2004 puusepänhommissa 7e/h

      Iskulla Lahdessa 2007 11€ urakat, eli 12-13. Iskulla tosin aika kaksinaamaista meininkiä. Sanoivat, että älä kerro palkkaas kellekkä. Syykin selvis, samoissa hommissa tytöt sai 7e/h ja viiden vuoden jälkeen 8,5€. Mä olin kesätöissä. Tällästä toki muuallakin.

      • jkllö

        Insinööriopiskelija olen, tehnyt raksahommia lähinnä. Menin suurelle yritykselle, joka noudattaa puualan tessiä töihin ilman suoraa alan työkokemusta. Lähtöpalkka 10.44€ lisät = 12-13 euroo tunnilta. En valita -> 2000e kuussa..


    • Uskallatko ite??

      tervetuloa yrittäjäksi vain kaikki marisiat.Työpäivän pituus on 11t ja lomapalkasta ei tietookaan.Jos sinut taas palkkaa niin 1500e/kk palkan lisäksi sos.kuluihin maksetaan vielä 450e,lisäksi loma-ajan palkka sekä sairas-ajan palkka .Oletko sen arvoinen,että teet töitä myös 2000e edestä...

    • supikka

      Mitä suurempi yrits, sitä pienemmät palkat. Yleensä!
      Kannattaa yrittää hakea pienempiin puljuihin hommiin, tai niin itse olen tehnyt ja parempaa palkkaa niistä on aina saanut. Itse olen nyt koeajalla ja tällä hetkellä palkkani on 11.5€(n.1850€/kk).

      Tiedän heti sanoa parikin isoa yritystä, joissa aloituspalkka on 7-8€./h, eikä se niin vain nousekkaan.

    • jotkun mutkun..

      puusepästä tulee aina hyvä timpuri,mut harvasta timpurista tulee hyvää puuseppää!! ja palkaahan saa aina pyytää.palkkaa ei puuseppä saa,jos et sitten erikoistu jollekkin erikoisalalle..ja kannattaa.. et lähde mihinkään huonekalu teollisuuteen..

      • eijvneijuvbeidj

        Palkka 14e/h, alussa oli markka-aikana 39mk/h(-99).


    • elva tolva luppakorv

      Ei pidä paikkaansa että suurempi pulju niin pienempi palkka vaan toisten päin. Olin 2 v 7€/h ja nyt isommassa virmassa niin kta n.12€/h. Paskaa hommaa kylläkin kaikin puolin.

    • Puupääseppä

      Alle 22€ / tunti ei edes kannata nostaa takapuolta penkistä.

    • Vasta valmistunut

      Aina ei mee nallekarkit tasan... niinhän se vaan on..

    • juice86___

      8.20e\h mut jotaki se on tehtävä

    • Puupetteri

      Hemmetti joo.. kyllä tekijä aina töitä löytää ja jos ei oo tyytyväinen niin vaihda firmaa. tai vaikka paikkakuntaa, no sitä kannattaa tietenkin miettiä ensin. Itsellä on tarkoitus valmistua 2013 keväällä puusepäksi ja ihan positiivisella mielellä vaikka tällä paikkakunnallakaan puusepän työtilanne ei niin kovin ruusuinen ole mutta mun työn hakualue on kokomaa..

      • Tsurffaa

        Palkasta en tiedä, mutta tällainen www.wecandoit.fi/rekry tuli eteen. Ihan hyvää vaihtelua olisi?


      • Tsurffaa

        Palkasta en tiedä, mutta tällainen www.wecandoit.fi/rekry tuli eteen. Ihan hyvää vaihtelua olisi?


    • jeppe234

      Mites hienopuuseppien palkat

    • halukas puusepäksi

      voisiko hienopuusepät kertoa hieman urastaan?

    • Puuseppä

      Terve, ei puusepän hommissa kyllä rikastumaan pääse, taitaa olla tällainen kutsumusammatti. Itse tienaan 30 000 vuodessa, olen 66 syntynyt, kävin 2 vuotta ammattikoulua ja siitä lähtien tehnyt puusepän töitä. Aluksi muutin paikkakuntaa ja sitten tein 16v töitä muotovanerausalan yrityksessä ja sen jälkeen olen tehnyt töitä yrityksessä joka valmistaa huviveneisiin sisustukset, sanon, että olen todella tyytyväinen siitä mitä olen saanut tehdä. Meillä on luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu, joten kaikki asiat on siltä osin kunnossa. Olen muuten tehnyt kotiimme hunekalut mittojen mukaan työpaikallani, vaimo on ihan tyytyväinen kun ei tarvitse ostaa sitä mitä kaupasta saa. Mitäs tähän voi lopuksi sanoa, kyllä sitä puuseppää aina vaan tarvitaan.

    • sami3232323

      haluaisiko kukaan yksityisyrittäjä kertoa hieman kanssa urastaan?

    • villeseppä

      Puusepän keskiansio 2291.00 eur. Tehdas puusepällä se on joitakin kymppejä vähemmän. Ala on kovaa, monta hyvää puuseppää ja muutama hyvä työpaikka, lisäksi työ on vaativampaa kuin monet luulee.

    • et silleen

      yli 15 eukkaa on tunnille

    • PPPUUUSEPPÄ

      vittu mitä paskaa, EI KANNATA KÄYDÄ PUU ALAA ellei halua suomen paskin palkkasinta työtä. sain KESÄTOISSÄKIN raksapuolella enemmän palkkaa 1 kk mitä puu hommissa 2kk -.- arvosanat ei riitä muualle opiskelemaan sehän täällä suomessa on paskin asia että ei ppääse opiskelemaan sitä mitä haluaa.. joten siis EN TODELLAKAA SUOSITTELE elämän työksi tuota puusepän hommaa, pikemminkin harrastuksena kannattaa pitää.

    • rtg

      Moi,

      Itse tienaan tällä hetkellä 5000-6000 IT alalla mutta se taas ei ole mielenkiintoista hommaa. Tekisi mieli tehdä jotain käsillä, joka tuntuu mielekkäältä. Tätä palstaa kun lukee, niin ei ainakaan rohkaise vaihtamaan ammattia. Paljon olen puutöitä tehnyt ja laittaisin oman pikku firman pystyyn, joka tekee erinäisiä puuesineitä.

    • 1.luokka

      käyn ite amiksessa puupuolta ja nyt on alkanu hirvittämään tuo palkka.. käydään kummiskin koulu läpi ja katsotaan miten käy

    • Ilman liimaa

      Yks kaveri sai palkaks säkillisen poratappeja!

    • ihmettelensuuresti

      Aika paljon on myös asenteesta kiinni. Ja sydämestä myöskin. Jos tuntee puun materiaalina omakseen. Mitenkäs se henkinen puoli? Jos on tyytyväinen työnsä hedelmään. Miksi ei kukaan puhu tästä asiasta mitään, vai ovatko kaikki jo niin tympääntyneitä ammattiinsa? hmm. mietityttää vaan..Ehkei se palkka oo se maailman tärkein asia vai onko sittenkin?

    • puinen omena

      Millaisen hedelmän sorvaat pöllinpätkästä Tuliko omena vai appelsiini

    • Pösömies

      Ei kenenkään kannata lähteä tekemään puusepäntöitä alle 10 euron tunti. Täytyyhän työnteolla elää.

    • tessiompivitsi

      Ei TESSI ole ollut käytössä puualalla aikoihin. Ainoa asia mitä yrittäjä noudattaa siitä on surkea palkkaus. Kaikki muu on nykyaikaisesti paikallisesti sovittu eli olet luopunut mahdollisista etuuksistasi yrittäjän hyväksi. Työn määritelmään kuuluu se, että siitä saadaan toimeentulo, muu mielekäs tekeminen on harrastustoimintaa. Kaikessa palkkakeskustelussa on unohdettu se pointti, että nykyään tälläisilla rakentamiseen yms. liittyvillä aloilla ollaan puolet vuodesta lomautettuna. Varmaankin se on asenteesta kiinni, mutta vaikka se olisi kuinka mahtava materiaali tuo puu, niin siitä ei elantoa suomessa meinaa saada. Menkää nuoret sellaisiin ammatteihin, jossa on tulevaisuus.

    • puusepänpoika

      Isä opiskeli Lahdessa erikoisammatti puusepänkoulussa 1955-1958. Pitkä ja vaativa koulutus, mitä koepapereita esim. olen lukenut.

      Töitä Lahdessa siihen aikaan oli tunnetussa puuseppien kaupungissa. En tiedä kuinka moni jatkoi puusepän ammatissa.

      Isä opiskeli opettajaksi kahden työ vuoden jälkeen. Oma puusepän verstaskin oli aikomus perustaa mutta se jäi uuden ammatin opiskelun myötä.

      Palkat siihenkin aikaan oli huonot.

    • konepuuseppä

      Mielenkiintoista keskustelua, onko asiat alalla edelleen samalla tavalla?
      Nythän odotellaan uutta tessiä tuleville vuosille..
      Paljon on ainakin firmoja kaatunut ja moni jäljellä oleva tekee tappiota, joten helppoa ei ole yrittäjilläkään. Myös puualan koulutus on vähentynyt, tosin tämän päivän puuala = koneiden käyttöä jossa sähkö- ja it-osaaminen on tärkeämpää kuin perinteiset puusepäntaidot.

      • Anonyymi

        Olen ammattimies ja osaan oikeastaan lähes kaikki puualaan liittyvät hommat. Palkka on pyörinyt siellä reilusti päälle 30000 vuodessa. Oma mielipiteeni on, että en oikein koe enää mielekkyyttä alan työtehtävistä. Eivät ole sellaisia kuin ennen. Johtuu varmaan yritysten kustannupaineista ja tuntuu, että alaspäin mentäisiin pikkuhiljaa. Nuoria ei tunnu alalle enää tulevan, vanhempaa ja alanvaihtajaa on liikkeellä. Puusepän ammatti on erittäin vaativa monimuotoisuutensa vuoksi. Toki voit olla vaikka kasaaja tai muu yhden työvaiheen tekijä, näissä on sitten todella pienet palkat. Työpaikkoja ei oikeastaan enää ole. Kokeile hakea noihin mitä ilmoitetaan, niin sitten saat oman kokemuksen. Ehkä tuollaisen 12.5 euroa ammattimies voi saada. Töissä olevia ammattimiehiä on 13.5- 14,6 euron tuntipalkalla mitä itse tiedän. Huomioikaa lisäksi, että metsä ja teknologia on irtaantunut testeistä. Miksei puuseppä menisi tähän mukaan. Sitten se on moro. Minulle riittää kohtuullinen palkka hyvintehdystä työstä mutta sen halvemmalla se on sitten tuo moro. Jos ala kiinnostaa, kannattaa etsiä tietoja monesta paikasta ja tehdä itselle oma suunnitelma. Itsellä tässä vahvistuu koko ajan tunne, että kouluttaudu uudelle alalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ammattimies ja osaan oikeastaan lähes kaikki puualaan liittyvät hommat. Palkka on pyörinyt siellä reilusti päälle 30000 vuodessa. Oma mielipiteeni on, että en oikein koe enää mielekkyyttä alan työtehtävistä. Eivät ole sellaisia kuin ennen. Johtuu varmaan yritysten kustannupaineista ja tuntuu, että alaspäin mentäisiin pikkuhiljaa. Nuoria ei tunnu alalle enää tulevan, vanhempaa ja alanvaihtajaa on liikkeellä. Puusepän ammatti on erittäin vaativa monimuotoisuutensa vuoksi. Toki voit olla vaikka kasaaja tai muu yhden työvaiheen tekijä, näissä on sitten todella pienet palkat. Työpaikkoja ei oikeastaan enää ole. Kokeile hakea noihin mitä ilmoitetaan, niin sitten saat oman kokemuksen. Ehkä tuollaisen 12.5 euroa ammattimies voi saada. Töissä olevia ammattimiehiä on 13.5- 14,6 euron tuntipalkalla mitä itse tiedän. Huomioikaa lisäksi, että metsä ja teknologia on irtaantunut testeistä. Miksei puuseppä menisi tähän mukaan. Sitten se on moro. Minulle riittää kohtuullinen palkka hyvintehdystä työstä mutta sen halvemmalla se on sitten tuo moro. Jos ala kiinnostaa, kannattaa etsiä tietoja monesta paikasta ja tehdä itselle oma suunnitelma. Itsellä tässä vahvistuu koko ajan tunne, että kouluttaudu uudelle alalle.

        Moi
        Onko nyt se puuseppä hyvää työ/palkka vai ei?
        Haluaisin opiskela puuseppän ala .
        Olisi hyvä jos vastat


    • pökkelö1977

      puuseppänä isossa keittiö alan firmassa ja kta on n.17e/h 2 vuorotyö, alalla 15 vuotta. ei koulutusta alalle.itse oppinu oon. tessi on persiistä oon neuvotellu omat palkkani ite.

    • Anonyymi

      "Paljonko puuseppä saa?" kysymykseen vastaan, että oman elantonsa ja paljon enemmänkin.

      Itse olen ammattitaidon puolesta kalustanut omat ja vanhempani kodit elämäni aikana ja valmiin ostaminen jäänyt vähemmälle. Laatu on varmasti kilpailukykyistä ja kestävää puusepän työtä.

      Palkka on nykyhetkellä päivätyössä 2950€/kk ja työtä tehdään 10kk vuodessa. 2kk palkallista vapaata josta 1kk kesällä.

      Ammatista voi olla hyötyäkin joka palkanpäälle laskettavaa etuutta, myös puusepän osaamisissa. Ammatissa viihtyminen myös merkittävä asia!

      -mallipuuseppä-

    • Anonyymi

      kuule se on se kiky tavalla tai toisella paskaamassa koko homman. Kun ei voi enää muusta joustaa kun työntekijän palkasta ja työehdoista. Sitten saat vielä haukkumiset päälle. Noi puuhommat on nähty ja paluuta ei ole. Tässä kaveri kyseli alasta ja selailin näitä saitteja. Palautu taas vanhat paskat mieleen. Nyt pitää lopettaa näiden asioiden katseleminen ennenkuin menee loputkin elämän ilot.

    • Anonyymi

      Kaikkien tuntemieni puuseppien vaimot tai tyttöystävät tienaavat enemmän. Puuseppä on nykyään kutsumusammatti, ei sitä valttämättä hävetä tarvitse. Sitten kun hinkkaat sitä palikkaa ja pomo haukkuu vielä paskaksi vaikka kuinka tekisit, niin siinä sitä sitten on ammattia. Kotona on ihan jees tehä kaikenlaista. Ehkä noi puusepän pienet palkat johtuu siitä käsityöläisammatista. Se on kallista tekemistä.

      • Anonyymi

        Kellosepillä on sama. Hinkkaa, hinkkaa ja pieni palkka.


    • Anonyymi

      Tes on ok. Palkka on neuvottelukysymys. Mitä sinulla on tarjota yrittäjälle? Siitä lähdetään.
      Ei uskoisi mutta edelleen näkee 10€ tuntipalkkoja, 12-13 aika tyypillinen. Sitten nämä työnantajat mitkä pahimmillaan jättää palkkoja maksamatta ja muuta kuritusta.
      Kun osaat hommasi, niin palkka voi olla myös noin
      40 000 vuodessa. Tämä on hyvinkin mahdollista jos tuotat noin 100 - 120 000 yritykselle.
      Tuosta aloituksesta on jo aikaa mutta onnea matkaan kaikille alalla toimijoille. Kyllä sitäkin hippasen tarvitaan.

    • Anonyymi

      Puuseppä saa tosi pientä palkkaa. Kuulovamman, pölykeuhkon ja altistuu usein homeelle. Sormia menee. Pienet työpaikat jossa pomo tekee kaikenkaista työntekijöilleen. Kannattaa katsoa uusi kovapuulajien syöpäriski. Kannattaa myös katsoa minkälaiseen puljuun on menossa noin ulkoisesti. Omaa terveyttä kannattaa oikeasti ajatella, ennenkuin on myöhäistä.
      Tätä saat puuseppänä.
      Aloittelevan puusepän palkka on 9-10€. Ammattimiehen 12-13,5€. Tiedän pari jotka saavat 14.9€. Itse olen ollut muissa hommissa jo kauan ja palkka nousi melkein tonnilla kuukaudessa heti, joten ei paljon kiinnosta puusepänhommat enää.

    • Anonyymi

      Muutaman kerran olen huomannut mol.fi-sivustolla (nykyään taitaa olla työmarkkinatori tms, puusepän/-artesaanin työpaikkailmoituksia ja palkat ovat olleet siinä 1500-1700€/kk, brutto tietystikin. Eli aika olemattomat palkat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe