Tässä värkkäilen hakemusta ja ansioluetteloa. Mutta tuli ongelma.. Eli mitenkäs, kun CV:ssä pitäisi olla esim. ATK-taidot. Ja kuitenkin hakemukseen tulee vahvuuksia, joita ovat juuri nuo ATK-taidot. Niin tulee pientä päällekkäisyyttä. Ja sitten kun hakemuksessa kertoo itsestään, luonteesta esimerkiksi ja myös CV:ssä pitäisi lyhyesti kuvailla itseään. Eli miten tuon asian voisi ratkaista, ettei tule hoettua samoja asioita kovin moneen kertaan?
cv:n ja hakemuksen erot
4
1193
Vastaukset
- eetu
kuvaile cv:ssä itseäni ja luonnetta, mitä nyt harrastukseni mainitsen. CV pitää sisällää faktoja siitä mitä olen missäkin työssä tehnyt, koulutuksen, atk-taidot, kielitaidon, suosittelijat ym.
Hakemuksessa sen sijaan kerron lyhyesti itsestäni, ja suurpiirteisemmin työkokemuksestani ja taidoistani. Eli hakemuksesta pitäisi selvitä kokonaisuus mitä osaa ja cv:stä yksityskohtaisemmin nämä taidot.
Eli sinun kohdallasi kerrot esim. omaavasi varsin hyvät atk-taidot ja vasta cv:ssä mitä atk-ohjelmia olet käyttänyt jne.- Kalkkisko?
Minä olen ratkaissut atk-asian niin, että olen tehnyt ansioluettelostani mahdollisimman pelkistetyn listamaisen kokonaisesityksen, josta näkyy aikajärjestyksessä työkokemukseni ja koulutukseni. Atk-koulutuksiin olen sitten tehnyt erillisen linkin, josta selviää kunkin koulutuksen sisältö.
Yksikään vakavasti otettava työnantaja ei ole pitänyt huonona asiana sitä, että atk-koulutus on ollut mukana huomattavan painottuneesti, vaikka kaikissa hakemissani työtehtävissä sitä ei ole lainkaan kyselty. Silloin sitä ei myöskään hakemuksessa kannata erityisesti korostaa: toivottavaa olisi, että työnantaja huomaisi edes ansioluettelosta sen, että hakija on kuitenkin pyrkinyt itseään kouluttamaan ja kehittämään. - hakija
Kalkkisko? kirjoitti:
Minä olen ratkaissut atk-asian niin, että olen tehnyt ansioluettelostani mahdollisimman pelkistetyn listamaisen kokonaisesityksen, josta näkyy aikajärjestyksessä työkokemukseni ja koulutukseni. Atk-koulutuksiin olen sitten tehnyt erillisen linkin, josta selviää kunkin koulutuksen sisältö.
Yksikään vakavasti otettava työnantaja ei ole pitänyt huonona asiana sitä, että atk-koulutus on ollut mukana huomattavan painottuneesti, vaikka kaikissa hakemissani työtehtävissä sitä ei ole lainkaan kyselty. Silloin sitä ei myöskään hakemuksessa kannata erityisesti korostaa: toivottavaa olisi, että työnantaja huomaisi edes ansioluettelosta sen, että hakija on kuitenkin pyrkinyt itseään kouluttamaan ja kehittämään.pitääkö cv:ssä mainita, milloin voi aloittaa työt? Vai pistetäänkö se hakemukseen? Olen jo lähetellyt muutamiin paikkoihin hakemuksia, mutta jostain syystä aloin hiomaan hakemusta vielä, joten tuntuu nyt ettei enää tiedä mitä kirjoittaa mihinkin :)
- Kalkkisko?
hakija kirjoitti:
pitääkö cv:ssä mainita, milloin voi aloittaa työt? Vai pistetäänkö se hakemukseen? Olen jo lähetellyt muutamiin paikkoihin hakemuksia, mutta jostain syystä aloin hiomaan hakemusta vielä, joten tuntuu nyt ettei enää tiedä mitä kirjoittaa mihinkin :)
Tietysti CV voi olla paitsi persoonallinen myös räätälöity kutakin työnhakua varten erikseen. Minä olen kuitenkin pitänyt omani hyvin yleispätevänä eli lisännyt siihen vain viimeisimmän työkokemuksen tai koulutuksen, muuttanut yhteystietoni ajan tasalle ja sen sellaista.
Jos tuntuu hankalalta hahmottaa, että mitä mihinkin laitetaan, niin mieti asiaa työnantajan kannalta: Varsinainen hakemusasiakirja on yleensä se, jonka valinnan suorittaja saa ensin nähdäkseen, sähköpostissa se on yleensä varsinainen viestin runko-osa. Siinä lähinnä ilmaistaan se, että mitä haetaan ja miksi hakija kokee paikan mielenkiintoiseksi ja itsensä sopivaksi juuri tätä paikkaa hakemaan. Mielestäni tässä yhteydessä voisi hyvin myös mainita milloin voisi aloittaa työt, jos se on tärkeää.
CV on sitten se asiakirja, jonka olen nähnyt työnantajan pöydällä, kun hän on haastatellut minua. Siinä on henkilötietoni ja tiivistettynä koulutukseni ja työhistoriani. Tämä toimii haastattelijan apuna haastattelutilanteessa. Haastattelija voi lisäksi verrata hakijoiden ansioluetteloita keskenään, ellei ole peräti itsekin laatinut yhteenvetoa hakijoista heidän hakemusasiakirjojensa perusteella.
Minulla itselläni on todella paljon pätkätyökokemuksia, mutta silti saan tärkeimmät tiedot CV:n parille ensimmäiselle sivulle juuri näiden linkitysten ansiosta. Tämä toimii oikein hyvin sähköisessä muodossa sähköpostin liitteenä lähetettynä, ja jotkut työnantajat ovat tosiaankin sen haastattelua varten tulostaneetkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273683- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut382393Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82185- 381609
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151552
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2861372- 1311365
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305