Punaisia laikkuja ihossa

mitä tämä on?

Minulle on viimeisen ehkä reilun viikon aikana ilmaantunut kummallisia punaisia laikkuja keskivartaloon. Isoimmat niistä ovat noin pikkusormenkynnen kokoisia ja pienet sellaisia tavallisen pikkunäppylän kokoisia.

Ihmetyttää ja kummastuttaa kovasti, että mistä voi olla kyse. Muuten tunnen oloni ihan terveeksi. Aluksi luulin että nämä tulivat normaalia runsaammasta appelsiinien syönnistä (olen niille lievästi allerginen) mutta vaikka lopetin appelsiinien syömisen niin laikkuja on silti tullut lisää. Ensin niitä oli vain mahassa, mutta nyt myös selässä ja reisissäkin vähän.

Lääkärille tässä kai pitäisi mennä, mutta ajattelin että jos jollakulla olisi mahdollisesti samankaltaisia kokemuksia, niin saisin uteliaisuuteni tyydytettyä ennenkuin säntään lääkärille.

15

48705

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läiskät...

onko ne läiskät mitenkään koholla? mulle ilmesty noin vuosi sitten eri kokoisia pieniä punaisia läiskiä just johonki mahaan ja joitakin jalkoihin. näytti paikotellen vähän ku ois ollu rokkoa, läiskiä ei nyt niin paljon ku rokos eikä ne ei ollu mitenkään koholla eikä kutissu tai mitään.

menin käymään ihotautilääkärin juttusilla ja hän totesi heti että kyseessä saattaa olla purpura. Otettiin pieni koepala joka sitten vahvisti diagnoosin.

läiskät on vaarattomia ja niitä saattaa aiheuttaa esim. jotkut lääkeaineet. Muistaakseni se selitys oli, jotta ne on tavallaan ihonalaisia mustelmia, verenpurkaumia. Veri on päässyt "pakkautumaan" ihanalaiskudokseen.

mulla ainakin läiskät hävis

• se vois olla

Katsohan www.psori.fi

• toivottavasti ei

Hui, toivottavasti ei oo psoria :( Nämä mun laikut alkaa kyllä nyt kaikki kuivahdella, ja muuttua vähän rusehtaviksi...siis ihan kuin olisivat lähtemässä pois. Ne on myös vaalentuneet. Ja lisää ei onneksi ole tullut. Toivottavasti tämä nyt jää tähän yhteen kertaan eikä toistu...

• naikkonen=)

mulla on ollu noita ihan samoja.
      Ne alkoi tosta keski vartalosta je levisivät rintaan aj selkään menin yksityiselle jossa mulle se nimikin selvis.
      En nyt perhanallakaan sitä muista mutta kyseessä on virus tarkemmin herpes virus joka aihuettaa just tollasia iho oireita.

Eivät ole mitenkään vaarallisia ja häviät kuudessa viimeistään 8 viikossa itsestään.

Nou hätä.
      Yleensä se alkaa yhdestä sellaisesta isommasta läiskästä jota kutsutaan ihottuma medaljongiksi ja siitä sitten leviää.
      Näin minulle mehiläisen iho spesialisti selitti.

Jotkus vaan bongaa sen jostain kuten nuhan tms.

Älä siis huolestu=) perusrasvaaminen auttaa niihin:

• naikkonen=)

http://www.iholiitto.fi/ihosairaudet/punataplahilseily.htm

http://www.ihotauti.net/punatpic.htm

http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=2276111

Mie muistinkin sen nimen.

• mmmmoi

minulla on nyt tosi kova kuume ja ripuli korvakipu kurkkukipu pääkipu ja ihollani on myös punaisia läiskiä jotka eivät kutia eikä häiritse paljon mutta häiritsee se etten tiedä mitä ne on ! johtuuko tämä vain tästä kuumeesta ??

• 1961Leo

Minulla aikoinaan lääkäri määräsi apteekista Selukos voideshampoota. Sitä kun sivelet yöksi niin läikät häviää. Se ei minulla auta pysyvästi, ne taas ilmaantuu eri puolille vartaloa silloin tällöin. Eivät kutise eivätkä muutenkaan haittaa mitään.

• saa siitä apua

on jos se vaihtaa paikkaa kuukausien väliin aina milloin mihinkin!

Välillä kutisee niin per......sti ja paatpa rasvaa siihen joko loppuu kutikna tai ei....

kortisooni auttaa välillä vähän, psorivoide on kallista...

pistä kamfertitippoja, auttaa paremmin kutinaan...myy apteekki, n. 4 egua pikkupullo, riittää....

• sairas10000000

Mulla oli ihan sama ongelma ja en olisi voinut uskoa kun lääkäri totesi että minulla on KUPPA.... voi olla oireeton koko ykkösvaiheen ja sekundäärivaiheessa alkaa tulemaan punaisia näppyjä/läiskiä ympäri kehoa(kyljet, vatsa,reidet).. huhhuh..

• cdfrshye

sairas10000000, saitko sekundäärivaiheen kuppaan lääkitystä ( onko edes olemassa )?
        Mikä tilanne nykyään?.

• nippa92

Saitko selville mitä tämä siun ihottuma oli?

• vaarallista???

Mulla on ollu jo pitkään jaloissa paljon pieniä punaisia pisteitä jotka ei lähde millään. Rasvaa laitan joka päivä mutta ei lähde. On ollu jo lähes 5 vuotta. Ei ole kivaa laittaa esim. shortseja jalkaan kun pisteet näkyvät niin selvästi. Polven alapuolella pisteet tummempia ja isompia.

• mallu..

Ollut varmaan enterorokkoa! :) mullakin on nyt se ja punaisia pisteitä täynnä koko likka :( kuumeillu ja kurkku kippee :(

• mitäihmettäontämä

sinun pitä käydä apteekin ostamassa rasva minä ainakin tein, niin auttoi mulla oli kurkku kipe ja silmä tulehdus ja näppyja hirveesti ja vielä futisreilillä - kokkola cup

• Heip

mulla ilmesty sellaisia punaisia pisteitä rintakehään, selkään ja naamaan. Ne ei ole kohollaan paljoakaan, eikä oikeen kutise tai ole muutenkaan haitaksi. Mutta kun tämän yhdistää mun kovaan 39 asteen kuumeeseen, yskään ja keuhkokipuun, niin alkaa huolestuttaa. Lääkärissä kävin eilen, mutta silloin ei ollut ilmennyt näitä laikkuja, ja yskä ja keuhkokipu oli paljon lievemmät. Tänään on neljäs sairastuspäivä. MIKÄ TÄMÄ ON JA MILLOIN/MITEN SE LÄHTEE

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe