Rupi.

Tyt.

Mitenkäs kauan teillä on mennyt tatuoinnin otosta että siihen on alkanut sitä rupea muodostumaan? Itse otin eilen ekat tatuointini ja sitä tässä vaan mietiskelin että koska sitä rupea pitäis alkaa odotella ilmestyväksi.:D

29

17175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöpö

kahden päivän päästä.. Nyt ollut tatuointi viikon ja rupi on jo 90%lähtenyt pois.

• --------

Mulla irtoaminen alkaa n. kolmen päivän päästä, ja kuvan koosta riippuen rupea irtoaa n. 3-5 päivää.

• Tia

Mulle ei tullut rupea eikä pitäisikään. olet rasvannut liian vähän tatskaasi.

• Tia

Rupi voi myös haalistaa tatskaa...kun se lähtee pois. Muut, olenko oikeassa?

• ...:...;...
        Tia kirjoitti:

Rupi voi myös haalistaa tatskaa...kun se lähtee pois. Muut, olenko oikeassa?

Tatuointiin tulee siis AINA rupi! Se kuuluu osana tatuoinnin parantumista..ja rupi ei haalista tauointia, jos sitä ei "nypi" pois ennen aikojaan! Se siis irtoaa pesujen ja rasvailujen yhteydessä!

• Tia
        ...:...;... kirjoitti:

Tatuointiin tulee siis AINA rupi! Se kuuluu osana tatuoinnin parantumista..ja rupi ei haalista tauointia, jos sitä ei "nypi" pois ennen aikojaan! Se siis irtoaa pesujen ja rasvailujen yhteydessä!

Siis tatuointiin ei ole tarkoitus tulla sitä rupea vaan se estetään rasvaamalla tatuointia useita kertoja päivässä. Näin vältetään ruven muodostumista. Rupi ei tarkoita sitä että tatska on paranemassa. Käy vaikka katsomassa duck´s tattoon sivuilta, että rasvata pitää useita kertoja päivässä ettei sitä tule...jos sitä tulee on rasvannut tatskaa huonosti. Minulle sitä ei tullut, koska rasvasin sitä useita kertoja (parin komen tunnin välein)päivässä. Olet saanut väärää informaatiota asiassa. valitettavasti...

• ViBES
        Tia kirjoitti:

Siis tatuointiin ei ole tarkoitus tulla sitä rupea vaan se estetään rasvaamalla tatuointia useita kertoja päivässä. Näin vältetään ruven muodostumista. Rupi ei tarkoita sitä että tatska on paranemassa. Käy vaikka katsomassa duck´s tattoon sivuilta, että rasvata pitää useita kertoja päivässä ettei sitä tule...jos sitä tulee on rasvannut tatskaa huonosti. Minulle sitä ei tullut, koska rasvasin sitä useita kertoja (parin komen tunnin välein)päivässä. Olet saanut väärää informaatiota asiassa. valitettavasti...

Tässäkin asiassa on montaa eri koulukuntaa. En sano että toi sulle neuvottu tapa olis väärin, jos se toimii sulla ja jaksat nähdä vaivaa noin paljon niin go ahead! Mut itse oon rasvaillu kuviani max. kolmesti päivässä ja voit käydä mun galleriakuvasta kattomassa onko ne haalistunu:)

En sano että tääkään nyt mitenkään oikea tapa olis mut aika hyvin oppinu oman kroppani paranemisprosessin tuntemaan niinä parinakymmenenä kertana ku mulle on kuvaa lyöty.

• Katos vaan

Omiin kahteen kuvaani ei kyllä rupea ole tullut ja nyt on jo 7 vuotta niiden otosta ;)
      Pidin tatuoijan ohjeen mukaan paksun rasvan siinä kuvan päällä n. viikon verran, pesin 2 x päivässä ja siinä "rasvakasan" päällä pidin kaksinkertaista elmukelmua teipattuna. Ei tullut rupea ja värit on hyvät.

• Tia

joo niin mäkin rasvasin monta kertaa päivässä ja laitoin rasvaa paksusti eikä rupea tullut. Ei ole tarkoitus tullakkaan, laiskuutta jos ei ole viitsinyt rasvata ohjeiden mukaan useita kertoja päivässä ja sitähän kannattaa parantumisen jälkeenkin rasvata välillä että värit säilyy....

Harmi että joillakin on väärää tietoa näistä. Tatskat on kuitenkin ikuisia ja värit säilyy paremmin....

• Tyt.
        Tia kirjoitti:

joo niin mäkin rasvasin monta kertaa päivässä ja laitoin rasvaa paksusti eikä rupea tullut. Ei ole tarkoitus tullakkaan, laiskuutta jos ei ole viitsinyt rasvata ohjeiden mukaan useita kertoja päivässä ja sitähän kannattaa parantumisen jälkeenkin rasvata välillä että värit säilyy....

Harmi että joillakin on väärää tietoa näistä. Tatskat on kuitenkin ikuisia ja värit säilyy paremmin....

Olen elänyt siinä uskossa että suurimmalle osalle tatuoinnin ottaneista tulee rupi. Ja siinä elän vieläkin, sanoit mitä vaan.:)

Itselleni nyt ei vielä ole rupea tullut, kuvat ovat nyt kolmatta päivää. Ja rupea en haluakkaan, vainoharhainen kun olen. Ovathan noi kuvat kuitenkin ranteissa, koko ajan näkyvillä, tulee rasvattua useesti. No eipä sitä kyllä näy tulevankaan, sen verran tujua toi punainen Bepanthen. Niin ja kun yöllä ja "ihmisten ilmoilla" ollessani pidän kelmua päällä. Kotona sitten taas annan olla ilman, että saavat hiukan ilmakylpyjä.

Ja kuules, tatuoinnin hoito-ohjeita on yhtä monta kun tatuoijaakin, ei mikään yksi tietty ole absoluuttinen totuus.;)

• Konna
        Tyt. kirjoitti:

Olen elänyt siinä uskossa että suurimmalle osalle tatuoinnin ottaneista tulee rupi. Ja siinä elän vieläkin, sanoit mitä vaan.:)

Itselleni nyt ei vielä ole rupea tullut, kuvat ovat nyt kolmatta päivää. Ja rupea en haluakkaan, vainoharhainen kun olen. Ovathan noi kuvat kuitenkin ranteissa, koko ajan näkyvillä, tulee rasvattua useesti. No eipä sitä kyllä näy tulevankaan, sen verran tujua toi punainen Bepanthen. Niin ja kun yöllä ja "ihmisten ilmoilla" ollessani pidän kelmua päällä. Kotona sitten taas annan olla ilman, että saavat hiukan ilmakylpyjä.

Ja kuules, tatuoinnin hoito-ohjeita on yhtä monta kun tatuoijaakin, ei mikään yksi tietty ole absoluuttinen totuus.;)

Hyvin hoidettuun tatuointiin ei synny rupea.

• Tia
        Tyt. kirjoitti:

Ohjeita on monenlaisia joo, mutta rupea ei ole tarkoitus tulla lainkaan. Tietysti riippuu ihosta, joillekin tulee vaikka kuinka rasvaa ja rasvaa, mut yleensä sitä ei tule jos rasvaa kunnolla, ei tullut mulle eikä monille muillekaan tähän keskusteluun osallistuneista....sain sun ensimmäisestä viestistä vain sellaisen kuvan, että jo odottelet innolla että milloinkas sitä rupea alkaa tulemaan =)

• Tyt.
        Tia kirjoitti:

Ohjeita on monenlaisia joo, mutta rupea ei ole tarkoitus tulla lainkaan. Tietysti riippuu ihosta, joillekin tulee vaikka kuinka rasvaa ja rasvaa, mut yleensä sitä ei tule jos rasvaa kunnolla, ei tullut mulle eikä monille muillekaan tähän keskusteluun osallistuneista....sain sun ensimmäisestä viestistä vain sellaisen kuvan, että jo odottelet innolla että milloinkas sitä rupea alkaa tulemaan =)

En ruvista tykkää muutenkaan, aina tulee pakonomainen tarve sitten repiä niitä.

Toki nyt olen hermona ja ihmeissäni, kun kerran ekat tatuoinnit, ei vaan voi vielä tietää miten näitten kuuluis parantua.:D Jokasellahan se yksilöllistä. Mutta sen osaan sanoa että tatuoinnin ottamisessa tää paranteluvaihe on se veemäisin.>.

• Tia
        Tyt. kirjoitti:

En ruvista tykkää muutenkaan, aina tulee pakonomainen tarve sitten repiä niitä.

Toki nyt olen hermona ja ihmeissäni, kun kerran ekat tatuoinnit, ei vaan voi vielä tietää miten näitten kuuluis parantua.:D Jokasellahan se yksilöllistä. Mutta sen osaan sanoa että tatuoinnin ottamisessa tää paranteluvaihe on se veemäisin.>.

Täytyy vaan olla kärsivällinen sen tatskan kanssa ja jaksaa hoitaa sitä =) Se paranee aikansa ja sitä pitää puhdistaa ja rasvata huolella....itse otin ensimmäisen tatuointini viime syksynä ja kyllä mäkin hermoilin että hoidankohan sitä oikein, mutta hyvin se meni eikä ole kaduttanut sen ottaminenkaan yhtään. Olen siitä aika ylpeä =) ja senkin takia että kestin sen kivun...

• Tyt.
        Tia kirjoitti:

Täytyy vaan olla kärsivällinen sen tatskan kanssa ja jaksaa hoitaa sitä =) Se paranee aikansa ja sitä pitää puhdistaa ja rasvata huolella....itse otin ensimmäisen tatuointini viime syksynä ja kyllä mäkin hermoilin että hoidankohan sitä oikein, mutta hyvin se meni eikä ole kaduttanut sen ottaminenkaan yhtään. Olen siitä aika ylpeä =) ja senkin takia että kestin sen kivun...

Itsekin tykkään omistani, näitä kuvia miettinyt jo kolme vuotta. Ja lisää on tulossa.:)

Mihis kohtaan otit? Kun luulin että ranteet on sellanen paikka mikä sattuu, mutta eihän se missään sitten tuntunutkaan. Siis tuntui, mutta ei se kipua ollut..:P

• Tia
        Tyt. kirjoitti:

Itsekin tykkään omistani, näitä kuvia miettinyt jo kolme vuotta. Ja lisää on tulossa.:)

Mihis kohtaan otit? Kun luulin että ranteet on sellanen paikka mikä sattuu, mutta eihän se missään sitten tuntunutkaan. Siis tuntui, mutta ei se kipua ollut..:P

Mä mietin tatskan ottamista varmaan 5 vuotta ja nyt sit päätin ottaa sen. Nyt tai ei milloinkaan periaatteella :)

Mietin toisen ottamista, mutta en vielä tiedä otanko...yleensä tulee himo ottaa se toinen. Mä otin omani oikeaan lapaan ylös ja se kuulemma tuntuu enemmän kuin keskellä selkää, mut varmaan alaselässä ja muualla tuntuu enemmän. ei mullakaan sellasta varsinaista kipua ollut, mutta tuntui välillä ikävälle :) mutta eiköhän sen jokainen kestä, joka ottaa tatskan, ei siihen kuole sentään :)

• ooooooooo
        Tia kirjoitti:

Mä mietin tatskan ottamista varmaan 5 vuotta ja nyt sit päätin ottaa sen. Nyt tai ei milloinkaan periaatteella :)

Mietin toisen ottamista, mutta en vielä tiedä otanko...yleensä tulee himo ottaa se toinen. Mä otin omani oikeaan lapaan ylös ja se kuulemma tuntuu enemmän kuin keskellä selkää, mut varmaan alaselässä ja muualla tuntuu enemmän. ei mullakaan sellasta varsinaista kipua ollut, mutta tuntui välillä ikävälle :) mutta eiköhän sen jokainen kestä, joka ottaa tatskan, ei siihen kuole sentään :)

Itsellä selän alueella muutama isompi tatuointi..ja voin kahdeksan tatuointi kerran perusteella sanoa, että kivulian paikka tatuoida on juuri tuo selkärangan alue...se teki todella kipeää, itkin ja nauroin kivusta...Lopputulos kuitenkin mitä ihanin...Ja lisää otan aivan varmasti! Kivun tunne on kuitenkin kaikilla yksilöllistä!
        Ja tuosta rupi asiasta, että kovaa rupea tatuoinnin päälle ei todellakaan saa muodostua (sitä täällä ei ehkä kukaan tarkoittanutkaan)...ja se estetään juuri rasvaamisella. Myöskään rasvaa ei saa laittaa kuin kevyelti tatuoinnin päälle...ei esim. niin paljon kuin tatuoija laittaa tuoreen tatuoinnin päälle. Ja jotkut kutsuvat tuota uuden tatuoinnin pintaa muodostunutta "kerrosta", joka on pehmeää ja lähtee pestessä/rasvatessa pois, ruveksi...Aikaisempi vastaaja on voinut tarkoittaa sitä eikä kovaa rupea...ei voi tietää!

• kille
        Tia kirjoitti:

tiedätkös, että hoito-ohjeet vaihtelevat eri paikoissa hyvinkin paljon?

• Rupeevaiei
    • omppu

mulla on nyt tatska ollu 3 päivää ja alkaa jo rupea irtoilemaan.. onko ihan ok?? vähän pelottaa kyllä....

• ruveton

mutta minkälaista se kaikkien mainostama rupi on?? :O minkä väristä tai muutenki? en tiiä onko mulle koskaan moista tullut.. kertokaa ensin et mitä se on!

• minuscule

Itselleni ei rupea tullut ollenkaan, joten olisikohan tämäkin ihan ihmisen omasta kehosta kiinni. Tatuointia rasvasin 3-5 kertaa päivässä, enkä mitään paksua kerrosta laittanut kuten osa täällä on tehnyt. 4 ensimmäistä päivää pesin tatskan 4-5 kertaa päivässä, laitoin ohuen kerroksen rasvaa ja kelmu päälle. Kaikilla ei iho kestä kelmutusta, joten tässäkin saa ihan maaalaisjärkeä käyttää.
      Jokaisella tatuoijalla nuo hoito-ohjeet hieman eroavat toisistaan, joten sitä vaan täytyy oppia löytämään se kultainen keskitie=)

• ,.,

Itse otin tatuoinnin perjantaina. Siihen päälle laitettiin ns. "keinoiho" joka sai siinä olla päivänkin, ylikin jopa. Hengittää kuulemma hyvin. Sen pois ottamisen jälkeen olen rasvaillut sitä ehkä noin 3 tai 4 kertaa päivässä, pessyt ehkä kaksi kertaa. Suihkussa sekä rasvatessa siitä lähtee irti semmoisia pieniä mustia krämmäleitä, rupea sitten kai? Ja mun tatuoija kielsi sitä hautumasta minkään kelmun alla, parantuu kuulemma hitaammin. Tatuointi on kuitenkin avohaava, joka parhaiten parantuu ihan ilman kanssa kosketuksissa.. Ja tuosta rasvaamisesta kertoi myös, että ohuelti rasvaa ja se kannattaisi kunnolla hieroa, että imeytyy. Näin ollen tatuointi paranee ns sisältäpäin rasvauksen ansioista.. :) Mulla ainakin toistaiseksi värit pysyneet hyvänä, varjostuksista se sanoikin, että vähän tulee vaalenemaan.

• näin

se rupi ei ole aina "ruvenkaltaista." siis ei sellaista kovaa, mutta kyllä siitä ns. mustaa rupea irtoaa kaikilta paranemisvaiheessa, kun iho "kesii."
      ja jos ei oikeasti irtoa muka mitään niin sitten voisi sanoa että teidän ihonne ei vissiin ollenkaan uusiudu, joten kannattais ehkä mennä lääkäriin.

• HEnna

Mun olis ollut aika vaikea pitää tässä uudessa tatskassa rupi pois, kun vaikka miten rasvasin niin sitä tuli seuraavana päivänä! Että hmm, ehkä jokainen on yksilö?

• JonHaimer

Itsellä kokemusta tatuoinneista vain 9vuotta mutta osaan sanoa että "tatuoinni" paraneminen on ihan ihmisestä kiinni, miten hoitaa (rasvaa/huuhtelee) se kannattaa muistaa tossa huuhtelussa ettei käytä ns kovaa painetta.
        Itsellä siis about 30 tatuointia (oikea käsi kokonaan/yläselkä/oikea jalka. Niin että itse teen oikeaa jalkaa ITSE. Minulla on tattootukusta tilatut (desitiofointi aine / väri kupit,värit kone,neulat kaikki. Ja rasvana käytän joko "helosan/bebanthen/" decubal on myös hyvä, kelmua en itse KÄYTÄ juuri sen parantumisen "nopeuttamiseksi" saa ilmaa paremmin. Yksikään kuvistani ei ole kulunut, ei ole ollut tulehduksia eikä rupia paitsi eräässä liikkeessä tehdyssä "old school" mallisessa kuvassa, ja sekin tuli punaisen värin kohdalle ei muuten.

• punaisen musteen kiro
        JonHaimer kirjoitti:

Itsellä kokemusta tatuoinneista vain 9vuotta mutta osaan sanoa että "tatuoinni" paraneminen on ihan ihmisestä kiinni, miten hoitaa (rasvaa/huuhtelee) se kannattaa muistaa tossa huuhtelussa ettei käytä ns kovaa painetta.
        Itsellä siis about 30 tatuointia (oikea käsi kokonaan/yläselkä/oikea jalka. Niin että itse teen oikeaa jalkaa ITSE. Minulla on tattootukusta tilatut (desitiofointi aine / väri kupit,värit kone,neulat kaikki. Ja rasvana käytän joko "helosan/bebanthen/" decubal on myös hyvä, kelmua en itse KÄYTÄ juuri sen parantumisen "nopeuttamiseksi" saa ilmaa paremmin. Yksikään kuvistani ei ole kulunut, ei ole ollut tulehduksia eikä rupia paitsi eräässä liikkeessä tehdyssä "old school" mallisessa kuvassa, ja sekin tuli punaisen värin kohdalle ei muuten.

Otin viidennen kuvani maanantaina ja tunnin välein rasvailusta huolimattakin kovaa rupea muodostui juurikin isoille punaisella musteella väritetyille alueille. Tatuointi on oikeassa reidessä ja näin ollen jatkuvassa venytyksessä. Kolmelta tatuoijalta ohjeita kyselin ja kaikki käskivät liottaa ruven pehmeäksi ja rasvata paksulla helosan kerroksella hieromatta.

Jokaisen kroppahan toimii eritavalla ja esim minulla tavallisessakin haavassa rupi irtoaa jo ennen terveen ihon muodostumista ja tässä tapauksessa neuvotaan aina kelmuttamaan tatuointi ja suojaamaan kaikelta mahdolliselta muulta, kuin puhtaalta ilmalta.

• salkin1

No niin, elikkä pari kommenttia oli mielestäni asiassa ihan oikeassa. Eli tatuointi on avohaava, joka paranee parhaiten kun on ilman kanssa tekemisissä. Ainoastaan silloin on hyvä sitä kelmulla suojata jos työkseen käsittelee esimerkiksi jätteitä, tai jotain muita vastaavia aineita jotka helposti toisi likaa haavoihin.
      Rupi siinä tatuoinnin päällä on sitä, että kyseinen haava paranee. Tämä rupi syntyy nopeasti niillä joilla hemoglobiini arvo on korkeampi. Ne joilla on matala hemoglobiini ovat sen tosiasian edessä, ettei rupea helposti synny ja tämä johtuu siitä, ettei veressä itsessään ole riittävästi happea mukana (yleistä tupakoitsijoilla) Eli jos rupea ei tosiaan synny on silloin syytä rasvata todella paljon koska keho ei osaa itse parantaa noita haavoja ja vuotavat siis silloin.

Itsellä on siis pari aikaisempaa tatuointia, oli oikein siistit ruvet ja pesujen/rasvauksien yhteydessä valuivat pois. Nyt tehdään koko käden mittaista kokonaisuutta ja siitä samalla tavalla on rupeutuneet ja parantuneet. Nuo kaksi aikaisempaa ovat yli kymmenen vuotta vanhoja ja edelleen siis mustia.

• ghjhkujh

tämähän oli terveystiedon tunti.. en tiennykkään mistään noista hemoglobiini jutuista mut terveys ilmeisesti sitten kondiksessa kun kerran tuli tatskan muotonen nätti rupi parin päivän sisällä ja yhtä nätisti lähti viikon kuluessa. :D hyvä juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe