Varpaani ovat olleet jo monta viikkoa vaivana.
Oireet:
- varpaiden päät punoittaa ja ovat turvonneet, tämä on nähtävissä erityisesti kynsinauhojen kohdalla.
- varpaiden sivut, kynsien vierestä ovat hyvin punaiset ja hyvin kipeät.
- varpaat ovat kauttaaltaan kosketusarat, ihon pinta tuntuu aralta niin, että sukkien pito ja kävely on vastenmielistä
- Varpaissa on myös siellä täällä (päissä, varpaiden selkämyksissä) punaisia laikkuja, jotka näkyvät erityisesti jalkojen kylvettämisen jälkeen ja kun jalat ovat muuten lämpimät.
- en tiedä liittyykö, mutta tämän aikana tuntuivat kantapäät aukeavan aika helposti verille ihan pienestäkin kävelyretkestä kengillä. Ei ole ennen tapahtunut vastaavaa. Pari kertaa auenneet vaivan aikana.
- Vaiva on leviävää sorttia, toisessa jalassa oli alunperin vain kolmessa varpaassa, nyt kaikissa. Leviää muuten varpaiden päihin, paitsi pikkuvarpaisiin selkämyksiin ja sivuihin. Muualta jalat vaikuttavat olevan ok.
tämä tuntuu saaneen alkunsa kengissä hikoamisesta, jolloin yhtä varvasta tuntui kutittavan. Jonkin aikaa sen jälkeen nämä sitten helottivat ihan täysin. Sienivoiteet ovat väliaikaisesti rauhoittaneet tilannetta, mutta niiden teho tuntuu loppuvan noin viikon-parin jälkeen ja jalat alkaa jälleen kukkimaan hoidosta huolimatta. Lääkäri ei tunnu toistaiseksi tietävän mitä tämä on (kun kuulemma sieni on yleensä valkea ja varpaiden välissä, eikä näytä kuulemma tulehdukselta jne.)
Varpaani ovat joskus paleltuneen valkoisiksi, ja siispä ovat herkästi uudelleen paleltuvaa sorttia. Ovat myös usein siniset, mutta en ole varma liittyykö tämä tähän vaivaani, koska olen aina ollut kylmäkätinen ja -jalkainen (käsissäkin kynnent joskus sinertää ja jalat aina jääkalikat) Lääkäri vain tuntui olevan enempi huolissaan tuosta sinerryksestä kuin punoituksesta.
En ole varma ovatko kynnet jotenkin vähän eri väriset kuin ennen, ovat ehkä ikäänkuin sameammat, eli eivät silleen kuulla läpi niinkuin sormissa. Saattaa tosin johtua myös näistä sienivoiteiden käytöstä..?
Kellään tietoa mitä tämä on? Ahkerakaan googletus ei ole oikein auttanut.
Mikä varpaissani on??
5
1180
Vastaukset
- kärsivää auttakaa
Lisään vielä oireisiin voimakkaan kutinan. Tämä tosin ollut vain pahimpina päivinä, ja olikin sietämätöntä. Sienivoiteet siis jonkin verran kai auttaneet, mutta eivät kukistaneet kokonaan vaivaani.
- ehdotus
Entäs allergian mahdollisuus? Kokeile pestä sukat hajuttomalla allergiatestatulla pesuaineella ja ilman huuhteluainetta. Käytätkö villasukkia, sillekin voi herkistyä.
- Rahikainen
Ihan samat oireet minulla. Lääkäri määrännyt sienilääkettä sen kummemmin tutkimatta, mutta ei ole juuri tehonnut. Tuo villasukka kommentti laittoi mietityttämään. Käytän villasukkia melkolailla jatkuvasti... noinkohan voisi olla kyse tosiaan jostain allergisesta reaktiosta... Yhtä kaikki, jos joku osaa kertoa, niin olisin, jos en nyt ikuisesti, niin kumminkin pitkään kiitollinen!!!
- Liikkeellä?
Vaivani käy hyvin yksiin kertomasi kanssa. Viljely kertoi kohdallani ettei ole sieni. Minulla auttoi voitelu rasvaisella Bepanthen-voiteella melko pitkäksi aikaa.Tuntemus kantapäässä on joskus kuin ihoon repeäisi viiden sentin railo.
Epäilen seuraavia mahdollisuuksia (maallikkona)
- Kylmän aiheuttamaa herkistymistä
- Jotakin puutosta Mg?/Zn/tai vitamiinin puutos
- Psoria jos se laukeaa esim stressistä
Varpaat ovat toisinaan kuin punajuuri väriltään etenkin öisin.Väliin taas normaalit.Kynsien kärkiosat ovat leveälti valkoiset. - Erkku
Mulla ihan samat oireet ja samat hoidot kokeillut; vaivaa jatkunut noin puolitoista kk:tta. Sukkia olen alkanut itse epäillä, kun ei tosiaankaan täyty sienitaudin oireisto, vaikka ko. lääkettä myös kokeillut.
Punertavansinertävät varpaat eivät ole mikään kaunistus ja olisin tosikiitollinen myös, jos joku keksisi diagnoosin ja hoidon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342