Yhteiskunta- ja Valtiotiede

apuvaaa!!!!

Olen lukion 2. luokkaa käyvä opiskelija ja olisin kiinnostunut valtio- ja yhteiskuntaopillisesta koulutuksesta. Ongelma on tässä; en ole varma riittääkö numeroni ja osaamiseni kyseiseen opintolinjaan. Voisitteko antaa jotain esimerkkejä millainen keskiarvo kyseiselle opintolinjalle tulisi olla? Itse olen kuullut, että vaikka minulla on suuri kiinnostus politiikkaa ja muita yhteiskunnallisia asioita kohtaan ei minun numeroni riitä sen opiskeluun ja en pääsisi pelkästä valintakokeesta läpi, sillä siitä selviytyy pelkästään eliitti. Onko haaveeni siis kuopattu?

16

2273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Jos tiedät jo lukion 2. luokalla että haluat tuonne niin ei kannata kuunnella mitä toiset sanoo. Hyvästä todistuksesta on tietysti erittäin paljon apua, enkä tiedä otetaanko valtsikkaan pelkän pääsykokeen perusteella opiskelijoita (olettaisin kyllä näin olevan). Mutta jos oot lukion tokalla sulla on vielä vuosi yo-kirjotuksiin. Sähän ehdit hyvin hankkiin itselles huippuarvosanat kirjoituksista.
      Motivaatio on kaiken a ja o. Eri asia on tietenkin sitten jos äo:si on 1 mutta tuskinpa se sitä on.
      Pidä kiinni siitä mitä haluat.

• Alissia

Luen itse yhteiskunta/valtiotieteellistä alaa. Muistan miten lukion opinto-ohjaaja aikoinaan sanoi suoraan ettei minulla ole realistisia mahdollisuuksia yliopiso-opiskeluun. Tämä ainoastaan sen vuoksi etten viitsinyt lukiossa nähdä vaivaa arvosanojen eteen ja keskiarvoni oli kasin paikkeilla, ihan hieman yli.

Haluaisin todella nyt tavata tuon opinto-ohjaajan, sillä olen suoriutunut opinnoistani yliopistossa parhain mahdollisin arvosanoin ja erittäin nopeaan tahtiin! Suunnitelmissa on myös jatko-opinnot, joihin myös laitokseni opetushenkilökunta on minua rohkaissut! Se siitä opinto-ohjaajan puhumasta puuttuvasta potentiaalista yliopisto-opiskeluun, hah!

Pointtini on siinä, ettei kannata liikaa tuijottaa lukion aikaisia arvosanoja, tai kuunnella muita, vaan suuntaa kiinnostuksesi siihen mikä kiinnostaa! Minä ainakin puhkesin kukkaan kun pääsin lukemaan alaa joka todella kiinnostaa, ja vielä ensimmäisellä kerralla!

Mukavaa kevättä, ja rohkeasti unelmia toteuttamaan! Niin minäkin tein!;)

• ...itseasiassa...

...olen huomannut että aika moni saa varsinaisen sykäyksen opiskeluun vasta yliopistossa. Minulla oli keskiarvo lukion aineissa vähän päälle 8, ja kirjoitin M:n paperit. Jos olisin keskustellut opinto-ohjaajan kanssa, hän olisi varmasti sanonut ettei minusta ole yliopistoon. Täällä sitä kuitenkin ollaan ja hyvin pärjätään. Opiskelumotivaatiooni vaikuttaa todella paljon se, että voin suunnitella kaiken vapaasti, eikä kukaan ole käskemässä missään asiassa. Opeteltavat asiat ovat myös huomattavasti mielenkiintoisempia kuin lukioaikaiset, joten lukeminen on helppoa ja nykyään enemmänkin intohimo. Nälkä kasvaa syödessä =). Opiskelen siis yhteiskuntatieteellisessä.

Tunnen myös monia muita, jotka olivat lukiossa ja peruskoulussa varsin keskinkertaisia oppilaita, mutta ovat innostuneet yliopisto-opiskelusta. Kiinnostus on tosiaan se tärkein, ei kannata tuijottaa vain pelkkiä aikaisempia arvosanoja. Monet yhteiskunnan tärkeät vaikuttajatkaan eivät ole olleet erityisen hyviä oppilaita ennen yliopistoa.

• ....

Itse luen valtio-oppia ja ylioppilaskokeet olivat keskimäärin M:n tasoa. Kaikkien aineiden keskiarvo lukiossa oli 8.8

Omalla kohdallani noilla ei ollut mitään merkitystä, sillä tulin valituksi pelkän valintakokeen perusteella. Siinä toisessa kiintiössä jäin muutamien pisteiden päähän.

Valintakokeessa tärkeintä on se että kykenet omaksumaan/muistamaan valintakoekirjallisuuden ja osoitat sen kokeen laatijalle. Muiden puheita ei liiemmin kannata kuunnella, keskityt vain omaan suoritukseen. Ihmisiä ne muutkin hakijat vain ovat, ja mistä sen etukäteen tiedät että et itse ole juuri tuota mainitsemaasi "eliittiä".

Mitä osaamiseen tulee niin valtio-/yhteiskuntatieteteiden opiskelussa tarvitsee lähinnä hyvää lukutaitoa, vahvoja pakaralihaksia ja hyvää kykyä omaksua kokonaisuuksia ja laajempia merkityksiä luetusta tekstistä, hyvä yleissivistys myös auttaa opinnoissa ja valintakokeessa. Matematiikalla ei tee oikeastaan mitään.

Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että ainakin valtio-oppia lukevat ihmiset ovat pääsosin varsin sosiaalisia ja asioista keskustellaan paljon niin luennoilla, niiden välissä, kuin illanvietoissakin, joten ripaus sosiaalisuutta ei ole pahitteeksi. Opintojen aikaista verkostoitumista helpottaa vielä paljon se, jos olet jo selvillä omasta poliittisesta suuntautumisestasi.

Joten, mene vain rohkeasti pääsykokeisiin ja katso mitä tapahtuu. Ensiyrittämällä pääsevät vain ilmeisesti melko harvat, joten jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää niin ei kannata masentua. (jos olet poika tai asiasta kiinnostunut nainen, niin käy armeija välissä, menee välivuosi sukkelasti ja on sitten sekin hoidettu kun opinnot alkavat.)

Toivottavasti täsät oli edes jotain apua.

• yo-arvosanat

Ja muista, ettei yliopistoon haettaessa yleensä katsota ollenkaan päättötodistuksen arvosanoja, vaan pelkästään yo-kokeen arvosanat (eli L, E, M...) merkkaavat. Tosin voi päästä myös siinä pelkässä pääsykoekiintiössä, yliopistosta ja alasta riippuen.

• fgggg

valtsaikassa 50% tulee koe- ja yo-pisteiden kiintiössä ja puolet pelkkien koepisteiden kiintiössä. Yo-kiintiöön päästäkseen paperien tulee olla vähintään E:n luokkaa, itse ainakin jouduin pyyhkimään M:n papereilla persettä. Mutta sisällä ollaan silti. Ja mun ka. 8,3 (noin niinku tiedoks - tällähän ei sisäänpääsyyn mitään vaikutusta) enkä tod. koe olevani minkäänlaista eliittiä.

• apuvaaa!!!!

Kiitos paljon positiivisista viesteistä! Sain sellaisen käsityksen edellisistä viesteistä, että kannattaa hakea pelkän valintakokeen perusteella, sillä en usko että saisin E:n paperit. Ovatko valintakoe vaikea? Kannattaisiko hakea muihin kaupunkeihin kuin Helsinkiin?

• ......

Kannattaa hakea sinne mikä itselle noin maantieteellisesti parhaiten sopii. Jos on samat kirjat niin kannattaa käydä useammassa jos mahdollista. Esim Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa on ollut valtio-opin osalta pitkään samat vaatimukset. Noista Tampere ja Turku on ainakin joskus päällekkäin. Itse kävin aikanaan Jyväskylässä ja Tampereella joista ensimmäiseen sitten päädyin ja hyvä niin, sillä hyvin olen viihtynyt.

Valintakokeet ovat vähän erilaisia paikasta riippuen. Jyväskylässä on valtio-opissa ollut kuusi kymmenen pisteen esseetä, jotka eivät niinkään mittaa ulkoa muistamista vaan sitä että osaa käyttää opittua asiaa käytännössä ja analysoida. Toki tärkeää on myös muistaa, että mitä siellä kirjassa on sanottu ja kuka on sanonut mitäkin. Alin hyväksytty on pääsykoekiintiössä on pyörinyt muistaakseni vajaassa 50-55 pisteessä. Tampereella taas oli ainakin aikoinan muutama essee ja muutama tekstianalyysitehtävä. Maksimipistemäärä 75.

Tuossa hakuvaiheessa sinun ei itse tarvitse päättää missä kiintiössä haet. Pisteesi sitten katsotaan siellä tarkastusvaiheessa ja paikkasi haussa tulee sen mukaan. Kannattaa valita yksi oppiaine johon hakee, että pääsykoe urakka ei käy liian suureksi. Ota myös jokin ensisijainen yliopisto johon haet ja katso, mitä sinne pitää lukea. Jos jossakin muualla on sama kirja/kirjat mutta koe on eri päivänä, kannattaa käydä myös siellä. Pääasia on että et kahmi liikaa lukemista ja sitten tulee kiire ja homma menee reisille.

• apuvaaa!!!!
        ...... kirjoitti:

Kannattaa hakea sinne mikä itselle noin maantieteellisesti parhaiten sopii. Jos on samat kirjat niin kannattaa käydä useammassa jos mahdollista. Esim Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa on ollut valtio-opin osalta pitkään samat vaatimukset. Noista Tampere ja Turku on ainakin joskus päällekkäin. Itse kävin aikanaan Jyväskylässä ja Tampereella joista ensimmäiseen sitten päädyin ja hyvä niin, sillä hyvin olen viihtynyt.

Valintakokeet ovat vähän erilaisia paikasta riippuen. Jyväskylässä on valtio-opissa ollut kuusi kymmenen pisteen esseetä, jotka eivät niinkään mittaa ulkoa muistamista vaan sitä että osaa käyttää opittua asiaa käytännössä ja analysoida. Toki tärkeää on myös muistaa, että mitä siellä kirjassa on sanottu ja kuka on sanonut mitäkin. Alin hyväksytty on pääsykoekiintiössä on pyörinyt muistaakseni vajaassa 50-55 pisteessä. Tampereella taas oli ainakin aikoinan muutama essee ja muutama tekstianalyysitehtävä. Maksimipistemäärä 75.

Tuossa hakuvaiheessa sinun ei itse tarvitse päättää missä kiintiössä haet. Pisteesi sitten katsotaan siellä tarkastusvaiheessa ja paikkasi haussa tulee sen mukaan. Kannattaa valita yksi oppiaine johon hakee, että pääsykoe urakka ei käy liian suureksi. Ota myös jokin ensisijainen yliopisto johon haet ja katso, mitä sinne pitää lukea. Jos jossakin muualla on sama kirja/kirjat mutta koe on eri päivänä, kannattaa käydä myös siellä. Pääasia on että et kahmi liikaa lukemista ja sitten tulee kiire ja homma menee reisille.

Mitä kannattaisi kirjoittaa? Itse ajattelin kirjoittaa englannin, ruotsin, äidinkielen, yhteiskuntaopin ja pitkä matematiikka.

• .....
        apuvaaa!!!! kirjoitti:

Mitä kannattaisi kirjoittaa? Itse ajattelin kirjoittaa englannin, ruotsin, äidinkielen, yhteiskuntaopin ja pitkä matematiikka.

Minulla oli nuo samat (paitsi se vanhanmallinen reaalikoe) Ei noilla aineilla varmaan ole niin väliä. Kirjoita sellaiset mitä ostaat ja mistä saat hyvät arvosanat.
        http://www.jyu.fi/ytk/opiskelijavalinta/

Muista yliopistoista löytyy varmaan myös vastaava sivu.

• ergtetdg
        ..... kirjoitti:

Minulla oli nuo samat (paitsi se vanhanmallinen reaalikoe) Ei noilla aineilla varmaan ole niin väliä. Kirjoita sellaiset mitä ostaat ja mistä saat hyvät arvosanat.
        http://www.jyu.fi/ytk/opiskelijavalinta/

Muista yliopistoista löytyy varmaan myös vastaava sivu.

Tässä sivusto Helsinkiin. Yleensä tietääkseni haut mennyt niin, että muihin paikkoihin usein sama kirja, mutta Helsinkiin eri - ja jos onkin sama kirja, niin silloin koe samana päivänä, samaan aikaan.

Luku-urakasta voisin heittää jotain sen suuntaista, että 3kk kokopäiväistä lukemista, valmennuskurrsia suosittelen kanssa. Kun alue on yksi pieni kirja se tarkoittaa >10 krt. Noi jutut on kuitenki hyvin yksilöllisiä ja riippuu TÄYSIN lukutekniikasta.

• se sivusto
        ergtetdg kirjoitti:

Tässä sivusto Helsinkiin. Yleensä tietääkseni haut mennyt niin, että muihin paikkoihin usein sama kirja, mutta Helsinkiin eri - ja jos onkin sama kirja, niin silloin koe samana päivänä, samaan aikaan.

Luku-urakasta voisin heittää jotain sen suuntaista, että 3kk kokopäiväistä lukemista, valmennuskurrsia suosittelen kanssa. Kun alue on yksi pieni kirja se tarkoittaa >10 krt. Noi jutut on kuitenki hyvin yksilöllisiä ja riippuu TÄYSIN lukutekniikasta.

http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/valinnat/valintaopas.htm

• laura2006

Ei niillä arvosanoilla niin väliä ole. Itse kirjoitin kolme C:tä ja kaksi M:ää ja opiskelen nyt Joensuun yliopistossa yhteiskuntapolitiikkaa ja hyvin sujuu.. Eli eikun hakemaan vaan, sitten kun se on ajankohtaista, ja myös vaikkapa tänne Joensuuhun!

• apuvaaa!!!!

Oliko Joensuuhun kuinka vaikea päästä? Vai todella helppoa? Itse asun Etelä-Suomessa ja en haluaisi lähteä noin kauas.

• ...tämä...
        apuvaaa!!!! kirjoitti:

Oliko Joensuuhun kuinka vaikea päästä? Vai todella helppoa? Itse asun Etelä-Suomessa ja en haluaisi lähteä noin kauas.

...niin kaukana ole, itsekin olen Etelä-Suomesta ja hyvin täällä viihdyn. =) Junalla kestää n. 5 tuntia etelään ja sehän menee mukavasti tenttiin lukiessa.

• laura2006
        apuvaaa!!!! kirjoitti:

Joensuuhun on aika helppo päästä lukemaan ainakin yhteiskuntapolitiikkaa. Pääsykoekirjana on tainnut olla jo muutaman vuoden Jari Savikujan "Johdatus yhteiskuntapolitiikkaan" joka on helppo teos omaksua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe